Jump to content
Annons

min System Recovery för Compaq funkar ej


FXboy

Recommended Posts

😄 hej. det e sĂ„ hĂ€r att skivan System Recovery för min dator funkar inte. nĂ€r jag lĂ€gger in den i cd lĂ€sare och startar om dator sĂ„ stor det att skivan kan inte lĂ€sas och att kontakta compaq. jag har försökt men det vĂ€rkar hellt omöljit o fĂ„ tag pĂ„ dom. sĂ„ jag undrar om det finns nĂ„gra möljighetter att ficksa cd skivan. pĂ„ nĂ„n sĂ€t eller finns det nĂ„n program som ficksar sĂ„na skivor. snĂ€la hjĂ€lp jag e utan windows.
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Skippa allt med system restore...speciellt om det Ă€r en KĂ„mpack!!! Det fungerar bara tills du har installerat nĂ„got annat eller bytt nĂ„gon hĂ„rdvara. Boota frĂ„n CD-ROM och lĂ€s om operativet istĂ€llet, men formatera inte. Om maskinen inte vill starta frĂ„n CD-ROM sĂ„ klicka pĂ„ F10-tangenten under uppstart sĂ„ kommer du in i "junk-BIOSen". DĂ€r stĂ€ller du in att maskinen ska boota frĂ„n CD-ROM. 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

slaptap. jag gör som du sa startar om dator med cd i ok triker pÄ f10, jag kommer till junk-BIOSen o sen tryckte jag pÄ att dator ska starta med cd den gör det men nÀr den kommer fram till att skivan ska köras sÄ kommer upp en varnings text som stÄr att kontankta suprt service. alltsÄ jag fattar inte vad som Àr fell e det dator eller skivan.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

... o sen tryckte jag pÄ att dator ska starta med cd den gör det men nÀr den kommer fram till att skivan ska köras sÄ kommer upp en varnings text som stÄr att kontankta suprt service...

LĂ€gg i RÄTT CD i CD-ROM. Det ska vara installations-CDn för operativet, dvs Win ME...för det Ă€r vĂ€l det du kör 😼 ???

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej FX Boy.

En kompis utav mej hade nÄt sÄnt problem for nÄgra Är sen med sin Compac.

Vi gjorde allt som stod i manualen, men nej.

Vi ringde support o provade nÄgra forslag som vi fick av dom - men nej.

Vi fikk dÄ ett forslag frÄn en annan som jobbade pÄ suporten - det var ett tips som dom pÄ verkstan brukade anvanda. Problemet ar just nu att jag inte kommer ihÄg vad det var, men jag ska forsÞka att hitta min kompis o ta reda pÄ det. Vi skrev ned det hela o har han datan borde han ha kvar "svaret pÄ gÄtan".

Jag ar 99% saker pÄ att det INTE ar fel pÄ recover-cdn.

Tipset gick ut pĂ„ at vi skulle skriva inn nĂ„gra siffrer under uppstart - ( tror jag ) i stallet for att trycka pĂ„ DEL o gĂ„ inn i bios. Jag ska kolla. Återkommer.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

... o sen tryckte jag pÄ att dator ska starta med cd den gör det men nÀr den kommer fram till att skivan ska köras sÄ kommer upp en varnings text som stÄr att kontankta suprt service...

LĂ€gg i RÄTT CD i CD-ROM. Det ska vara installations-CDn för operativet, dvs Win ME...för det Ă€r vĂ€l det du kör :rolleyes: ???

Problemet Ă€r vĂ€l att man sĂ€llan sitter pĂ„ en Fönster-skiva. Man fĂ„r oftast operativet förinstallerat pĂ„ datorn vid köp, och det enda som följer med Ă€r recovery-skivor... 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tipset gick ut pÄ at vi skulle skriva inn nÄgra siffrer under uppstart - ( tror jag ) i stallet for att trycka pÄ DEL o gÄ inn i bios.

😎

Jösses, Compaq i ett nötskal....

Verkligen. Jag har för övrigt fÄtt en gammal Compaqburk.

