Jump to content
Annons

Den stora tabbe tråden


Coffeemidget

Recommended Posts

Jag kan ju börja med en.

Min supersofistikerade receiver som va modern för trettio år sen har en "HIGH FILTER" Stav/knapp som e som typ ett lågpassfilter från 15Hkz å beråt kanske. Den har vart påslagen, jag vet inte hur länge!... fan fan fan fan fan fan fan... Grejer jag hållt på med å vart försiktig med att mixa låter numera bara skränigt å skit! Måste mixa om en del grejer nu

🙁:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har en fin tabbe här! Detta var ett bra tag sedan:

Efter att ha blivit helt besatt av Yngwie's skalloperade gitarrer tog jag beslutet att skallopera min "reservgitarr".

Det slutade med att halsen gick av (och detta flera månader efter)! Blev lite småsur men det gick över snabbt. Det var en skitgitarr så....

Link to comment
Dela på andra sajter

Räknas det som en tabbe att bli riktigt packad, för att sedan - inför kamera och stor publik - kräla upp på scenen medan bandet spelar, sno micken och skrika rock and roll allt vad man orkar?

:rolleyes:

Nej nej, det var inte jag som gjorde det. Det var en kompis. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Räknas det som en tabbe att bli riktigt packad, för att sedan - inför kamera och stor publik - kräla upp på scenen medan bandet spelar, sno micken och skrika rock and roll allt vad man orkar?

:rolleyes:

Nej nej, det var inte jag som gjorde det. Det var en kompis. 😆

Jag har gjort något liknande faktiskt.

Coverbandet spelade "sommartider" och jag fick låna micken av dem (jag hade velat ha den i 45 min). Jag var askalas och mickvolymen var stenhög så när jag tog refrången dånade det i hela öltältet. Det var rätt många som skrattade faktiskt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Preskriberat:

Avslutningsfest på TGH, vi hade laddat bra innan spelningen, drog igång första låten, jag tog ett snedsteg och trillade ner från scenen (scen och scen, ett antal bord uppställda i ena ändan av matsalen). Stor succe, men jag saknar den gitarren....

Link to comment
Dela på andra sajter

Preskriberat:

Avslutningsfest på TGH, vi hade laddat bra innan spelningen, drog igång första låten, jag tog ett snedsteg och trillade ner från scenen (scen och scen, ett antal bord uppställda i ena ändan av matsalen). Stor succe, men jag saknar den gitarren....

haha fan vad snyggt! Du har inte möjligvis det dokumenterat? Skulle vara roligt med en filmsnutt, eller i alla fall ett ljudklipp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja vad ska man komma med? Sände ut Uutiset i total motfas vid ett tillfälle om nu det kan räknas som musiktabbe. En gång på den tiden när jag spelade i en orkester ramlade jag av podiet som trumpetsektionen stod på rakt in i slagverkssektionen inför 700 åskådare. Kändes gôtt ju... =]

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hade haft en skit bra spelning utan några som helst problem. Publiken var laddad, vi var laddade inför sista nummret som vi skulle braka loss med.. Jag tog min gura laddade och började spela, ingen ibandet hängde på. Neejj.. vad är det som händer, jag slutade spela och frågade bandet vad som stod på.. Då fick jag veta att jag börjat på rätt låt med i fel taktart. 😉 Hur lyckas man med det? skulle lira en 8/8 men jag lirade 3/4. 🙂 Antiklimax.

Har nu lärt mig att ingen spelning är perfekt.

(detta var under min punk rock period)

//Anders

Redigerat av Myrli
Link to comment
Dela på andra sajter

Har lite fadäser sen coverbandstiden.

1. Sångaren (som är den enda som kunde låtarna någorlunda hyffsat) blandade ihop 34an och "säg inte nej". Jag tror vi spelade 34an och han sjöng texten på "säg inte nej". Eller så var det tvärt om. Funkade nästan hela vägen, men några i publiken undrade vad fan som hände.. Det roliga var att ingen i bandet riktigt märkte vad som var fel förrän efteråt.

