Jump to content
Annons

Har börjat bygga en 2x12:a ( KLART ) !


DrHans

Recommended Posts

Annons
Jag har nu börjat bygga en 2x12:a. Måtten är baserade på ENGL och Mesa 2x12:or.

Jag har kommit en bit på vägen. Men nu ska det slipas och lackas. Väntar på leverans av V30 elementen och frontgallret.

PICT0089.JPG

PICT0091.JPG

PICT0094.JPG

PICT0095.JPG

PICT0096.JPG´

Lufttätt

PICT0097.JPG

PICT0098.JPG

PICT0099.JPG

Jag trodde det var ett utedass först........... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Öhh.. Glöm inte ett par stagpinnar mellan fram och bakstycke också.. Så slipper du otrevliga resonanser.. Gör mycket för själva ljudet också.. Jag vet! 😉

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

ser ju fint ut hansjonny, kan man få se pdf-skissen 
Ska börja med den nu 😏
Öhh.. Glöm inte ett par stagpinnar mellan fram och bakstycke också.. Så slipper du otrevliga resonanser.. Gör mycket för själva ljudet också.. Jag vet! 
Har inte satt i några stagpinnar än, skall in i lådan snart igen och koppla om högtalarna för att ohm matcha en annan stärkare. Gör det om det behövs då. Ser du någon anledning till att inte sätta dit stag pinnar? Eller är det bara bra, vare sig det behövs eller inte?

Nu är bygget klart. Nu skall det kopplas in i stärkaren och testas. Synd bara att jag bara har min 5150 Combo att testa med, tror det blir svårt att höra hur lådan låter med 5150 morrande brevid. Men vad gör man. ( dagens I-landsproblem [😠] )

Här kommer lite bilder till alla er som tycker sånt är kul.

( I know i do )

Från början till slut, med kommentarer. Varsågoda, mycket nöje:

PICT0089.JPG

Bitarna tar form

PICT0091.JPG

Sågat hål

PICT0094.JPG

PICT0095.JPG

Å dom passar

PICT0096.JPG

Luftätat

PICT0099.JPG

Tak och hjul på

PICT0100.JPG

Elementen på plats

PICT0103.JPG

Målat svartskallar

PICT0105.JPG

PICT0107.JPG

PICT0111.JPG

PICT0112.JPG

PICT0110.JPG

PICT0109.JPG

KLART!!!

Fast nu måste elementen spelas in och sen väntar jag på stärkaren som är tänkt till den här lådan. Det blir två rackenheter som självklart kommer få ett eget matchande rack.[😏]

Skall fundera lite på ett eget emblem också att pryda den med!

Arbetsnamnet på lådan är för närvarande:

Dr Hans 212 Custom 1

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt trevligt! Jag skulle också vilja ha tid att bygga lite... (Eller snarare ta mig tid.) Själen mår bra av att bygga ljudprylar. Har en hel uppsjö olika projekt som bara ligger..

Edit: Kom på varför det inte blir nåt byggt för min del, jag bor numer i en etta på 25 kvm och har ingen verkstad... 😱😎

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt trevligt! Jag skulle också vilja ha tid att bygga lite... (Eller snarare ta mig tid.) Själen mår bra av att bygga ljudprylar. Har en hel uppsjö olika projekt som bara ligger..

Edit: Kom på varför det inte blir nåt byggt för min del, jag bor numer i en etta på 25 kvm och har ingen verkstad... 

Ja man mår bra på nå vis 😆

du glömde hörnbeslag 

efter ett par varv i och ur bussen / bilen så är

alla kanter avrundade-vassa 

jag skulle valt ifällda hantag som inte går sönder 

kläd med galon 

Hallå TordA! Den skall bara stå i vardagsrummet, så den är mer byggd som en möbel. Hade jag tänkt flänga runt med den hade jag tänkt som du. Men jag tycker det var roligt att göra min egen grej utav det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där metallgallret... Ger inte det en massa biljud typ "spriooonggg"? Eller har du lyckats dämpa det?

På bilden sitter det en skruv per list, nu sitter det flera. Gallret sitter där det sitter och skakar inte. Men det gjorde det innan jag fäste listerna ordentligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...
Så fin, hur mycket tar du för att producera en till? 😱

Tack!

Det var inte ett helt gratis bygge och det tog ganska mycket tid. Så det skulle inte bli så billigt tyvärr. Bättre att du bygger själv eller köper färdigt.

Jag kan bygga en åt dig men det blir inte billigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, du har nog rätt 😱 . Måste bara operera tummarna först. De är tyvärr placerade lite väl mitt i handen. Hur mycket kostade det ungefär att bygga om man får fråga?

Materialet gick väl på runt 4lax tror jag. Minns inte riktigt det var ju ett par år sedan jag byggde den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjukt inspirerande! Bra jobbat. Ändå göra ett försök själv fast ska bara ut å leta tummen...vete katten vart jag lagt den. Hmm, en del har den mitt i handen men min är spårlöst borta:D

Tack, kul!

Vilken fart det vart på den här gamla tråden.

Roligt att man inspirera någon.

Lycka till med bygget, det är roligt att ha byggt egna saker speciellt om de låter riktigt bra / DrHans

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jävlig fin låda! Är just i farten med att börja bygga en 1x12:a till min YBA-1 skalle. Har vart och kolla runt lite så snubla jag in på den här tråden, very nice:). Fick jag lite mer inspiration också. Tänkte göra en lucka baktill så man kan välja om den ska va öppen eller stängd efter behov. Har inte riktigt kommit fram till hur den lösningen ska se ut. Bör väl vara rätt tät gissar jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hur låter lådan nu´rå? Ser riktigt välbyggd ut.

Vill också bygga en sån, fast jag tänkte att min skulle vara lite högre och lite plattare då.

När man bygger en cabinett, ska man ha vad stärkaren klarar av att ge med i beräkningen av storleken på lådan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...