Jump to content
Annons

Vad är en bra musikvideo?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag ska göra ett par musikvideos före årsskiftet var tanken. Därför har jag börjat spana in lite fler musikvideos på ZTV och MTV t.ex. för att få inspiration. Jag har inte jobbat i detta format tidigare.

Vilka ingredienser tycker ni behövs bildmässigt och effektmässigt för att det ska räknas som en bra visuell upplevelse?

Själv tycker jag inte om för många snabba klipp i en musikvideo eller när det ser väldigt amatörmässigt ut som i t.ex. Nic & the Family. Inte heller en massa pers framför kameran som försöker "komma med" uppskattas.

Jag gillar skarpt nya musikvideon från Depeche Mode (som vanligt...de gör så gott som alltid bra musikvideos).

Jag har "bara" Windows Movie Maker och InterVideo Video Creator. Duger det? Andra förslag?

😱

youghurten slut?//:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Håller med om Depeche Modes nya video. Verkligen svinbra! Men en sådan är nog omöjligt att göra utan en fet budget? Det viktigaste är väl att bilderna ska passa ihop med musiken. Det ska gå ihop med texten också men det får absolut inte bli övertydligt. Får man fråga vad det är för slags musik du ska spela in videor till?

Redigerat av nossbokaj
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Noss...jag gillar den där bruna nyansen i DM:s video och den där sekvensen med kugghjulen i Gahans skugga samt inte minst den stora hallen där de står och spelar klaviaturerna i.

Tidigare har jag faktiskt spelat/kamerafilmat en konsert, men då var det ju bara rakt av på plats live. Den ska redigeras (har inte hunnit ännu eller fått tag i kompisen och hans s-vhs-kamera, då den ligger i det formatet).

Vad det nu gäller för två låtar vet jag inte riktigt ännu, för jag har inte bestämt mig riktigt. Jag har en slags bossa nova-rhumba som är 5 minuter och en slags orientaliskt inspirerad 7-minutare (som har väldigt mycket text och ska den återspeglas till fullo i videon blir det rätt snurrigt... 😄 ). Annars får jag väl välja nåt popigt/rockigt på 3-4 minuter. Det ska i alla fall vara två låtar från kommande albumet.

Finns det verkligen långa musikvideos (på tv). Ser aldrig såna vad jag vet...

😄

kallt i 200 da'r//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

DD: Ja, jag har faktiskt inte en enda musikvideo på VHS eller dvd. Dock ett antal konserter... Därför är det väl läge att göra en riktigt bra musikvideo.

Nu har jag suttit och glanat i knappa timmen på olika musikvideos och jag måste säga att man bjuds på både skakningsoskärpa, suddig bild, alltför snabba klipp och slow motion, samt faktiskt att den som sjunger inte kommer med riktigt i bilden utan går precis så halva käften syns...knappt.

Robyns nya är ingen höjdare tycker jag. Folk som är med och inte vet hur de ska agera i bakgrunden är väldigt amatörmässigt. Sedan var det en förut med en kvinno på ett tak som hade otrooooligt dålig skärpa hela videon, den gick på ZTV:s Hitparad. Såg aldrig vad den hette... Out of focus gillar jag inte heller...

Gränsen mellan konstnärlig frihet och slarv tycks vara hårfin!

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är trevligt när musikvideon är ett komplement till musiken, snarare än lite rörliga bilder i takt, eller berättar en egen historia. Postal Service har många fina videor, till exempel. Klart värda att leta upp och inspireras av.

Link to comment
Dela på andra sajter

"låt oss bortse från musiken" säger Herr Musik.

Det är ju det man inte kan göra. En musikvideo ska förstärka det musikaliska intrycket (och visa upp artisten såklart). Är man ute efter något annat så handlar det ju inte om musikvideo i ordets rätta bemärkelse längre.

Man kan ju inte avgöra om en musikvideo är bra med muteat ljud. Bilden MÅSTE förhålla sig till ljudet och på så vis skapa en helhet.