2. Vi spelar på ett lite finare hotell till middag och senare till dans för ett slutet sällskap, och det visar sig att någon fyller år så dom ber om "ja må hon leva". Jajjemän! Sångarn drar igång och börjar. Fast i 3/4-takt.. Det funkade till "leva uti hundrade år" då jag och trummisen slutar spela och bara viker oss av garv. Sångarn (som även spelar gitarr) undrar vad fan som hände och fattar inte att han är ute o cyklar. Total förvirring en stund, men vill minnas att det löste sig till sist i alla fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag fortfarande spelade med band, så hade vi en kanonspelning vid ett tillfälle, men så hände det en allvarlig olycka efter ett par låtar...

Vi drog igång introt som hundratals gånger tidigare - men när sången startade - då j-r! 😮 Under hela första versen lyckas sångaren sjunga en ters (eller om det var en kvint) för lågt!

Vad f-n gör man när man får vad som nästan känns som en kniv i örat och inte lyckas göra honom uppmärksam på det, utan måste fortsätta för att det inte ska se illa ut mot publiken...? The show must go on... 🙂 Fullständig katastrof under HELA FÖRSTA VERSEN (hur i hela fridens namn han lyckades hålla samma fel konsekvent genom hela versen, är en väl förborgad hemlighet... 🙂 )!!! 😮

Vid refrängen blev det dock rätt igen och sångaren fattade till slut hur fel det hade varit - men när det väl blev rätt, så var det ruggigt svårt att kämpa emot skrattanfallen som liksom vällde upp så fort man tittade på någon annan i bandet... 😆

Nåja - till slut blev det bra - och publiken visste ju inte hur det skulle låta, eftersom det var en egen låt - men de undrade nog vad som var så j-a roligt... 😉😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelade för Stallbröderna, en massa kända namn i publiken och mycket nervöst. Hade dubbelkollat inställningarna på gitarr och stärkare 752 gånger minst.

Men vad hjälper det, första tonen jag tar på spelningen blir någonting som låter mer som ett lastbilshorn än känslig slidegitarr. Alla i bandet undrar fortfarande vad som hände?

Resten av spelningen gick kalasbra!

Link to comment
Dela på andra sajter

En gång i tiden för länge länge sedan när jag gick i högstadiet så spelade jag och mina polare på ett disco på vår skola.

Spelningen vad jag minns så gick den bra, senare på kvällen träffade jag en

fin flicka som jag var med hela kvällen. När jag satte mig på bussen hem med

min gitarr så kännde jag på mig att jag saknade nått, ja FAN min resväska med

all kringutrustning har jag glömt antagligen på busshållplatsen i mitt

rus av kärlek 😉

2-3 Tabelaturböcker, mikrofoner,wah-wha pedal, sladdar, Bosspedaler, kläder

mm.

Detta fick man surt ångra länge!!!!

Kan påpekas att min farsa som går mycket på loppisar köpte tillbaka wah-wah

pedalen och nån mikrofon några månader senare.

Wah-wah:n har jag forfarande kvar idag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, skadeglädje är den enda sanna glädjen 😉 Fast efteråt är det ju oftast ganska kul...

Spelade i ett band under några år, som jag dock har lämnat numer. Sångaren som även är gitarrist kör lite improviserade grejer emellanåt. Typ får publiken att sjunga refrängen medan enbart trummorna kör, eller kör ett improviserat intro där publiken hjälper till att klappa igång oss och så.

Det fungerar oftast ganska bra, låtarna är enkla och vi har spelat dom en massa gånger. Lite ögonkontakt och ibland markeringar från trummisen eller gitarristen så kommer vi andra in där vi ska.

