Jump to content
Annons

Notskrivning


Hemluth

Recommended Posts

Hur gör ni när ni skriver noter?

Skriver ni för hand? Det ser ju iofs rätt personligt ch häftigt ut, men det ser dessutom rätt B ut, och dessutom kan det vara svårtydligt.

Använder ni krångliga, kassa demoprogram som gör reklam för sig själv och är allmänt irriterande så länge man inte betalar skyhöga MS-influerade licenser tex NoteWorthy?

Lägger ni ut hela er förmögenhet på de stora tjusiga programmen, så som Sibelius? Vad kostar det? 5 000? Inte på långa vägar värt det va?

Försöker ni hitta piratkopierade storprogram på Pirate Bay, DC++ eller dylika sidor? Jag har själv försökt, det känns rentav nästan omöjligt att hitta.

(Ursäkta även att det är aftonens andra tråd jag skapar, men jag vill itne klämma in hur många mycket stora ämnen som helst i samma tråd).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gör inte ens musik nu för tin... 😉🙂🥰🙂

Men det beror på vad du har tänkt, Hemluth. Vill man renskriva noter så är ju ett program bra. Ska du skriva ett helt partitur så är ju ett notprogram bra. Sitter du bara å skissar så är väl papper och penna att föredra. Sitta å klicka med musen är ju rätt så jobbigt. Däremot så kan man ju ladda in midifiler om man vill ha noter...

eller typ...

😆

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör inte ens musik nu för tin...  🙂  🥰  🥰  🙂

Men det beror på vad du har tänkt, Hemluth. Vill man renskriva noter så är ju ett program bra. Ska du skriva ett helt partitur så är ju ett notprogram bra. Sitter du bara å skissar så är väl papper och penna att föredra. Sitta å klicka med musen är ju rätt så jobbigt. Däremot så kan man ju ladda in midifiler om man vill ha noter...

eller typ...

😆

eller jo man kan ju koppla in en midikeyboard i (dom flesta) notprogram och spela in iofs.

Det är iallafall bra med notprogram om man vill ha rent och snyggt.

Eller typ...

😉

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gått från Finale till Sibelius.

Ska du skriva partitur så är det nog ett av dom två som gäller. Sibelius kostar strax under tusenlappen om man är student. Vet inte riktigt vad det går på i butik, men ska du skriva mycket nötter så är det ju helt klart värt pengarna. Programmet är lätt att komma igång med och har alla funktioner man behöver (och lite till).

Link to comment
Dela på andra sajter

Försöker ni hitta piratkopierade storprogram på Pirate Bay, DC++ eller dylika sidor? Jag har själv försökt, det känns rentav nästan omöjligt att hitta.

Ehh 🙂

Vad menar du med det? Jag provade att söka på Sibelius på PB och fick upp en liten patch till 3:an. :/

Jo, det är alltså partitur som skall skrivas. Det skulle kännas underligt att komma viftande med 300 sidor handskrivet partitur, speciellt då jag är känd för min oläsliga handstil.

Det där studentrabatt på Sibelius var något jag inte kände till, vart säljs det? (gogglade, men någon kompositör kommer ständigt upp i programmets ställe)

Finale saknar ju midimöjligheten. Jag vill kunna göra en hel midimix i Cakewalk (eller om bättre eller samma finnes) och i praktiken bara behöva kopiera in det i ett annat program och skriva ut (förutom vissa tilllägg). Detta fungerar ju i NorthWorthy, men där får man ju massa jävla reklam och annat som förpestar tillvaron för läsaren. Jag tror jag ska ladda ned demot till Sibelius..

Link to comment
Dela på andra sajter

Försöker ni hitta piratkopierade storprogram på Pirate Bay, DC++ eller dylika sidor? Jag har själv försökt, det känns rentav nästan omöjligt att hitta.

Ehh 😳

Vad menar du med det? Jag provade att söka på Sibelius på PB och fick upp en liten patch till 3:an. :/

Vad jag menar är att jag trodde att du var tillräckligt gammal i gemet för att veta att vi inte tjötar piratkopior här 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör ni när ni skriver noter?

Skriver ni för hand? Det ser ju iofs rätt personligt ch häftigt ut, men det ser dessutom rätt B ut, och dessutom kan det vara svårtydligt.

Använder ni krångliga, kassa demoprogram som gör reklam för sig själv och är allmänt irriterande så länge man inte betalar skyhöga MS-influerade licenser tex NoteWorthy?

Lägger ni ut hela er förmögenhet på de stora tjusiga programmen, så som Sibelius? Vad kostar det? 5 000? Inte på långa vägar värt det va?

Försöker ni hitta piratkopierade storprogram på Pirate Bay, DC++ eller dylika sidor? Jag har själv försökt, det känns rentav nästan omöjligt att hitta.

(Ursäkta även att det är aftonens andra tråd jag skapar, men jag vill itne klämma in hur många mycket stora ämnen som helst i samma tråd).

jag använder finale... kanonbra. Finns även som gratisversion "finale notepad"... Nu med senaste finale 2006 kan man ha en massa samplade ljud å grejjer som jag ej hunnit med att kolla ännu.. Så det låter hyfsat mycket bättre än dom kassa midiljud som följer med programmet..

