Jump to content
Annons

V-ampen!?!


nikk (oregistrerad)

Recommended Posts

nikk (oregistrerad)

Kan man få en v-amp att låta bra eller måste man skaffa tex. pod II?

Kanske lite löjlig tråd, men...

Bara nyfiken, ifall man nu måste skaffa en pod II..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har V-Amp 2 och den är riktigt, riktigt bra. Älskar den. Det första jag gjorde vara att tanka hem lite presets från nätet. Hittade några fina Yngwie. 😛

För det priset slår den lätt en pod eftersom den kostar hälften ungefär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en. Jag skulle vilja se den gitarrist som kan skilja på den och en Pod, det går helt enkelt inte 😛

Det går att lägga mer en effekt med poden. Men säg mig inte hur många effekter det inte går att lägga på med ett musikprogram. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lånade hem en V-amp Pro men jag tyckte inte om hur den lät. Kändes som att alla olika toppar och lådor lät ungefär likadant. Tyckte att det var ett grötigt (?) ljud, speciellt när man skulle få till "tok-metal-ljud". Betyder ju inte att den är dålig men jag fick den då inte att låta som jag ville (jag brukar ju faktiskt vara peppad på Behringer prylar).

Fick tag på en beggad Pod XT Pro för ca tre månader sen och jag tycker att den låter mycket bättre. Finns fler möjligheter med mikplacering och det känns som att topparna och lådorna man väljer gör mer skillnad och att när man petar på bass, middle osv så gör det skillnad. Kan ju iof bero på att jag har haft mer tid till att testa den.

Jag har ju faktiskt hört inspelningar med olika V-amp modeller som jag tycker låter alldeles utmärkt. Så det kan ju ha att göra med min oförmåga att ratta in ett bra ljud eller att spela gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en. Jag skulle vilja se den gitarrist som kan skilja på den och en Pod, det går helt enkelt inte 😱

Känner du för att göra ett blindtest med mig? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lånade hem en V-amp Pro men jag tyckte inte om hur den lät. Kändes som att alla olika toppar och lådor lät ungefär likadant. Tyckte att det var ett grötigt (?) ljud, speciellt när man skulle få till "tok-metal-ljud". Betyder ju inte att den är dålig men jag fick den då inte att låta som jag ville (jag brukar ju faktiskt vara peppad på Behringer prylar).

Fick tag på en beggad Pod XT Pro för ca tre månader sen och jag tycker att den låter mycket bättre. Finns fler möjligheter med mikplacering och det känns som att topparna och lådorna man väljer gör mer skillnad och att när man petar på bass, middle osv så gör det skillnad. Kan ju iof bero på att jag har haft mer tid till att testa den.

Jag har ju faktiskt hört inspelningar med olika V-amp modeller som jag tycker låter alldeles utmärkt. Så det kan ju ha att göra med min oförmåga att ratta in ett bra ljud eller att spela gitarr.

För min del så har jag aldrig förstått min på poden. tycker den är krånlig men som du säger. Jag ha rinte heller lagt ner så mycket tid i motsatt mening, poden då! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

V-amp

V-amp 2

När jag skummade igenom dom så ser det ut som att V-amp två har dubbelt så många förstärkarmodeller, en preamp bypass och lite mer allmänna förbättringar.

*edit* joråsåatte´

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man få en v-amp att låta bra eller måste man skaffa tex. pod II?

Kanske lite löjlig tråd, men...

Bara nyfiken, ifall man nu måste skaffa en pod II..

Du måste absolut köpa en POD II! Det duger inte med nåt annat.

T.ex. min, som är ett halvår gammal och i nyskick inkl. tusentals patcher, för 1000:- 😆

Nä, men allvarligt, har faktiskt aldrig hört V-ampen men du får ju en ny för samma pengar som en beggad POD II, så köp för fan en V-amp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, har haft en v-amp pro och den lät rätt bra. Fick in en hel del bra ljud, dock var jag inte riktigt nöjd eftersom den inte är helt enkel att använda live så jag köpte en boss gt-8. Är supernöjd och den är verkligen kanon, vill man ha möjligheter att pilla ska man köpa den. Fungerar utmärkt för båda live- och studiobruk.

Dock har jag hört riktigt feta distljud med pod-xt med någon modelpack. Så ska du satsa på en pod så köp xt 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig fått chansen att testa pod:en men det skulle vara intressant att testa den.

Jag har en V-amp 2 och jag är jättenöjd men det finns en liten sak...den är sååå plastig. Men i övrigt så finns det inget att anmärka på för min del.

Tjo

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en V-amp 2 och jag är jättenöjd men det finns en liten sak...den är sååå plastig.

usch ja, Det är därför man inte tycker om behringer, deras produkter är plastiga. Inte alla dock.. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

För pengarna är V-ampen helt klart prisvärd! Och jag har aldrig hört någon större skillnad på V-amp eller POD.

Dock rekommenderar jag, som någon annan har sagt här, helt klart boss gt-8! Det är en av de bästa multieffekterna jag kört, tusentals mer parametrar än vad v-ampen har! 😆

Edit: GT-8:an är dessutom lättare att använda live.

Redigerat av Lynxo
Link to comment
Dela på andra sajter

Sssshhhhh. Tyst , säg inget högt men jag har till och med spelat in plattor med signade band med en V-amp 2. Halvhårda band med kompmattor verkar gilla vissa ljud där. Sen har jag mickat upp solona.

Prisvärd är den i alla fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, har haft en v-amp pro och den lät rätt bra. Fick in en hel del bra ljud, dock var jag inte riktigt nöjd eftersom den inte är helt enkel att använda live så jag köpte en boss gt-8. Är supernöjd och den är verkligen kanon, vill man ha möjligheter att pilla ska man köpa den. Fungerar utmärkt för båda live- och studiobruk.

Dock har jag hört riktigt feta distljud med pod-xt med någon modelpack. Så ska du satsa på en pod så köp xt 😳

Men GT8:an har inte någon förstärkar-/högtalarsimulering ... eller? Bara nyfiken.

Vad det gäller PodXT;

Man kan få till ruggigt bra ljud med denna men man måste använda EQ:n ganska flitigt för att få till det riktigt bra. Själv är jag inte någon klippa på det men av de patchar jag har laddat hem så är det de med aktiv EQ som låter allra bäst - såväl distade som odistade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på vad du ska ha den till

jag tycker V-ampen är bättre till rena ljud och poden bättre till distade

Ha! Jag tycker precis tvärtom! Har svårt att få fram en bra dist i poden, men rent låter kalasbra, och tvärtom med V-Amp 2!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
Kan man få en v-amp att låta bra eller måste man skaffa tex. pod II?

Kanske lite löjlig tråd, men...

Bara nyfiken, ifall man nu måste skaffa en pod II..

Jag har en V-amp som jag lirar genom datorn i linje in,och har en gura med väldigt sjysta emg mickar men jag tycker inte man får det där riktiga soundet jag söker efter låter mkt mkt bättre i min förstärkare men måste köra med vampen på kvällen genom datorn i hörlurar o det blir inte samma grej så jag tycker du borde köpa en pod2 det ska jag försöka göra iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...