Jump to content
Annons

Ny demo hc,emo,rock,punk


browno

Recommended Posts

LÅTNAMN: Hard To Kill

ARTIST/GRUPP: Photogenic

GENRE: Hardcore/Emo/Punk/Rock. Vad skulle ni kalla det?

LÅTLÄNGD: 2,48

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 3,8 mb

STATUS: Ska bara mastras om lite...

Hallo! Här kommer en låt som mitt band photogenic har gjort, vi har precis spelat in en fyra låtars demo. Det är inte vi som spelat in och mixat men det är jag som har mastrat låten. Masteringsarbetet gjorde jag idag och jag känner mig ganska osäker på hur det blev, är det godkänt? vad kan bli bättre? Om någon är sugen på att försöka sig på en mastering vore det skitkul, skrik bara till så fixar jag en omastrad mp3a eller wavfil eller vad som önskas.

Förutom mastering så får ni gärna kommentera låten så mycket ni vill, alltid kul att få konstruktiv kritik... Mixningen kan ni också få ha åsikter om, det går inte att göra så mycket åt den nu, men vi kommer troligen att spela in på samma ställe nästa gång så det kan ju vara kul att veta om vi ska tänka på nått särskilt då.

EDIT: ny version.

Redigerat av browno
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har några synpunkter på mixen.

Starka och stickande cymbaler. Skulle vara trevligt att backa dom och skära lite kring 3 kHz.

Gitarrerna känns ganska dova och instängda. Skulle nog funka bra med fler dubbningar.

Basen gör lite lite väsen av sig. Jag hör den, men skulle vilja ha lite mer kropp.

Jag saknar känsla av rum på sången. Jag uppskattar att den är torr, men en liten känsla av rum skulle få den att sitta bättre i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle kalla det rockpunk..bra låt med känsla..kanske lite mera av 😳 -känslan!!..rösten är bra..behövs inte mera "rum".. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Godmorgon och tack för alla synpunkter. Jag håller med dig, Joachime, om att cymbalerna sticker lite för mycket, och det kan jag nog fixa till, gitarrerna har du också rätt om, men de blir desto svårare att fixa till, basen går nog inte att göra så mycket åt i nuläget.

Pazo: Vad är det som du tycker ska göras om på trummorna? Själv är jag rätt nöjd med dem. Vi upptäckte dock i mixningen att nån mick hade kommit snett så vi inte fick med nån sejare på virveln, istället triggade vi den, och det tycker jag blev ganska snyggt.

Några samplingar blir det inte tal om dede 🙂

Jag ska försöka fixa lite och slänga upp en ny version under dagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter väldigt mycket cymbaler och gitarr om detta. Sångljudet är för diffust. Det är något med stämmningen på virveln som gör att den faller bort och blir annonym tycker jag. Chrasherna skulle kunna vässas liote så att de blev lite tydligare i anslagen, men det gissar jag är en smaksak.

Överlag skulle jag jobba på att få allting lite tydligare, utom gitarren då.

Låten är lite charmig, men inget som fastnar hos mig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

bra spelat, bra mix, lite mindre bra sångprestation. Kan nog kirras med lite dist? Inte som fan menar jag, men litegranna skulle kanske inte skada.

Tycker överhänget är lite väl brett panorerat oxå. Annars låter det bra. Fin komprimering.

Men sången är lite mysko. Känns svag och en bit bort. Vet inte riktigt vad man kan göra åt det. Dista lite lätt, eller lägg ett svagt dly med distad retur kanske.

bra jobbat!

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! Jag sitter och bränner ner det som förhoppningsvis blir den slutgiltiga mastern nu. Jag slängde på spitfish de-essern och fick bort lite cymbalskit med den och sen så la jag på en psp vintagewarmer som jag tycker gjorde att det inte känns så instängt längre. Sången har faktiskt lite dist på sig, inte överallt men på de hårda partierna, men jag tror den kom fram lite mer tack vare vintagewarmern och lite ny eq.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mumma säger jag bara! Fan vilken skön låt!! Ljudet är helt ok, lite höga cymbaler och lite väll mycket utpanorerade. Men annars låter det kalas tycker jag skön känsla, sången är väll kanske lite småsur här och där med det gör fan inget! Lite körande här och där hade lyft låten ännu mer.

Ser fram imot att höra dom andra låtarna också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mumma säger jag bara! Fan vilken skön låt!! Ljudet är helt ok, lite höga cymbaler och lite väll mycket utpanorerade. Men annars låter det kalas tycker jag skön känsla, sången är väll kanske lite småsur här och där med det gör fan inget! Lite körande här och där hade lyft låten ännu mer.

Ser fram imot att höra dom andra låtarna också!

Tackar och bockar för det!

Fan jag får ingen ordning på mastern, jag blir galen. vintage warmern lär bra sen så kom jag på att det var en demoversion så den slutar funka en sekund var 30e sekund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mumma säger jag bara! Fan vilken skön låt!! Ljudet är helt ok, lite höga cymbaler och lite väll mycket utpanorerade. Men annars låter det kalas tycker jag skön känsla, sången är väll kanske lite småsur här och där med det gör fan inget! Lite körande här och där hade lyft låten ännu mer.

Ser fram imot att höra dom andra låtarna också!

Tackar och bockar för det!

Fan jag får ingen ordning på mastern, jag blir galen. vintage warmern lär bra sen så kom jag på att det var en demoversion så den slutar funka en sekund var 30e sekund.

Fan du kan inte maila mig låten så får jag prova och mastra, ingen klippa men skulle va skoj att pröva. Du kan maila till william@williammusik.se då kan du maila den som wav

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...