Jump to content
Annons

Studioglas


SyntaxError

Recommended Posts

Jag och en kompis håller på att bygga en studio i centrala stockholm för lite proffsigare inspelningar än bara demogrejjer. Allt är planerat och budgeterat men vi har en fråga angående Glasen/et mellan kontrollrum och inspelningsrum. Hur tjocka glasskivor behöver man och hur många? Finns det någon optimal lutning som man bör rätta sig efter?

Jag kommer att återkomma med bilder och mer information men för tillfället känns det som att vi vill hålla det hela lite hemligt tills vi har något ordentligt att visa upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kanske ska förtydliga lite: Vi vet att vi ska ha olika tjocklekar på glasen men inte riktigt vilka (det kommer att ibland vara ett bra ljudtryck i inspelningsrummet då det kommer vara allt från fet hårdrock till gospelkörer) och så undrar vi om man ska köra med två eller tre glas, kanske fler? Vi lutar åt att använda två glas 6mm respektive 8mm tjocka och luta dom 10-15 grader in mot inspelningsrummet. Vore kul om någon som har insikt i ämnet kan rätta oss om vi gör något helt galet.

Glasen kommer för övrigt sitta i en egen ram med frästa spår, klädda i filt och avlastade med neoprenkuddar (eller likvärdigt material) som sedan ska tätas ytterligare med silikon (eller likvärdigt material).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det med att luta glaset eller inte har diskuterats mycket på nätet. VAd jag förstår så är det bättre att ha ett så luftgap som möjligt mellan rutorna dvs att inte luta alls. Sen är det riktigt att det är bra att blanda olika tjocklekar samt att ha så tjocka glas som möjligt.

har skrivet innan i forumet om hur jag gjorde mitt glas i nedanstående länk.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=17690&hl=

Mattias

Audiorent Studio

Link to comment
Dela på andra sajter

Det med att luta glaset eller inte har diskuterats mycket på nätet. VAd jag förstår så är det bättre att ha ett så luftgap som möjligt mellan rutorna dvs att inte luta alls. Sen är det riktigt att det är bra att blanda olika tjocklekar samt att ha så tjocka glas som möjligt.

har skrivet innan i forumet om hur jag gjorde mitt glas i nedanstående länk.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=17690&hl=

Mattias

Audiorent Studio

Ok, jag läste din gamla länk, vi kommer att göra typ så som du beskrev där men jag pratade med en akustikkonsult som tog upp det här med att luta glaset så vi kommer göra det också. Du skrev att din vägg är ca 35cm tjock, hur funkar dämpningen och så för dig nu? Vår vägg är egentligen inte planerad att bli så tjock men det finns utrymme att "tjocka" på den om det skulle behövas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...