Jump to content
Annons

"Intert" ljudkort för bärbar


Tokas

Recommended Posts

Jag kollade runder lite på nätet precis och hittade detta ljudkortet till bärbart:

http://www.jmedata.se/start.asp?store=inte...=||itemno=21847

(Om inte länken funkar så är det artikellnummer 21847 hos JMEData.se)

Smidig lösning, tänkte jag. Gött med PC-card istället för firewire och usb.

Men var hittar fler sånna här ljudkort? Man vill ju jämnföra lite. 😲

Redigerat av Tokas
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ja, men då så måste man ju kånka runt på en låda också.

Jag vill bara ha själva PC-card'et, annars kan det vara.

Pallar inte kånka runder på tusen grejer. 😲

Men du vill ändå kunna spela in? Köp en liten portastudio isf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, att kunna spela in på det är inget krav.

Men jag vill kunna leka runder lite med VSTi och inte ha några problem att redigera låtar i Cubase.

Och sen även kunna kolla på film på tåget och jobba andra saker, såsom Office och Photoshop.

Så jag vill bara ha ett PC-card som jag kan plugga in i min bärbara så jag slipper allt annat krångel. 😲

Redigerat av Tokas
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, att kunna spela in på det är inget krav.

Men jag vill kunna leka runder lite med VSTi och inte ha några problem att redigera låtar i Cubase.

Och sen även kunna kolla på film på tåget och jobba andra saker, såsom Office och Photoshop.

Så jag vill bara ha ett PC-card som jag kan plugga in i min bärbara så jag slipper allt annat krångel. 😉

Skärp dig.. Inte tusan behöver du ett PC-card då inte.. Då duger ju ljudkortet som sitter i din laptop ju.. Och har du så skruttig laptop att det inte sitter ett internt ljudkort i den så lär den inte klara dina VSTier heller... Hmm.. 😲

Tänk innan du frågar!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, att kunna spela in på det är inget krav.

Men jag vill kunna leka runder lite med VSTi och inte ha några problem att redigera låtar i Cubase.

Och sen även kunna kolla på film på tåget och jobba andra saker, såsom Office och Photoshop.

Så jag vill bara ha ett PC-card som jag kan plugga in i min bärbara så jag slipper allt annat krångel. 😮

Skärp dig.. Inte tusan behöver du ett PC-card då inte.. Då duger ju ljudkortet som sitter i din laptop ju.. Och har du så skruttig laptop att det inte sitter ett internt ljudkort i den så lär den inte klara dina VSTier heller... Hmm.. 😲

Tänk innan du frågar!!!

Ööh, moget svar. 😉

Klart att jag inbyggt ljudkort, men när jag ska jobba med det i Cubase så går det segt som satan och brusar och knastrar och har sig. Och man kan ju inte påstå att ljudkvalitén är den bästa heller.

Någon annan än herr hegobald som har lust att ge ett svar? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Omogen fråga moget svar.. Ska du bara jobba med syntar internt i VSTier så behöver du INTE nåt annat ljudkort än det som sitter i datorn.. Brusar det och knastrar så har du för lite ork i burken helt enkelt.. Inget som ett externt ljudkort kan hjälpa upp.. Om du inte som i mitt första exempel väljer ett ljudkort med egen inbyggd DSP som kan avlasta din interna CPU.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

emu 1616m:en som rekommenderades ovan ska tydligen gå att köra utan att man har lådan med sig (sitter en hörlursutgång på själva kortet). lite onödigt dyrt då, kanske.

men jag förstår ditt problem. hur kul vore det att köpa en 1.2-kilos superduperslim laptop om man ändå måste kånka runt på en klumpig usb/firewire-låda (till 75% full med luft), liksom?

och så, slutligen: något sånt här..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Bry dig inte om alla surkart 😄!

