Jump to content
Annons

Lösningar för demolåtar


hammagrella

Recommended Posts

Ojdå, som nybörjare på inspelning ska man kanske tänka sig för innan man lägger upp en låt här..?

ja. det borde alla göra

Ve den som inte ids/kan lägga på kompressorer och reverb och mixa allt innan de postar låten... Då har man inte ens försökt...?

om du vill ha reverb och kompressor så lägg på det innan du ber om synpunkter. mixa fattar du väl själv att du ska göra.

Kanske en sån noobie som jag vill ha en åsikt om t.ex. gitarrljudet innan man går vidare med låten?

vem kan uttala sig om ditt gitarrljud om man inte vet hur du tänkt att resten ska låta?

Varför inte dela upp det i nybörjar- och proffs-kategorier? Då kan de som inte orkar med nybörjarnas idiotiska frågor gå direkt till proffsavdelningen där de får lyssna på varandras låtar som är klara för pressning...?

det handlar inte om nybörjare eller proffs. det handlar om respekt för de som tar sig tid att lyssna och kommentera.

du kanske inte är en av de som postar halvfärdiga låtar. då behöver du inte känna dig träffad.

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 212
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

OK, vi skrotar genreidén. Själv älskar jag gränsöverskridande musik och kul om folk kommenterar musik man gjort som de normalt inte lyssnar på...

Föreslår följande:

1) Indelning i demolåtar och skisslåtar (olika sidor).

2) Tre inlägg (feedback) berättigar till ett demo/skissupplägg.

4) Max en demo/skiss per gång och vecka.

5) Glöm inte att man kan lägga upp idéer även på andra sidor, exempelvis under "komposition, arrangering", vilket jag själv syndat mot...

Kanon!!

Undrar om Olsberg och pojkarna läser det här...? Vissa saker kan ju va lite knepiga att fixa gissar jag på.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, vi skrotar genreidén. Själv älskar jag gränsöverskridande musik och kul om folk kommenterar musik man gjort som de normalt inte lyssnar på...

Föreslår följande:

1) Indelning i demolåtar och skisslåtar (olika sidor).

2) Tre inlägg (feedback) berättigar till ett demo/skissupplägg.

4) Max en demo/skiss per gång och vecka.

5) Glöm inte att man kan lägga upp idéer även på andra sidor, exempelvis under "komposition, arrangering", vilket jag själv syndat mot...

Kanon!!

Undrar om Olsberg och pojkarna läser det här...? Vissa saker kan ju va lite knepiga att fixa gissar jag på.

Läs mitt inlägg sist på föregående sida

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ha en gräns på en låt i veckan är rimligt, mindre rimligt är att fullt ut kräva att man skall ge kritik på andras låtar genom att införa spärrar. Det riskerar endast leda till att folk skriver för att skriva. Ser istället att medlemmarna själva skriver vad de anser kan förbättras, oavsett om de har några större kunskaper eller ej. Alla kommentarer är ju bra då man får en bättre bild av materialet.

Om det nu inte blir aktuellt med "spärrar" kanske det kunde vara bra med en uppmaning på "Nitat" till besökare att ta sig lite tid och kommentera för att skapa ett bra givande forum. Och att fundera över varför man lägger upp en låt och vilka frågor man eventuellt har. En slags "etikettsråd" men som sådana men inte "straffbara regler"...om ni fattar vad jag menar 😉

EDIT: Tillägg: Så låt nu oss som är aktiva i denna tråd föregå med gott exempel och visa vår goda vilja och rescensera några extra demos de kommande dagarna och höja kvaliteten! 😉

Redigerat av pwayne
Link to comment
Dela på andra sajter

du kanske inte är en av de som postar halvfärdiga låtar. då behöver du inte känna dig träffad.

Nej, jag har varken postat någon halv- eller helfärdig låt...

