Jump to content
Annons

Midi midi midi.. jag blir bara förbannad!


red_house_painter

Recommended Posts

Har så grymt stora problem med midi nu. Jag får först säga att jag inte är någon som använder midi.

Jag har haft problem innan som inte löstes. Blev så trött på det att jag inte kunde använda det så jag struntade i det helt. Måste nu ändå få det att funka!

Jag har en värstingdator med EMU-1820 kort. En Rolandsynt (testade även en M-audio midikeyboard idag) och har fortfarande latancy!

Jag har fått ner latencyn till 2ms. Mer går ju inte

Men det är fortfarande en fördröjning! Jag måste ju uppenbarligen ha missat något. Men vad?

Jag har spelat in via cubase 5.1. Det kanske säger något.

Har inga andra program jag kan testa med vad gäller midi inspelning. Men skulle gärna vilja ha tips på ett program där man kan spela in diverse analogsyntar och skriva (måla?) trumkomp där man sedan kan skicka ut det i någon ljudmodul för att få sound.

Vore tacksam om svar på min latencyfråga iallafall! Kan det vara programet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Det du efterfrågar finns i Cubase!

Angående latency så vet jag bara att om man har effekt på master-kanalen så får man grym latency oavsett vad!

2ms är extremt lågt, gratulerar :rolleyes:, så då borde du ju heller inte känna av den! Ett Piano har högre latency!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Som Hans säger, så är 2ms en väldigt låg latency och det borde räcka utan problem. 2ms latency motsvarar att en gitarrist står ca 68cm från högtalaren när han spelar - och det är inte vanligt att man står så nära... :rolleyes:

Om du spelar på VSTi, så är det helt omöjligt att undvika latency oavsett vilket program du använder.

Nästa problem du kommer att råka ut för, är när du lägger till ett antal spår - för då uppstår det knaster och elände i ljudet om latencyn är ställd så lågt som på 2ms, eftersom datorn och ljudkortet inte kommer att reda ut det - även om du har en värstingdator... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja.. 2 ms är inte hörbart.. du måste ha missat en inställning i programmet... Det funkar smärtfritt med audio eller? Annars verkar det ju vara fel drivisar eller liknande.. Vad är det för MIDI du försöker spela? Det är inte Windows inbyggda va? Du använder npågon form av mjukvarusynt eller liknande?

För det inbyggda använder sig inte av ASIO drivrutinerna.. så det är omöjligt att lira på den i realtid..

Redigerat av Pusa
Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp inga problem i audio. Inputen (den gröna färgen) spelar rytmiskt om man får lova att säga så. Så det är bara uppspelningen av ljudet som är segt

det kanske säger er något?

jag har bara kopplat in synten. så det är väl stanardpiano som låter antar jag.

när jag spelade in förra gången. alltså ell halvårsedan så använde jag mig av de inbyggda midiljuden i cubase och det vara samma problem då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även midi innehåller en del latency...

Det är kanske ett problem med "emulated ports" - eller ett dåligt midiinterface eller dåliga drivrutiner till midiinterfacet...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp inga problem i audio. Inputen (den gröna färgen) spelar rytmiskt om man får lova att säga så. Så det är bara uppspelningen av ljudet som är segt

det kanske säger er något?

jag har bara kopplat in synten. så det är väl stanardpiano som låter antar jag.

när jag spelade in förra gången. alltså ell halvårsedan så använde jag mig av de inbyggda midiljuden i cubase och det vara samma problem då.

Ok.. jag tror att problemet ligger i att du använder den inbyggda synten.. Prova att lägga till en annan synt (och ändra utgång på det spåret där midiinformationen ligger till den synten du valt.. )

tryck f11 och välj lämplig synt.. typ en bassynt eller liknande.. bara för att kolla om det funkar med den..

Cubase har ingen medföljande synt som innehåller piano.. (iaf inte när jag använde Cubase.. Jag kör PT nu).. Så den synten du använder är med största sannorlikhet microsoft GW wavetable eller nåt sånt.. den går alltså INTE att använda för att spela i realtid eftersom den inte är kompatibel med ASIO-drivrutinerna som kommer med ditt ljudkort.. du kommer att uppleva en fördröjning som är ca en kvarts sekund eller mer..

En bra mjukvarusynt är Sampletank.. Den finns i budgetvarianter och jag kan rekommendera den starkt då den är mångsidig och utbyggbar i mkt stor utsträckning..

