Jump to content
Annons

Elgitarr --> akustiskt ljud


Exterior

Recommended Posts

Hej alla glada!

Det är en sak jag undrar över. Jag har bara en elgitarr, ingen akustisk. Men jag vill även göra akustiska inspelningar. Kan man på något sätt spela in med en elgitarr och få det låta som en akustisk, finns det nån simulator eller ngt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Enkelt uttryck; Nej.

Det finns modelleringar av akustiska gitarrer på elplankor som "Variax" av line6, men de är å andra sidan inte uppbyggda som vanliga elgitarrer.

Det finns elgitarrer med sk. piezo-mickar som förmedlar elgitarrens akustiska ljud, men det är inte alls samma sak som att det låter som en akustisk gitarr.

Enklast är att spara ihop till en akustisk gitarr, även om jag antar att det inte var det svaret du ville ha. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju gitarrpedaler som "simulerar" ett ljud av en akustisk gitarr, för elgitarr, men jag kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att dom funkar bra.

Boss har en som heter Accoustic simulator om jag inte minns fel...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Stinkey (oregistrerad)

Den effekten finns också i Zoom 505, men den är ganska risig. Är å andra sidan inte så dyr. Bäst funkar den på stallmicken och hela ackord. Men en lika billig aukustisk gitarr låter säkert bättre efter att du har trixat med eq, kommpressor mm. 😉🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Det finns stallsadlar med micar i som ska låta akusiskt... vettefan hur det funkar men det ska tydligen låta bra...

F.A.S.S (Fat ass acoustic sound)... finns på gmf... kostar typ 1500:-... fast dom pengarna hade jag hellre lagt på en akustisk gitarr 🙂

www.gmf.se - klicka på Graph Tech

Love.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sofa_Fredrik (oregistrerad)

Det finns bra(läs dyra) prylar som fixar detta men det funkar bara live då det är mycket annat stim. på skiva så hör man direkt alla konstigheter som blir av en sådan...

John Petrucci har ett för jävvvvla bra akust ljud med sin el-gitarr.

men det skulle nog inte fungera på skiva dock..

Dream Theatater - Metropolis 2000 DVDn eller 3-cdn har några låtar med simulator. kan du ju lyssna på. Through her eyes och The Spirit Carries On.. har det bla.

// F

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...