Jump to content
Annons

Kasta bort ADAT:arna


stgl

Recommended Posts

Sitter på en gammal ADAT-bandare (flera stycken egentligen) som har gått en himla massa timmar och nu verkar ha gjort sitt. Kan man ha nå´n nytta av denna när man skall bygga sig en datorbaserad (WinXP & Cubase) studio?? Har hört att AD-omvandlarna skall duga bra. Vad behövs mer? Hur ska man koppla? Är rätt kass på datorer så jag är tacksam för lite hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

De flesta 8 i/o ljudkort tex Digi korten och Motu korten samt ganska många andra har optisk i/o. Kopplar du din adat till ingången så får du 8 separata in i din dator på det sättet får du 16 in i stället för 8. Samma sak gäller outgångarna. Dock använder man sällan så många ingångar hemma. Det är mest om man skall spela in trummor och råkar ha tillgång till så pass många bra mickar att det är värt att använda dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter på en gammal ADAT-bandare (flera stycken egentligen) som har gått en himla massa timmar och nu verkar ha gjort sitt. Kan man ha nå´n nytta av denna när man skall bygga sig en datorbaserad (WinXP & Cubase) studio?? Har hört att AD-omvandlarna skall duga bra. Vad behövs mer? Hur ska man koppla? Är rätt kass på datorer så jag är tacksam för lite hjälp.

AD omvandlarnas kvalité beror mycket på vilken modell det är.

Såvitt jag vet så hade de aldrig högre bitdjup än 20bitar och på de äldre blackface låg de väl bara på 16bitar.

Men tycker du att de duger så patta in dina analoga källor i ADAT'en.

Rec enabla antar jag är ett måste, sen kör du optisk ut till din dator som kräver att du har optisk in i ADAT format. Har den bara S/P DIF så är det kört.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att synka Adaten med ljudkortet med optiska kablar. Är inte helt säker men skulle göra det nån gång å då läste jag lite om det men genomförde det aldrig...det är jobbigt å onödigt :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Zyrax (oregistrerad)
Det går att synka Adaten med ljudkortet med optiska kablar. Är inte helt säker men skulle göra det nån gång å då läste jag lite om det men genomförde det aldrig...det är jobbigt å onödigt 😉

Vi använder två stycken Blackface när vi är ute och spelar. Mycket enkelt att slänga in två band och få inspelat 16 kanaler, sen ta hem det och tanka i datorn. Visst, det finns bättre lösningar rent ljudmässigt, men prismässigt är det svårslaget. Eftersom ADAT-spelarna sitter monterade i mixer-racket så blir det ju inget extra kopplande alls. Enkelt att göra enklare live-tagningar.

/F

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...