Men en gång hade man hyrt släp, hämtat grejer, börjat rigga osv. Under tiden får man feber och mer och mer huvudvärk. Men det är lugnt säger jag. Kan ju låtarna.

Och introt sätter igång, publiken klappar, baskaggen går. Tanken är att vi ska köra igång. Allt snurrar, har inte en aning om vad dom andra gör, försöker börja spela. Hör att jag är ute och cyklar, men hör inte var dom andra är i låten (vilket jag normalt sätt hade gjort utan problem). Introt är typ 4 ackord som går om och om tills versen börjar, så jag skiter i dom andra (bortsett från trummorna då), kör introt och låter dom anpassa sig till mig istället. Måste låtit för jävligt, keyboarden (som jag körde) kör en liten melodi i introt också, och hörs med andra ord mest av instrumenten till dess att versen väl sätter igång.

Förstående kompisar som man hade i bandet blev det efteråt:

- Vad FAN höll du på med?!? (Högt och irriterat)

- Jag mår inte bra som sagt va, och hittade inte in i låten, så jag bara körde.

- Ok.... Ja det är sånt som händer. Vi fixar det nästa gång.

Publiken sa dock ingenting...

Link to comment
Dela på andra sajter

Preskriberat:

Avslutningsfest på TGH, vi hade laddat bra innan spelningen, drog igång första låten, jag tog ett snedsteg och trillade ner från scenen (scen och scen, ett antal bord uppställda i ena ändan av matsalen). Stor succe, men jag saknar den gitarren....

Ouch! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja vad ska man komma med? Sände ut Uutiset i total motfas vid ett tillfälle om nu det kan räknas som musiktabbe. En gång på den tiden när jag spelade i en orkester ramlade jag av podiet som trumpetsektionen stod på rakt in i slagverkssektionen inför 700 åskådare. Kändes gôtt ju... =]

Uutiset i motfas!? Menar du att Finska nyheterna släcktes ut om man inte lyssnade i stereo?

Edit: suck, de skulle ju ha vart i stereo

Redigerat av Coffeemidget
Link to comment
Dela på andra sajter

kul tråd det här! Har inte hunnit med några jätte grodor än, men så är man ju rookie också.

Brukar bara fummla mig mixningen allt som oftast, men man lär sig av sina misstag!

Live, så var det väl för 10 årsen när jag skull gå upp på scenen i en högstadeshow. Jag gick från ena änden av scenen till den andra, samtidigt som jag krampaktigt höll i micken, stenhårt! Plötsligt tar det tvärstopp, jag faller o flyger ner på achlet... Sladden till micken räckte tydligen inte längre o jag höll så jävla hårt i micken så att blev som nån slags rekyl, och pladask... Men jag fick pris för bästa stunt i showen 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

kul tråd det här! Har inte hunnit med några jätte grodor än, men så är man ju rookie också.

Brukar bara fummla mig mixningen allt som oftast, men man lär sig av sina misstag!

Live, så var det väl för 10 årsen när jag skull gå upp på scenen i en högstadeshow. Jag gick från ena änden av scenen till den andra, samtidigt som jag krampaktigt höll i micken, stenhårt! Plötsligt tar det tvärstopp, jag faller o flyger ner på achlet... Sladden till micken räckte tydligen inte längre o jag höll så jävla hårt i micken så att blev som nån slags rekyl, och pladask... Men jag fick pris för bästa stunt i showen 🙂

😄

Du måste hållt i den där micken som om ditt liv hängde på det!

Link to comment
Dela på andra sajter

kul tråd det här! Har inte hunnit med några jätte grodor än, men så är man ju rookie också.

Brukar bara fummla mig mixningen allt som oftast, men man lär sig av sina misstag!