E-mu´s kort är riktigt bra men finns tyvärr inte att köpa separat så köpa E-mu 1616 för 3695:- (samma kort som 1616m) skulle kunna vara ett alternativ,

då kan du ta med dig bara kortet och ifall du vill spela in så har du breakout-boxen! Om du inte tänker spela in alls finns Echo Indigo playback för 1890:-

men har inte testat detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo.. Indigo är bra.. Men läs hans problem och försök och förstå honom.. Han ska inte spela in nåt utan bara använda interna VSTi syntar i Cubase och sedan kunna få ut dessa ljud vettigt ur ljudkortet (Spela in, monitorer, hörlurar etc..).. Han verkar blanda ihop knaster och oljudet med ljudkortet då det egentligen verkar handla om att hans dator inte orkar med.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för Specs på Lappen dåå...Verkar ju inte hyfsade med tanke på

att det brusar och knastrar...

Annars har faktiskt Hego rätt, det interna ska duga gott... 😄

Så ni menar att ljudkvalitén inte blir bättre av att jag köper et PC-Card för 1000-2000 spänn än om jag använder mitt inbyggda?

Det låter ganska konstigt i mina öron..

Just nu är min spec på laptopen 1.6GHz och 512mb RAM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för Specs på Lappen dåå...Verkar ju inte hyfsade med tanke på

att det brusar och knastrar...

Annars har faktiskt Hego rätt, det interna ska duga gott... 😄

Så ni menar att ljudkvalitén inte blir bättre av att jag köper et PC-Card för 1000-2000 spänn än om jag använder mitt inbyggda?

Det låter ganska konstigt i mina öron..

Just nu är min spec på laptopen 1.6GHz och 512mb RAM.

Ljudkvaliteten på lyssningen blir bättre - men om du bara jobbar med VSTi, så kommer det inte att bli någon förändring på ljudet - annat än av den anledningen att du får bättre ljudkvalitet på lyssningen och därför kan höra vissa detaljer bättre och därför mixa bättre...

VSTi-ljud skapas nämligen helt internt i Cubase - och har ingenting alls med ljudkortet att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för Specs på Lappen dåå...Verkar ju inte hyfsade med tanke på

att det brusar och knastrar...

Annars har faktiskt Hego rätt, det interna ska duga gott... 😄

Så ni menar att ljudkvalitén inte blir bättre av att jag köper et PC-Card för 1000-2000 spänn än om jag använder mitt inbyggda?

Det låter ganska konstigt i mina öron..

Just nu är min spec på laptopen 1.6GHz och 512mb RAM.

När du jobbar med interna VSTi-syntar etc så sker all ljudbehandling Internt. Ljudkortet använder du ju bara som monitor.. Då du är klar med en låt så mixar du ju ner den och t.ex bränner den på en CD. Inget av det du gjort har alltså passerat ditt ljudkort.

Fråga.. Låter det du mixar ner dåligt och knastrigt också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men som sagt.. Använder du ett ljudkort typ EMU 1616M som har en inbyggd DSP (Digital Signal Processor) som avlastar din dators inbyggda processor om du använder VST effekter som reverb, compressor,EQ etc.. Om dessa är gjorda för denna DSP. Då får du mer ork över till dina syntljud i dina VSTier.. Och knastret brukar lägga av..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du lika nycket knaster om du kör en plugg som om du kör 10 så är det ljudkortet som är problemet! Har du inget knaster om du kör 4 st pluggar

men massa knaster när du kör 10 st pluggar är datorn som är problemet! Ljudkvaliten på slutresultatet kommer som sagt inte påverkas av ljudkortet!

Dock kommer ljudkvaliten på lyssningen förbättras märkbart (eller ännu mer) och knaster kommer (eventuellt) upphöra samt latencyn kommer att sjunka!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men då så måste man ju kånka runt på en låda också.

Jag vill bara ha själva PC-card'et, annars kan det vara.

Pallar inte kånka runder på tusen grejer. 😄

Du kan köra utan lådan också, men då får man bara det vanliga 1 stereo in/1 stereo ut har jag för mig. Dvs inga fantommatade mikingångar och alla fina balaserade ut.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...