Jump to content
Annons

Fredriks stora studiotråd! Massa bilder osv.


red_house_painter

Recommended Posts

Välkommen till min studio!

Detta lär säkert bli intressant! Tänkte visa min studio rätt grundligt och fråga er på forumet vad NI skulle uppgradera i min studio. Alla kommer säkert tycka olika och det är det som blir det intressanta 😉

Såhär ser min studio ut själva ritningsmässigt. (jepp, stolt paint-bild)

studio.jpg

Eftersom det kan stor plats så postar jag bara upp urlbilder så att ni själva kan se dem utan att de sabbar tråden helt och hållet.

BILDER:

Studiorummets skrivbord/dator, Studiorummet med inblick i musikrummet, Entre plus studiorum (ev sångbås om man isolerar?) och Mina mikrofoner

Musikrummet, Musikrummet med lampa

Ev. utrymmen som går att använda

Garage, Tvättstugan

Då kommer vi till min utrustning!

Det jag spelar in genom!

Snabb dator med mycket utrymme och minne

EMU-1820kort

Presonus Bluetube 2kanals-preamp

Presonus Tubepre 1kanals-preamp

Event TR-5 monitorer

ATH M40fs hörlurar

EMU procussion ljudburk

Alesis microverb II

Spirit folio notepad mixer

Roland VS880 porta

Roland TR707 trummaskin

Andra hörlursmonitorer som används vid inspelning är Roland Cube CM30, Boss MA-12

Instrument!

Syntar:

Roland JV-80 + expansion kort

Roland SH-2000

Logan stringmelody II

Gitarrer och Basar:

Gibson ES-335

Gibson Les Paul special

Rickenbacker 360

Martin OM-28V

George Bolin nylon

Fender P-bass

Hagström bass

Förstärkare:

Labsound (ampeg-clone 100/50W)

Laboga 1X12 combo

Orange 2X12 (G12H, G12M högtalare)

Orange 4X12 (Vintage 30 högtalare)

Hagström 210 + låda

Mapex V-series trumset

Yamaha Piano

Det jag hade tänkt skaffa nu som står på listan är:

Någon sorts bascombo eftersom jag inte har någon (hagströmen funker ej särskilt bra)

Fler mikrofoner! Vill gärna få in lite tips här av er!!!

Tänkbara är: Studio Projects B1, något överhäng samt baskaggemick!

Kom med förslag!

Så inom kort kommer jag att skaffa dessa prylar. Vad ska man uppgradera härnäst tycker ni för att få så bra inspelningar som möjligt?

Preampar? Kompressorer?

Välj och vraka som om ni själv hade studion!

Jag spelar in mycket olika musik. Framför allt pop/rock (inte metal)

Visst finns det oändlig budget här när vi diskuterar men tanken ÄR att jag ska köpa på mig saker när jag får lite stålar över så ha gärna det i åtanke 😄

KÖR IGÅNG!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ett UAD-1 kort så får du kompressor mm.

micar kan man inte ha förmånga så det kan du ju köpa till. ska fundera på vad som kan behövas mer.

är det bra väggar inspelnings rummet? nått matrial som kan göra inspelningarna bättre kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

ett UAD-1 kort så får du kompressor mm.

micar kan man inte ha förmånga så det kan du ju köpa till. ska fundera på vad som kan behövas mer.

är det bra väggar inspelnings rummet? nått matrial som kan göra inspelningarna bättre kanske.

Nää precis, mickar är ju alltid bra att ha! Sm57or är inget problem att låna! Dessvärre har jag lite få kondensatormickar!

Det är rätt bra väggar i inspelningsrummet. Hade ändå tänkt bygga mig ett "portabelt" rum på ca 1,5kvm för sånginspelning. Ha sådan där väggar som man kan vinkla alltså och dämpa.

Den som har frågor om saker och ting får jättegärna fråga här också ifall jag var otydlig om något eller rent ut sagt glömt nämna något som visst är jätteviktigt!

Redigerat av red_house_painter
Link to comment
Dela på andra sajter

Bygg ut bastun. Lite snålt med 70 cm i djup 😕

Haha har du suttit och räknat ut det!!! :rolleyes:

Njaa alltså, jag har bara mätt studiorummet och musikrummet.

