Jump to content
Annons

knaster?!

furstan

Recommended Posts

Tja!

Jag spelar in min sång med en Studio Projects B1. Jag änvänder även samma mic till akustisk gitarr och baskagge. Fungerar alldeles utmärkt till allt utom sången. Den spelar in jättebra (utan att vara i närheten av att klippa) men sen kommer det knaster i inspelningen.. låter EXAKT som att det klipper.. fast det gör det inte. Försökt EQ:a bort det men det går inge bra. Någon som har någon idé? Använder Cubase sx2

Ps. har en idé om att projektet kan ha blivit för stort (4 midispår med instrument + 24 Audiospår). Använder en Pentium D 3.0 GHz, 2gb ram så det borde räcka gott och väl.. eller?

Mvh Kristoffer

Annons
Har du provat att öka latency? Det kan behövas om det börjar bli tungt för datorn... 😏

Det kan nog vara smart.. såg att den uttnyttjar 1.2gb ram när jag spelar in.. och jag kör med 3ms latency.. hur mycket kan man höja då?

Och det är inga problem med renligheten.. den är ny och jag kör med puffskydd. 😆

Har du provat att öka latency? Det kan behövas om det börjar bli tungt för datorn... 😏

Det kan nog vara smart.. såg att den uttnyttjar 1.2gb ram när jag spelar in.. och jag kör med 3ms latency.. hur mycket kan man höja då?

Och det är inga problem med renligheten.. den är ny och jag kör med puffskydd. 😆

Upp till runt 10ms brukar man kunna vänja sig vid när man spelar in sång - men mer än det känns jobbigt...

Hmm.. ok.. har satt på 10ms nu och det verkar fungera.. knäppte lite på 8ms men 10 verkar gå bra. Får prova mer imorgon. Men det skumma är ju att det aldrig knäppt förut, utan just bara när jag la till sång. Kan det vara så att det inte knäpper något alls och sen kommer ett spår och pajjar allt? :rolleyes:

Och pluggarna är inget problem.. har inga sånna aktiverade än.. lägger på allt efteråt.

Inspelning belastar mer än uppspelning - och just det sista spåret kan bli droppen som får bägaren att rinna över...

Du kan ju också prova att stänga av ett VSTi medan du spelar in sången, så minskar du kanske tillräckligt för att slippa problemet. VSTi belastar processorn mycket mer än audiospåren.

Okej.. då provar jag stänga av ett 🙂 !

Där har jag nog svaret på en tidigare ställd fråga också som jag aldrig fick svar på.. mitt Cubase låste sig när jag hade 20 VST instrument igång 🙂

Tack för hjälpen 😄

Edited by furstan

Hmm.. det var nog inte Asio.. det knastrar lika mycket även på 20 ms fördröjning. Förstår inte alltås.. och det är inte micken.. för det knastrar med alla micar. Och Jag har provat ta bort alla midispår och alla vst instrument.. 😳

Nu har jag kommit fram till att det är i alla projevt och ALLTID. spelar ingen roll om jag startar nytt tomt eller tar ett gammalt eller vad jag spelar in. snälla! hjälp mig!! 😱

Nu har jag kommit fram till att det är i alla projevt och ALLTID. spelar ingen roll om jag startar nytt tomt eller tar ett gammalt eller vad jag spelar in. snälla! hjälp mig!! 😏

😏😠 jag har samma problem just nu...har provat allt, det sista var att ljudkortet kanske har IRQ-konflikt om det ligger tex. på samma som grafik....stäng av vissa prylar i BIOS...etc....suck...funderar på gå över till Mac 😠 jag kommer följa denna tråd med största intresse

Hmm.. med tanke på att jag inte använder någon processor under själva inspelningen så är det nog inte det 😠

Hehe.. nu vet jag i alla fall också att om jag lägger in en massa effekter så knastrar det mer.. vilket borde betyda att det är Asio som krånglar.. hmm.. ska ge det ett ryck till emorrn.

Hmm.. med tanke på att jag inte använder någon processor under själva inspelningen så är det nog inte det  😆

Hehe.. nu vet jag i alla fall också att om jag lägger in en massa effekter så knastrar det mer.. vilket borde betyda att det är Asio som krånglar.. hmm.. ska ge det ett ryck till emorrn.

Är som alla andra inne på att det är ljudkortet.

Provat avinstallera och sen installera om ljudkortdrivrutinerna/ASIO-drivisarna?

