Jump to content
Annons

Gitarren "bättre" än fender och Gibson


Linus Aegman

Recommended Posts

Annons

Gibson och Fenders Custom Shop avdelningar gör ju sjukt bra instrument.

Vad gäller akustiska gitarrer så är ju Guilds och Martins dyrare modeller sjukt bra.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, vilka märken är bättre än Fender och Gibson?

Kanske blir svårt med vad som menas med bättre men typ bättre ljud bla bla

Hmm...jag antar att du vill sätta dit nån 😄

Faktum är att det blir svårt att knäcka fender och gibsons totala dominans på gitarrberget. Det finns många "hi end" gitarrer som PRS osv som är kända för sin kvalitet, men när det gäller elgitarrer dominerar ju ändå fender och gibson. De flesta andra märken använder ju dem som referens på ett el annat sätt. Man brukar ju säga "Typiskt fenderljud" osv om andra gitarrer. Om man kollar på exempelvis Schecter (som nån nämnde) så har de nästan bara väldigt liknande modeller som fender resp gibson.

Har man en bra tele och en bra 335:a (båda fabrikaten gör ju också totala skitgitarrer) så tycker jag att det brukar räcka till att täcka in de mesta man vill åt.

Däremot vilken gitarr som är "bäst" är ju helt omöjligt att säga, som du säkert förstår själv. Det handlar ju bara om tycke och smak. Vilken bil är bäst? Vilket hus? Mat?

Link to comment
Dela på andra sajter

gretch, Hagström, Burns är väl märken med bra kvalitets rykte.

tycker fender och gibson är lite som volvo och saab, alla kör med dem.

det är roligare med sånt som inte alla har. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju helt individuellt.

Själv har jag t.ex. aldrig fastnat för Fender eller Gibson... Tycker inte de är speciellt sköna att spela på.

Schecter var mitt senaste köp och med den är jag grymt nöjd!

Helt klart.

Schecter Tempest Custom. Grym gura. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ehm som sagt, det är en väldigt personlig fråga... Men jag gillar ju min Warlock... (bc rich) om ingen visste om det ;D hehe, den har VÄLDIGT smal och skön hals.. Om du planerar på att köpa en så se till att du INTE får fender stallet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Själv skulle jag inte vilja skiljas från min Burns för hur mycket dineros som helst. Sen har ju Fender en del roliga lite mer "udda" grejor än Tele och Strator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en PRS classic electric för 19 år sedan, 6.000 pistoler kostade den då o den har

funkat till rock, jazz, pop, metal mm. Extremt nöjd med den gitarren!

Har ägt en Gibson Les Paul (77) och Fender strata (92) o de var inte i närheten av

min budget PRS.

Köpte nyligen en fernandes strata beggad för en spottstyver o den funkar helt kungligt..

Märken kan betyda allt eller inget,

Personligen tycker jag det är skit samma vad folk spelar på

så länge de gnider fram skön musik.

Även om de har en +100.000 pervo utsmyckad

customluthier megadyrträ gura eller rosa Ibanez för glasspinnepengar är det lika

ok som den "slitna stratan" (oftast med töntigt kvinnonamn) som den "lidande och äkta"

gitarrhjälten har..

Redigerat av favino
Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

Vad är det för fråga ?

Vad är godare än Jordgubb och Hallon ?

Beror ju HELT på vad du spelar. Om det är live eller studio, vilken gitarrist det är, vilka strängar och vilket plektrum i stort sett.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

En Gretsch White Falcon för 28 papp är inte BÄTTRE än en Gibson eller Fender kanske, men det är en väldigt skön gitarr!

Köp en!

I lägre prisklasser kan Hagström Deluxe eller en Burns (som gör häftiga designer) alternativt en Gretsch Pro Jet vara idé att titta på! Men bättre än en Gibson - nej.

Cort, Squier, Clear och Greg Benett tycker inte jag personligen lika mycket om.

Mer Epiphone i så fall... Och Ibanez är schyssta, liksom Yamaha faktiskt.

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Min Washburn N4 tycker jag är mycket trevligare att spela på än en Gibson eller Fender.

Skulle dock vilja pröva en PRS för att se om dom är så bra som det påstås.

Nästa gitarr på inköpslistan är nog en Fernandez Ravelle.

Grymt snygga om inget annat.

Har personligen alldrig gillat Fender ljudet riktigt , Gibson är okej men inte Fender.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Tele, som är ihop plockad av AllParts delar (konstigt med engelska och svenska där, ???)

men LB Pickups mickar (konstigt med engelska och svenska där, ???)

den kostade ca 5000:- och är bäst.

jag hade en "wofla" för 28000:- som stog och blev dammig.

Woflan är såld, telen är fortfarande min bästaste gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller akustiskt så tycker jag absolut att man ska hålla sig borta från Gibson och Fender. De gör en del ack-gitarrer som är helt ok , men till priser som ger en 10 gånger bättre gitarr av ett annat märke. Jag måste säga att Seagul och Taylor är de två bästa märkena av akustiska gitarrer jag någonsin provat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...