Jump to content
Annons

monitorer/hi-fi osv


unbornichen

Recommended Posts

Jag har ett par bra hörlurar men vill kunna lägga ifrån mig dom och lyssna i ordentliga högtalare.

I vilken utsträckning fungerar studiomonitorer bra att lyssna på musik i? lyssnar man hellre på musik i en stereo i vardagsrummet eller låter det bara bättre i studiomonitorer?

Största intresset just nu är att göra musik, men jag vill ju kunna lyssna på musik "vanligt" också.

Redigerat av unbornichen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har ett par bra hörlurar men vill kunna lägga ifrån mig dom och lyssna i ordentliga högtalare.

I vilken utsträckning fungerar studiomonitorer bra att lyssna på musik i? lyssnar man hellre på musik i en stereo i vardagsrummet eller låter det bara bättre i studiomonitorer?

Största intresset just nu är att göra musik, men jag vill ju kunna lyssna på musik "vanligt" också.

Jag skulle rekomendra ett par Event 20/20 Bas, det är ett prisbelönt monitor par som låter grymt imponerande både pga. dess djupa bas samt dess mjuka top upp till 20 KHz, och allt detta helt spik rakt.

Det finns desuttom ett grymt billigt sådant par beggat på nätet såg jag:

http://www.vendolin.se/annons.php?93501

Kepp on rocking! 😆

Redigerat av BackHand
Link to comment
Dela på andra sajter

gcs (oregistrerad)

Jag vet inte hur mycket du har tänkta att lägga på högtalare men det kan jag säga att har man små högtalare så tappar man alltid dom lägsta nödvändiga frekvenserna. Även om det låter maffigt så kommer det att låta jäkligt mycket bättre om du dessutom skaffar dig en subwoofer vilket kommer att öka dynamiken i lyssningen. Om man har en sub då avlastar man huvudhögtalrna eftersom det är i den lägsta basen som man behöver dom stora effekterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en creative woofer att koppla in från ett pc ljudsystem som e trasiGt. en sån här ungefär:

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=CREMW550

fast äldre modell och bättre. hur pass användbara är såna?

Link to comment
Dela på andra sajter

gcs (oregistrerad)

Jag känner en kille som köpte ett par biampade högtalare från Behringer för 4000 spänn. Det lät jättebra tills vi kopplade på en subwoofer från Audio Pro (B39-2) å de lät häftigt värre. Audio Pro kör med en speiell slutstegsteknik i sina subbar som gör att högtalaren går djupare ner än andra subbar i samma storlek och det till ett ganska lågt pris. Jag såg att AP kommer med en ny modell under juni månad som består av fyra stycken 5 ½":s basar + en 10" slavbas....det tror jag kan bli riktigt bra. Allmänt så tror jag inte att datorhögtalare med subwoofer är lika bra som motsvarande i en hyffsad stereoanläggning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Jag kopplar upp stereon direkt från datorn så att jag kan höra på det som "vanlig" musik. Den vägen kan jag även spela in det på kasset för att lyssna på i bilen under arbetet. Ett väldigt bra sätt att testa ljudbilden på. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kopplar upp stereon direkt från datorn så att jag kan höra på det som "vanlig" musik. Den vägen kan jag även spela in det på kasset för att lyssna på i bilen under arbetet. Ett väldigt bra sätt att testa ljudbilden på. 😉

Låter mindre dyrt än att bränna ut tusen CD-r skivor som man ändå slänger efter ett par dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet vad det är för skillnad på orginalet Event 20/20 Bas och version 2 ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet vad det är för skillnad på orginalet Event 20/20 Bas och version 2 ?

Billigare förstärkare, samma förstärkartyp som i deras Billighetsserie TR-serien.

Billigare för dom, sämre för oss.

V2 har inte vunnit några priser som orginalen har 😄 !

Redigerat av BackHand
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kopplar upp stereon direkt från datorn så att jag kan höra på det som "vanlig" musik. Den vägen kan jag även spela in det på kasset för att lyssna på i bilen under arbetet. Ett väldigt bra sätt att testa ljudbilden på. :rolleyes:

Själv har jag haft sönder två ingångar på min stereoförstärkare genom att koppla datorn till den. På Hifiklubben sa de att det inte skulle vara några problem att koppla ihop dator och stereo, om bara all utrustning var avstängd när man kopplade ihop den. Men ändå dör ingångarna som flugor! Jag får nog satsa på ett par studiomonitorer istället.

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...