Jag håller på med några, men vill göra färdigt så mycket som möjligt innan jag skämmer ut mig offentligt. 😉

Grejen är att jag kan tänka mig fall där nybörjare kanske inte ens vet vad låten behöver? Man sitter där och har spelat in nåt där man känner att det saknas något. Även om man testar olika grejer får man inte till det.

Om jag då postar en fråga här där jag vill ha råd och tips, så vill man ju inte få höra att: Vafan, mixa skiten innan du postar, du har ju inte ens lagt på reverb eller kompressor?

Det måste finnas utrymme för extrema nybörjare som jag på ett sånt här forum också. Eller...? Ja, inte vet jag...

En nybörjare vill/kan ju kanske inte heller gå in här och tycka till om vad andra ska förbättra... Man har inte den kunskapen helt enkelt. Man kan ju skriva "Grym låt" eller liknande, men...

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaja.. lite svammel på en fredag är ju aldrig fel. Snart slutar jag jobba och då blir det öl. Gott!

Soliga hällsningar från Kristoffer.

Stolle skall inte dricka öl! Stolle skall klippa sig och skaffa ett jobb! Annars kommer Stolles gamla lärare och tar honom i örat! Haha, fick Du fikon nu?

Haha!! 🙁 Jag blev allt lite fundersam där en stund. Men efter ett tags funderade så insåg jag ju att det var ganska lätt att lista ut vem du var.... PELLE! 😉

Hallo din gamle get! 😉 Kul att du också är aktiv här. Skall bli kul att höra vad du gör för musik nuförtiden!

EDIT: Kom på att denna post kanske borde vart ett PM istället. Jaja, sorry för spammen i tråden. 😄

Redigerat av Stolle
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaja.. lite svammel på en fredag är ju aldrig fel. Snart slutar jag jobba och då blir det öl. Gott!

Soliga hällsningar från Kristoffer.

Stolle skall inte dricka öl! Stolle skall klippa sig och skaffa ett jobb! Annars kommer Stolles gamla lärare och tar honom i örat! Haha, fick Du fikon nu?

Haha!! 😆 Jag blev allt lite fundersam där en stund. Men efter ett tags funderade så insåg jag ju att det var ganska lätt att lista ut vem du var.... PELLE! 😆

Hallo din gamle get! 😉 Kul att du också är aktiv här. Skall bli kul att höra vad du gör för musik nuförtiden!

EDIT: Kom på att denna post kanske borde vart ett PM istället. Jaja, sorry för spammen i tråden. 😆

Hej igen, Stolle!

Be aldrig om ursäkt för att Du går OT! Jag går OT jämnt och uppskattas väldigt av alla andra för det, det är säkert!

Jag såg att det var lite skralt med kommentarer om Dina låtar. Skall ta mig tid när det lugnar ner sig. Då skall jag ge mig på Dig, Mohhhahahahahahaha!

Jag har bara lagt ut lite trummor hittills. Ni hittar dem under "Inspelning" och "Inspelning av trumset". Ge Er på och däng till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag då postar en fråga här där jag vill ha råd och tips, så vill man ju inte få höra att: Vafan, mixa skiten innan du postar, du har ju inte ens lagt på reverb eller kompressor?

Det måste finnas utrymme för extrema nybörjare som jag på ett sånt här forum också. Eller...? Ja, inte vet jag...

ja. jag pratar bara om att folk borde göra sitt bästa, vilket jag skrev från början.

undrar man sedan över hur man får "ett sånt cymbalslag som går baklänges" eller "hur gör man så att sången får lite eko" eller "hur mycket är klockan", så finns det ju avdelningar för det också.

tror att trådstartaren ursprungligen sa något om att det var så många låtar på demoforumet och att bidragen förr fick mer uppmärksamhet(antagligen sant). resten är bara olika tankar om hur och varför.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag reagerade bara på att det kändes som att tråden utvecklades mot att "nybörjare bör läsa sig till enkla grejer på annat håll"...

Men det blir nog bra. Jag tycker väl också att man inte kanske ska spela in ett gitarrslinga och fråga om folk tycker att det var ett fräckt riff...

