Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej pÄ er

Skratta inte ihjÀl er nu, men en liten frÄga har dykt hos mig.

Vad Àr skillnaden mellan Mixning och Mastring...?

Jag ger er mina definitioner hÀr sÄ kan ni ju se om jag Àr rÀtt ute:

Mixning: StÀller in förhÄllandet mellan mina spÄr, lÀgger till EQ, effekter m.m.

Mastring: Effekter du lÀgger till slutmixning exvis kompressorer, limiter, etc...

Är jag helt ute och cyklar eller bör jag byta alias pĂ„ forumet nu för att nĂ„gon skall ta mig pĂ„ allvar igen...? đŸ˜Č

Förklara för mig!

//Mattias

Annons
Postat

Som jag trodde dĂ„..... đŸ˜Č

Varför jag inte visste riktigt beror nog pÄ att efter jag gjort nermixningen av min lÄt sÄ har jag ansett den vara helt klar. Dvs aldrig lagt till nÄgon limiter, kompressor eller annan effekt.

Men det kanske jag skall prova nu dÄ...

Postat

LÀgg till att i mixning jobbar man vanligen med en lÄt i taget - fÄ lÄten enskilt att lÄta bra.

Vid mastring jobbar man vanligen med en hel CD sÄ ett mÄl kan vara att fÄ lÄtarna att lÄta liknande eller passa ihop med varandra. I mastring ingÄr ocksÄ sÄnt dÀr som att skapa CD eller vinylmaster och skicka dem till pressen. Kanske att göra en separat version som passar för radiospel.

G

Postat
De brukar göra pq kodning och lite sÄna saker vid mastring oxÄ, man mÄste ha ett eget mastrings-företag om man ska göra en sÄdan.

JasÄ? Jag har gjort PQ-kodade masters i flera Är utan att ha ett eget masteringsföretag... vad syftar du pÄ?

Postat
De brukar göra pq kodning och lite sÄna saker vid mastring oxÄ, man mÄste ha ett eget mastrings-företag om man ska göra en sÄdan.

JasÄ? Jag har gjort PQ-kodade masters i flera Är utan att ha ett eget masteringsföretag... vad syftar du pÄ?

Tror han syftar pÄ att man Àr skyldig att betala skatt pÄ PQ-kodade masters, dÄ kan det vara lite lÀttare att ha ett företag.

Postat

Pre 1980

Mixning: Individualisera varje instrument och röst och ge dem varsitt, nÄgorlunda fritt, svÀngrum i frekvens(-omrÄdet), ljudnivÄ, tid och rum.

Mastring: Komprimera/Expandera mixningsresultatet sÄ att det dÄ och dÄ "peakar pÄ det röda", utan att för den skull fÄ med gnisslet frÄn hi-hat-pedalen. Fin-EQ:a "over-all"-ljudet och se till att lÄga frekvenser inte skjuts ut alltför mycket till vÀnster eller höger - eftersom detta kan störa vinylgraveringen.

Pre 1990

Mixning: Individualisera varje instrument och röst och ge dem varsitt, nÄgorlunda fritt, svÀngrum i frekvens(-omrÄdet), ljudnivÄ, tid och rum. Komprimera/Expandera resultatet, tills det lÄter "fetare" Àn konkurrentens senaste alster. Glöm för guds skull inte att gate-virvelkaggen.

Mastring: Bli förnÀrmad över att mixningskillen redan har listat ut hur kompressorn och expandern faktiskt fungerar. Konvertera till digitalt underlag, fin-EQ:a "over-all"-ljudet, pressa upp nivÄpeakarna till -0,5dB, slÀng in PQ-koderna och höj priset pÄ dina mastringstjÀnster.

Pre 2000

Mixning: Individualisera varje instrument och röst och ge dem varsitt, nÄgorlunda fritt, svÀngrum i frekvens(-omrÄdet), ljudnivÄ, tid och rum. (Multibands-)komprimera/Expandera resultatet, tills det lÄter "fetare" Àn konkurrentens senaste alster. AnvÀnd förinstÀllningar som "brutal" eller "killer pumper". Glöm gate-virvelkaggen, och kör istÀllet all sÄng genom en vocoder-plugg. Avsluta med att köra Waves L1/L2 tills all dynamik i princip gÄtt förlorad.