Jag fick en idĂ© att bygga om den till HTPC, men jag kan inte nĂ„ bios och dĂ€rmed inte byta varken HD eller fĂ„ den att starta upp med annan PCI-hĂ„rdvara... 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

et skulle var mycket snÀlt av dig tamadrummer om du hittar det och hjÀlper mig.

vĂ€ntar att du Återkommer.

Jag försökte brÀnna om skiva men det funkar fan inte Àn dÄ, sÄ det kan inte vara nÄn fel pÄ skivan.

tacksam för hjÀlp o rÄd killar!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

...men jag kan inte nÄ bios...

F10 🙁

Nej, inga av funktionstangenterna gör nĂ„gon skillnad. Eller andra tangenter heller. 😕

Dessutom har jag fÄtt veta att datorn tidigare hade ett setup-program i en egen partition pÄ hÄrddisken. Den partitionen fanns inte kvar nÀr jag fick burken.

Och maskinen stÄr ÀndÄ bara i förrÄdet och Àr oanvÀndbar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

... o sen tryckte jag pÄ att dator ska starta med cd den gör det men nÀr den kommer fram till att skivan ska köras sÄ kommer upp en varnings text som stÄr att kontankta suprt service...

LĂ€gg i RÄTT CD i CD-ROM. Det ska vara installations-CDn för operativet, dvs Win ME...för det Ă€r vĂ€l det du kör 🙁 ???

Problemet Ă€r vĂ€l att man sĂ€llan sitter pĂ„ en Fönster-skiva. Man fĂ„r oftast operativet förinstallerat pĂ„ datorn vid köp, och det enda som följer med Ă€r recovery-skivor... 🙂

Det dĂ€r tycker jag Ă€r ett jĂ€kla sĂ€tt av tillverkarna! 😕

Hade en Compaq en gÄng i tiden, dÄ följde förvisso bÄde Win-skiva och Recovery-skiva med.

Man kunde sjÀlv vÀlja om man ville ha en ren Win-install eller en med allt crap.

Men dagens datorer verkar ha en "install-partition" ossÄ fÄr man brÀnna ut en Recovery-skiva sjÀlv.

NÄvÀl, hÄller mig ifrÄn mÀrken nuförtiden, vilket kanske Àr lite svÄrare dÄ det gÀller bÀrbara,

men stationÀra bygger jag ihop sjÀlv + OEM skiva med Windows.

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

...men jag kan inte nÄ bios...

F10 😉

Nej, inga av funktionstangenterna gör nĂ„gon skillnad. Eller andra tangenter heller. đŸ˜±

Hm, klurigt...möjligt att stödet för USB-anslutet tangentbord Ă€r aktiverat i BIOS (har sjĂ€lv tvĂ„ KĂ„mpacker med den vansinneskonfigurationen tillgĂ€nglig), och dĂ„ ska bordet in det hĂ„llet...🙂

Men FXboy, har du tillgÄng till en startdiskett för Win98 (om du har diskettstation vill sÀga) sÄ tryck in den. Greppar maskinen den sÄ formatera elÀndet och prova med att installera efterÄt...

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ett problem med Àldre Compaq-rrukar (1996->?? ) Àr att dom har sjÀlva setupen/delar av BIOS (F10) pÄ en egen dold partion. Jag rÄkade partionera bort en sÄn en gÄng.. Var ett litet helsicke att fÄ ordning pÄ innan jag kom pÄ att man faktiskt kunda ladda hem frÄn Compaqs supportsida och lÀgga pÄ en bootdiskett/CD

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ett problem med Àldre Compaq-rrukar (1996->?? ) Àr att dom har sjÀlva setupen/delar av BIOS (F10) pÄ en egen dold partion.

Ok, mer Àn vad jag kÀnner till. Ingenting som jag stött pÄ tidigare. Har sjÀlv tvÄ KÄmpackburkar (en P2/300a och en P3/600a) och jag kan rycka/byta bÄde diskar, minne och OS hur som helst utan gnÀll (har dock aldrig testat w2k dÄ det inte gick att göra en "ren installation" utan enbart uppgradering)...