Hur som helst, nu häller jag upp en fredags-grogg med hemkört och päronsaft!

Skål!! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan väl misstänka mig själv som en av dom flitigaste demopostare forumet har sett ett halvår tillbaka....Pointen med ett demoforum måste vara att få konstruktiv kritik som leder framåt som hjälper en att förstå saker som man inte har en aning om.Jag joina forumet i augusti-04 tror jag och dessförrinnan lade jag ut låtar på Vendolin för att få synpunkter på min ljudbild etc. tills någon vänlig själ tipsade mig om forumet. Vid den tiden funkade ingenting min väg ljudmässigt.

Och jag fick hjälp av ALLA redan experter i en väldigt saklig ton det var Demoniqus,Neko,VaCum,Egghuvud,Reason,Hamma,och alla andra som jag inte glömt vilket (förhoppningsvis) har lett mig till en bättre förståelse när det gäller mitt hemmapulande med mina låtar....utan forumet hade jag fortfarande sjungit i oljetanken så visst är det en point att mer kunnigt folk ger kritik på postat material...sedan mängden postningar kan jag för egen del bara säga att: jag har varit jobbigt produktiv ganska länge nu och som sagt till och från(mest till) lagt ut för att få kanske mer respons på låtidéen som inte på långa vägar varit klar...och naturligtvis då också bidragit till den ökade mängden...(sorry boys)....Jag välkomnar någon slags begränsning men har inte något konkret förslag hur en sådan ska se ut....Jag vet bara att pointen att få rätt inputs gör att man växer i sitt skapande och får man inga svar så postar man säkert inga fler och nivån på alstrerna måste få vara på den nivån man befinner sig och ändå få svar...

Ibland bläddrar jag bakåt i rullorna och ser jag då att en postning inte besvarats och trots att det inte alltid är min genre så besvarar jag den för den goda sakens skull...och redan dan efter så har ibland svaren ökat på inlägget till tio svar...det är som sagt drunkningar som händer dagligen kanske och ibland får man lite känslan att alla sitter som sina små egna A&R:s och lyssnar i tio sekunder för att sedan gå vidare...Jag tror många låtar växer med flera lyssningar och ovan nämnda lilla expertgrupp tror jag har den förmågan att lyssna bortom ljudbilder och annat som ibland lägger en slöja över själva låtarna....

EDIT: Hinner inte mer just nu

EDIT: Stavfell

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Känner mig hedrad som fick vara med i listan :rolleyes: Vet dock inte om jag vill räkna mig som en expert.

du har helt rätt inställning till demopostningarna tycker jag. Framförallt att du så gott som alltid själv har lagt upp de nya versionerna på låtarna tycker jag bra (varit lite si och så med det själv...) mot de som lyssnat på de tidigare versionerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill bara tillägga att den kritik jag fått på demos har varit enormt värdefull och vill tacka dem som tagit sej tid att ge synpunkter! Själv har jag bara bidragit med tyckande på demos som ligger inom min musiksmak, till annat anser jag mig inte vara till nån hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

....Ibland bläddrar jag bakåt i rullorna och ser jag då att en postning inte besvarats och trots att det inte alltid är min genre så besvarar jag den för den goda sakens skull...och redan dan efter så har ibland svaren ökat på inlägget till tio svar...

Yes! Så gör jag också och det är ibland sorgligt att se vilka pärlor som annars skulle gå förlorade. Därför måste det till någon form av uppdelning och/eller begränsning med det stora inflöde som är idag. Frågan är hur? Equality i all ära men musik blir aldrig jämlik. En del musik håller en skyhögt bättre kvalitet än annan. Jag tycker därför inte att du ska be om ursäkt för många demopostningar. Jag och många andra skulle för allt i världen inte vilja missa dem och inser att mitt tidigare förslag om begränsningar inte riktigt håller!