Finns det olika versionen av drivrutiner att prova med? Provat gå tillbaks till nån äldre version? Eller kanske till någon nyare version?

Kan det vara nån windowsupdate som installerats automatiskt på sistone som ljudkortet inte gillar?

Ta ljudkortet till en kompis och rigga upp mic där och kolla om det knastrar där med. Isf är det ju helt klart ljudkortet som är galet (vad är det för kort?).

Har du testat med andra micar?

Hur har du det med temperaturen/ventilation/kylning i lådan? Riktigt skumma saker kan ju hända om det blir för varmt.

Hur har du det med kylning av breakoutboxen (om du har en sån)?

Kolla kablar och kontakter mellan ljudkort och breakoutbox (om du har en sån).

Är alla kontakter rejält ditsatta?

Tja det var några spontana tips så här utan att veta några direkta detaljer mer än vad som står i tråden...

EDIT: Fler grejer;

Har du testat flytta runt kortet på olika PCI-platser?

Prova rycka ut alla andra kort som inte behövs (om det finns några)?

Prova även låna nåt vettigt liknande (samma klass) ljudkort av nån och häng i datorn och se hur resultatet blir då.

Jag skulle nog även, som sista försök, prova leta efter uppdaterade drivrutiner till moderkortet och dess komponenter för att försäkra mig om att det inte är nåt strul där - detta är verkligen en longshot, dock. Upgradera BIOS kan vara en idé också, gäller förövrigt både ljudkort och moderkort - om nya versioner finns att tillgå. Allt det här kan ge massa strul också förstås, inkl totalhaveri om något går åt fanders under uppgraderingen.

Edited by Crownfield

Hmm.. med tanke på att jag inte använder någon processor under själva inspelningen så är det nog inte det  😏

Är som alla andra inne på att det är ljudkortet.

Provat avinstallera och sen installera om ljudkortdrivrutinerna/ASIO-drivisarna?

Finns det olika versionen av drivrutiner att prova med? Provat gå tillbaks till nån äldre version? Eller kanske till någon nyare version?

Kan det vara nån windowsupdate som installerats automatiskt på sistone som ljudkortet inte gillar?

Ta ljudkortet till en kompis och rigga upp mic där och kolla om det knastrar där med. Isf är det ju helt klart ljudkortet som är galet (vad är det för kort?).

Har du testat med andra micar?

Hur har du det med temperaturen/ventilation/kylning i lådan? Riktigt skumma saker kan ju hända om det blir för varmt.

Hur har du det med kylning av breakoutboxen (om du har en sån)?

Kolla kablar och kontakter mellan ljudkort och breakoutbox (om du har en sån).

Är alla kontakter rejält ditsatta?

Tja det var några spontana tips så här utan att veta några direkta detaljer mer än vad som står i tråden...

EDIT: Fler grejer;

Har du testat flytta runt kortet på olika PCI-platser?

Prova rycka ut alla andra kort som inte behövs (om det finns några)?

Prova även låna nåt vettigt liknande (samma klass) ljudkort av nån och häng i datorn och se hur resultatet blir då.

Jag skulle nog även, som sista försök, prova leta efter uppdaterade drivrutiner till moderkortet och dess komponenter för att försäkra mig om att det inte är nåt strul där - detta är verkligen en longshot, dock. Upgradera BIOS kan vara en idé också, gäller förövrigt både ljudkort och moderkort - om nya versioner finns att tillgå. Allt det här kan ge massa strul också förstås, inkl totalhaveri om något går åt fanders under uppgraderingen.

Det är nog inte fel på drivrutnerna (installerade med cd:n som medföljde). Och eftersom jag inte har internetuppkoppling på datorn så är det inte heller windowsupdate.

Har ett M-Audio Delta 1010LT. Inköpt för 4 månader sedan ungefär. Kan det hjälpa att installera nya uppdateringar?

Det har blivit samma sak med alla micar. Och kylningen fungerar finfint. Har ingen breakout och det är inte kablarna heller.. och inte en speciell ingång på ljudkortet som krånglar.. för jag har provat nästan alla.

Har inte provat att byta PCI-plats men det borde väl inte spela någon roll eftersom det nyligen fungerade? 😐

Sen är det så att nya uppdaterning till moderkort etc har nog inte ens kommit.. datorn är bara en månad gammal 😎

Ska prova installera om allting och se om det blir bra 🙂