Jump to content
Annons

Tips till en nybörjare


Hellecaster

Recommended Posts

Hjälp! Jag är helt grön och har bara funderat på att prova på att spela in med datorns hjälp.

Vad behöver jag?

Vilket program är bäst?, Cubase, Cakewalk, annat?

Vilket ljudkort behöver jag? (Jag har ett SB X-FI Extreme music PCI räcker det?)

Jag vill både kunna spela gitarr, piano, bas rätt in i burken samt även att spela in med samma sak uppmickat om jag vill

Jag vill även kunna slutmixa och bränna på cd med all tänktbara effekter som rymdklanger, dubbningar och kompressorer.

Tips på hur jag bör tänka när jag väljer hård och mjukvara mottages med stor tacksamhet.

Jag har bra mickar för vanligt studiobruk funkar dom till datorn också?, jag tänker på fantommatning och sånt.

Musikstilen är country, blues och rockabilly

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Börja att försöka göra musik med den utrustning du redan har!

Man kan inte säga vilket som är det bästa programmet, det är en smaksak. Testa däremot demoversioner av olika program o se vad du tycker själv. Om du köper ett nummer av Computer music så följer en gratis sequencer med, den kan vara bra att börja testa med.

Allt eftersom du håller på så kommer du att lära dig mer, och snart själv inse vad det är för prylar du behöver. Ett bra sätt att lära sig saker är att hänga på detta forum. Kolla runt ordentligt o använd sökfunktionen. Här finns diskussioner om det mesta som rör hemmainspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret.

Jag har läst en hel del på detta forum och mitt intryck är att det ofta blir problem när folk köper ljudkort och ljudediterings program och det är en massa strul innan allt funkar som det ska.

Jag är inget geni själv och hade tänkt slippa sånt genom att kanske få ett tips på en kombination som funkar utan strul, som är hyfsat enkel att arbeta med och ger möjlighet till en bra slutprodukt utan att behöva ramla i alla tigerfällorna själv.

Det verkar ju vara oerhört kunnigt folk här och jag tänkte åka lite snålskjuts på erat kunnande hehe! :-)

Det skulle hjälpa enormt om någon bara ville ge tips på en kombination av program och hårdvara som passar ihop och funkar utan problem.

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...