Jump to content
Annons

Tänkte köpa en hihat!


c2k6

Recommended Posts

Jag lyckas aldrig få till levande och snygg hihat med samplade trumljud.

Jag funderar därför på att köpa en superfin hihat och spela in hihat spåren.

Vilken hihat är bäst?? Den skall enbart funka i studion så därför är ju snyggt ljud, fint pys, krispighet etc, det viktiga. Den behöver alltså inte var högljudd.

Är det någon Zildjian för 5000 kr man måste köpa tro?

Tack på förhand...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Joo.. det är klart.. Fast innan man ger i sig i slang med försäljare bör man ju fråga runt lite, eller hur?

Vad jag vill veta är om det finns någon "studio standard, ultimate, recording" hihat?

Visst, kolla runt vad som kan vara intressant, men sen gäller det ju att fingra på grejerna i verkligheten... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag visste väl att det fanns info här redan :rolleyes:

Det gav mig inspiration att googla lite. Vad tror ni om ett par sådana här? Ljudproven på Zildjians hemsida lät fint.

12" A CUSTOM MASTERSOUND HIHATS

Featuring the same crisp, rich and colorful sounds associated with the A Custom range, but with a bolder and full-bodied overall sound. 12-inch size ideal for the studio.

 

Hammered grooves in the bottom cymbal rapidly vent trapped air for a fast and clear "chick" sound.

2395,75 kronor hos Thomann

http://www.thomann.de/thoiw5_zildjian_acus...t_prodinfo.html

Link to comment
Dela på andra sajter

AndersL (oregistrerad)

Vet inte riktigt vad det är för typ av musik du ska använda hi-haten till, men frågar du mig så fungerar Zildjians A-Custom till det mesta. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog köra med någon typ av K-Zildjan. Om du nu är ute efter crispigt fint ljud.

A-custom kan ge åt det håller också. Men de låter lite för tungt näsan. (antar att du vill ha lite lättare/luftigare ljud nu)

VIll däremot ha lite "slickt" ljud funkar nog a-ziljan fint 😎. Nice å rent ljud i dem

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du trummis, eller tänker du låna in nån slagverkare att spela åt dig? Hur mycket pengar du än slänger ut på ett par lock så krävs det rejält med övning för att få till ett bra sound.. Nu vet jag ju inte alls vad du har för ideal och så vidare men mitt tips är att du inte bränner alldeles för mycket pengar. Skaffa nåt riktigt billigt först och testa med och se om du är på rätt väg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du trummis, eller tänker du låna in nån slagverkare att spela åt dig? Hur mycket pengar du än slänger ut på ett par lock så krävs det rejält med övning för att få till ett bra sound..  Nu vet jag ju inte alls vad du har för ideal och så vidare men mitt tips är att du inte bränner alldeles för mycket pengar. Skaffa nåt riktigt billigt först och testa med och se om du är på rätt väg.

Naäää.. Jag är bassist och vi bassister är ju från födseln övertygade om att vi är rytmproffs 😆 . Om jag slipper hålla ordning på alla andra trummor samtidigt skall jag väl klara att få till lite hihat loopar. Min musikstil är Soca så det är inte superkomplicerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog köra med någon typ av  K-Zildjan. Om du nu är ute efter crispigt fint ljud.

A-custom kan ge åt det håller också. Men de låter lite för tungt näsan. (antar att du vill ha lite lättare/luftigare ljud nu)

VIll däremot ha lite "slickt" ljud funkar nog a-ziljan fint 😆. Nice å rent ljud i dem

Jag har lyssnat runt på ljudexemplen som finns på zildjians hemsida.

Jag tror jag gillar 12" A CUSTOM MASTERSOUND:

http://www.zildjian.com/EN-US/products/pro...&productID=1045

Det ljudet kan väl inte kallas tungt?

Link to comment
Dela på andra sajter

hade jag köpt en hihat för studiobruk så hade jag köpt tunna hihats. A custom låter inte som något sneköp på något sätt..

Men jag undrar lite hur du ska spela in allt.. Låter konstigt för min del att bara skaffa en hihat..

Snygga loopar med snare, baskagge, toms, allehanda percussion och en och annan crash fixar man ju lätt i datorn. I mitt fall med FL Studio FPC och M-Audio Trigger Finger. Hi-hatarna blir tyvärr ganska trista för mig... En samplad hi-hat är ju flera trummor: öppen, halvöppen, pysläge, stängd, fotchipp... Att pyssla ihop detta i datorn är inte roligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min musikstil är Soca så det är inte superkomplicerat.

Vad är Soca? 😠

Är det nån väldigt ovanlig musikstil eller är det jag som har missat nåt?

Off topic 😲... Det är musik från västindien med huvudfäste på Trinidad. Carnival!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...