Så här då:

En demosida för nya medlemmar, en för medlemmar och en för veteraner? :rolleyes:🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom dessa faktorer avgörs av antalet poster är det risk att det är en dålig idé och det är ju inte nödvändigt att veteranera gör bättre musik än de som är nya här. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag postar sällan, men (nästan) den enda anledningen till att jag gör det är för att ta tempen på låten. Givetvis är den otroligt långt ifrån klar då, men det är ju i det halvfärdiga läget man vill veta. Vill helt enkelt kolla av lite vad folk tycker och få lite perspektiv.

Det som stör mig mest med många postare är att dom inte fixar negativ feedback. Även om den är saklig har jag sett flera postare som blivit skitsura för att nån inte gillar låten. Jag tar hellre negativ kritik med någon sorts motivering än "skitbra!" som svar. Demoforumet ska ju absolut inte vara nån skrythörna där man lägger upp saker som är färdiga och klara. Gör i så fall ett forum för det och kalla den nåt i stil med "Såhär låter jag när jag får till det". Det kunde ju kanske också vara kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa tycker jag är ju just att få höra vad som inte funkar. Vad det är som är fel. Om man postar demos här bara för att visa att man är "superbra" så har man nog som du säger missat lite av poängen. Kritiken ges ju inte för att racka ner på låten eller den som gjort den, utan för att lyfta materialet vidare till en ny nivå, för att få det att låta bättre och fungera i fler stereoapparater eller dansgolv. Jag känner att den där guiden bara väntar på att bli skriven... 😳 Så snart jag har tid så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom dessa faktorer avgörs av antalet poster är det risk att det är en dålig idé och det är ju inte nödvändigt att veteranera gör bättre musik än de som är nya här. 😳

Jag har lagt två konkreta förslag för att komma till rätta med problemet. Ett strikt och ett mindre strikt. Jag har inte sett några andra förslag och jag tycker man kan få premieras om man är veteran på grund av mängden bidrag till forumet. Jag tycker demosidan har varit suverän och har lärt mig massor på kritiken av mina bidrag och hoppas alla medlemmar, nya som gamla, skall få chansen till det. Har inga ytterligare förslag på lösningar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejhej jag bara undrar om det nu är tänkt så att det ska bli lite strängare med demos om det blir skillnad på nivån. Man kan ju tänka sig att bara demos som skall bli genomarbetade ordentligt för att de är tänkta att säljas kommersiellt ska behandlas bland demolåtarna.

Flera kommentarer här efterlyser proffsigare demos eller kunnigare komponister. Har man en sådan regel blir det ju färre demos och kanske seriösare diskussioner om demosarna.

Men jag hoppas att det i så fall kommer att talas om tydligt för då måste till exempel jag sluta lägga upp mina försök här eftersom jag ju bara är hobbyamatör.

Jag menar bara att nya regler blir tydliga och inte underförstådda för det är så himla pinsamt att posta låtar om alla tycker att man är en dåre som lägger upp sina hobbylåtar för sin egen skull om det är meningen att viktigare saker ska diskuteras. Eller om det ska bli två demoforum; ett amatörforum och ett proffsforum?

Link to comment
Dela på andra sajter

Än så länge har inte Olsberg dykt upp, så jag kan ju bara svara för mig själv då jag inte har diskuterat detta med honom eller andra moderatorer eller administratörer. Men jag anser nog att man ska akta sig för att dela in i proffs respektive amatörnivå. Alla som vill lägga upp en demo ska få det tycker jag personligen. Men med just den förbehållningen som Itzhak och jag har påpekat tidigare. Man skall endast lägga upp sådant man själv inte kommer vidare med utan hjälp. Alltså, man bör inte lägga upp sådant man vet vad det är för fel på och man kan fixa felen själv.