Mastring: Börja med att omskriva ditt yrke som extraordinÀrt konstnÀrligt, vetenskapligt och oumbÀrligt för musikindustrin. AnmÀrk hur viktigt det kan vara med s.k. stammar, splittar och vocals ups och downs. Fin-EQ:a och förbered CD-pressningen, som numera ingÄr i din egen verksamhet.

Pre 2006

Mixning: Individualisera varje "blipp", "blopp", "whank", "thump" och "honk" samt eventuell röst, men skit i svÀngrum, nivÄ och tid. Bounca allt utom "thump", gÀrna till ett monospÄr, och lÄt det sedan hÀnsynslöst "ducka" för "thump:et". Justera kompressor/side-chain tills det lÄter mer uttröttande Àn konkurrentens senaste alster. Kör en multi-dynamic-FX pÄ hela underlaget tills varje stereokanals vÄgform (i utzoomat lÀge) ser ut som solid rektangel. Om en spricka skulle förekomma i denna rektangel ÄtgÀrdar du detta med att sÀnka regeln för tröskelvÀrde till en sisÄdÀr -60dB, maxvolym 0,0dB, attack/release pÄ 25 mikrosekunder.

Mastring: PÄminn omvÀrlden om hur extraordinÀrt konstnÀrligt, vetenskapligt och oumbÀrligt för musikindustrin ditt yrke Àr. Be lite vagt, men nÄgot stolt, om ursÀkt för att vara upphov till ljudchocken i reklamavbrotten som skrÀmmer skiten ur alla TV-tittare. Gör en slumpmÀssig förÀndring i mixningsunderlaget, helst i nedre basregionen. Skicka tillbaka resultatet till producenten/mixaren för att ombesörja pressning - som numera ingÄr i hans verksamhet.

Post 2006

Mixning: Starta din host, ladda ett godtyckligt ljud, gÄ in i menyn "mixningsmallar" och vÀlj en befintlig mall. LÀgg ut pÄ nÀtet.

Mastring: Behövs inte - fixas i mallen.

😉

captain nemo (oregistrerad)
Postat
😉
Postat

Mmm.. Valle.. Du Ă€r farligt nĂ€ra sanningen 😉

Postat

Hahaha, det dĂ€r kommer att bli en forumklassiker, Valle 😆

Postat

Tror han syftar pÄ att man Àr skyldig att betala skatt pÄ PQ-kodade masters, dÄ kan det vara lite lÀttare att ha ett företag.

Vad menar du med skyldig att betala skatt pÄ PQ-kodade masters? Vem ska betala skatt, för vad och till vem?

Postat

KÀnns ju bra att man inte gjorde bort sig med sin frÄga.

Tack för alla svar ocksÄ!!! Jag mixar vidare hÀr... sen fÄr jag se nÀr jag kan tÀnkas behöva mastra helt enkelt.

Postat

Ja sÄ var det kanske.... Thanks man!

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Kryckan, Frank Zappa och alla ni andra:

SÄ hÀr Àr det, för att göra en ISRC-kodning av skivan, lÀgga in koder för varje lÄt alltsÄ, inklusive bolagskod, sÄ mÄste man erhÄlla en sÄdan bolagskod (vilken bestÄr av ett mindre antal bokstÀver inom den hela lÀngre isrc-koden). Den ansöker man om hos organisationen ifpi. Men ifpi ger inte ifrÄn sig nÄgon kod sÄvida inte det Àr registrerat ett företag (ett masteringsföretag eller skivbolag om man sÄ vill).

DÀrör Àr det ingen idé att köpa ett cd-brÀnningsprogram som klarar detta med kodning, om man inte har för avsikt att registrera företag (och erhÄlla F-skattesedel och registreringsbevis, papper som ska skickas in till ifpi), för man kan inte peta in nÄgon riktig Àkta kod annars...

Fakta. FrÄn ifpi.

😆

:musik

Postat

Jo vad ISRC-kodning Ă€r Ă€r jag vĂ€l medveten om. Fattade inte alls vad han syftade pĂ„ med PQ-kodning och skatt bara. Hade jag varit piggare kanske jag hade sett kopplingen, som du gjorde. 🙂

ISRC-koden gör att det digitalt registreras musikens hÀrkomst för att sÄledes enklast registrera upphovsmannen och hans ersÀttning han har rÀtt till för att hans verk spelats.

