antepop Postat 13 januari 2006 Postat 13 januari 2006 Vad Ă€r skillnaden mellan cubase och garageband? Ăr garageband sĂ€mre eftersom det Ă€r ett "gratisprogram" gentemot Cubase? Vill ha hjĂ€lp pga min kompis som Ă€r min band kamrat har köpt en sprillans iMac och vi ska göra en hemmastudio och vill vĂ€lja "rĂ€tt" program i frĂ„n början
Mingus Postat 13 januari 2006 Postat 13 januari 2006 (redigerat) Ok. Garageband Àr ett enklare gratisprogram som följer med nÀr du köper en mac. Cubase finns i olika utförandem men Àr generellt mer avancerat. Om ni kör mac sÄ finns ju exempelvis logic ocksÄ. Jag antar av din frÄga att garageband kommer rÀcka bra för er. Det Àr ju hursomhelst bara att prova eftersom ni ju lÀr ha den pÄ er sprillans mac. Redigerat 13 januari 2006 av Mingus
antepop Postat 13 januari 2006 TrÄdstartare Postat 13 januari 2006 Ok. Garageband Àr ett enklare gratisprogram som följer med nÀr du köper en mac. Cubase finns i olika utförandem men Àr generellt mer avancerat. Om ni kör mac sÄ finns ju exempelvis logic ocksÄ.Jag antar av din frÄga att garageband kommer rÀcka bra för er. Det Àr ju hursomhelst bara att prova eftersom ni ju lÀr ha den pÄ er sprillans mac. Jo visst Àr logic nÄgot att tÀnka pÄ? contra cubase?
Emil Postat 13 januari 2006 Postat 13 januari 2006 Kör ni Mac sÄ ska ni sjÀlvklart köra Logic, stabilare och trevligare att jobba med. Dessutom Àr de medföljande pluggarna och mjukvaruinstrumenten i stort bÀttre. Dessutom kompatibelt med Garageband, sÄ gör ni en skiss i Garageband som ni sen vill bygga vidare pÄ sÄ Àr det bara att öppna den i Logic pÄ en gÄng utan krusiduller.
antepop Postat 13 januari 2006 TrÄdstartare Postat 13 januari 2006 sÄ cubase Àr det sÀmsta nu dÄ? Logic Àr det som gÀller i mac?
classic Postat 14 januari 2006 Postat 14 januari 2006 sĂ„ cubase Ă€r det sĂ€msta nu dĂ„? Logic Ă€r det som gĂ€ller i mac? Cubase har alltid varit det sĂ€msta đ
ViktorDenStore Postat 14 januari 2006 Postat 14 januari 2006 sĂ„ cubase Ă€r det sĂ€msta nu dĂ„? Logic Ă€r det som gĂ€ller i mac? Cubase funkar precis lika bra som Logic bara att en del Ă€r vana vid Logic och en del Ă€r vana vid Cubase. Personligen har jag lagt ner tusentals timmar pĂ„ att lĂ€ra mig Cubase vĂ€ldigt bra och dĂ€rför vore det dumt att byta till Logic. Vilket du vĂ€ljer Ă€r nog skitsamma, bĂ„da programmen Ă€r vĂ€ldigt bra đ Om du kan Cubase sĂ„ kan du ju köra det pĂ„ bĂ„de PC & Mac, men Logic finns ju endast till mac. (Senaste versionerna alltsĂ„) .Viktor
Linus Postat 14 januari 2006 Postat 14 januari 2006 (redigerat) Börja med Garageband. đ NĂ€r ni vĂ€xer ur, skaffa Logic Express. Logic kan importera projekt frĂ„n Garageband. Om ni vĂ€xer ur Logic Express (om det hĂ€nder kommer det förmodligen dröja Ă„r) sĂ„ finns Logic Pro. EDIT: Ja, jag skulle rekommendera Logic framför Cubase pĂ„ en Mac av fler skĂ€l Ă€n Garageband-import. Redigerat 14 januari 2006 av Linus
ViktorDenStore Postat 14 januari 2006 Postat 14 januari 2006 Personlig Äsikt: Jag skulle rekomendera att börja med Logic Express eller en av lightversionerna av Cubase. Kör inte GarageBand. Jag har bara testat det i affÀrerna men jag hittade saker som jag saknade redan nÀr jag stod i affÀren o testade programmet. DÄ saknas det mkt. Börja med ett vettigt inspelningsprogram direkt. .Viktor
frelin Postat 14 januari 2006 Postat 14 januari 2006 Jo, Garageband kÀnns lite tunnt i alla fall om man jobbat i ett "riktigt" program tidigare. Men för att Ànna pÄ sÄ kan det ju funka. SjÀlv sÄ började jag med cubase pÄ pc men nu sitter jag med en iBook och logic expres... VÀldigt najs!