Jag tvivlar på att mycket av det herr Musik uppfattar som "slarv" på z-tvs hitparad är missar i produktionen. Undermåligt skådespeleri är en sak, men att det t ex inte är fokus hela tiden är med all sannolikhet INTE en goof av kameramannen. Det kan jag nästan lova. Bildmässiga ideal förändras minst lika mycket som ljudmässiga, och det blir man ju tvungen att anamma när man producerar musikvideo.

Måste säga att detta är mina egna tankar och idéer. Jag har ingen som helst erfaranhet av film/videoproduktion på det proffessionella planet och är egentligen inte speciellt intresserad av kommersiella musikvideos.

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Tycker generellt inte om musikvideos. Men en bra musikvideo ska väl förmedla samma känsla som låten och det skall liksom vara som att videon är låten, fast med bilder liksom.

Men för mig räcker det med att den är snygg! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är väldigt viktigt att den förstärker eller åtminstone funkar väl tillsammans med känslan/intrycket man får av själva låten.

Sen tycker jag också att det är viktigt att det finns nån ganska tydlig, enkel men intresseväckande idé som videon bygger på, och som används på olika sätt. Det finns många videor där dom verkar ha haft tio olika idéer och försökt klämma in alla i samma, med resultatet att nåt intresseväckande händer i två sekunder och sen har resten av videon inget med det att göra.

Personligen så tycker jag för det mesta att det kan bli fjantigt när man försöker klämma in nån sorts story i videon, beror självklart på hur det görs... men det verkar svårt att få sånt bra.

Tre videor som jag gillar stilen på är Jamiraquais "Virtual Insanity", Daft Punks "Around the World" och Teddybears STHLMs "Rock'n'roll Highschool". Dessa tre fyller upp alla de krav jag har här ovan, de passar låtarna väl, bygger på en enkel idé som man snabbt kan få grepp om (idéerna är: golvet rör sig, dansare representerar var sitt instrument i låten, resp. allt ser lo-tech ut á la tevespel), innehåller inte någon story att tala om, och är dessutom fruktansvärt snygga.

Här är också en som stämmer ganska bra in på det: http://www.thechalets.com/video/feel01.html

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Tack så mycket för era tankegångar!

Om jag ska dra en parallell med reklambranschen som jag känner till mycket bättre genom dels min skolgång och dels mitt arbete, så skapas en hel reklamvideos numera som inte alls tar sin utgångspunkt ifrån produkten!

Som en reklamchef på ett större företag sa till oss: "En reklamfilm kan handla om vad fan som helst, bara den är bra. Sedan är det iofs en fördel om man trycker in namnet på produkten på slutet."

Lite så kan man kanske också tänka när det gäller en musikvideo? Ser man på Soundtrack of our lives video "Big time", så handlar väl åtminstone inte spelsekvenserna i brunt från de gamla filmerna överhuvudtaget om låtens text?

Själv ser jag inte särskilt mycket på musikvideos, men jag har inget emot dem. Istället för att lyssna på radio bara...

Tipset om att satsa framförallt på Filmningen och lägga effekterna i andra hand är bra! Det ska jag beakta noggrannt! Att jag tvingas köpa ett annat program var något jag anade, men de kostar en hel del va, 7 tusen eller vad? Kan Pinnacle Studio Plus 10 för en tusing räcka ett tag då?

🙂

salmiakstång//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Två ord: Chris Cunningham. Videon till Aphex Twins Windowlicker är the shit.

Vad gäller musikvideoer i allmänhet får de gärna ha så få direkta kopplingar till musiken som möjligt. Min lista på sämsta videogreppen (in no particular order) blir ungefär:

* Stajlade rockers som står och runkar gitarr framför kameran

* Hiphoppare i vidvinkel som turas om att försöka skalla kameran

* Åh-vilken-fest-vi-har videos

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser man på Soundtrack of our lives video "Big time", så handlar väl åtminstone inte spelsekvenserna i brunt från de gamla filmerna överhuvudtaget om låtens text?

