Jump to content
Annons

Sant eller fejk?


L.C

Recommended Posts

Annons

Idioti. (punkt)

Det ska inte vara offentligt framförande när lille Kalle går in i musikaffären och testar en elgitarr. :rolleyes:

Däremot, om musikaffären lirar en radio eller CD-skiva i affären, råder vanliga STIM-avtal precis som alla andra butiker!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, i dessa dagar vet man varken ut eller in. Sedan jag läste det där idiotiska förslaget om att man inte ska få lägga ut texter till låtar på nätet har jag förlorat allt förtroende för musikbranschen.

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror tyvärr att det är på riktigt! Snacka om att gräva sin egen grav! Vem ska försvara kompositörers (eventuella) framtida rätt till ngn ekonomisk ersättning

överhuvudtaget om "dom" håller på så här? Jag har alltid försvarat den men blir alltmer tveksam, det är ingen grundläggande mänsklig rättighet att få betalt

(så man ska slippa jobba 🙂!) för att komponera musik... även om vissa verkar tro det! Alltså när man läser detta får man faktiskt lust att lägga ut sin skivsamling

på internet, för att kompensera bort den där "avgiften" - 😉 Skämtade dock inte!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Som proffisionell låtskrivare är jag självklart för att mina rättigheter bevakas & att jag får betalt när någon använder mina verk.

Men detta är löjligt.

Kommer detta gå igenom på allvar så räknas det ju som offentligt framförande varje gång man visslar en låt på bussen. Eller tränar på sin gitarr med fönstret öppet så det hörs ner på gården. Eller när mobiltelefonen ringer så att låten man har som ringsignal hörs av alla runt omkring...

Häxjakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Häxjakt.

Kan man lugnt säga.

Har ful förståelse för dig som låtskrivare men någon måtta måste det vara.

Själv funderar jag på att längre fram i livet köra med en hemsida med låtarna på och livnära mig på dagjobb/spelnigar istället. Industrin verkar strunta i musiken och bara bry sig om vinsten den ger. 😎

Redigerat av L.C
Link to comment
Dela på andra sajter

HAHA..Ja, nujäklar ska jag bara sitta hemma och lira egna låtar och sen höra efter om grannen ska ta och skriva ett STIM-avtal.... ja mena, nån lön måste man ju få för allt övande 🙂

Edit: "...de är ju sjukt sa Bull....."

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

Ja här har ni er verklighet som jag försökte påtala tidigare men då var ni jävligt snabba med att avfärda mig som löjlig, återigen vad är det för debatt vi ska ha och vart går gränsen för vad media-industrins profit-törstande idioti ska orsaka för en värld, där det är viktigare att bevaka pengaintressen till vilket pris som helst utan att ha några moraliska försvar för vad som verkligen är rimligt, alltså det är den verklighet vi går till mötes där självändamålet överträffar rimligheten. Men man ska också veta det att de politiker ni röstat fram inte har en susning om vad som är rätt eller fel om var debatten ska gå utan sväljer bara allt med hull och hår som media-industrin lyckas lobbya in hos dem, detta är en katastrof för konstnärligt skapande i alla meningar vare sig ni ser det eller ej, men som sagt var, när er mormor får fängelse för att ha visslat en känd melodi på allmän plats utan att ha betalat för den till den som gjort den då kanske ni reagerar! Man undrar...

Ha det så kul i framtiden. å lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jag förstår. Klart att det faktiskt blir ett offentligt framförande om jag går in i en musikaffär och börjar köra en Kent-låt. Det som säger emot är att jag kan ju faktiskt köra en av mina egna låtar och är jag inte ansluten till någon "insamlande organisation" (tex STIM) så kan ingen kräva pengar från musikaffären.

Intressant!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
Ja här har ni er verklighet som jag försökte påtala tidigare men då var ni jävligt snabba med att avfärda mig som löjlig

Inte jag, inte jag! *dansar omkring och häller upp ett Champangeglas till (passar mig för att vissla en känd melodi)*

Skål på dig med, Lasse!

Schkåll påreme! Du har ju alltid varit en resonabel människa och det är en styrka man ska beakta! Vilket jag tackar för!

Det ska vara ett utbyte när det handlar om konst inte en plikt eller nåt att vara rädd för, vilket industrin nu håller på att förverkliga.

