Jump to content
Annons

Mixerbords bygge


Bjorkman

Recommended Posts

Ja har börjat planerat å kollat up nödvändig info för att börja bygga ett studio mixerbord och undrade om de va nån här som har byggt nått liknande själv, som kan komma med lite tips å kanske bilder å info om dens egna bygge...

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Utgå härifrån måhända: http://www.gyraf.dk/

(Blir det inte väldigt dyrt och svårt samt tar lång tid? Som att bygga en gitarr ungefär? Är full av beundran för den som skulle göra det

och det kan säkert bli grymt bra om man kan sin elektronik ordentligt men jag tror samtidigt att man ska tycka det är kul och att man

verkligen inte göra det för att spara pengar, vilket jag tror är nästintill ömöjligt(?), utan att man gör det mest för det är kul att bygga !)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och en kollega spånande på samma ide, att bygga ett fett studiobord typ klon av Neve eller dylikt. Vi gjorde en överslagsräkning på komponenter och gav upp direkt!

Elektronikkomponenter är inte speciellt dyrt men mekaniska komponenter typ pottar, omkopplare, VU-mätare och trafos är ruskigt dyrt.

Har byggt mikrofonförstärkare och kompressor (LA-4) och samlat på mig en massa kretsscheman men ett mixerbygge hade man nog bara kommit halvvägs med innan man gett upp.

Jag vill däremot inte avskräcka dig helt utan börja med att försöka få till en kanalstrip riktigt bra. Denna kan du ju använda som separtat micpreamp. När den funkar riktigt bra är det ju "bara" till bygga ett antal kanalstrippar och på så sätt bygga ut bordet efter hand.

Hur många kanaler hade du tänkt dig. ? Att bygga en mindre modell typ behringer mixer (fast med en bra preamp då) hade ju däremot inte varit oöverstigligt.

Lycka till

Mattiias

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och en kollega spånande på samma ide, att bygga ett fett studiobord typ klon av Neve eller dylikt.

Jag håller på med ett modulärt analogbord där jag baserar preamparna på en klon av Neve 1073. Bygget blir dock inte billigt! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

För mer än 15 år sedan började jag... (på den tiden fanns inte så mycket färdigt att köpa för hobbyverksamhet) köpte komponenter i lyxklass, etsade kretskort, köpte dyra pottar och kontakter... borrade i plåtar... och naturligtvis blev det inte ens en tumme. Jag hann inte ens testa mina eventuella kallödningar 🙁

Om du inte är synnerligen entusiastisk är min rekommendation - köp ett färdigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller på med ett modulärt analogbord där jag baserar preamparna på en klon av Neve 1073. Bygget blir dock inte billigt! 🙁

låter fräckt!!!!

- Hur stort kommer det att vara då

- Mastersektion ? ?

- Inline eller splitt-bord ?

Fundera på att bygga en masterstation typ Mackies Big Knob men med lite andra finesser. En riktigt fet micpremap typ Neves 1073 hade oxo behövts i studion. Kommer inte ihåg om jag har schemat till den.... Hur har du hittat dina ritningar ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket pyssel är det. Själv skulle jag nog ge upp rätt snart.

Varför inte börja med att köpa ett hyfsat bord som du kan få billigt, och sen modifiera från där? Då har du nåt som fungerar från dag ett och som sen kan bli bättre steg för steg. Byta några kanalstrippar i taget, kanske göra lite olika varianter. Om man letar lite kan man hitta begagnade saker till rimliga priser. Varför inte den här?

http://korgen.svt.se/form/begagnad.nsf/SVT...00%26AutoFramed

G.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket pyssel är det. Själv skulle jag nog ge upp rätt snart.

Varför inte börja med att köpa ett hyfsat bord som du kan få billigt, och sen modifiera från där? Då har du nåt som fungerar från dag ett och som sen kan bli bättre steg för steg. Byta några kanalstrippar i taget, kanske göra lite olika varianter. Om man letar lite kan man hitta begagnade saker till rimliga priser. Varför inte den här?

http://korgen.svt.se/form/begagnad.nsf/SVT...00%26AutoFramed

G.

skulle faktiskt tipsa om samma sak. Sålde mitt gamla Soundtracsbord 56 kanaler för 30000:- tror nog att mekaniska komponenter kostar betydligt mer för ett bord i den storleken....

Kollade in i SVT teknikshop på länken du skicka

SSL 6000

ett 36 kanalers SSL för 60000:- !! (bud just nu avslutas på tisdag) dock i behov av sevice men ändå! fast nu vill jag inte ha ett stort bord igen annars hade jag varit sugen.

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur stort kommer det att vara då

Jag har idagsläget komponenter så att jag klarar av att bygga 8 kanaler baserade på Neve 1073. Blir mina kloner bra så är planen att bygga ytterligare 16 kanaler.

Just nu håller jag på och designar kretskort till 1073-klonerna och inom några dagar så kommer jag försöka etsa ett första prototypkort 🙂

1073_PCB_Prototyp_1.jpg

Mastersektion ? ?

Ej bestämt ännu ...

Inline eller splitt-bord ?

