Jump to content
Annons

Puffar


TorkHell

Recommended Posts

Annons

Kanske går att få bort det värsta med nån frekvensbestämd limiter typ som de-esser fast på lägre fekvenser.

Annars är det svårt. Om det är kraftiga puffar brukar micken dista och det är inte bara själva puff-ljudet som stör.

EDIT: Jag kan inte Cubase pluggarna men ta fram en EQ och sätt ett bandpassfilter med brant Q-värde, sen höjer du mycket och lyssnar vid vilken frekvens puffarna ligger. När du vet det kan du lägga en limiter som sänker där. Du kan också testa att EQ'a hela spåret men lägg den efter limitern i så fall.

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

I Studio nr 10 2004 och inspelningsspecialen så har dom ju några tips på hur man kan undvika de värsta puffarna med lite enkla tricks.

Man kan tejpa fast en penna framför membranet för att undvika de värsta puffarna och för att få bort dom värsta "S"-ljuden så kan man, istället för att ha micken exakt 90 grader, testa o vinkla den lite "off" åt nåt håll.

Fast det här hjälper ju inte dig nu, men kanske nästa gång du spelar in.

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

I Studio nr 10 2004 och inspelningsspecialen så har dom ju några tips på hur man kan undvika de värsta puffarna med lite enkla tricks.

Man kan tejpa fast en penna framför membranet för att undvika de värsta puffarna och för att få bort dom värsta "S"-ljuden så kan man, istället för att ha micken exakt 90 grader, testa o vinkla den lite "off" åt nåt håll.

Fast det här hjälper ju inte dig nu, men kanske nästa gång du spelar in.

Olika puffskydd kommer upp på min testsite så småningom. Pennan fungerar som en halvkass lösning i ett akut nödläge. Att vinkla bort micen ("off axis"), ger inte samma ljud som micen normalt ger. Båda dessa "lösningar" är alltså inget vidare enligt min mening - speciellt inte när det finns så billiga puffskydd att köpa, eller om man orkar pilla själv en stund, så kan det t o m bli nästan gratis (men betydligt fulare än de färdiga lösningarna...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! det finns ett jättebra sätt

Leta på konsonanten med puffljudet, zooma, klipp but det, markera det.

Högerklicka sen på omr och välj plug-ins. Leta på en eq som du gillar

sen kan du skära typ vid 300hz eller där du behagar just på den puffen.

Ta sedan process. efter det brukar man ej höra dom 😆

/Niclas

Redigerat av otippad
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Det enklaste vore:

1. köp ett puff-skydd.

2. Lägg på sången på nytt med dito puff-skydd.

3. Klart.

Ja, men det kan bli puffar i alla fall. Alltså måste han lära sig hur man EQ:ar bort dem. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan faktiskt bygga egna puffskydd med väldigt enkla medel...

billigast: använd toa papper... riv av 1-2 "ark" från skitrullen och tejpa på ovansidan av micken , så att den hänger ner över micken.. Det funkar förvånansvärt bra.. Spec med Lambi 😉

kostnad: <10öre

Eller göra som jag har gjort: köp broderiram på en syaffär för 15:-... (sån man spänner upp med vid broderi).. sno en nätstrumpa från din morsa o spänn fast i ramen... 1 eller 2 lager beroende på hur tjock nätstrumpan är.

sen kommer det svåra, att fästa den i stativet på ngt sätt. jag använder en stål fjäderarm från en golvlampa. funkar skitbra. Kostnad: <20:-

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...