Jag kräver en instans som har som sin uppgift att lyssna sig igenom all musik som någonsin har gjorts så att ingen inkräktar på någon annans verk vare sig i stil eller tongång osv, detta skall inte bekostas av skattemedel utan skivbolagen ska betala för detta, ja ser ni vart det barkar!? ja dyrt och omöjligt kommer det att bli.

Grått nytt hår på er 😳 å SCHKÅLLTAMEFAN!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag är inte förvånad, men ser positivt på det hela. När galningarna börjar gå så långt som de gör och ger fildelare högre böter än människohandlare så kanske människor börjar vakna upp och bojkottar skiten. Om det nu mot förmodan skulle bli olagligt att öva på en låt skulle protesterna bli enorma.

Har alltid undrat varför musiker har rätt att leva på prestationer de gjorde förr i tiden. Om ni inte håller på med musik aktivt och vill tjäna pengar ändå, skaffa ett jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

snart får man väl inte enns leva 😉

Jo då, så länge vi betalar... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjukt.. hur f*n ska någon lyckas bli en bra musiker utan att t.ex spela covers? Att BARA spela egna grejer är en seg process om man vill bli nått av värde på sitt instrument.

Tvärtom tycker jag att ungarna som sitter och lirar t.ex Zeppelin i butikerna ofta är en bra reklam när låtarna inte är så frekventa på radion. Själv köpte jag nyligen ett Sabbath-album när en unge på 13år i en musikaffär, lirandes "Paranoid" snabbt påminde mig om att jag faktiskt aldrig skaffade det albumet.. och detta avhjälptes fort.

Och angående Zeppelin så bör ju senaste Polar-priset om något bevisa att det är kultur, och borde därmed vara fritt att spela hur mycket som helst för att bevara den delen av rockhistorien.. annars skulle dom inte sälja en enda skiva om 30 år. Tror inte heller artisterna är annat än stolta över att kidsen lirar deras låtar, det är helt och hållet bolagens industri-mentalitet som slår musiken i järn.

Sammafattningsvis: Samma poäng som alla andra här.. hoppas jag 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Amenhaaallå.. haha... det där måste ju vara ett skämt. Kolla "tonen" i hur det är skrivet:

stump up cash to the tune of £114

 

he will have to face the music.

 

They can go whistle!

 

no strings attached!

 

I don’t intend to rock over this one.

Jag HOPPAS iaf att det är ett skämt. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

snart får man väl inte enns leva 😱

Jo då, så länge vi betalar... 😛

Tänkte PRECIS skriva det, Thimmie! 🙂

Du tar verkligen orden från tangentbordet för mig... 😆

😛

Hehe... så pass!

Link to comment
Dela på andra sajter

AAAAAAH!!

Jag blir galen!

Har någon sett någon liten aktör på bovarnas sida? Nej, trodde inte det.. Det är bara en massa pengastinna magnater som verkar avsky musik. Det är nästan så man vill starta en gerilla som enbart kämpar för att olagligt sprida musik som tillhör dessa stora bolag.

Jag har en hel del betänkligheter när det gäller att kopiera musik, men såna här saker gör bara att jag känner en sån fullständig avsky till hela industrin att jag ser snart ingen som helst moralisk poäng i att göra som de säger.

Det här går väl i samma linje som de idiotiska idéerna som nån rik skivbolagstomte kom på när man skulle förbjuda att folk la ut ackord på nätet.

Fattar de inte att de gräver sin egen grav?

Snart blir man väl arkebuserad om man råkar fisa två toner som råkar vara med i en Britney-låt.

Finns det inte nån slags GNU-alternativ till den vanliga upphovsrätten?

Upp till kamp musiker! Om vi slår oss samman mot de här bedrövliga tendenserna så kan vi hjälpa varandra förbi de här bolagen. Det är billigt att spela in idag och Internet är väldens största galleri... Vem behöver de där krösusarna?

Är det inte dags för en ny punkrörelse som gör skivbolagsrevolt? Första punkrörelsen öppnade scenen för alla, den här gången tycker jag att vi ska öppna upp och ta över skivindustrin.

PS. Ursäkta mina William Wallace-tendenser, jag blir bara så vansinnigt arg DS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt sjukt. Musikbranschen håller på att förstöra sig själv. Musik är kultur, kultur är historia och alla ska ha tillgång till vår historia för att lära sig från våra misstag för att inte upprepa dom!

Ok, kanske överdriver lite, men måste i alla fall tipsa om tankare.nu som är en organistation som arbetar mot denna pengagiriga musikbransch.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...