Funderar lite pÄ i fall om W2k i den hÀr trÄden fXXkade upp maskinen (om det nu Àr samma lÄda) nÀr det installerades??? :rolleyes:

Men det lÄter ganska logiskt att det ska finnas en dold partion med "delar av BIOS" och att den försvunnit vid installation av w2k (formatering frÄn FAT32 till NTFS)...

...spekulerar... 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

det Àr samma burk men jag. instalÀrade en gÄng win 2000 och om instalirade till win me. för att det var nÄt fel jag ville ha win 2000 i dator. men visade sig att det funkade inte bra o nu Àr jag med win 2000 som funkar inte alls hella tiden krachar osv. hegobald vad var det för setupen/delar av BIOS jag mÄste ladd frÄn compaq. kanke Àr det jag tog bort. kan du vara snÀlj o förklara hur du gjorde mer detalerad?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

hegobald vad var det för  setupen/delar av BIOS  jag mÄste ladd frÄn compaq. kanke Àr det jag tog bort. kan du vara snÀlj o förklara hur du gjorde mer detalerad?

Ja du? 😳 Det var 6 Ă„r sen jag gjorde det sist och numera Ă€r Compaq och HP ett par... Men du fĂ„r börja med http://h18000.www1.hp.com/ och under "Software & driver downloads" fĂ„r du mata in beteckningen pĂ„ din dator.. DĂ„ fĂ„r du upp lista pĂ„ vad som finns att ladda hem. 🙂

EDIT: Vad Àr det för modellbeteckning pÄ dina dator? Vi kanske kan hjÀlpa dig om du berÀttar.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ok, sÄ hÀr stÄr det hos kÄmpack om man söker pÄ det numret:

Digital Dashboard Error Occurs When Upgrading Certain Presario Computers from Windows ME to Windows XP Home Edition - PSD_ ... - Support Documents (53.1K)

Digital Dashboard Error Occurs When Upgrading Certain Presario Computers from Windows ME to Windows XP Home Edition - PSD_DO011023_CW01 - HP Business Support Center CUSTOMER ADVISORY Document ID: DO011023_CW01 ...

...men det blev vi inte klokare av just nu...:S

...men nu sĂ„...hĂ€r Ă€r lösningen. đŸ˜Č

Uninstall Compaq Digital Dashboard in Add/Remove Programs (Start > Settings > Control Panel > Add/Remove Programs) prior to upgrading to Windows XP Home Edition to work around the issue.

NOTE

Compaq Digital Dashboard has two main features: time synchronization from the Internet and turning on the mail LED when POP3 mail has been received. Windows XP includes a time synchronization feature. Windows XP also includes a mail checking feature on the welcome screen and lists the number of emails received by each user. Since equivalent functionality is included in the operating system, the Compaq Digital Dashboard software enhancement is not required when running Windows XP.

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kan ju hÀnda att din restore-CD Àr ok ocksÄ.. Men att du inte har rÀtt "boot-order" i din BIOS

LÀs mer för just din dator PÄ den hÀr sidan

HÀr hittar du huvudsupportsidan för just din dator

Compaq Presario 5WV324 Desktop PC och du kan Àven ladda ner filer för att fixa en ny revovery-cd

Lycka till!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej. ForlÄt att det har tagit sÄ lÄng tid.

Fick tag pÄ min kompis i dag - men han kommer inte ihÄg - han har ocksÄ bytat dator under Ären, o kastat gamla notater.

Han har dock bÞrjat studera IT i Är, o hans larare har fiksat mycket pÄ Compac-maskiner. Han ska frÄga pÄ skolan i morron.

Det enda han ( vi ) kommer ihĂ„g, ar att vi laddade ned nĂ„t frĂ„n Compac, tastade inn nĂ„gra siffror, vi anvande en diskett med bl.a. F-Disk pĂ„ o formaterade hĂ„rddisken efterĂ„t. Men det ar dom smĂ„ detaljerna.......som vi inte kommer ihĂ„g 🙂

Vi fÄr se i morron

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...