Och ska vi överhuvud taget ha en indelning på demosidan ser jag hellre en färdig demo kontra ofärdig demo avdelningar. Då kan ju de som postar halvfärdiga saker posta dem, och de som är så färdiga med sina låtar som de själva bara kan, kan posta dem i färdigt forumet. Detta innebär flera saker. De som bara vill lyssna på hela låtar och kommentera ljudbild och mix i högre grad än annat kanske föredrar "färdigt" forumet, medan andra som hellre gillar att kommentera arr etc landar i halvfärdigt forumet. Alla användare kan ju självklart posta i båda kategorierna, det är bara innehållet av posten som varierar.

Blir det några förändringar kommer detta tydligt att framgå, det tjänar ingenting till att genomföra en förändring som ingen vet om. Man måste informera och vara klar och tydlig om man genomför en förändring på ett forum med tusentals användare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom dessa faktorer avgörs av antalet poster är det risk att det är en dålig idé och det är ju inte nödvändigt att veteranera gör bättre musik än de som är nya här.  😕

Jag har lagt två konkreta förslag för att komma till rätta med problemet. Ett strikt och ett mindre strikt. Jag har inte sett några andra förslag och jag tycker man kan få premieras om man är veteran på grund av mängden bidrag till forumet. Jag tycker demosidan har varit suverän och har lärt mig massor på kritiken av mina bidrag och hoppas alla medlemmar, nya som gamla, skall få chansen till det. Har inga ytterligare förslag på lösningar...

Visst, det kanske är svårt att spamma 500 inlägg för att bli veteran, och därmed få posta i andra kategorier. Visst kanske det vore trevligt med lite förmåner för att vara veteran, men det finns mängder av användare som postar mycket sällan, och när de väl gör det kommer med bättre inlägg, med mer fakta och innehåll än större delen av de som ligger över 500 strecket. Så frågan är ju om man vill premiera den riktiga kunskapen eller hur mycket man har skrivit. Mycket måste ju inte vara bra.

Som ett exempel på användare som varit här länge, och läst vad andra skrivit och själv skrivit ibland. Titta på Roha.

Total Cumulative Posts 267

Joined 14-December 03

Han reggade för väldigt länge sedan och har ju hängt här nästan så länge som forumet funnits. Skall inte han premieras likväl som andra som klassas som "veteraner"?

Säger inte att du har fel, men man måste tänka ur rätt många perpektiv innan man börjar besluta. Vad är det man vill premiera och varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

Timecode (oregistrerad)

Hej alla.

jag ber om ursäkt för att jag lade upp 5 låtar, skall inte lägga upp mer, hadde ingen aning om att det skulle bli sånt ett sånt ståhej, känner mig skyldig.

förlåt.mvh Peter

ps,vet inte vad det är för fel men kan inte ladda ner några demos från denna sida, bara dom som har länk,har verkligen försökt

Link to comment
Dela på andra sajter

Studioforum är väl till för alla som vill skicka in

låtar oavsett om det handlar om en simpel inspelning till

den som tar det hela väldigt seriöst. Det är ju det som

är grejen med forumet: att det skapar mångfald för alla.

Det är som när man sitter framför TV:n och zippar

mellan 3000 kanaler och har svårt för att bestämma

sig vad man vill se. Man vill ha 3000 kanaler men man

kollar bara på 10 som regel.

Det finns ingen som tvingar någon att man måste lyssna

på allt som strömmar in på Studioforum. Är man seriös

och håller på med en låt som man verkligen tror på är

det väl bättre att vända sig till ett skivbolag än

Studioforum för en bedömning av sitt alster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att demoavdelningen behöver förändras, däremot tycker jag alla ska följa Izhaks uppmaning och posta lite färre, lite mer genomtänkta låtar.

Sant.. Skulle man kunna ha nån påminnelse när man gör en ny tråd i demoforumet? En som påminner om att

- Inte posta mer än en låt under en kortare tid.

- Genrebestämning måste finnas med i underrubriken.

- Se till att infon om låten kommer med.

Går det att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Studioforum är väl till för alla som vill skicka in

låtar oavsett om det handlar om en simpel inspelning till

den som tar det hela väldigt seriöst. Det är ju det som

är grejen med forumet: att det skapar mångfald för alla.

