Jump to content
Annons

Rolleberg

Medlem
  • Antal inlägg

    12
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om Rolleberg

  • Födelsedag 1951-12-04

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Strängnäs
  • Intressen
    Hej! <br />Jag heter Rolleberg och har spelat musik sedan 1963, trummor är huvudinstrumentet. Jag började skriva egna låtar i början på 90-talet och har byggt upp en liten hemstudio där jag och min kompis Tobbe skriver och spelar in våra låtar. <br />Huvudsaklig inriktning blir oftast boogie pop/rock och liknande. Jag arbetar i Pc-miljö och har Cubase som musikprogram. <br />Det är det som ligger mig varmast om hjärtat. <br />I övrigt så egnar jag all min lediga tid för musikutövning antingen i studion eller ute och lirar med coverbandet Dark Island Band.<br />Vänliga hälsningar Rolleberg Strängnäs.
  • Hemsida
  1. Tjenare! Det var intressant att läsa dina synpunkter om detta med levande trummis! Jo det är mycket svårt att få bort den digitala trummisen. Jag håller med dig om att det är mycket tidskrävande att få det bra. Jag är trummis och inbillar mig att jag har användning/nytta av det vi editeringen. Jag kör typ 2 eller 4 takter och gör det klart till en vers osv till låten är helt färdig går sedan in och småjusterar lite här och där. Trummkompet låter alltid lite annorlunda när allt är färdigt. Ta tex. hitatliret som är den viktigaste delen i att få fram groovet i låten (tycker jag). Jag gör så vid editeringen att jag tar upp editeringsfönstret kollar i en 4 dels takt att slag 1 och 3 blir lite svagare och lägger en förskjutning på ca. 10% på hihatspelet, beror på lite typ av låt Och för att få lite liv i virvlar och fills så får man laborera med varje nivå på varje slag tills man tycker att det låter naturligt och riktigt. Du får väldigt gärna utveckla ditt problem i svaret, kan jag hjälpa dig så gör jag gärna det! MVH/Rolleberg Strängnäs.
  2. Hej på er där ute! Jag tycker också att det är svårt att arra den nya världshiten man har i huvet. För mig är det ofta att jag först har en refräng eller nån bra textfras att bygga på. För mig blir det så att jag också hör ett instrument eller riff eller så. Det jag har lärt mig är att vara sparsmakad med pålägg. Det pålägg du gör, gör det jävligt bra både i känsla och ljud. Är du sparsam så öppnar det för svänget i låten, gitarriffet eller melodislingan du har mellan verserna eller liknande. För mycket information i låten gör den bara rörig tycker jag. Man har väl sin musikstil som man skriver det mesta i. Spelar jag t.ex in en boogielåt är jag alltid noga med svänget och hastigheten på låten. Jag vill inte ha för många instrument som ligger och kräver uppmärksamhet i ljudbilden. Jag hör eller har en idé om hur det färdiga resultatet ska bli. Textens innehåll är också viktigt att titta på så inte den där romantiska sensuella berättelsen om världen snyggaste tjej försvinner i det allmänna dunket!! Jag brukar också prata in på diktafonen (min analoga notpad) om det är nån grej jag vill prova eller kommer på att jag ska använda i just den låten, för om låten blir liggande nåt halvår eller så har man kanske glömt vid nästa genomlyssning vad man tänkt göra med just den låten. Annars är det väl bara att prova sig fram. Friskt vågar hälften vunnet. MVH/Rolleberg Strängnäs.
×
×
  • Skapa ny...