Emil Postat 14 januari 2006 Postat 14 januari 2006 (redigerat) Garageband funkar bra för snabba skisser men annars sĂ„ Ă€r Logic Express 7 ett vĂ€ldigt prisvĂ€rt och kompetent program för större produktioner. AngĂ„ende Cubase vs. Logic: Cubase Ă€r ett jĂ€ttebra program men jag har dĂ„ aldrig trĂ€ffat nĂ„n med mac som föredrar Cubase framför Logic (jag har inte trĂ€ffat alla men Ă€ndĂ„ đ). SĂ„ kör med Logic. Redigerat 14 januari 2006 av Phobos
chrisB Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 Ja vad sĂ€ger man . . som GB fantast sĂ„ Ă€r det sĂ„ att GB rĂ€cker ganska sĂ„ lĂ„ngt. đ Det Ă€r bara att köra pĂ„ och skapa musik, inte oroa sig ifall man har "rĂ€tt" prylar eller inte. Efter hand sĂ„ visar det sig vad man vill eller inte . . och dĂ„ kommer kraven att Ă€ndras.
android Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 Ja, det finns ju ganska sÄ mycket logik i att börja med det som redan finns i datorn, och sedan vid behov (om det nu blir efter 2 veckor eller 2 Är...?) byta upp sig till nÄt mer avancerat.
Emil Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 Ja, det finns ju ganska sÄ mycket logik i att börja med det som redan finns i datorn, och sedan vid behov (om det nu blir efter 2 veckor eller 2 Är...?) byta upp sig till nÄt mer avancerat. Precis, det kostar ju inget extra att börja med Garageband eftersom det medföljer gratis. Och skulle det vara sÄ att man tycker att det Àr för basic redan under första produktionen sÄ Àr det ju bara att kila ner till affÀren och köpa Logic Express. Man kan ju öppna GB-projekt i Logic med alla effekter och mjukvaruinstrument kvar sÄ det blir ju vÀldigt enkelt.
Dingbats Postat 16 februari 2006 Postat 16 februari 2006 Jag Àr sjÀlv nybörjare och jobbar i Garageband. SjÀlvklart fattas det en del funktioner, och det Àr synd att man bara kan anvÀnda tvÄ effekter per spÄr och sÄ, men med tanke pÄ priset (gratis om man har Mac) sÄ Àr det vÀldigt bra faktiskt. Och det Àr jÀttelÀtt att jobba i och lÀra sig.
osiris Postat 16 februari 2006 Postat 16 februari 2006 Hejja GarageBand sĂ€ger jag! đ Kör Logic Express nu... men anvĂ€nde GB innan jag köpte Logic... gör en del grejjer i GB fortfarande dĂ„ jag bara vill skissa lite... Toppenprogram för pengarna...
chrisB Postat 16 februari 2006 Postat 16 februari 2006 SjĂ€lvklart fattas det en del funktioner, och det Ă€r synd att man bara kan anvĂ€nda tvĂ„ effekter per spĂ„r och sĂ„, . . . Roligt att sĂ„ mĂ„nga har mycket Ă„sikter om GB, men ingen riktigt förklarar vad de Ă€r. đ "SjĂ€lvklart fattas det funktioner . . . " "Jo, Garageband kĂ€nns lite tunnt i alla fall om man jobbat i ett "riktigt" program tidigare." "Kör inte GarageBand. Jag har bara testat det i affĂ€rerna men jag hittade saker som jag saknade redan nĂ€r jag stod i affĂ€ren o testade programmet. DĂ„ saknas det mkt." etc. ingen nĂ€mnd ingen glömd. Dvs det vore intressant att fĂ„ lĂ€sa vad det Ă€r som fattas, kĂ€nns tunt, hittade saker som saknas (ehh?) . . . Ang citatet sĂ„ jo det gĂ„r att fĂ„ 6 effekter per spĂ„r, varav 2 som man fĂ„r bestĂ€mma sjĂ€lv vilka det Ă€r.
Linus Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 Jag har bara testat det i affĂ€rerna men jag hittade saker som jag saknade redan nĂ€r jag stod i affĂ€ren o testade programmet. Ăr du sĂ€ker pĂ„ att funktionerna saknas dĂ„? Kan det vara sĂ„ att du inte hittade funktionerna direkt och du testade programmet under kort tid?