Nu har jag visserligen inte sett den videon, men att känslan man får av videon och låten stämmer överens kräver nog inte att texten illustreras exakt av vad som händer i videon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Måste bara lätta mitt hjärta för alltså samtliga "Sound track of our lives"-videos jag sett har verkligen varit totalt värdelösa, på alla tänkbara sett!

Det här med konstiga videos, det att dom handlar om vadsomhelst hur knäppt den än är som kanske inte har ngt med musiken att göra, är ngt som

jag aldrig kan få nog av! När dock en misstanke om att gemene man är hjärtligt trött på detta och alla andra påhitt som den ironiska generationen

kommer på! Dom ska liksom kunna göra vilken skit somhelst och säger nån att det är dåligt så ler man bara i mjugg och viskar till kompisen att dom

ändå inte hajar nåt som dom bortskämda nioåringar man ju fortfarande är i sin infantiliserade låtsas-värld 😉! Kör stenhård pekoral! Som mini-film

med handling och massa känslor, gärna att nån dör på slutet! Kan vara såå 2006 eller kanske t.o.m. såå 2007!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Men den där SOOL-videon när de är jättar och trampar omkring i den stora staden från Origin 1 är väl inte dålig? Är det från I believe I found?

😉

frasier förstår jag mig inte på!!//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag ska dra en parallell med reklambranschen som jag känner till mycket bättre genom dels min skolgång och dels mitt arbete, så skapas en hel reklamvideos numera som inte alls tar sin utgångspunkt ifrån produkten!

Som en reklamchef på ett större företag sa till oss: "En reklamfilm kan handla om vad fan som helst, bara den är bra. Sedan är det iofs en fördel om man trycker in namnet på produkten på slutet."

Det är bl a sådant som gör att jag aldrig tittar på reklamen om jag tittar på film på någon reklamkanal - men jag är väl konstig... 😉😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

när de är jättar och trampar omkring i den stora staden-videon har jag inte sett!

Förresten kom på, en grej! Det visades sig, när jag råkade se slutet på nån dokumentär, att det är en och samma snubbe som

gjort väldigt många av mina favorit-videos! Alla dom bra FatBoy Slim, Daft Punk (med HumanoidHunden) och massa annat bra!

Han är måhända den bäste videoregissören någonsin för det gemensamma med nästan alla hans videos är att musiken är bra

men inga självklara hits och heller aldrig skulle blivit hits om inte alla tittat så mycket på videon och låtarna fått tid att sätta sig!

Vad heter honom?

Link to comment
Dela på andra sajter

När dom blir som en liten kortfilm är väl trevligt? Med story lixåm. Det är ju inte fel om videon hör samman med texten i låten. Det blir så platt, kallt & utan närvaro annars tycker jag.

Lycka till förrästen! Det verkar helkul juh 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller också med om att Chris Cunnighams videor är fina men de flesta av dem är mycket svåra att göra. Björk-robotarna, till exempel, är enormt resurskrävande (pengar & teknik). Den där kända Portisheadvideon (vad den nu heter kräver också mycket teknik. Har man inte mycket pengar kan man dock försöka hitta bra (oftast fula) miljöer och kombinera ovanlig klippteknik med absurda shots som i Cunninghamvideon där en äldre dam med hund går lös på en utrancherad tv. Märk vä'l att jag inte minns vilken låt det är, jag minns bara videon, men det är väl en Aphex tror jag.

Min favoritvideo är utan tvekan The Thin Wall med Ultravox (från cirka 1981) men den var extremt dyr att göra; då fanns inte halvbillig datorteknik; man fick bygga upp miljöerna. Men stämningen och bilderna stämmer mycket väl överrens med låten. Lyckas man med det blir helhetsresulatet bäst. (Idag hade man väl klippt just den videon lite snabbare men det hade kanske blivit sämre?)