Live, så var det väl för 10 årsen när jag skull gå upp på scenen i en högstadeshow. Jag gick från ena änden av scenen till den andra, samtidigt som jag krampaktigt höll i micken, stenhårt! Plötsligt tar det tvärstopp, jag faller o flyger ner på achlet... Sladden till micken räckte tydligen inte längre o jag höll så jävla hårt i micken så att blev som nån slags rekyl, och pladask... Men jag fick pris för bästa stunt i showen 😕

:rolleyes:

Du måste hållt i den där micken som om ditt liv hängde på det!

Ja, det kan du ge dig fan på! Glömde skriva att bandet slutade spela när jag var i luften och jag hajjar till med orden, oj! (men jag släppte aldrig micken!)

Redigerat av FredAsp
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle spela med coverbandet på "Huset" i Jönköping. Pga snökaos var vi rejält försenade när vi kom dit. All utrustning (och det var mycket) fick lastas in i en minimal hiss för transport upp till lokalen. Många hissåkningar blev det. När PA-lådorna skulle in fick det bara plats en låda åt gången. Med andra ord så höll tiden på att rinna ut rejält. När alla grejorna var "färdighissade" hade vi 30 minuter(!) på oss att rigga allt och soundchecka. Arrangören var arg och otrevlig pga förseningen.

Alla slet som djur. Vi tog beslut medans vi sprang runt och riggade. Vi struntade i ljuset. Så fort PA:t funkade så fick det instrument som var klart soundchecka. En efter en blev bandmedlemmarna klara med sitt check. Inte jag. Jag fick inte ut någon signal från mina lineade gitarrgrejjor. Jag slet av mig gitarren femtioelva gånger, sprang runt mina burkar, kollade anslutningar, telesladdar, lineboxar, XLR-sladdar och stageboxen. Jag kopplade in hörlurar till mina grejjor, jodå, det lät bra! Men varför hördes det inget till PA:t? Jag skiftade kanaler i stageboxen, bytte lineboxar och en massa annat smått och gott. Alla andra var klara och satt nu bara och väntade på mig (som brukar vara färdig först) så att vi kunde köra ett minimalt soundcheck på ett par refränger innan stället öppnade. Arrangören stod med sina vakter vid entré dörren och dödade mig med sina blickar. Han började mumla om att dra av på gaget etc.

Jag var i upplösningstillstånd. Den lilla hjärna jag har hade för länge sedan upphört att fungera. Det blev inget soundcheck. Arrangören släppte in publiken och vi smet undan för att checka in på hotellet och få oss en dusch och en bit mat. Jag och vår ljudtekniker hade kommit överens om att smyga upp på scenen efter maten och försöka komma på en lösning.

När vi så kom tillbaka till stället och äntrade scenen, kollade vi av signalkedjan. Jodå, det såg rätt ut! Då kom jag på att det naturligtvis måste vara de två telekablar som går från min JMP-1 och vidare ut till lineboxen. De hade bara stoppats ner slarvigt av mig utan att koppla loss dem inför spelningen. De hade säkert klämts så att de var så skadade att de inte fungerade. När jag letat fram nya sladdar och skulle ta bort de gamla, defekta, insåg jag mitt misstag. Jag hade kopplat den ena telen från left output till right output! Den andra var kopplad från den ena lineboxen till den andra!

Efter detta blev jag kallad för "loopar´n" i ett halvår och så fort det blev någon diskussion i gruppen kom detta alltid upp. Jag skäms!

Spelningen gick bra! Vi fick fullt betalt och har varit där igen sen dess.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uutiset i motfas!? Menar du att Finska nyheterna släcktes ut om man inte lyssnade i mono?
Helt korrekt fast tvärtom är det väl? Alla som lyssnade i mono släcktes ut och dom med stereo fick skumma motfasfel som lät för jävligt. Helt släcktes det inte så klart men monolyssnarna fick en ordentlig nivåsänkning.. och jag fick ett samtal från producenten på Uutiset. Jag hittade den hemliga fasvändarknappen på DHD-bordet efter två minuter kanske så hälften blev bra i alla fall.. och nu kan jag den detaljen.. usch, det här med att lära sig av misstag är en hård skola.