ViktorDenStore Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 Jag har bara testat det i affĂ€rerna men jag hittade saker som jag saknade redan nĂ€r jag stod i affĂ€ren o testade programmet. Ăr du sĂ€ker pĂ„ att funktionerna saknas dĂ„? Kan det vara sĂ„ att du inte hittade funktionerna direkt och du testade programmet under kort tid? Jo visst kan det vara sĂ„, men programmet kĂ€ndes vĂ€ldigt begrĂ€nsat... đ Man kan inte ens byta tonart i efterhand hörde jag nĂ„gon sĂ€ga... đ± Det Ă€r en vĂ€ldigt bra grundfunktion tycker jag, sĂ€rskilt om man som jag, ofta spelar in ett komp o sedan lĂ„ter en sĂ„ngerska lĂ€gga sĂ„ng pĂ„ det. DĂ„ Ă€r det skönt om man slipper spela om allt bara för att tonarten inte var sĂ„ passande för hennes röst. đ .Viktor
chrisB Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 Man kan visst byta tonart i efterhand. Det Ă€r liksom en av vitserna med GB. đ
hegobald Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 Men.. GB Ă€r ju en bra och gratis inkörsport till DAW-vĂ€rlden. Det mest logiska Ă€r att sen nĂ€r du vuxit ur GB sĂ„ uppgraderar du till Logix express... och vidare.. anledningen till det Ă€r att Logic kan direkt importera GB-projekt sĂ„ du kan fortsĂ€tta och bygga vidare pĂ„.. Cubase kan inte detta. Att sen vĂ€lja mellan Cubase och Logic det Ă€r vĂ€l ungefĂ€r som att vĂ€lja mellan Volvo coh Saab kan jag tro.. Smaksak alltsĂ„.. En simpel reflektion frĂ„n min sida Ă€r att kör du PC och Windows.. VĂ€lj Cubase.. Kör du Mac och OS-X vĂ€lj Logic đ
hegobald Postat 25 juni 2008 Postat 25 juni 2008 GB snabbjobbat.. Kolla denna Usher remake http://www.youtube.com/watch?v=yj3lMXHrPlo...feature=related
Lassebasse Postat 16 oktober 2008 Postat 16 oktober 2008 Jag övergav PC och skaffade en Imac Intel. Började pula med Garageband i augusti 2007 och har kunnat köra pÄ rÀtt bra med diverse pluggar (Guitarrig bla) och Reason. Skaffade Logic Express 8 nu och ...fy fan sÄ jÀvla bra det Àr:) Logic eller Cubase? Logic Lite svÄrt att jÀmföra Garageband med Cubase dÄ Cubase Àr mer av allt i jÀmförelse. Dock suger Cubase:)
zulo Postat 23 oktober 2008 Postat 23 oktober 2008 GarageBand Ă€r mycket trevligt och förhĂ„llandevis kompetent program. Mjukvarusyntarna Ă€r bra och effekterna rĂ€cker gott och vĂ€l (i princip samma som i Logic). Det finns mĂ„nga bra och mĂ„ngsidiga loopar. Programmet Ă€r vĂ€ldigt enkelt att jobba i. âą Man kan Ă€ven ha tredjepartspluggar (instrument och effekter) i GB. đ TyvĂ€rr sĂ„ krĂ€ver dock GB kraft frĂ„n datorn (mer Ă€n Logic)! đ En annan sak jag inte gillar Ă€r att man inte kan zooma i höjdled vilket innebĂ€r att skĂ€rmen snabbt blir full av spĂ„r sĂ„ man fĂ„r dels hĂ„lla pĂ„ och skrolla upp och ner, och dels inte fĂ„r sĂ„ bra överblick. đ
Norbaggen Postat 26 november 2008 Postat 26 november 2008 GB fÄr mye ufortjent kritikk her synes jeg... Dessuten, det virker for meg Ä vÊre en forutinntatt holdning om at siden det ikke koster nok penger og kommer med en Mac gratis sÄ er det ikke bra nok. Sjansen for at du skal skape en god lÄt i GB er mye stÞrre en i Cubase eller noen annen sequencer, siden utgangspunktet ditt er at du ikke har prÞvd noen av delene. GB knuser alle sine konkurrenter pÄ brukergrensesnittet. Ingen over, ingen ved siden. NÄr det samtidig er fullt mulig Ä skape gode produksjoner i GB sÄ burde valget vÊre enkelt etter min mening...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.