Ej bestämt ännu ... Jag börjar som sagt med att bygga 8 preamps så får vi se vart vi hamnar i slutänden! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu håller jag på och designar kretskort till 1073-klonerna och inom några dagar så kommer jag försöka etsa ett första prototypkort 🙂

intressant..... hade du kunnat tänka dig att sälja PCB-layouten ?? Jag har nånstans en egenhändigt gjord kretslösning för Urei LA-4 om det hade varit intressant ? kanske som slutkompressor i mixerbussen :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

intressant..... hade du kunnat tänka dig att sälja PCB-layouten ??

Jag har ärligt talat inte funderat så långt 😮 ... Jag vill först och främst se om den prototyp som jag just nu håller på med verkligen fungerar. Är du intresserad av projektet så hör av dig via PM eller mail så tar vi en separat diskussion om detta 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nånstans en egenhändigt gjord kretslösning för Urei LA-4 om det hade varit intressant ?

Denna är jag intresserad av 🙁

Gissar på att denna är lite billigare att bygga än LA-2a

Blev precis klar med en SSL-kompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nånstans en egenhändigt gjord kretslösning för Urei LA-4 om det hade varit intressant ?

Denna är jag intresserad av :rolleyes:

Gissar på att denna är lite billigare att bygga än LA-2a

Blev precis klar med en SSL-kompressor.

komponenterna till den kostar inte många kronor..... Fast vi (jag å en klasskompis i Piteå) gjorde aldrig den riktigt klar. Själva hjärtat i den, optokopplaren, är ju specialbyggd och svår att få tag på. Vi tog en som fanns på elfa men då fick vi inte riktigt samma världen. Har för mig att den är typ en lampa/LED som sitter i ett rör med ett fotomostånd. borde gå att experimentera sig fram till en egen modell som funkar bra. Man kan ju även rationalisera bor ratio-väljaren eftersom det är bara i princip 4:1 läget man använder den.

Är det SSL-kompressorn de har på ritning på Gyraf du byggt ??

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi tog en som fanns på elfa men då fick vi inte riktigt samma världen. Har för mig att den är typ en lampa/LED som sitter i ett rör med ett fotomostånd. borde gå att experimentera sig fram till en egen modell som funkar bra. Man kan ju även rationalisera bor ratio-väljaren eftersom det är bara i princip 4:1 läget man använder den.

Är det SSL-kompressorn de har på ritning på Gyraf du byggt ??

En LED har snabb respons och en glödlamap ger lixom lite mer "rörkaraktär" på grund av att den är långsammare.. Men man kan simulera en glödlampa då man använder en LED om du paralellkopplar en liten elektrolytkondensator med fotomotståndet.. Värdet kan jag dock inte svara på. :rolleyes: Men det borde kunan räknas ut enligt formlen Resistance x Capacitance = Time in seconds

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

komponenterna till den kostar inte många kronor..... Fast vi (jag å en klasskompis i Piteå) gjorde aldrig den riktigt klar. Själva hjärtat i den, optokopplaren, är ju specialbyggd och svår att få tag på. Vi tog en som fanns på elfa men då fick vi inte riktigt samma världen. Har för mig att den är typ en lampa/LED som sitter i ett rör med ett fotomostånd. borde gå att experimentera sig fram till en egen modell som funkar bra. Man kan ju även rationalisera bor ratio-väljaren eftersom det är bara i princip 4:1 läget man använder den.

Är det SSL-kompressorn de har på ritning på Gyraf du byggt ??

Låter spännande, du har inte något att skicka över så man kan få titta lite närmare?

Japp det är Gyrafs version på SSL-kompressorn. Sjukt billig, lättlödd och låter (inte så mycket) men riktigt bra.

T4B (som "hjärtat" heter) finns det flertalet DIY lösningar på om man surfar runt lite på nätet. Annars brukar det dyka upp någon då och då på eBay.

EDIT: "My bad" Sitter ju ingen T4B i LA4 (verkar det som enligt schemat)

Redigerat av Esset
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett kretskort för en två kanalig kompressor där jag byggt den ena kanalen. Min kollega gjorde en kretslösning för LED-mätare men det är ju coolare och använda sig av en riktig VU-mätare. Får väl leta bland gömmorna efter PCB-layouten....

Jo jag har oxo stött på folk som påstår sig sälja den där optokopplaren... pris ca 2000:-

I.o.f kostar inte de andra komponenterna så mycket så totalt så blir det en billig LA-4. Fattar inte hur de kunnat ta så mkt för en 1 kanalig kompressor som inte innehåller speciellt dyra komponenter. Vanligvis lönar det ju sig sällan att bygga egen elektronik men har gör det verkligen det.

Skulle oxo vilja bygga lite aktiva lineboxar. Har några kretslösningar för det men om nån sitter på nåt bra är jag väldigt intreeserad.

Matte

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag har oxo stött på folk som påstår sig sälja den där optokopplaren... pris ca 2000:-

Skulle oxo vilja bygga lite aktiva lineboxar. Har några kretslösningar för det men om nån sitter på nåt bra är jag väldigt intreeserad.

2000kr? De kostar ju $98 från UniversalAudio som reservdel (eller iaf T4B) kan inte tänka mig att dessa skulle vara dyrare. Såg något på ett internationellt forum om $30 för matchade till LA4.an

Bo Hansén har en krets som verkar rätt trevlig när det gäller aktiva di-box.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...