Jump to content
Annons

Electric Inside - Heartbeat


Jejje

Recommended Posts

LÅTNAMN: Heartbeat

ARTIST: Electric Inside

GENRE: Synthpop

LÅTLÄNGD: 4:56

KOMPOSITÖR: D. Larsson

PRODUCENT: D. Larsson

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: MP3

STORLEK: 5,65 MB

STATUS: Färdig demo

Här är lite synthpop a´la 1985 eller nåt!

Alla kommentarer och konstruktiv kritik är högst välkomna!

Redigerat av Jejje
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

( Nu ska jag vara lite härligt syskonpartisk )

Vilket sammanträffande! Jag lyssnade på den här låten senast idag på min I-pod när jag var på Willys och handlade toapapper ( ingen koppling där 😕 )...

Min favortidel i den här låten är sticket och det påföljande solot.

Om jag ska få med något konstruktivt så är det att solot i slutet, pianosolot, känns lite för stelt och kvantiserat. Men å andra sidan är det ju synthpop och då ska det vara så antar jag 😆

Nä, den här låten är gräjt. Den bästa av de tre på mini-albumet.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok Jejje 😄 ..bra låt med bra inlevelse i sången!..tycker jag känner igen låten..men vet inte vilken låt det är som jag tänker på...men hur som helst bra arrangerat med bra ljud..men inte är detta syntpop..snarare syntrock a la Ultravox mfl...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag tycker att det här är coolt. Jag gillar synt och pianosolona.

Jag tycker inte att sången håller riktigt. Jag tror mest att det handlar om ljudet som är lite träigt, det smälter inte in i ljudbilden och saknar värme och närhet på något sätt. reverbet gör att det känns klatt och otrevligt hårt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt!

Sången är lite "knepig" på nåt sätt... Skulle tro att det som Ägget säger har att göra med reverbet, men även att den kanske skulle sänkas lite lite lite grann...? Eller kanske EQa lite? Påminner mig i vissa partier lite om sångarn i Metallica... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

( Nu ska jag vara lite härligt syskonpartisk )

Vilket sammanträffande! Jag lyssnade på den här låten senast idag på min I-pod när jag var på Willys och handlade toapapper ( ingen koppling där 😄 )...

Min favortidel i den här låten är sticket och det påföljande solot.

Om jag ska få med något konstruktivt så är det att solot i slutet, pianosolot, känns lite för stelt och kvantiserat. Men å andra sidan är det ju synthpop och då ska det vara så antar jag 😎

Nä, den här låten är gräjt. Den bästa av de tre på mini-albumet.

Pianot är kvantiserat! Om det är för att jag ville att det skulle låta så eller för att jag är en rätt rutten pianist låter jag vara osagt 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok Jejje 😆 ..bra låt med bra inlevelse i sången!..tycker jag känner igen låten..men vet inte vilken låt det är som jag tänker på...men hur som helst bra arrangerat med bra ljud..men inte är detta syntpop..snarare syntrock a la Ultravox mfl...

Att du tycker du känner igen den kanske beror på att den låter som de flesta 80-tals synthlåtar gjorde? Jag trodde att det var tvunget att finnas gitarrer med för att det ska få kallas rock!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag tycker att det här är coolt. Jag gillar synt och pianosolona.

Jag tycker inte att sången håller riktigt. Jag tror mest att det handlar om ljudet som är lite träigt, det smälter inte in i ljudbilden och saknar värme och närhet på något sätt. reverbet gör att det känns klatt och otrevligt hårt. 😆

Tack! Just solona är jag faktiskt själv ganska nöjd med! I din kritik om sången håller jag helt med dig. Dels är jag verkligen ingen sångare, och det här ligger verkligen på toppen av min förmåga, trots att det kanske är lite tveksamt vissa partier. Det är också rätt att jag har mycket reverb på. Fick nog för mig att det skulle vara så i denna genre. Jag har också mycket limiter på för att få jämn volym på såmgen och detta gjorde den extra "vass" tyckte jag mig höra. (min sångröst är faktiskt även ganska kall och vass utan effekter)

Är det någon som har bra tips på hur jag ska få sången varmare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt!