Wonderboys PA-historia känns igen alltför väl. Så sent som för några veckor sen skulle jag och några andra göra en radiosändning med livemusik som vi tappade från ett PA. Eftersom det va ganska få kanaler och vi hade brist på lång multikabel bestämde vi oss för att använda direkt ut från FoH bordet. Dessa bord(Allen o Heath GL4000 eller nåt sånt) har en bryggkoppling som bestämmer om direkt ut kommer före eller efter regel och eq. Jag var helt säker på att det var kopplat så att vi fick signalen direkt efter mickförstärkarna men icke.. så fort soundcheck drog igång fick vi alla möjliga fasansfulla filtersvepningar vilket gjorde att vi fick rycka ut varenda liten sladd vi kopplat till bandare och sändningsbord och fick panikkoppla en mycket ful multikabel. Resultatet blev att vi missade så gott som allt av soundchecken och sändningen lät lite därefter.

Mao stress är inte bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stod och pinkade i en bajamaja bakom scenen på en festival en gång.

Vi skulle spela om en minut ungefär.

Då ramlar locket ner och får mig att pinka ner hela brallorna.

Tur ibland att man står bakom ett keyboard och kan dölja sig 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Stod och pinkade i en bajamaja bakom scenen på en festival en gång.

Vi skulle spela om en minut ungefär.

Då ramlar locket ner och får mig att pinka ner hela brallorna.

Tur ibland att man står bakom ett keyboard och kan dölja sig 😎

Din lukt måste ha besvärat de andra bandmedlemmarna eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde en sköning idag.

Skulle sjunga i Göteborgsopreans entre med en sångensemble från min skola, det var en kommunal politiker som fyllde 60 år och vi skulle representera utbildningsnämden.

Meningen var att vi skulle gå in sjungandes och ställa oss framför födelsedagsbarnet och sjunga ett par låtar.

Grejen var den att jag hade inte lyssnat på instruktionerna. jag gick först och tänkte: hm, vi ställer väll oss framför alla bord där gästerna sitter, entren var väldigt stor med massa pelare och grejer så det var klurigt att se nämligen.

Jag går ganska snabbt och bestämt när jag hör resten av gruppen ropa på mig. Jag har då utan att tänka på det gått förbi födelsedagsbarnet som står bland massa paket och sånt. Jag fick vända om och gå tillbaka. Det var lite pinsamt att stå inför Göteborgs viktigaste politiker och mina klasskompisar efter att ha gått fel.

Dock gick sången bra och vi fick värsta goa maten. Inte undra på att skattepengarna försvinner.

Kom på en till sak jag gjorde för ett tag sen.

Jag är ljudtekniker i en församling i göteborg.

Där har vi ganska påkostad ljudanlägning som bland annat inhyser ett stort Allen & heath bord.

Vi brukar spela in gudstjänsterna på en flashkortsinspelare som är kopplat till en subgrupp från bordet.

I kyrksalen finns det en rumsmick som ska ta upp församlingens sång i psalmer och liknande, men den är inte på ut. Den är inkopplad på kanalen brevid den trådlösa myggan som predikanten brukar ha.

Ett möte i början av min "karriär" så skulle jag ha ljudet på en morgonsgudstjänst då en ganska färgstark pingstpastor skulle predika.

Under en del av mötet så var det gemensam bön då folk i församlingen ställde sig upp och bad. Detta skulle rumsmicken ta upp och spela in.

Men jag gjorde lite fel kan man lungt säga. I stället för att dra upp rumsmicken så drar jag upp myggan. Jag märker inte detta förrens jag hör ett ganska start tack jesus i högtalarna. Först då inser jag felet och byter snabbt över.

Ingen märkte något förutom en annan ljudtekniker som satt brevid. Vi hade ganska roligt åt det kan man lungt säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...