Jump to content
Annons

Latency i bara en sampler?


Loud

Recommended Posts

I helgen nu bosatte jag mig i en studio med ett HD192 system för att lära mig hur systemet funkar jämfört med cubase och framförallt hur studion är uppbyggd med externa burkar etc. Hyggligt van vid liknande system som jag är gick allt rätt smidigt, dock strular en sak som jag inte förstår mig på.

Sampletank SE ingår i mjukvarupaketet, och efter installation så går den bra att köra, dock kommer ljudet efter. midiinformationen jag skickar dit är korrekt, den spelas upp med indigosynten tight efter klick. felet måste ligga i sampletank. helkorkat. Jag har hållt på att leta efter synkningar mellan sampletank och pro tools men hittar inte nån gemensam källa. jag har även uppdaterat sampletank. Detta är ett rätt stor problem för mig då jag jobbar på det sättet att jag skriver låtar och arr i sibelius, gör en midifil, sen spelar in spår efter spår som ersätter midifilerna. Att ha en intern sampler som spelar upp allt smärtfritt är i det här sammanhanget ovärdeligt. Hilfe bitte! Just ja, det är osX det ligger på, en G5.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu kör jag inte med ProTools själv - men det du har råkat ut för är helt enkelt att du har för lång latency inställd - och det är något du kommer att råka ut för med alla andra virtuella instrument också - så det är inte unikt för SampleTank. Leta upp var i ProTools du ställer in latency, så kan du sänka den till kortare tid - så att det känns bättre att spela. Själv kör jag normalt med 6ms latency - och det fungerar bra för mig - men om man spelar trummor vill man gärna ner ytterligare lite...

Om du inte lyckas hitta rätt, kan du göra så, att du använder en extern synt för lyssningen - och ställer sedan om midikanalen till SampleTank när du ska spela upp midiinformationen du spelade in med hjälp av synten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kör jag inte med ProTools själv - men det du har råkat ut för är helt enkelt att du har för lång latency inställd - och det är något du kommer att råka ut för med alla andra virtuella instrument också - så det är inte unikt för SampleTank. Leta upp var i ProTools du ställer in latency, så kan du sänka den till kortare tid - så att det känns bättre att spela. Själv kör jag normalt med 6ms latency - och det fungerar bra för mig - men om man spelar trummor vill man gärna ner ytterligare lite...

Om du inte lyckas hitta rätt, kan du göra så, att du använder en extern synt för lyssningen - och ställer sedan om midikanalen till SampleTank när du ska spela upp midiinformationen du spelade in med hjälp av synten.

njae, latency kan det ju knappast vara eftersom jag spelar upp samma midiinformation med ett annat VSTinstrument utan problem. spela upp externa är den lösning jag gjort hitills.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då missförstod jag dig nog...

Du får alltså en fördröjning när du spelar upp befintlig midi - och inte bara när du spelar live och spelar in?

Det är i så fall riktigt skumt - för så beter sig inte SampleTank under Cubase...

Maila supporten på IK Multimedia - de brukar vara ganska snabba med sina svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då missförstod jag dig nog...

Du får alltså en fördröjning när du spelar upp befintlig midi - och inte bara när du spelar live och spelar in?

Det är i så fall riktigt skumt - för så beter sig inte SampleTank under Cubase...

Maila supporten på IK Multimedia - de brukar vara ganska snabba med sina svar.

yes, det stämmer bra. Systemet är iofs helt nytt och det är latency, men det vet jag hur man fixar. Ett mail är redan skickat, jag vill dock lösa det så snabbt som möjligt. tack för uppmärksamheten i alla fall. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Då missförstod jag dig nog...

Du får alltså en fördröjning när du spelar upp befintlig midi - och inte bara när du spelar live och spelar in?

Det är i så fall riktigt skumt - för så beter sig inte SampleTank under Cubase...

Maila supporten på IK Multimedia - de brukar vara ganska snabba med sina svar.

yes, det stämmer bra. Systemet är iofs helt nytt och det är latency, men det vet jag hur man fixar. Ett mail är redan skickat, jag vill dock lösa det så snabbt som möjligt. tack för uppmärksamheten i alla fall. 🙂

Vild gissning, Sampletank SE kör du som RTAS plugin och Indigo kör du som TDM plugin. Skillnaden är att TDM är baserat på DSP-Farm korten medan RTAS är processorbaserat, vilket förklarar latencyn. En del pluggar har om jag minns rätt en inställning i själva interfacet, exempelvis Altiverb. Sedan borde det även finnas en global latency inställning för RTAS pluggar i ProTools systemet.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Då missförstod jag dig nog...

Du får alltså en fördröjning när du spelar upp befintlig midi - och inte bara när du spelar live och spelar in?

Det är i så fall riktigt skumt - för så beter sig inte SampleTank under Cubase...

Maila supporten på IK Multimedia - de brukar vara ganska snabba med sina svar.

yes, det stämmer bra. Systemet är iofs helt nytt och det är latency, men det vet jag hur man fixar. Ett mail är redan skickat, jag vill dock lösa det så snabbt som möjligt. tack för uppmärksamheten i alla fall. 🙂

Vild gissning, Sampletank SE kör du som RTAS plugin och Indigo kör du som TDM plugin. Skillnaden är att TDM är baserat på DSP-Farm korten medan RTAS är processorbaserat, vilket förklarar latencyn. En del pluggar har om jag minns rätt en inställning i själva interfacet, exempelvis Altiverb. Sedan borde det även finnas en global latency inställning för RTAS pluggar i ProTools systemet.

/Majken

Ah! Självklart, att jag inte tänkte på det. Jag har ju som jag kanske nämde tidigare latency även på ett externt midikeyboard. Jag ska ge mig in i settings för latencyt (vart nu man hittar det) och angripa det från den punkten. systemet är helt nytt, så en del sådana här korkade små fel dyker upp. Det jobbigaste är att det nästan alltid är logiska självklara saker. Jaja, tack för hjälpen, det räddade min nattsömn i alla fall. (manualen är ju på 650sidor).

Link to comment
Dela på andra sajter

Sampletank SE ingår i mjukvarupaketet, och efter installation så går den bra att köra, dock kommer ljudet efter. midiinformationen jag skickar dit är korrekt, den spelas upp med indigosynten tight efter klick

Jag har PT och Sampletank. ST fungerar helt utan latency. (nåja . . . 🙂

När man spelar in midi (till RTAS mjukvarusyntar) så måste Hardware buffer ställas till det lägsta dvs 128.

När det spelas upp så fungerar det oavsett vilken inställning på Bufferen.

(I o m att ST och andra RTAS fungerar direkt på processorn.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sampletank SE ingår i mjukvarupaketet, och efter installation så går den bra att köra, dock kommer ljudet efter. midiinformationen jag skickar dit är korrekt, den spelas upp med indigosynten tight efter klick

Jag har PT och Sampletank. ST fungerar helt utan latency. (nåja . . . 😏

När man spelar in midi (till RTAS mjukvarusyntar) så måste Hardware buffer ställas till det lägsta dvs 128.

När det spelas upp så fungerar det oavsett vilken inställning på Bufferen.

(I o m att ST och andra RTAS fungerar direkt på processorn.)

Men vänta nu, påverkar latencyn bara midin när den är på väg i via keyboard? för om sampletank är oberonde av det så löser det ju inte problemet alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...