Jump to content
Annons

Fattigmanstrummor


nossbokaj

Recommended Posts

Jag är ute efter tips om hur man åstadkommer bästa möjliga resultat vid inspelning av trumset på en kanal. Hur mickar man? Och hur efterarbetar man spåret? Jag pratar om en replokalsinspelning eller fattigmansinspelning. Inga dyra mickar, inget snustorrt rum etc.

Tacksam för tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

har du bara en kanal ??... hade du haft två så hade det varit enklare med en mic på baskagge och en på O/H dock forfarande i mono. Med bara en mic så hade jag nog satt den framför baskaggen nån meter upp lite snett riktad neråt för att få med så mkt som möjligt. Det kräver ju dock en kondingmic för att de skall låta bra. Problemet är att man vill ju ha baskaggen någolunda torr och reverb på resten så här får man helt enkelt komprimissa. När det gäller EQ kan man inte ge nåt standardsvar men man kanske fyller på lite i lägsta botten för att få lite tryck i baskaggen, holka ur lite i lägre midden (250-500) o fyller på med övre diskanten (12khz+) för brillians.

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

har du bara en kanal ??... hade du haft två så hade det varit enklare med en mic på baskagge och en på O/H dock forfarande i mono. Med bara en mic så hade jag nog satt den framför baskaggen nån meter upp lite snett riktad neråt för att få med så mkt som möjligt. Det kräver ju dock en kondingmix för att de skall låta bra. Problemet är att man vill ju ha baskaggen någolunda torr och reverb på resten så här får man helt enkelt komprimissa. När det gäller EQ kan man inte ge nåt standardsvar men man kanske fyller på lite i lägsta botten för att få lite tryck i baskaggen, holka ur lite i lägre midden (250-500) o fyller på med övre diskanten (12khz+) för brillians.

Jo, jag har två kanaler på mitt ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett gammalt 60-tals trick är att använda en mikrofon, som man placerar i jämhöjd med baskaggens övre kant, ca 5 decimeter ut från kaggen. Har själv provat både med en gammal Akg D12 och med diverse stormembranskondingar. Låter "Vintage".

Det låter bra! Det får nämligen gärna låta lite gammalt. Vågar man använda vilken kondensatormikrofon som helst, eller ska man ha en som är speciellt avsedd för trummor/percussion? De är väl rätt känsliga om man jämför med dynamiska mikrofoner? Jag menar, kan jag använda samma mikrofon som jag kör med till sång och akustisk gitarr eller finns risken att jag dödar den?

Tackar för svaren!

Link to comment
Dela på andra sajter

AndersL (oregistrerad)
har du bara en kanal ??... hade du haft två så hade det varit enklare med en mic på baskagge och en på O/H dock forfarande i mono. Med bara en mic så hade jag nog satt den framför baskaggen nån meter upp lite snett riktad neråt för att få med så mkt som möjligt. Det kräver ju dock en kondingmic för att de skall låta bra. Problemet är att man vill ju ha baskaggen någolunda torr och reverb på resten så här får man helt enkelt komprimissa. När det gäller EQ kan man inte ge nåt standardsvar men man kanske fyller på lite i lägsta botten för att få lite tryck i baskaggen, holka ur lite i lägre midden (250-500) o fyller på med övre diskanten (12khz+) för brillians.

Lirade in ett Pearl Export set mest för att testa på det sättet. En TLM103:a en meter framför baskaggen, och typ 180 centimeter över golvet. Det lät GRYMT. Fick ju ingen bredd i det efter som det var i mono, men ljudet "satt ihop" så snyggt. Allt hördes precis lagom, och man fick lagom mycket rum på allt, utom baskaggen som vart torr. Fråga mig inte hur det kom sig... Dessutom lät det som att det var komprimerat redan från början, med tajt snärtig virvel.

Det värsta är att vi provat det igen efter det, utan samma lysande resultat. Det lät bara hyffsat hur mycket vi flyttade runt micken... så jag antar att första gången var en ren lyckoträff..

Men det kan ju vara värt att prova endå. Vem vet, kanske hittar du den där magiska placeringen igen.. 😉

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Med en enda monomik vid trumsetet så blir det frågan om vad man gillar mest för trumma. Själv hade jag satt den under trumstolen riktad mot grövsta golvpukan. En kondensatormik av god kvalitet, inte för nära trumman.

😱

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Vågar man använda vilken kondensatormikrofon som helst, eller ska man ha en som är speciellt avsedd för trummor/percussion?

Det borde inte vara några problem. Den största risken är att signalen är så stark att signalen distar. Membranet tar nog ingen skada.

Link to comment
Dela på andra sajter

en grej som funkade för mig var att ha en liten 8kanalig mixer jag drog in alla trummickar i sen fick jag ställa in allt så det lät ok (det tog iof tid) men sen blev det helt ok, testade sen att köra en kompressor på kanalen o fick fram riktigt bra trummljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...