Jump to content
Annons

gammla rullband


noise

Recommended Posts

har hört talas om att man kan lämna in gammla rullband på någonslags renovering.

där dom spolasigenom, rengörs o avmagnetiseras.

har en låda gammla ampex 456 1/2" som vissa har någonslags beläggning som sätter igen tonhuvudet ganska snabbt o frågan är om det isåfall är värt att fixa eller om man ska köpa nya för dyrapengar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Noise,

Renoveringen som du antagligen syftar på brukar vi kalla för att "baka" banden.

Det gäller då lagrade master-band som man vill rädda och föra över till ett annat lagrings-medie som CD-R eller hårddisk.

Ett av dom värsta bandfabrikaten är Ampex 456 "Grand Master" från 1980/90 talet innan Quantegy övertog tillverkningen.

Många av oss körde på Ampex 456 eftersom dessa band lät bra och hade trevlig "bandkomremering", men tyvärr så var den fysiska kvalitén och kopierings-effekten sämre gämfört med en del bandtyper från BASF och Agfa.

Just detta du beskriver, att magnetbeläggningen smetar av sig på tonhuvuden och styrpinnar, (till slut orkar inte bandaren dra fram bandent längre) är typiskt för denna generationen Ampex 456 band.

Även en del andra fabrikat/typer kan ha liknande ålderdoms hyss för sig.

"Bakningen" går till så att man långsamt torkar hela bandrullen i en konstant temeratur, tid och temp. varierar beroende på bandstorlek, om det är 1/4", 1/2", 1" eller 2" bredd.

Exempelvis så för en 10" rulle med 1/4" tape, (med borttagna plåtsidor) så brukar jag köra 50 grader i 12 timmar i en egen ugnskonsruktion med genomströmmande varmluft, men med en labbratorieugn med stillastånde värme så kan det ta upp till 24 timmar.

Det går tyvärr inte att använda en vanlig köksugn, eftersom dessa är alldeles för ostabila vid låga temeraturer som 50 grader.

Efter bakningen så håller bandet sig spelbart i en vecka, sen kan det återgå till sin klibbaiga struktur igen, med andra ord så bakar/renoverar man inte band för att använda dom för inspelning, utan bara för att rädda det inspelade materialet och snabbt föra över det till något annat lagringsmedia.

Om du kört ett tape som klibbat ner din bandspelare, så skall du tvätta ren tonhuvuden och styrpinnar noga med "isopropylalkohol" (finns på apoteket) risken finns att det kan smeta av sig och förstöra andra band som du spelar, det kan också poleras fast på tonhuvuden och styrpinnar och bli enormt svårt att få bort.

--Bosse

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, du sliter inte mer på tonhuvuden, men du får diskant "drop outs" samt att vid inspelning, så kanske bandaren slutar att radéra, och du får dubbel inspelning när du gör pålägg/överspelning.

Och förståss som jag skrev i min förra replay:

Om du kört ett tape som klibbat ner din bandspelare, så skall du tvätta ren tonhuvuden och styrpinnar noga med "isopropylalkohol" (finns på apoteket) risken finns att det kan smeta av sig och förstöra andra band som du spelar, det kan också poleras fast på tonhuvuden och styrpinnar och bli enormt svårt att få bort.

--Bosse

Link to comment
Dela på andra sajter

ok men det är ju bra, då kan jag m.a.o t.ex använda mina kassa band till "oseriösa" inspelningar m.m

Men det har visat sig att min lokala 4-sound butik kan ta hem quantegy 456 1/2", dom var rätt säkra på att dom kostade 595:- vilket är överkommligt 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det har visat sig att min lokala 4-sound butik kan ta hem quantegy 456 1/2", dom var rätt säkra på att dom kostade 595:- vilket är överkommligt 😳

Quantegy 456 1/2" kostar 765kr alt 985kr inkl moms beroende på om du ska ha med plast eller metallspole.

Om de nu inte gav dig en sweet deal (ovanstånde priser är riktpris)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det har visat sig att min lokala 4-sound butik kan ta hem quantegy 456 1/2", dom var rätt säkra på att dom kostade 595:- vilket är överkommligt  🤪

Quantegy 456 1/2" kostar 765kr alt 985kr inkl moms beroende på om du ska ha med plast eller metallspole.

Om de nu inte gav dig en sweet deal (ovanstånde priser är riktpris)

aha, det var ju synd

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...