Det andra är mest bara för att folk ska ha någon uppfattning hur det ser ut.

många kanske undrar varför jag lagt upp bilder på tvättstugan och garaget.

Det förklarar jag lite snabbt nu. I tvättstugan är det grym akustik! Har spelat in trummor där flera gånger och rumsmickat allt i duschen! Kalasljud på rumsmickning!!!

Inspelning i bastun har jag inte testat något ännu. Garaget använder jag vid gitarrinspelning då och då.

Schysst ljud med betong och kakel 😎

Förrästen! Höjden i musikrummet är 223cm!

EDIT : Android! Jag har tänkt skaffa en Nord Electro 2 då jag behöver bättre orgelljud i livesammanhang. Men fler instrument lär det ju inte bli på ett tag. Det känns som prio nummer sist...

Redigerat av red_house_painter
Link to comment
Dela på andra sajter

ett UAD-1 kort så får du kompressor mm.

micar kan man inte ha förmånga så det kan du ju köpa till. ska fundera på vad som kan behövas mer.

är det bra väggar inspelnings rummet? nått matrial som kan göra inspelningarna bättre kanske.

Det här UAD-1 kortet lät intressant. Har aldrig hört talas om det! Gör det verkligen stor skillnad tycker du? Man får ju ändå punga ut ca 5000kr för standard varianten.. Eller ska jag kanske kalla den för lite?

Link to comment
Dela på andra sajter

standard varianten kostar ca 3995:- och då får du endel bra pluggar så du kan avlasta datorn. kolla upp det!! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

standard varianten kostar ca 3995:- och då får du endel bra pluggar så du kan avlasta datorn. kolla upp det!! 🙂

för att avlasta datorn säger du...

Vinner jag något på det när min dator är utrustad med 1gb ramminne, 180gb och 250gb satahårddiskar och ett grymt grafikkort som då klarar av tre skärmar plus en tvskärm?

eller om det var två skärmar plus en tvskärm... Datorn känns lite overkill för mig i dagsläget men det kanske blir bättre sen med mina nya produktioner 😆

Jag läste om det och jag kände lite att om man nu skulle behöva satsa på ett sådant kort så vill man ju ändå ha de pluggar med effekterna på! Annars var det lite att kasta pengar i sjön tyckte jag. Men nu vet jag ju inte riktigt hur det funkar.

Standard kort kanske inte är att kasta i sjön ändå?

Link to comment
Dela på andra sajter

standard varianten kostar ca 3995:- och då får du endel bra pluggar så du kan avlasta datorn. kolla upp det!! 😄

för att avlasta datorn säger du...

Vinner jag något på det när min dator är utrustad med 1gb ramminne, 180gb och 250gb satahårddiskar och ett grymt grafikkort som då klarar av tre skärmar plus en tvskärm?

eller om det var två skärmar plus en tvskärm... Datorn känns lite overkill för mig i dagsläget men det kanske blir bättre sen med mina nya produktioner 🥰

Jag läste om det och jag kände lite att om man nu skulle behöva satsa på ett sådant kort så vill man ju ändå ha de pluggar med effekterna på! Annars var det lite att kasta pengar i sjön tyckte jag. Men nu vet jag ju inte riktigt hur det funkar.

Standard kort kanske inte är att kasta i sjön ändå?

1 Gb i ram minne är inte mycket, är redan standrad på nya datorer.

Jag tror att man aldrig kan gå fel med ett UAD kort

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej Fredrik!

Kul tråd. Det första intrycket är att studio- och musikrummet är väldigt smala. Jag föreslår att du slår ned den väggen som finns mellan dem och har allt som det du kallar musikrum och sedan sätter studiorummet i det mer kvadratiska garaget. Låter jobbigt kanske, men då slipper du känslan av att komma in i en trång jam-butik varje gång du ska känna inspirationen flöda och skapa musik. Själv hatar jag trånga utrymmen, det är väl därför... Nu när inte bil är prioritet och sedan finns ju alltid möjlighet till carport.

