Jump to content
Annons

NĂ„gon som testat AKG K240?


MickeMikrofon

Recommended Posts

Annons

Jag tycker de lÄter mycket bra, bra basÄtergivning. De Àr framförallt sköna att ha pÄ sig. Jag kan ha dem i timmar utan att det blir obekvÀmt.

Precis i dagarna gick mina K240 sönder efter 12 Är. NÄgra lödningar har slÀppt och jag kan nog laga dem. Men jag ska köpa ett par nya ocksÄ, eftersom de har smartare sladdlösning numera.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är det studio- eller monitor-modellen du tĂ€nker pĂ„? SjĂ€lv har jag monitor-modellen med 600 ohm impedans vilket naturligtvis gör dem trögdrivna. De lĂ€cker en hel del, varför de inte lĂ€mpar sig för inspelning. Ljudet i dem upplever jag annars som mycket Ă€rligt - och de Ă€r dessutom fantastiskt bekvĂ€ma pĂ„ mitt huvud (varierar naturligtvis pĂ„ huvudform och storlek pĂ„ öron).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag hade K240 för ett antal Är sedan, men trivdes aldrig med dem eftersom basen var bumlig och det var en allmÀnt risig upplösning i dem. Att de Àr halvöppna gör dem ju inte precis bÀttre för sÄnginspelning - men det finns ju tydligen 2 olika - och jag kommer dessvÀrre inte ihÄg vilka det var jag hade...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

loopus (oregistrerad)
Jag hade K240 för ett antal Är sedan, men trivdes aldrig med dem eftersom basen var bumlig och det var en allmÀnt risig upplösning i dem. Att de Àr halvöppna gör dem ju inte precis bÀttre för sÄnginspelning - men det finns ju tydligen 2 olika - och jag kommer dessvÀrre inte ihÄg vilka det var jag hade...

Om det var ett par Är sedan var det sÀkert Monitor... Studio har inte funnits sÄ vÀrst lÀnge pÄ marknaden. Högst 2 Är och dÄ hade du ju redan haft dina ett tag...

Jag kör med K240 Monitor. JÀttebra i ljudet, sköna att jobba med men lÀcker som sÄll. Jag kör med K270 nÀr jag ska lÀgga sÄng.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tjena-testa AKG K271 eller Ultrasone HFI 650 sÄ kan du glömma alla andra-

helt suverÀna och slutna och Àrliga och detaljrika osv osv;

*K271 Àr vÀldigt sköna pÄ skallen+ett suverÀnt Ätergivet ljud+att dom stÀnger av sig nÀr man lÀgger dom ifrÄn sig...

*Ultrasone Àr nÄgot förstÀrkta i övre mellan/diskant registret vilket kan uppfattas olika-en vanesak enlig min mening-vet man hur de beter sig sÄ jobbar man dÀrefter,vid mixning alltsÄ...

BĂ„da Ă€r nĂ„got dyrare Ă€n K240 men det vinner du pĂ„ i alla avseenden! 😏

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är helnöjd med mina Beyerdynamic DT 770 Pro nĂ€r det gĂ€ller detaljrikedomen i dom. har dock problem att mixa bra i dem för de Ă€r sĂ„ grymmt klara i ljudet att det Ă€r svĂ„rt att Ă€ndra sĂ€tt att mixa i dem jĂ€mfört nĂ€r jag sitter med mina Phonic P8A monitorer...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

AKG 240 var ju lÀnge "studiostandarden" om de Àr detfortfarande kan jag inte svara pÄ.

Jag har 3-4 stycken i min studio och ingen av dem Àr hela lÀngre. PlastkÄpan runt luren lossar och det Àr likadant pÄ alla andra lurar jag sett genom Ären. De lÄter helt ok men lite för basbumlig för min smak. De Àr ju halvöppna vilket ger en del lÀck i inspelningssammanhang. De lurar som jag har passar oftast inte tjejer om man inte har onormalt storskalle. Som monitor till musiker sÄ anvÀnder jag ofta AKG K-55 som Àr en budgetlur (dÄ fÄr 5 par för samma pris). Den Àr sluten,sitter bÀttre, hÄller Àn sÄ lÀnge bÀttre Àven om de upplevs som plastigare. Ljudet Àr helt ok för monitorbruk och de flesta musiker föredrar dessa framför andra lurar jag har. Om det för mixning du skall anvÀnda dem sÄ har jag ingen Äsikt eftersom jag aldrig mixar i lurar

Mattias

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

PlastkÄpan runt luren lossar och det Àr likadant pÄ alla andra lurar jag sett genom Ären.

Jepp, alla mina lurar av monitorvarianten har lossnat. Har ett par av studiovarianten och dom kÀnns lite mer lovande. Gillar allmÀnt ljudet men skulle nog kolla in Ultrasone HFI 650.

Att öppna lurar ger lÀck Àr vÀrt att tÀnka pÄ. Ett midi-pÄlÀgg Àr vÀl inte sÄ beroende av slutna lurar men Cubase midi-klick lÀcker rÀtt bra in i en truminspelning med ett par AKG240 pÄ trummisens knopp.

Om lurarna ska bollas runt mellan flera personer mÄste stryktÄligheten tÀnkas pÄ. Sitter du hemma ensam Àr det en annan femma.

/giggsy

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ultrasone HFI-650 Àr riktigt bra, sÄ dem rekommenderar jag gÀrna. :rolleyes: De har ungefÀr samma tydliga upplösning som Sennheiser HD280 Pro - men har en bÀttre basÄtergivning och sitter skönare. Lite sÀmre dÀmpning med sina 28dB, jÀmfört med HD280 Pro som har 32dB - men jag har inte upplevt det som nÄgot problem.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har ett par HD280 Pro ocksÄ.

Sitter ok pÄ huvudet och dÀmpar förbannat bra! BÀsta jag hört (eller inte hört...) förutom in-ear.

Tycker dock dom Àr lite nasala pÄ nÄt sÀtt. Gillar ljudet i AKG240 bÀttre.

Samtidigt kan jag varna för Sennheiser HD200. Vita skitlurar som gÄr sönder bara man tÀnker Ä dom. Har tre par som varit inne pÄ reparation tre gÄnger var! NÀ, det blir AKG K55 som pÄlÀggslurar i fortsÀttningen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är inne pĂ„ mitt tredje par (Sedan 1990)! Vet inte VAD jag gör för fel,

men jag sliter ut dom. Otroligt Àrligt ljud, Àlskar dom. Men hÄller med

er andra om att dom lÀcker för mycket för inspelning. Har lÀrt mig leva med det och drar ner diskanten i lyssningen sÄ funkar det iallafall ok. Sitter döskönt gör dom med!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...