Jump to content
Annons

Behöver lite råd angående syntar.


Neosus

Recommended Posts

Har ni något bra tips om vilken synt man ska köpa?

Jag hade tänkt mig nån slags allround synt. Alltså inte enbart för Trance och sånt...

Prisklass 5000-8000 kronor.

Jag vill INTE ha tips om mjukvaru syntar. Endast riktiga hårdvaru syntar som gäller hos mig...

Alltså: En synt för 5000-8000:- och med Midi...

Vad ska jag köpa?

Shout!!

😆

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm...

Jag skulle rekomendera en Yamaha EX7 (inte DX7)... Har en sådan och tycker det finns mycket ljud som passar all musik. EX7:an är ju kompatibel med Yamaha A5000/4000 samplingar, vilket är bra om man tröttnar på dom inbyggda! Köpte min begagnad för ett år sedan. Då kostade den 7000kr. Finns att hitta på vedolin.se för runt 5000-7000kr.

//Farbror Blå

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske inte världsbäst allround kanske, men en microKORGär alltid värt att kasta ett öga på. 4500 ny (sen är den ju i ett läckert retroskal med 😳). Beg går att hitta, men eftersom de är rätt nya så kan det var svårt. Bygger på MS-2000, och det kanske är ett alternativ om man inte gillar de små tangenterna på micron.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

En väldigt bra allround synth som inte så många brukar ta upp är Yamaha AN1x.

Den kan man få för en billig penning. (ca 4000 kr) Den har allt en bra synth kan ha.

Nord Lead 2 funkar ju också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du Grahn..det här blir inte lätt för dig...massa bra tips här...jag gillar Waldorfens lite kyliga sound..passar bra ihop med Rolands hängmatteljud.

Det beror på vilket ljudideal du har... skulle jag tipsa om en synt skulle det nog bli

en Virus.. bara för att jag själv vill ha en 😆

Prisbilden kan bli lite kärv kanske

Annars en An1x.. eller en gammal synt/klaviatur+en ny rackburk..

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Korg Triton Le hittar man juh lite nu och då på begmarknan. Äré nått att ha eller?

Jag har iofs provat en sån och tyckte den va hyffsat bra. Men hur är Triton LE i jämnförelse med t.ex Yamah Ex7?

Eller ska man kanske spara pengar och köpa en Clavia? Behöver egentligen bara sjysst piano, rhodes, orgel m.m. Sjyssta pads och stråkar vill jag oxå ha. Finns det nån synt som uppfyller min krav?

😆

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Korg Triton Le hittar man juh lite nu och då på begmarknan. Äré nått att ha eller?

Jag har iofs provat en sån och tyckte den va hyffsat bra. Men hur är Triton LE i jämnförelse med t.ex Yamah Ex7?

Eller ska man kanske spara pengar och köpa en Clavia? Behöver egentligen bara sjysst piano, rhodes, orgel m.m. Sjyssta pads och stråkar vill jag oxå ha. Finns det nån synt som uppfyller min krav?

😕

Tror inte du kan få fel på dessa.. EX7, Triton, Trinity, hittar du nån till bra pris så köp!! 😉

det finns fler men varför krångla till det ?

Lycka till!! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Släng ett kött-öra på Yamaha Motif oxå..jag köpte den i.o.f.s för den hade en så fräck midi-riff funktion..vilket man givetvis aldrig använde sedan... 😉 men den har fina piano och rhodesljud.. flera goa pads m.m.. den finns f:ö i rackversion nu och borde inte kosta alltför feta buck... Motif'en har även samplingsfunktion,

är expanderbar med extra kort ( Analog modelling..tror det var AN1x ) m.m

Tror f:ö att dom flesta tillverkare sitter med MP3:or som man kan läska sig med...

..men hittar du inget att slänga pengarna på kan jag starta en fond du kan få donera till.. 😕

Lycka på..

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag har stått och blängt på en Motif. Läcker synt. (Mummaligen...). Förr brukade jag lira på en Yamaha S80. Det är väll ungefär likasamma ljud i den som i Motifen vad jag kan förstå....eller? Der iallafall kalas att man kan slänga in ett Exp kort i den om man vill ha bättre piano eller annat skojj...vad jag kan förstå eller?? (Eller det var juh det du skrev att man kunde...såg jag nu.......).

Jag svamlar som vanligt men en Motif är jag banne mig sugen på. 8500:- ungefär i beggadmarknan. Det känns som mycket pengar...

Jag har spanat lite mer om Yamaha EX5. Den verkar juh finnas för runt 6000 kronor. Känns som billigt på nått vis...

Hittade en sida där en snubbe använder sig av en EX5 när han komponerar.

Klicka här

Cool

:rolleyes:

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

har en roland xp50,grym, räcker länge, köp en sån el liknande xp60,xp80 o allt vad de heter

robc

nyligen utlagd låt: där xp50 är med väldigt mkt

https://www.studio.se/index.php?showtopic=1221&hl=

Redigerat av robc
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag skulle investera i en all-roundsynt idag skulle jag nog satsa på en Nord Lead.

Att köpa en synt för att den har 63 ultrarealistiska gitarrljud är bara penisförlängande, eftersom man ändå blir sittande i sequencern i åratal för att faktiskt få själva trakterandet att låta realistiskt.

Fan, till och med Mauro har en Nord Lead. Kolla på vilket pratprogram med husband som helst så finns det nästan garanterat en Nord Lead med nånstans... =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nord Lead 2:an verkar vara den vettigaste allternativet... tror jag. Den verkar vara hyffsat billig på begmarknan.

Det lutar nog åt en Clavia NL2 än sålänge.

😎

Men du? NL 2 allround synth?? 😎 jag menar vill du inte ha ett akustiskt piano eller nån gitarr? visst då funkar NL 2 suveränt, men var det inte meningen att du skulle ha en allroundsynth? bara undrar ?? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jo helt rätt Starion. Vad jag fattar så finns det väll orgel, rhodes piano m.m. i NL2:an eller?

...eller är det Nord electran som jag tänker på kanske....?

Det är främst piano, orgel, rhodes och pads som jag behöver + trummor. Gitarr och andra syntliknande blippblopp behöver jag inte.

Ska spana lite mer på www.clavia.se och åka iväg på en turnering på olika musikaffärer och spana.

😎

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...