Tycker det verkar vara ett orosmoment med ventilen i studiorummet uppe till vänster och de där tjocka kanalerna som hänger upptill vid taket till höger. Jag menar, bidrar detta till störande ljud av luftströmmar? I så fall, går de att bygga in - lite halvportabelt?

Jag saknar kondensatormikar - det är det ENDA jag har. De låter mycket vackrare generellt sett, tycker jag! Titta gärna på en tyst Röde-mik som heter NT-1A, jag tycker den verkar kanon. Pris 1995;- och den är väldigt allround!

På gitarr/bas-sidan har du ju både en Martin och Gibson samt Rickenbacker, så visst det räcker väl. När det gäller klaviatur så tycker jag det vore kanon som du säger att du skaffade en Nord Electro II - 73, men vem vill inte ha en så'n? Men det var inte aktuellt just nu, eller hur var det?!

Har du vad du tycker är ett sjukt bra reverb?? Annars så...med tanke inte minst på att musikrummet (och studion) inte verkar vara så värst dämpade miljöer.

Generellt omdöme till sist: det råder fina förutsättningar för musikskapande!

🙂

:musik

EVA-BENNY: Jojo...la till nån fet stil där.

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså det är mest jag själv som är där och spelar in.

Att slå ner väggar eller flytta omkring prylar i studion tänker jag inte göra. Det må vara smalt men jag är fan spinkig som fan. Med lite disiplin går det även att spela in folk. Det har ju hittils gått så varför inte nu?

Jag bor fortfarande hemma. Och det är mest pga av min studio. Jag tänker inte bygga ut utrymmet eftersom jag planerar att bo i göteborg. Jag bor ändå 6mil därifrån nu.

Hade jag haft alla pengar så hade jag såklart skaffat en hammond och sådär.

Ventil osv? Jo alltså.. Jag spelar ju inte in i studiorummet. Dessutom är det bara ett rör ut i naturen så det susar inte. Sen har vi fjärrvärme. Och det låter ju inte.

Sen är ju rören väldigt tjocka så det är lugnt

Musikrummet är rätt dämpat så det är lugnt. Och jag gör oftast all min sång genom stärkare så reverb får jag därifrån om det behövs. Jag har mina små tricks 🙂 Annars har jag bra reverb i datorn.

Tanken är inte att ha en proffsstudio för då är det en hel del som fattas. Tanken är att jag ska kunna göra så bra saker som möjligt med hjälp av det jag har. Alltså att man kan bygga på med de saker som är mest användbara i min studio!

Annars hade jag såklart byggt en ordentlig studio med flytande golv, akustiska väggar, kaklade toaletter med vox ac30s som tar halva platsen (jo, så är det hos Kalle Gustafsson iallafall).. Men det är ju inte så läget är tyvärr

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver absolut en ny stol o sitta på! Sitter du i timmar på den där pallen?

Men det passar ju utmärkt med väggarna! 😆

Problemet är att ytan där skrivbordet och datorn står är upphöjd ca 5-6 cm. Det var betong under innan vi satte golv och vi fick inte bort det. (våran gamla panna stod nämligen där.

Den är dock inte så obekväm som den ser ut! Eller så är det något fel på min röv 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för jag vet vilken musik du tänkt spela in, men med dom lokalerna så borde

du fundera på Pro Tools system 1, 2 eller 3. Dyrt som f-n, men då kan du börja

hyra ut studion och dra in lite stålar också. Kan band spela live där och det är tyst omgivning skulle jag inte tveka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för jag vet vilken musik du tänkt spela in, men med dom lokalerna så borde

du fundera på Pro Tools system 1, 2 eller 3. Dyrt som f-n, men då kan du börja

hyra ut studion och dra in lite stålar också. Kan band spela live där och det är tyst omgivning skulle jag inte tveka.

Visst skulle jag kunna hyra ut studion. men jag har inte riktigt de pengarna. dessutom tror jag nog folk går in i studio där de har möjlighet till en bättre tekniker och säkerligen där det finns mer rum. det är ju rätt tajt. det syns ju.

Men varför skulle pro tools vara att föredra?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...