Sången är lite "knepig" på nåt sätt... Skulle tro att det som Ägget säger har att göra med reverbet, men även att den kanske skulle sänkas lite lite lite grann...? Eller kanske EQa lite? Påminner mig i vissa partier lite om sångarn i Metallica... 😆

Tack! Apropå funderingarna om sången så se svaret till ägget!

Även sångvolymen är nåt som jag har håålt på med i typ ett halvår utan att riktigt kunna bestämma mig för nivån. Det är svårt när man mixar i vanliga högtalare också!

Hur skulle du EQ:a sången för att det sjulle bli bättre? Tacksam för alla tips jag kan få!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok Jejje 😆 ..bra låt med bra inlevelse i sången!..tycker jag känner igen låten..men vet inte vilken låt det är som jag tänker på...men hur som helst bra arrangerat med bra ljud..men inte är detta syntpop..snarare syntrock a la Ultravox mfl...

Att du tycker du känner igen den kanske beror på att den låter som de flesta 80-tals synthlåtar gjorde? Jag trodde att det var tvunget att finnas gitarrer med för att det ska få kallas rock!?

Japp där har du det..lägg på gitarr a la Ultravox!..så växer låten 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur skulle du EQ:a sången för att det sjulle bli bättre? Tacksam för alla tips jag kan få!

Ingen aning egentligen... :rolleyes:

Jag har i stort sett bara jobbat med sång från en person, och det är en sångerska, så det lär va lite annorlunda... 😛

Men kanske börja med att ta en parametrisk EQ och fixa en till en liten "puckel" som du sveper lite fram och tillbaks... Försök hitta nåt område som gör att det låter bättre. Kanske även testa med det omvända och dämpa vissa frekvenser...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Coooolt solo (det första)! Pilla lite mer mer ljudet där så det liksom kan ta mer plats, dista det lite lätt och höj, typ? Ljudet känns lite "kallt" nu, kanske pröva att dubba det en oktav ner med ett lite krämigare ljud? Sången är inte så bra, går väl iofs delvis att skylla på att det låter ganska svårsjunget... Men det låter så svenskt. :rolleyes: T ex "you make my heartbeat feel like a drum" låter lite mkt kareoke på nåt sätt.

Själva låten är väl helt okej men jag tycker det känns som att den skulle må betydligt bättre i ett helt annat arr. Skulle t ex kunna tänka mej att med lite lägre tempo, psalm-ackordbyten, annat arr och en jäkla massa stämsång så skulle det kunna bli en riktigt bra pojkband-ish-igt alster. Men nu, i genren som du har här, så är det lite för "avancerat" med alla de där stora hoppen fram och tillbaka, låter inte dåligt men blir liksom inte så intressant. Det känns också lite som att musiken inte är skriven för den här melodin... eller som att du gjort en bakgrund först och sen börjat sjunga lite vad som helst över den, och sen inte anpassat arret efter det. T ex finns det i refrängen ett ställe där du sjunger "you do not" (tror jag?), långsamt, uppåtgående. Kanske den rytmen går att förstärka med nåt i kompet, så skulle det bli bra mkt snyggare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt, bra upplägg, gillar den verkligen o vill gärna se den färdig men hela låten förstörs verkligen av den tråkiga takten som låten får dras med hela tiden så snälla, gör en svängigare och mer varierad o intressantare rytm, gärna med andra trumljud också. Glömde nästan... för mycket reverb på allt.

Om jag fick ljudfilen med sången samt det asgrymma leadsynt-solot så skulle jag gärna vilja göra en egen syntigare version Vad tror du om det? :rolleyes:

Redigerat av Henkera
Link to comment
Dela på andra sajter

Coooolt solo (det första)! Pilla lite mer mer ljudet där så det liksom kan ta mer plats, dista det lite lätt och höj, typ? Ljudet känns lite "kallt" nu, kanske pröva att dubba det en oktav ner med ett lite krämigare ljud? Sången är inte så bra, går väl iofs delvis att skylla på att det låter ganska svårsjunget... Men det låter så svenskt. 😄 T ex "you make my heartbeat feel like a drum" låter lite mkt kareoke på nåt sätt.

