Jump to content
Annons

zeb - The world still goes around


Betyg  

35 röster

  1. 1. Betyg

    • 1
      0
    • 2
      0
    • 3
      0
    • 4
      15
    • 5
      18


Recommended Posts

LÅTNAMN: The world still goes around

ARTIST/GRUPP: zeb

GENRE: Pop

LÅTLÄNGD: 2:55

KOMPOSITÖR: Alexander Holmgren

PRODUCENT: Jag "bassman" (Olof Berglund)

EV. MEDVERKANDE: Jag + resten av zeb

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: mp3 128kb/s

LÅTLÄNK: The world still goes around Anänd nästa länk, denna är borttagen.

Jag har börjat mixa så smått på denna låt som är en akustisk soft pop låt med countrytouch. Vill gärna höra vad ni tycker. :rolleyes:

Nytt 11/5 2004: Ny finputsad mix finns här.

Trummorna lite starkare i mixen, likaså slidegitarren.

Redigerat av bassman
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

😄 Tack för den! Hittills den bästa låten på forumet - i mitt tycke naturligtvis. Jag är svag för enkla melodier som man tycker sig känna igen men inte kan placera. T.ex gitarrslingan - elegant och tillräckligt bra att bära hela låten.

Jag blev nyfiken på det filande ljudet som håller takten bakom gitarrerna i början. Vad är det? Jag vill också använda mig av det!

Suverän röst. Den vill jag också ha! Lite mycket "s"-ljud i mixen.

Ett arr som känns självklart.

Körstämman är för mig knappt märkbar. Alternativen kan ju vara att ha en annan sångare till stämsången (Art Garfunkel kanske?), panorera ut stämman, sjunga en oktav upp :rolleyes: , eller bara höja volymen på stämman.

/Swell

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudet bakom gitarrerna i början är helt enkelt en vanlig akustisk gitarr som spelar 16-delar hela tiden över alla strängarna fast helt "mutat". Jag ska kolla lite på sångstämman. Tack. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej du KungKrille, du blir inte "flamed". Inte av mig i alla fall. På det här forumet får man väl tycka och skriva precis som man vill. 😉

Däremot är jag lite nyfiken på vad som gör att du tycker att det låter som BlackIngvars, bortsett från sångrösten. Det lilla jag har hört av dem har varit typ hård/glamrocksversioner på dansbandslåtar och visor. Detta är ju en lugn ballad med lite countryfeeling. Är det fler där ute som håller med KungKrille?

Kul att ni lyssnar och tycker. Tyck gärna mer... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

JHoffa (oregistrerad)

Hittils bästa låten på detta forum tycker även jag. Mycket bra helt enkelt! Gör du en skiva med ett dussin liknande låtar av samma kaliber så har du en köpare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyssnat på låten ett antal gånger nu för att försöka hitta något att klaga på men eftersom den är såpass genomtänkt och välproducerad så är det svårt.

Det enda som jag reagerar på är att det känns som att låten slutar innan den har nått klimax. Det känns som att trumrythmen är något uppbyggande som ska sluta i ett litet fet-röj för att sedan tonas ut lugnt och fint men det är nog bara jag som lyssnar på för mycket hårdrock 😏

Bra låt, och bra arrangemang hur som helst.

This I like!

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Pluffo!

Vi har faktiskt mixat om den lite och det är nog lite åt det hållet du snackar om. Inget fetröj, men vi har överlag höjt nivån på trummorna lite och fadat ut dem i slutet. Tack för bra kommentar. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Pluffo!

Vi har faktiskt mixat om den lite och det är nog lite åt det hållet du snackar om. Inget fetröj, men vi har överlag höjt nivån på trummorna lite och fadat ut dem i slutet. Tack för bra kommentar.  😏

Hehe, ok..

Fetröj var väl lite av en överdrift men det känns liksom som att trummorna ligger och väntar på att få komma igång hela låten. Skulle gärna hört något litet fill i slutet och ett lite mer ösigt trumkomp följt av något trevligt litet solo.

Om du har hört The Who med "Behind blue eyes"....typ den känslan...

Inte nödvändigtvis den stilen men den känslan. Det känns som om en klump som har byggts upp hela låten faller ner...

Men som sagt. Jag är hjärntvättad 😏

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjosan! Här var det soft värre. Fick Simon&Garfunkel vibbar. 😏 Fasen vad bra melodi. Allt känns precis så lagom (Här i en mycket positiv bemärkelse) som det skall vara. Inget känns överdrivet.

*avund* 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Verkligen välproducerat. Lite soft är inte helt fel. Mer slidegitarr hade höjt det ytterligare ett snäpp på både country och betygsskalan. Good work!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har låten snurrat tre-fyra gånger och jag diggar fortfarande. Vill verkligen inte bara vara tjatig och stämma in i de andras hyllningar utan att tillföra något extra, men det får nog bli så. Kanonbra. Proffsigt. Skulle lugnt platsa som ett bättre spår på en platta med typ svenska Gloria eller Eagle-Eye Cherry (= väldigt bra inom denna genre enligt mig).

Fem glada karusellgubbar från mig ! 😏😏😆🙁😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Snyggt! Lite vass sång lite deesser-varning på något ställe.

Vacker sång, snygg produktion. Skulle önska att sejaren var lite mer spänd på virveln, den "bråkar" lite med ljudbilden ibland tycker jag.

Låten, arrangemanget och körerna är snudd på lysande. 🙂

edit: stavfel som vanligt

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj då, kul att ni hittade den här gamla låten igen.

Kommer snart en ny mix på både den här och på "Hereafter". Gick och köpte mig en Universal Audio preamp och har skickat en del spår igenom den och kommer därför att mixa om. Är även nya låtar på gång.

Kul att ni fortfarande vill kommentera. Tack för bra kommentarer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nog lyssnat på låten typ 10 gånger idag och det låter verkligen bra!

Det skulle vara kul att få höra lite om produktionen i detalj...särskilt intresserad är jag av hur ni spelar in sången (mic, preamp osv...).

/Knop

Det var så länge sedan vi spelade in den här nu, så jag kommer knappt ihåg alla detaljer. Men jag kan säga så mycket som att allt är spelat på akustiska instrument, dvs inga samplingar eller programmeringar alls. Akustiska gitarrer, bandlös elbas, virveltrumma och en elgitarr som spelar slideprylen.

Sången är inspelad med en AKG C3000 genom ett Behringer MX8000 bord. Preamparna i det ger inget speciellt spännande ljud. På de inspelningar vi gör numera kör vi istället sången genom en Universal Audio M-610 preamp, oftast med en Studio Projects C1, ibland med AKG:n. Det har blivit ett kraftigt lyft för soundet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...