Som många påpekat är det vanligt knep att hyra in halvnakna tjejer för att få uppmärksamhet. Det fungerar bara halvbra idag, eftersom väldigt många gör så. Försök att använda din intelligens och gör något som fångar uppmärksamheten ändå, utan sex. Då kommer fler ihåg videon och fler gillar den. Annars gillar folk bara tjejerna och har genast glömt låt och video (och dessutom glömt tjejerna så fort de ser nästa tjej-video).

Om du inte orkar vara intelligent eller inte kommer på några bra idéer kan du ta den jobbiga vägen och vara kontroversiell istället. Gör något obehagligt som en fejkad våldtäkt på en hund eller samlagsscener med dörrar eller något -- sådant upprör människor. Det blir uppmärksammat under förutsättning att du hittar ett sätt att visa filmen. Tyvärr blir man lätt stämplad som kuf och bör snarast möjligt byta till intelligentare grepp.

Tillägg: Förresten, min favoritvideo av sent datum är den europeiska videon till Télépopmusiks Breathe. Den regisserades av Jordan Scott som är dotter till filmregissören Ridley Scott. Är det någon som har sett fler videor av henne?

Redigerat av Fredrikmo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar Radioheads "Just" video från "The Bends" skivan. Den är guld. Med en bisarr berättelse som är helt lysande (förlåt tbruce). "Street spirit" videon från samma skiva är också ruskigt snygg. Den passar låten perfekt. Finns ju hur många andra bra videos som helst. Men de här två dök upp i huvudet direkt.

Det behöver ju inte vara så påkostat för att det ska var bra. Har man lite pengar kan man ju göra en snygg video ändå. Så länge den, som alla andra har skrivit, följer eller förstärker låten så är det en bra video.

Håller med Royen att de där vanliga klyschorna oftast inte funkar utan bara blir töntiga. Jag tycker oftast att "vi-spelar-våra-instrument-framför-kameran-videos" oftast är jättetråkiga. Men det finns ju undantag.

Har ingen koll på videoredigerings program tyvärr. Men du borde ju kunna få till en schysst video med rätt så små medel. Det är väl mest idén det hänger på.

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

när de är jättar och trampar omkring i den stora staden-videon har jag inte sett!

Förresten kom på, en grej! Det visades sig, när jag råkade se slutet på nån dokumentär, att det är en och samma snubbe som

gjort väldigt många av mina favorit-videos! Alla dom bra FatBoy Slim, Daft Punk (med HumanoidHunden) och massa annat bra!

Han är måhända den bäste videoregissören någonsin för det gemensamma med nästan alla hans videos är att musiken är bra

men inga självklara hits och heller aldrig skulle blivit hits om inte alla tittat så mycket på videon och låtarna fått tid att sätta sig!

Vad heter honom?

Hmm... honom heter Spike Jonze tror jag? Finns en DVD med massa av honoms videos, lånade den av en kompis en gång. Rätt schysst.

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

nja asså det som behövs i moderna videos är ju jävligt heta brudar som knappt har kläder på sig som är sexiga utan kläder och grejjer, och så behövs premiere pro, hört att det går att få tag billigt med törränts eller vad affären heter 😲

som sagt, rekrytera heta brudar kan det bli kul på alla möjliga sätt och en bra video 🙁🙁😮

Edit: Ifall det spelas nåt gitarrsolo måste givetvis gitarristen hoppa fram och dra feta hjältegrejjen på guran, och stå och lira på något exotiskt ställe och se allmänt ball ut 😆

Redigerat av aka_Basse
Link to comment
Dela på andra sajter

Windowlicker är videon med de äckliga tjejerna. Bästa är oklippta versionen som börjar med att två eh, självinsiktsbefriade herrar försöker plocka upp tjejerna innan de blir Richard D James-kloner.

Videon med dvärgarna, tv:n, den gamla damen med hunden etc etc är Come To Daddy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...