Själva låten är väl helt okej men jag tycker det känns som att den skulle må betydligt bättre i ett helt annat arr. Skulle t ex kunna tänka mej att med lite lägre tempo, psalm-ackordbyten, annat arr och en jäkla massa stämsång så skulle det kunna bli en riktigt bra pojkband-ish-igt alster. Men nu, i genren som du har här, så är det lite för "avancerat" med alla de där stora hoppen fram och tillbaka, låter inte dåligt men blir liksom inte så intressant. Det känns också lite som att musiken inte är skriven för den här melodin... eller som att du gjort en bakgrund först och sen börjat sjunga lite vad som helst över den, och sen inte anpassat arret efter det. T ex finns det i refrängen ett ställe där du sjunger "you do not" (tror jag?), långsamt, uppåtgående. Kanske den rytmen går att förstärka med nåt i kompet, så skulle det bli bra mkt snyggare?

Tack för den mycket konstruktiva kritiken!

Jag håller med om att sången är sådär, men det är ju så roligt att sjunga själv ju. Kunde Bob Dylan så kan jag 😉 Jag håller med om att det låter väldigt svenskt, inte bara texten utan även mitt uttal bör jag öva på en hel del.

Vad menar du med psalm-ackord byten?

Det stämmer att all musik gjordes först och sedan skrev jag sångmelodin och texten efteråt.

Ska försöka tänka mer på att musiken och sången ska kännas mer enhetliga i mina kommande alster. Risken är ju dock att det kommer att vara samma problem, jag tycker tyvärr att jag har lite svårt att utvecklas i mitt musikskapande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt, bra upplägg, gillar den verkligen o vill gärna se den färdig men hela låten förstörs verkligen av den tråkiga takten som låten får dras med hela tiden så snälla, gör en svängigare och mer varierad o intressantare rytm, gärna med andra trumljud också. Glömde nästan... för mycket reverb på allt.

Om jag fick ljudfilen med sången samt det asgrymma leadsynt-solot så skulle jag gärna vilja göra en egen syntigare version Vad tror du om det? 😄

Håller verkligen med om att trumtakten kan förbättras. Dels tycker jag aldrig att jag lyckas hitta några grymma trumljud. Sen är anske trumkompet det somjag är minst intresserad av att komponera också. Vill mest bara att det ska bli färdigt hela tiden.

Det där med reverbet är nog för att jag har fått för mig att det ska vara så i denna genre.

Tyvärr så råkade den separata sångfilen försvinna förut när jag formaterade om datan och glömde spara en del filer så låten finns tyvärr bara i detta skick 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med psalm-ackord byten?

Tja, en sak som brukar utmärka många psalmer är att de byter ackord på nästan varje ton, ibland oftare än så. 😉 Det är även nåt som man brukar göra i en del schlager och pop (fast naturligtvis inte lika extremt). Med andra ord, klämma in lite extra ackord här och där. Den här låten låter ganska mkt samma-ackord-hela-tiden eftersom basen ligger still rätt mkt, och jag tänkte att det skulle gå att kräma till den lite genom att göra nåt sånt. Men då blir det en helt annan låt av låten såklart. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller verkligen med om att trumtakten kan förbättras. Dels tycker jag aldrig att jag lyckas hitta några grymma trumljud. Sen är anske trumkompet det somjag är minst intresserad av att komponera också. Vill mest bara att det ska bli färdigt hela tiden.

Det där med reverbet är nog för att jag har fått för mig att det ska vara så i denna genre.

Tyvärr så råkade den separata sångfilen försvinna förut när jag formaterade om datan och glömde spara en del filer så låten finns tyvärr bara i detta skick 😛

Oooh, va synd. Trumljud är klurigt ibland men varför hitta dem? Kan du inte tänka dig en trumsynt? Jag kan tänka mig att försöka göra en version iallafall. Man kan ju alltid fixa sången efteråt när det är klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller verkligen med om att trumtakten kan förbättras. Dels tycker jag aldrig att jag lyckas hitta några grymma trumljud. Sen är anske trumkompet det somjag är minst intresserad av att komponera också. Vill mest bara att det ska bli färdigt hela tiden.

Det där med reverbet är nog för att jag har fått för mig att det ska vara så i denna genre.