Link to comment
Dela på andra sajter

jag använder finale... kanonbra. Finns även som gratisversion "finale notepad"... Nu med senaste finale 2006 kan man ha en massa samplade ljud å grejjer som jag ej hunnit med att kolla ännu.. Så det låter hyfsat mycket bättre än dom kassa midiljud som följer med programmet..

True 'dat! True 'dat! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Finale Notepad är ju också ett såntdär kasst tjafs som tjatar om MS-liknande licenser hela tiden. Uppger man inte sina kreditskortnummer är programmet reducerat till oanvändbarhet.

Cakewalkprogrammen hanterar bara noterna, dvs det går inte att fylla i något annat än just noterna där, inga texter, inga termer ingenting..

Nej, just nu lutar det faktiskt åt att srkiva partitur för hand. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Finale Notepad är ju också ett såntdär kasst tjafs som tjatar om MS-liknande licenser hela tiden. Uppger man inte sina kreditskortnummer är programmet reducerat till oanvändbarhet.

Cakewalkprogrammen hanterar bara noterna, dvs det går inte att fylla i något annat än just noterna där, inga texter, inga termer ingenting..

Nej, just nu lutar det faktiskt åt att srkiva partitur för hand. :rolleyes:

I cakewalk sonar kan du visst skriva in text, olika signaturer (mf, pp crescendopilar etc)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är jag dumdum nu? Måste kolla...

Jart gör man det i Sonar 4? Jag hittar inte ens det. I Cakewalk Express därimot går det såvitt jag vet därimot inte att skriva signaturer/text, om jag inte är helt blåst på det med.

Eller OK, det går visst, men ett problem kvarstår. Det går inte att skriva repriser eller göra så att inte sonar skriver ut varje av dessa 300 pauser för sig?

Och hur förhandsgranskar man?

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

Helmuth,

jag diggar din inställning. Kör på.

Jag provade också lite olika program i budgetklassen. Många funkar utmärkt för mindre verk, men när det blir lite längre och många stämmor så tyckte jag att det till slut bara blev total omöjligt knöligt. Sjäv använder jag numera Sibelius och kan väl säga att det är inte programmet som hindrar mig från att skriva symfonier.

Om målbilden är att du skall skriva ut noter och få en orkester att spela materialet så krävs det en uppsättning noter per stämma. Stråkarna behöver dessutom en kopia per pult, helst en per spelare så de kan träna hemma också. Det blir några kilo papper, så bara att skriva ut det tar en stund. Om då programmet strular så blir det många svordomar. Mycket energi kan gå åt till fel saker. (Som dom säger, "Been there, done that").

Ett alternativ att titta på som en början är Melody Assistant. Det är nog gratis tror jag så väl värt att titta på.

http://www.myriad-online.com/en/index.htm

Gunnar

PS: skrev studiopartitur innan, skall vara studiepartitur (för studier, inte studior).

DS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har arrangerat en hel del för stor orkester och jag använder uteslutande Sibelius! Utan tvekan! Vi använde Finale en del i skolan på en arrangeringskurs men fyfan va bökigt det programmet är. Sibelius är otroligt intuitivt och i senare versioner (v3+) har de även slängt in en mjukvarusynt från Native Instruments så man slipper ljudkortets räliga midisyntes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Jag använder Note Worthy Composer och det kan oxå skriva ut stora verk. Kostar ca $40 på deras hemsida : www.ntworty.com

Ett bra program i budgetprisklass och lätt att lära sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja skrev klassisk musik förut, skrev skiten för hand först, men sen körde ja in det i note worthy composer, som nämndes tidigare. Basic program , men det blev verkligen finare än mina handskrivna klotter ..

mä, noter behöver man väl mest för klassisk musik me partitur å grejor, inte för rock n roll 😛

Redigerat av 1pabloo
Link to comment
Dela på andra sajter

Är jag dumdum nu? Måste kolla...

Jart gör man det i Sonar 4? Jag hittar inte ens det. I Cakewalk Express därimot går det såvitt jag vet därimot inte att skriva signaturer/text, om jag inte är helt blåst på det med.

Eller OK, det går visst, men ett problem kvarstår. Det går inte att skriva repriser eller göra så att inte sonar skriver ut varje av dessa 300 pauser för sig?

Och hur förhandsgranskar man?

Oj, nu var det ett tag sedan jag testade, men i Cakewalk Pro audio 8 (eller var det 9?) valde man bara förhandsgranska i File-menyn om jag inte minns fel... Men jag håller med, om de inte uppgraderat funktionerna är det nog väl begränsat för dina ambitioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det i Finale 2006? För det första, går det att göra/ladda midi där? För det andra, går det att få den att skriva repriser mm? Jag sitter just nu och pillar lite i Notepad, och det tycks inte som att det går att göra repriser där heller, och den incisterar på att skriva ut 300 takter pauser och 300 takter repriser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Öhm, det går ju fan inte ens att skriva noter i Cakewalk, bara "läsa" noter.

EDIT: Är på dåligt humör. Allting blir så jävla deffekt när man skriver noter i datorn. Tror det går snabbare och blir snyggare om man skriver för hand i alla fall.

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...