Det är som när man sitter framför TV:n och zippar

mellan 3000 kanaler och har svårt för att bestämma

sig vad man vill se. Man vill ha 3000 kanaler men man

kollar bara på 10 som regel.

Det finns ingen som tvingar någon att man måste lyssna

på allt som strömmar in på Studioforum. Är man seriös

och håller på med en låt som man verkligen tror på är

det väl bättre att vända sig till ett skivbolag än

Studioforum för en bedömning av sitt alster.

Nej, men med den mängden demopostningar som postas varje dag så orkar man inte titta igenom trådarna för att se om låten över huvud taget är värd att ladda ner.

Om genrebestämning finns med i underrubriken kan man direkt sålla bort de genrer man inte "kan nåt om" och istället hitta något man är intresserad av.

När inte info om låten (artist, genre m.m.) finns med känner jag att jag ännu mindre orkar ladda ner och lyssna på låten eftersom det känns som att engegemanget hos artisten inte finns där..

Jämför med att om det inte fanns nåt programblad till tvprogrammen skulle du ha svårt att välja bland dina 3000 kanaler liksom.. 😉

Redigerat av Jazzman
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, men med den mängden demopostningar som postas varje dag så orkar man inte titta igenom trådarna för att se om låten över huvud taget är värd att ladda ner.

Om genrebestämning finns med i underrubriken kan man direkt sålla bort de genrer man inte "kan nåt om" och istället hitta något man är intresserad av.

När inte info om låten (artist, genre m.m.) finns med känner jag att jag ännu mindre orkar ladda ner och lyssna på låten eftersom det känns som att engegemanget hos artisten inte finns där..

Jämför med att om det inte fanns nåt programblad till tvprogrammen skulle du ha svårt att välja bland dina 3000 kanaler liksom.. 😉

Ok, satt jag med modem så vore det lite jobbigt att tanka ner allt jämt. Men nu när dom flesta har bredband etc verkar det som folk verkar lida av "Information overload" och ska hinna kolla runt på allt fast man inte har tid. Det brukar kallas

för cyberstress.

Det är upp till var och en om man vill tanka ner eller inte. Det är ingen som tvingar

dig att man måste. Ta det piano istället...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, satt jag med modem så vore det lite jobbigt att tanka ner allt jämt. Men nu när dom flesta har bredband etc verkar det som folk verkar lida av "Information overload" och ska hinna kolla runt på allt fast man inte har tid. Det brukar kallas

för cyberstress.

Det är upp till var och en om man vill tanka ner eller inte. Det är ingen som tvingar

dig att man måste. Ta det piano istället...

Fast grejen är ju att jag vill lyssna på demosar som intresserar mej. I så fall vill jag kunna ha en överblick över vad det handlar om.

Information overload är inte vad demoforumet är nu, många lägger inte upp nån info alls om sin demo. Snarare "Upload overload" eller vad du vill kalla det..

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, det kommer en hel massa i demoforumet. Och inte en chans att man hinner med att lyssna på alla. Man får välja några. Utifrån genre - brukar synas på rubriken - eller något annat. Själv brukar jag - när jag är där, vilket inte har blivit så ofta på sistone - välja låtar som inte fått så många kommentarer redan. Efter att fem personer svarat brukar man ha fått fram det viktigaste ändå. Plus att jag har några personer som jag vet gör bra/intressanta låtar, som man alltid lyssnar på.

Jag tror inte riktigt på idén om att feedback ger en rätt att posta egna låtar. Risken för att folk postar skräpinlägg på andras låtar för att få lägga upp egna är alltför uppenbar. För mig skulle det kännas lika konstigt som att en person i Cubaseforumet bara skulle få ställa en Cubasefråga om han/hon tidigare svarat på sådana.

Det står ofta om låten är en skiss eller en färdig demo - räcker inte det, menar ni?

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...