Tyvärr så råkade den separata sångfilen försvinna förut när jag formaterade om datan och glömde spara en del filer så låten finns tyvärr bara i detta skick 🙁

Oooh, va synd. Trumljud är klurigt ibland men varför hitta dem? Kan du inte tänka dig en trumsynt? Jag kan tänka mig att försöka göra en version iallafall. Man kan ju alltid fixa sången efteråt när det är klart.

AAAAAARRRRRRGGGGGGHHHHHH! Sångfilen i både Reason och Cubase är ju också borta! 🙁😠 ***** dator 😠😠😠😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att låten är aldeles för lång, basen låter styltig och stapplig.

Fixa till lite mer new order-aktig bas och byt sångare eller sjung mer avslappnat och mindre rockigt och kapa låten efter en sisådär 2 minuter så blir det nog bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att låten är aldeles för lång, basen låter styltig och stapplig.

Fixa till lite mer new order-aktig bas och byt sångare eller sjung mer avslappnat och mindre rockigt och kapa låten efter en sisådär 2 minuter så blir det nog bra.

Basen skulle helst bytas ut mot riktig bas! Har en stående här men har inte blivit att jag kopplat in den!

Hmmmm! Jag kan ju tyvärr inte sjunga mer avslappnat 😎 Rockigt var meningen dock för att det skulle vara lite annorlunda än annat i genren. (kan också bero på att jag personligen lyssnar på typ bara hårdrock, får örja lyssna på lite synth istället) 2 minuter är väl lite väl kort? Då får man ju inte ens med solot ju!

Redigerat av Jejje
Link to comment
Dela på andra sajter

I duschen imorse sjöng jag på en låt, som jag inte visste var jag hört. Nu vet jag! Heartbeat! Den växer för var lyssning, gillar den mer och mer.

Tycker också att ljudbilden känns lite träig, som Egghuvud så vackert uttryckte det.

Låter instängt på något sätt.

Ska lyssna lite till!

Link to comment
Dela på andra sajter

I duschen imorse sjöng jag på en låt, som jag inte visste var jag hört. Nu vet jag! Heartbeat! Den växer för var lyssning, gillar den mer och mer.

Tycker också att ljudbilden känns lite träig, som Egghuvud så vackert uttryckte det.

Låter instängt på något sätt.

Ska lyssna lite till!

Tackar!

Produktionen är sånt som jag måste jobba med mer i mina andra låtar! (har bara hållt på med det här i c:a ett år) Särskilt soundet på sången! Om man tycker att man sjunger lite halvrisigt så är det ju lätt att bara vräka på med en massa reverb! 🙂 Blir dock kanske inte helt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tjena Jejje har du möjligen nån lofi MP3 version liggande i nått hörn för en modemsurfare som jag. Skulle vara skoj att få lyssna på din låt. Om du har skicka gärna ett PM för här kommer så mycket nytt hela tiden så annars missar jag nog det.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Jejje har du möjligen nån lofi MP3 version liggande i nått hörn för en modemsurfare som jag. Skulle vara skoj att få lyssna på din låt. Om du har skicka gärna ett PM för här kommer så mycket nytt hela tiden så annars missar jag nog det.

Göran

Eehh! jag vet inte riktigt vad som menas med lo-fi! Är det bara att den är mindre och sämre ljudkvalite eller! Då är det väl bara att jag gör en i lite mindre bitrate eller vad det heter?

Link to comment
Dela på andra sajter

I duschen imorse sjöng jag på en låt, som jag inte visste var jag hört. Nu vet jag! Heartbeat! Den växer för var lyssning, gillar den mer och mer.

Tycker också att ljudbilden känns lite träig, som Egghuvud så vackert uttryckte det.

Låter instängt på något sätt.

Ska lyssna lite till!

Tackar!

Produktionen är sånt som jag måste jobba med mer i mina andra låtar! (har bara hållt på med det här i c:a ett år) Särskilt soundet på sången! Om man tycker att man sjunger lite halvrisigt så är det ju lätt att bara vräka på med en massa reverb! 😳 Blir dock kanske inte helt bra.

Jag tycker inte du sjunger halvrisigt, istället tycker jag din röst passar genren perfekt.

Jobba lite till med ljubilden så blir det ännu bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...