Jump to content
Annons

Inspelning med Phonic-mixer


v0peer

Recommended Posts

Hej!

Mitt band har en Phonic 16-kanals mixer och efter att ha kikat lite närmare i manualen skall man kunna använda rec-out utgångarna för att spela in de kanaler som är igång på mixern till exempelvis en dator eller minidisc. Är det någon som vet hur kvaliten brukar bli om man drar en kabel från "rec out" till ljudkortet på en dator?

Tacksam för svar!

/Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack för svaret!

Men jag tror inte att det där skulle fungera för mig eftersom jag tänkte koppla mixern från rec-out till ett vanligt datorljudkort. Alltså inget med teleingångar på utan små uttag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog hem mixern idag och testade att dra en sladd från rec-out (en röd och en vit kontakt) till ljudkortet (mic-uttaget). Men det fungerade inte att spela in. Det blev inget inspelat helt enkelt. Läste på den där sidan att man måste ha en sladd tillbaka till mixern också. Varför det? Räcker det inte med att datorn tar emot signalen från mixern och spelar in den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Rec-out.. Om det är samma som tape-out och det är rca-kontakter så brukar det vara -10dB signal vilket passar bra till "consumer audio" (semi-pro).. D.v.s. t.ex. ett ljudkort till en PC. Proffsstandarden på en audiosignal ligger på +4 dB och det funkar iof. också.. men du måste dämpa in-volymen ordentligt på ditt ljudkort och det finns risk för överstyrning ändå..

EDIT: Storleken på kontakterna har inget alls att göra med vilken signalstyrka det har.. Ett simpelt ljudkort till en PC använder 3,5 mm stereo-telejack (TRS) men signalnivån är samma som till en hemstereo.. d.v.s. 0 dB= 0.775 Volt över 600 Ohm. (ungefär semipro-nivå)

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren. Jag har dock bara två inspelningsprogram och vet bara hur man ändrar vad man ska spela in från i ett av dem (audacity), och det programmet har jag andra problem med istället. Vet inte hur man ställer in vilken spår man ska spela in på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog hem mixern idag och testade att dra en sladd från rec-out (en röd och en vit kontakt) till ljudkortet (mic-uttaget). Men det fungerade inte att spela in. Det blev inget inspelat helt enkelt.

Ålrajt, på din mixer har du Rec out på 2 RCA-kontakter, en röd och en vit. Du drar en kabel från dessa till ditt ljudkort - men inte till mik-ingången! Du ska koppla in i Line in.

Vilket ljudkort har du? Vanligt hemma-ljudkort? Professionellt ljudkort?

På konsumentljudkort brukar kontakter vara färgade. Mikrofon är röd/rosa färg. Line in är blå. Line out (till stereo/högtalare/monitorer) är grön.

Alltså ska kabeln kopplas in i den blå kontakten.

Prova nu. Får du ljud?

Om inte, titta i mixern för ljudkortet (inte på Phonicmixern). Då gör du såhär:

Start

Kör

Skriv: sndvol32

Klicka OK

Alternativ-menyn

Egenskaper

Justera volymen för: Inspelning

Klicka OK

Kryssa för "Välj" på Line In-kanalen

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack. Prova aldrig att göra som du sa. Ska testa det så fort jag kan. Jag har ett vanligt "hemmaljudkort" där kontakterna är färgade. Så det där borde fungera. Tack ska du ha!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir jag snart galen. Testade idag igen. Kopplade in en gura på kanal ett i mixern. Drog upp L & R och började spela. Då gav det utslag i mixern. Sen drog jag en kabel från mixerns "rec-out" utgång (rca utgång, en röd och en vit sladd) till ljudkortets "line-in" (blå ingång). Sen kopplade jag mina datorhögtalare i den gröna utgången på ljudkortet (line-out).

Efter det körde jag Start > kör > sndvol32 > alternativ > egenskaper > inspelning > bockade i Line-in och bockade ur mikrofon, bara för att vara säker > Kryssade i välj rutan för "line-in" kanalen och höjde volymen på kanalen till max.

Sen testade jag att spela in men det blev fortfarande inget ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kablarna ska sitta korrekt nu.

Vilken modell är din Phonicmixer? Kan det vara en inställning/knapp i mixern?

Testa att koppla rec out till line in på din hemmastereo. Får du ljud då?

Är det Audacity och Kristal du spelar in med?

För att kunna utesluta nåt fel med programkonfigurationen, har du testat Ljudinspelaren som följer Windows?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en PHONIC MU-1822X mixer.

MU%201822X.jpg

Tror inte att det är någon knapp. Allt är inställt som det brukar vara.

Edit: Det gick inte att koppla den till stereon heller. Får inget ljud.

Redigerat av v0peer
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...