Men testa att byta synt.. jag upplevde samma problem tills jag fick reda på problemet med microsofts synt..

Redigerat av Pusa
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska testa detta snart! Väntar just nu på att min polare kommer hit med hans midisynt igen.

Glömde säga att jag hade problemet med min vanliga midisynt som jag kopplade via midikabel.

igår kopplade vi in davids m-audiosynt via usb. vet inte om det gör någon skillnad.

Detta med ljuden du pratar om. Jag ändrade en gång ju så att jag spelade in timpani och spelade orgel. Och de måste ha varit cubase ljud eftersom jag inte har några sådana program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska testa detta snart! Väntar just nu på att min polare kommer hit med hans midisynt igen.

Glömde säga att jag hade problemet med min vanliga midisynt som jag kopplade via midikabel.

igår kopplade vi in davids m-audiosynt via usb. vet inte om det gör någon skillnad.

Detta med ljuden du pratar om. Jag ändrade en gång ju så att jag spelade in timpani och spelade orgel. Och de måste ha varit cubase ljud eftersom jag inte har några sådana program.

Alltså.. i datorn finns en GM-synt (general MIDI) som medföljer med windows.. (det är den som spelar upp midifiler som du lirar upp i mediaplayer exempelvis.. de där ljuden som är så tråkiga och platta... )

Och där finns alltså 128 ljud som exempelvis ett antal olika orglar, pianon, gitarrer, oboe, trummor, basar, trumpeter och även timpani, som har nr 48 i GM listan).. you name it.. Men dessa är alltså... kassa.. man skulle möjligen kunna komma undan med ett av dessa i en låt om de är snyggt gämda bakom snyggare och mer välljudande instrument..

Så dessa ljuden kan du komma åt i Cubase... kan det ha varit dessa ljud du kommit åt? För kommer du ned på 2 ms latency och spelar en synt, då skall du inte få fördröjning... (en sak bara... när du ändrat latencyn, har du gjort det innan eller efter du startat programmet? För det tror jag bara du kan göra innan, annars fattar inte cubase att du gjort den inställningen.. ).. Får du trots allt fördröjning nu, då verkar det vara någon form av mjukvaruproblem...

När du slår an en tangent, ser du då indikatorn på "transport-baren" röra sig direkt? isf har du ju midiinformation in direkt, men fördröjning mellan den och programmet... Och då är jag nästan övertygad om att det är din mjukvarusynt som strular..

Och att du lirar med USB istället för MIDI skall inte ha någon betydelse..

Redigerat av Pusa
Link to comment
Dela på andra sajter

Angående Midilatency så finns den alltid eftersom det är ett seriellt gränssnitt.

..men den ska inte vara hörbar i normalt musiksammanhang.

Som Pusa säger: Ser du att Midi note-on tänder upp i transportpanelen i Cubase direkt när du trycker ner tangenten på keyboardet så ligger inte felet i midigränssnittet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Japp, de latency-värden man aldrig kan komma runt är:

1 Midi-latency på ca 1 ms.

2 A/D samt D/A-buffrars latency på ca 1 ms vardera!

3 "Avstånds"latency på ca 3 ms per meter ifrån högtalare.

(4 Eventuell övrig latency! Om man har en Variax så är det väl A/D, D/A även i den.

Ett midikeyboard kanske har 1 ms i fördröjning mellan att tangenten slås ner till att midi-signalen börjar skickas, o.s.v!

Måhända har även hjärnan en latency på 1 ms? Ljudvågen når örats membran och ca 1 ms senare har hjärnan processat

fram audio-informationen till ditt medvetande, förhoppningsvis den korrekta 😠!)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

tonelab (oregistrerad)
Jepp inga problem i audio. Inputen (den gröna färgen) spelar rytmiskt om man får lova att säga så. Så det är bara uppspelningen av ljudet som är segt

det kanske säger er något?

jag har bara kopplat in synten. så det är väl stanardpiano som låter antar jag.

när jag spelade in förra gången. alltså ell halvårsedan så använde jag mig av de inbyggda midiljuden i cubase och det vara samma problem då.

Ok.. jag tror att problemet ligger i att du använder den inbyggda synten.. Prova att lägga till en annan synt (och ändra utgång på det spåret där midiinformationen ligger till den synten du valt.. )

tryck f11 och välj lämplig synt.. typ en bassynt eller liknande.. bara för att kolla om det funkar med den..

