Jump to content
Annons

Theremin vst....


djonas

Recommended Posts

Annons

Du kan ju göra som alla andra, och anvÀnda nÄn softsynt, typ ASynth, för att göra en triangelvÄg/sinusvÄg med ett tungt,lÄngsamt vibrato och sÀtta pÄ ett lÄngsamt portamento. GÄr att fÄ nÀstan alla syntar att lÄta theremin-aktiga. Theremin Àr ju trots allt ÀndÄ bara en oscillator.. typ.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Trodde alltid Portishead hade riktig av ngn anledning, tycker deras implementation Àr ibland den snyggaste av theremin som gjorts!

Clara Rockmore undantaget 😄!

De anvĂ€nde ju en moog-synth till ljudet om jag inte minns fel... 😉

😆

Inte ens Portishead körde med en riktig, utan spelade med en vanlig SH-101.

😕

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

😕

Jaja, ibland lĂ€ser man ordentligt... Fast det vette katten om herr StefanE har rĂ€tt i det hĂ€r fallet...?? Är i stort sett 100 pĂ„ att det var en Minimoog!

Portishead don't use a real theremin--the thereminesque sound on their recordings is an approximitive patch on a Minimoog. The patch itself used to be on their website.

<- det Àr den patchskissen jag kommer ihÄg att jag sett, men den verkar inte gÄ att hitta lÀngre.

SÄ det Àr kanska sÄ att de körde med en synth i studion och en annan synth live...?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ett annat sÀtt att göra ett thereminliknande ljud pÄ en synth Àr att köra upp filtret i sjÀlvsvÀngning, och sedan styr man pitchen genom att koppla filtrets cutoff till lÀmpligt reglage (cutoff-ratten, pitch-/mod-hjulet)...

Jag har gjort ett dÀr jag stÀller cutoffen grovt med mod-hjulet och lite "finare" med pitchhjulet.

Kul, men totalt jĂ€vla ospelbart om man inte har gehör som en gnu...! 😼

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...