PQ-kodning handlar om de olika spÄrens, lÄtarnas, startpunkter lÀngder och slutpunkter, pauser ev CD-text osv.

musik (oregistrerad)
Postat

Jippiaeeejjj

Jippiaaoohhhooo

Ghost riders in the sto-orm

🙂

:musik

• 2 veckor senare...
Postat
Pre 1980

Mixning: Individualisera varje instrument och röst och ge dem varsitt, nÄgorlunda fritt, svÀngrum i frekvens(-omrÄdet), ljudnivÄ, tid och rum.

Mastring: Komprimera/Expandera mixningsresultatet sÄ att det dÄ och dÄ "peakar pÄ det röda", utan att för den skull fÄ med gnisslet frÄn hi-hat-pedalen. Fin-EQ:a "over-all"-ljudet och se till att lÄga frekvenser inte skjuts ut alltför mycket till vÀnster eller höger - eftersom detta kan störa vinylgraveringen.

Pre 1990

Mixning: Individualisera varje instrument och röst och ge dem varsitt, nÄgorlunda fritt, svÀngrum i frekvens(-omrÄdet), ljudnivÄ, tid och rum. Komprimera/Expandera resultatet, tills det lÄter "fetare" Àn konkurrentens senaste alster. Glöm för guds skull inte att gate-virvelkaggen.

Mastring: Bli förnÀrmad över att mixningskillen redan har listat ut hur kompressorn och expandern faktiskt fungerar. Konvertera till digitalt underlag, fin-EQ:a "over-all"-ljudet, pressa upp nivÄpeakarna till -0,5dB, slÀng in PQ-koderna och höj priset pÄ dina mastringstjÀnster.

Pre 2000

Mixning: Individualisera varje instrument och röst och ge dem varsitt, nÄgorlunda fritt, svÀngrum i frekvens(-omrÄdet), ljudnivÄ, tid och rum. (Multibands-)komprimera/Expandera resultatet, tills det lÄter "fetare" Àn konkurrentens senaste alster. AnvÀnd förinstÀllningar som "brutal" eller "killer pumper". Glöm gate-virvelkaggen, och kör istÀllet all sÄng genom en vocoder-plugg. Avsluta med att köra Waves L1/L2 tills all dynamik i princip gÄtt förlorad.

Mastring: Börja med att omskriva ditt yrke som extraordinÀrt konstnÀrligt, vetenskapligt och oumbÀrligt för musikindustrin. AnmÀrk hur viktigt det kan vara med s.k. stammar, splittar och vocals ups och downs. Fin-EQ:a och förbered CD-pressningen, som numera ingÄr i din egen verksamhet.

Pre 2006

Mixning: Individualisera varje "blipp", "blopp", "whank", "thump" och "honk" samt eventuell röst, men skit i svÀngrum, nivÄ och tid. Bounca allt utom "thump", gÀrna till ett monospÄr, och lÄt det sedan hÀnsynslöst "ducka" för "thump:et". Justera kompressor/side-chain tills det lÄter mer uttröttande Àn konkurrentens senaste alster. Kör en multi-dynamic-FX pÄ hela underlaget tills varje stereokanals vÄgform (i utzoomat lÀge) ser ut som solid rektangel. Om en spricka skulle förekomma i denna rektangel ÄtgÀrdar du detta med att sÀnka regeln för tröskelvÀrde till en sisÄdÀr -60dB, maxvolym 0,0dB, attack/release pÄ 25 mikrosekunder.

Mastring: PÄminn omvÀrlden om hur extraordinÀrt konstnÀrligt, vetenskapligt och oumbÀrligt för musikindustrin ditt yrke Àr. Be lite vagt, men nÄgot stolt, om ursÀkt för att vara upphov till ljudchocken i reklamavbrotten som skrÀmmer skiten ur alla TV-tittare. Gör en slumpmÀssig förÀndring i mixningsunderlaget, helst i nedre basregionen. Skicka tillbaka resultatet till producenten/mixaren för att ombesörja pressning - som numera ingÄr i hans verksamhet.

Post 2006

Mixning: Starta din host, ladda ett godtyckligt ljud, gÄ in i menyn "mixningsmallar" och vÀlj en befintlig mall. LÀgg ut pÄ nÀtet.

Mastring: Behövs inte - fixas i mallen.

😉

😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.