Cubase har ingen medföljande synt som innehåller piano.. (iaf inte när jag använde Cubase.. Jag kör PT nu).. Så den synten du använder är med största sannorlikhet microsoft GW wavetable eller nåt sånt.. den går alltså INTE att använda för att spela i realtid eftersom den inte är kompatibel med ASIO-drivrutinerna som kommer med ditt ljudkort.. du kommer att uppleva en fördröjning som är ca en kvarts sekund eller mer..

En bra mjukvarusynt är Sampletank.. Den finns i budgetvarianter och jag kan rekommendera den starkt då den är mångsidig och utbyggbar i mkt stor utsträckning..

Men testa att byta synt.. jag upplevde samma problem tills jag fick reda på problemet med microsofts synt..

Måste bara säga att jag tycker du "PUSA"har mycket vettigt att säga.

Till problemet: det är inte fel på in eller utgång...som "CLAES" (ful hemsida) påstår:"emulated ports"....problemet kan lösas med en extern midi interface. Billigare än IK media!

Redigerat av tonelab
Link to comment
Dela på andra sajter

"Ful hemsida"? Vad det nu har med saken att göra... 😠😠

Emulated ports kan uppstå med alla möjliga midiinterface - även externa. Det finns en väldigt enkel lösning om man använder sökfunktionen i forumet eller tittar på Steinbergs site.

Link to comment
Dela på andra sajter

snabb fråga innan jag springer ner och testar för dagen.

Tips på bra mjukvaroprogram till midi osv?

Eftersom jag inte är bra påläst vid sådant så antar jag väl att det mest är ljud man hämtar därifrån eller?

Fast Cubase är väl också mjukvaroprogram? Funkar inte det lika bra om man skulle uppgradera med plugins?

Såg nyss att jag hade en skiva med ableton 4.0 vet inte om det är lite version eller inte. Kanske testar med det också

Link to comment
Dela på andra sajter

tonelab (oregistrerad)
"Ful hemsida"? Vad det nu har med saken att göra... 😠😠

Emulated ports kan uppstå med alla möjliga midiinterface - även externa. Det finns en väldigt enkel lösning om man använder sökfunktionen i forumet eller tittar på Steinbergs site.

Smaken är som baken,

emulated posts är interna in och utgångar...latencyn ligger på ljudkortet som är externa....nog sagt!

Ändra dma-buffer-size på ljudkortet till 256 eller (om du har mycket ram)..till 128 , stäng av master-effekter, det sistnämda är viktigt för det är det som skapar mest hörbar latenzy när du spelar! mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

snabb fråga innan jag springer ner och testar för dagen.

Tips på bra mjukvaroprogram till midi osv?

Eftersom jag inte är bra påläst vid sådant så antar jag väl att det mest är ljud man hämtar därifrån eller?

Fast Cubase är väl också mjukvaroprogram? Funkar inte det lika bra om man skulle uppgradera med plugins?

Såg nyss att jag hade en skiva med ableton 4.0 vet inte om det är lite version eller inte. Kanske testar med det också

Ja.. tanken är att du skall använda plug-ins med cubase som värdprogram.. Sampletank är en VSTi som normalt inte spelas fristående utan är ett program man kör under Cubase.. Så det är värt att titta på.. det finns en gratisversion på IK Multimedia.. Där finns även gratis instrument du kan komma över.. (inte sååå många.. men det ger ett smakprov på vad programmet faktiskt kan.. )

Annars finns det ett som heter Hypersonic från Steinberg.. jag upplever det som mer prestandakrävande.. men jag är oxå inkörd på Sampletank.. Så jag är nog lite partisk..

Det finns en uppsjö av olika sådana syntar, men dessa samt Halion är nog de mest använda.. inte nödvändigtvis de bästa dock.. Prova dig fram.. finns troligen gratisversioner av de övriga programmen oxå..

Link to comment
Dela på andra sajter

tjoho vi fick det att funka!

vet dock bara inte hur vi bar oss åt 😕

Vi testade med flera mjukvarosyntar. Vi hade ändå samma problem att det inte funkade. Vi testade med SX2 också för att kolla om det inte funkade med 5.1 men det var också problem.

Så jag satt och mixtrade med cubase 5.1 och var asförbannad. (david likaså) men sen rätt som det var så funkade allt!!!!

små lustigt och faktiskt mycket iriiterande... Men det funkar ju 😕 det är väl huvudsaken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...