Jump to content
Annons

Behöver mikrofontips!


julklapp

Recommended Posts

Jag har tänkt köpa en mikrofon för inspelning av sång till sambons hemmastudio. Han har ett Roland-ljudkort, FA66 tror jag det heter, om det spelar nån roll. Känner mig lätt lost här, men hoppas på hjälp från er audiofiler 😆

Jag har hittills fått följande tips:

ADK A51e

MXL 990

Hur förhåller sig dessa till varandra, och är det någon som har andra tips. Vill köpa nåt i 1000kr-klassen (+/- 200 kr) som han blir glad över.

Snälla hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

..... undrar hur länge det dröjer innan Claes kommer och tipsar om sin mictest-sajt. ??? 😆

Han kommer tipsa om Studio Prjects B1 i den klassen och jag är inte sen att hålla med. Men jag gillar även ADK och använder den ofta. Ibland låter den ena bättre och ibland den andre bereonde på ljudkälla.

Sen har ju Golden Age kommit med egna mickar som är från samma tillverkare som ADK men med deras namn på. Har dock inte testat dem ännu.

Mattias

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

😛

Här är jag... 😛

Det stämmer som Audiorent säger, att min favorit i prisklassen är Studio Projects B1. Lyssna och jämför på min testsite, så kan du få en liten uppfattning om vad som skiljer mellan de olika modellerna. 😎

Ett tips, eftersom en del har missat varningen som står nästan först på sidan med WAV-inspelningar: Ljudfilerna distar inte. Om de gör det när du lyssnar, så beror det på att din player inte kan hantera 32-bit FP - så du får i så fall välja en annan player eller lyssna på MP3:orna (som är av god kvalisort)...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger som Claes, B1 är utmärkt.

Men också MLX 990 som du skrev själv

är också ett utmärkt alternativ 😛

Tycker förövrigt att det är otroligt sött

av en flickvän eller fru att köpa en sådan

julklapp... 😛

Fick en helårs prenumeration på studio av

min flickvän förra året...*Underbart*

mvh

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, julklapp, Du behöver inte fler tips. Köper Du mick enligt något av råden ovan så lär inte Din sambo bli missnöjd, speciellt inte om vi pratar den prisklassen. Han kommer antagligen att falla i gråt och hulkandes, hängandes runt Din hals kommer han att lova Dig evig kärlek och han kommer att mena det! Ut och köp!

Ja, nu ser vi väl inte Dig här förrän nästa december igen, med tanke på Ditt nick. Det var trevligt. Tänk om fler flickvänner, fruar, mammor och döttrar kunde leta sig in här varje december. Vi grabbar som håller till här är experter på klappar till killar.

Förslag till nästa år:

Någon form av preamp

Bra hörlurar

Thermosmugg från Netto

M-box II med PTLE

Macintosh-dator

Mikrofonstativ

Se där ett antal alternativ från 30 till 30 000 kronor. God Jul!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, står nu och väljer mellan B1:an och MXL990, beror lite på vad jag hittar i butikerna (bor i Göteborg - ska kolla fd Andreassons musik och Musikbörsen, nåt fler förslag?). Sen får väl försäljaren övertala mig åt ena eller andra hållet, men för tillfället lutar jag nog lite mer åt B1:an då jag hittat mest info om den. Verkar vara poppis, förhoppningsvis för att den är så bra.

Tack igen för tips!

(Vem vet, jag kanske snöar in mig på det här jag med 😉 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, om du inte vill bli behandlad som skit bör du gå till Andreassons istället.

Av någon konstig anledning håller jag nog inte med. Är man lite vilsen i musikdjungeln skall man, som göteborgare, överväga en resa till Kungälv. Där får man adekvat hjälp och blir anvisad det bästa inom den prisklass man vill hålla sig. Detta är sällan fallet i många Gbg-affärer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, om du inte vill bli behandlad som skit bör du gå till Andreassons istället.

Av någon konstig anledning håller jag nog inte med. Är man lite vilsen i musikdjungeln skall man, som göteborgare, överväga en resa till Kungälv. Där får man adekvat hjälp och blir anvisad det bästa inom den prisklass man vill hålla sig. Detta är sällan fallet i många Gbg-affärer.

Är det en musikbörsen-affär vi pratar om här? Jag tänkte främst på den som ligger på Odinsgatan. Någon annan har jag inte erfarenhet från.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, om du inte vill bli behandlad som skit bör du gå till Andreassons istället.

Av någon konstig anledning håller jag nog inte med. Är man lite vilsen i musikdjungeln skall man, som göteborgare, överväga en resa till Kungälv. Där får man adekvat hjälp och blir anvisad det bästa inom den prisklass man vill hålla sig. Detta är sällan fallet i många Gbg-affärer.

Är det en musikbörsen-affär vi pratar om här? Jag tänkte främst på den som ligger på Odinsgatan. Någon annan har jag inte erfarenhet från.

Förlåt, den heter Musikanten och har telefon 0303 - 178 30. Fråga efter Michael.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå in på Börsen och fråga efter Oktava MK319. Det är en rikrigt skön mick faktiskt. Den har något som andra inte har, helt klart.

Nej, om du inte vill bli behandlad som skit bör du gå till Andreassons istället.

