Jump to content
Annons

Strängfäste för femma (bas)


Johan Royen

Recommended Posts

Hallå!

Jag har en Cort 3535-bas. Femsträngad där strängarna går genom kroppen. Nu är det så att jag vill sätta ett fäste för strängarna efter stallet, så att dom inte fäster genom kroppen och då undrar jag var/hur man får tag på ett fäste som inte är ett stall, alltså inga intonationsdelar, eller vad man ska säga...? Jag vill alltså bara ha ett fäste att sätta strängarna i för en femsträngad bas.

Jag undrar också om någon annan här äger en 3535:a och har fått tag på strängar till en sån, för jag har letat i ett halvår nu utan att hitta strängar som är tillräckligt långa. Mensuren är 35 1/4 tum, plus cirka fyra tum, eftersom strängarna fäster genom kroppen. Om du inte har en 3535:a själv och vet hur grovt problemet är, så behöver du inte tipsa om strängar: har prövat det mesta. Hittade customspunna Rotosound-strängar, pianostil där man satte "ändpluppen" själv beroende på hur lång man ville ha strängen, men nu har ju inte Rotosound någon distributör i Sverige längre, så att beställa fler såna set är en ganska omständig lösning.

Redigerat av royen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eh, inte för så...men "string thru body"-design är guld värt för sustainen om materialet är bra i instrumentet. Jag har själv en Ibanez Artist-74 (4-strängad) med "string thru body" och jag har inga bekymmer med mina strängar från EBS. Tyglindningen ligger snyggt och fint ÖVER sadeln.

Testa det först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret!

Du har rätt i att det är trevlig sustain, men som sagt: det finns inte tillräckligt långa strängar. Det längsta som finns (enligt musikaffärerna) verkar vara Peavy Cirrus-strängar men då går ändå det tygspunna ut över lite mindre än halva första bandet. Vanligtvis fäster ju strängarna ungefär halvvägs genom kroppen på string-through-bodyinstrument, men på 3535:an fäster dom djupare. EBS-strängarna funkar nog till en fyra, eftersom dom oftast har 34" mensur, men min är ju 1,5" längre. Även om EBS har strängar som passar skulle det var dom enda som gjorde det, vilket betyder att jag inte kan välja mellan särskilt många strängar. Det bästa vore att sätta dit ett strängfäste, eller ett helt nytt stall, men det känns jobbigare. Så jag letar fortfarande efter ett strängfäste... Kolla på Epiphone-gitarrer, t.ex., så ser ni vad jag menar. Det finns ett stall, men strängarna ankras efter det på ett fäste som är skilt från stallet.

Redigerat av royen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...