Jag menar Odinsgatan. Jag tycker inte alls att de varit dåliga. De har en bra kille på studioavdelningen, jag har för mig att han heter Linus.

Andreassons är också bra, men Börsen säljer ju Oktava och det vet jag inte om Andreassons gör.

Enligt börsens websida är listpriset för Oktava MK319 1995:- men de brukar ju vara rätt flexibla...

Link to comment
Dela på andra sajter

Min budget är lite närmare 1000 än 2000 dessvärre, har fått restriktioner från sambon att jag inte får köpa för dyra julklappar, hur smart låter det? 😉

Jag tänkte kika förbi Musikbörsen på vägen in till stan idag (jobbar vid Olskroken typ), i telefon så var de himla trevliga på bäde Musikbörsen och Andreassons, men han på Börsen pratade mest om ADK som tydligen är deras största märke, medan killen på Andreassons nämnde ett antal olika märken. Sen ska det finnas nån seriös affär kring Vasagatan, de tipsar om märken de inte ens säljer, vet dock inte vad affären heter eller var den är, men jag får väl flumma omkring lite och leta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå in på Börsen och fråga efter Oktava MK319. Det är en rikrigt skön mick faktiskt. Den har något som andra inte har, helt klart.

Nej, om du inte vill bli behandlad som skit bör du gå till Andreassons istället.

Jag menar Odinsgatan. Jag tycker inte alls att de varit dåliga. De har en bra kille på studioavdelningen, jag har för mig att han heter Linus.

Andreassons är också bra, men Börsen säljer ju Oktava och det vet jag inte om Andreassons gör.

Enligt börsens websida är listpriset för Oktava MK319 1995:- men de brukar ju vara rätt flexibla...

MC319 är också en trelig mic, som ger en lite annan färgning än de vanligaste Kina-micarna, så den kan helt klart också vara ett trevligt val.

Listpriset på den är 2995:- - så de måste nog ha skrivit något fel - och så finns det andra (åtminstone en jag känner till ganska bra 😉 ), som har ett lite annat pris än 1995:-... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Min budget är lite närmare 1000 än 2000 dessvärre, har fått restriktioner från sambon att jag inte får köpa för dyra julklappar, hur smart låter det? 🙂

Jag tänkte kika förbi Musikbörsen på vägen in till stan idag (jobbar vid Olskroken typ), i telefon så var de himla trevliga på bäde Musikbörsen och Andreassons, men han på Börsen pratade mest om ADK som tydligen är deras största märke, medan killen på Andreassons nämnde ett antal olika märken. Sen ska det finnas nån seriös affär kring Vasagatan, de tipsar om märken de inte ens säljer, vet dock inte vad affären heter eller var den är, men jag får väl flumma omkring lite och leta.

Musikbörsen talar ofta varmare för ADK är min erfarenhet. Anledningen är nog att de har mer avans på de mickarna då de köper in stora kvatiteter. Nu är inte ADK nån dålig mick men om du går till nån annan affär (som du själv märkte) så talar de säkert varmt om ett annat märke. Du skall därför inte lyssna för mycket på profithungriga sälkare utan följa råd från de helt oberoemde experterna på detta forum!!! 😛

Med en sån här mick så behöver du även ett puffskydd. Såna kostar ca 295:- men du skall ju försöka pruta ihop det till ett billigare paket!. Alternativet är ju att du offrar någon av dina damstrumpor och en klädgalge! 😉

Med B1:an får du dock ett enklare skydd modell Michael Jacksonfrissa på 80-talet.

Matte

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett vilken av ovanstående mikar du köper så kommer han att bli nöjd, vågar jag lova. (Själv har jag en ADK A51 och är helnöjd med den.)

Kolla vad du får för paketpris på mik+kabel+puffskydd+stativ. Åtminstone kabel är ju nödvändigt för att kunna använda miken.

God jul! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Skumskyddet som följer med B1 är egentligen främst avsett som vindskydd vid utomhusbruk. Det stjäl en del diskant - och därför är det bättre att använda ett riktigt puffskydd. Varför inte Studio Projects' eget trekantiga metallskydd? Det är ganska fräckt, tycker jag... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte du ska tveka att köpa Studio Projects B1, för det priset och den neutraliteten så är det inte mkt att snacka om.. Inte sagt att dom andra är dåliga men köper man andra som kanske har lite olika färgningar i ljudet så finns ju alltid risken att han inte gillar det ljudet, med b1:an kan han i så fall färga ljudet som han vill i datorn ändå... kanske lite väl förenklat men som nybörjare eller lågbudget val så tycker jag det är så.

B1 alltså 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med en "AKG C 3000 B" och den funkar kanon tycker jag.

😄

Redigerat av Thimmie
Link to comment
Dela på andra sajter

Ville bara rapportera till er som hjälpt mig  😆 Det blev en B1:a, sladd och puffskydd. Ett nätt litet paket. Hoppas sambon blir glad.

Låter som ett jättebra köp. Sen får vi se om han e lika snittsig på att hitta presenter till dig sen. 🙂

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Claes: Du borde be någon skriva ett script åt dig som gör att du postar automatiskt när någon skriver mikrofontips el. dyl. 😮

🙁

Jo - det hade ju varit praktiskt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...