Jump to content
Annons

Börja sjunga - 2'a tråden


y4r0ze (oregistrerad)

Recommended Posts

y4r0ze (oregistrerad)

Jepp, hittar inte min andra tråd där jag frågade om tips för o börja sjunga! =(

Nu har jag fixat en mic 😉

Så...några tips förutom stå upp, avslappnad och öva på skalor?

Någon som har tx.e video tutorials eller nått?

Nån som har exmpel på där man kan få höra

Hur det lär ibörjan när någon skulle sjunga och typ några veckor senare?

Hur ska man forma läpparna?

Hört att tungan o hur man har huvudet är viktigt med...hur ska man ha detta?

Hur gör man om man har en röst som även när man snackar låtar störd? ^^

Hjälper verkligen sångpedagog så mycket?

Betalar man dessa per omgång?

Någon i Göteborg att rekomendera som är bra men inte allt för dyr?

Vad får man lära sig där?

Gör det något om man sjunger...sämre än dom sämre i PopIdol när man komme dit?

Måste man veta exakt vad man vill sjunga när man kommer till en sångpedagog eller i början när man börjar sjunga?

Ja...frågorna är många...

Sökte en gång för några veckor sedan o hittade så svar på endel..men inte alla.

Allt är till hjälp och gärna relativt utförliga beskrivningar. För dom som undrar så är det rock, visor och ballader som gäller...och punk...(nu säger säkert många att i punk behöver man inte kunna sjunga...så sant så sant...men rösten saknar "tryck" och energi...=(

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hej

ja sjunga är ett intressant konststycke och kräver teknik som du tar upp. Teknik kan man i stort sätt läsa sig till, men sångpedagoger är bra eftersom man lär sig sjunga från hjärtat, utelämna sig själv, inför andra. Känslan är viktig och man måste våga visa den.

peace

Link to comment
Dela på andra sajter

håller med föregående talare. När du är hemma och gör nåt, vafansomhelst, och har musik i bakgrunden, Tralla då med. Hela tiden! Det är ganska bra att öva tonsäkerheten, du får mycken sån vana gratis om du alltid nynnar med i det du lyssnar på. Dessutom kan du göra andra saker under tiden 😕

När det gäller sångpedagog märker du ganska snart om det ger dig något eller inte. Men de allra flesta jag känner som gått hos en sån, ink mig själv, upplevde en KLAR skillnad efter några gånger bara. Man får lite grundövningar man kan pilla med hemma och det gör mycket. Det viktigaste är att inte ge upp.

MIn åsikt är att ALLA kan sjunga. Alla i hela världen. Det är bara en fråga om att kunna hålla tonen 😕

go nuts!!

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

håller med föregående talare. När du är hemma och gör nåt, vafansomhelst, och har musik i bakgrunden, Tralla då med. Hela tiden! Det är ganska bra att öva tonsäkerheten, du får mycken sån vana gratis om du alltid nynnar med i det du lyssnar på. Dessutom kan du göra andra saker under tiden 😄

Jag hörde nånstans att det dummaste man kan göra är att just sjunga med nån/nåt annat, för då lär man sig egentligen inget. Därför skulle det t ex vara värdelöst att gå i kör om man vill lära sig sjunga. Detta är alltså enligt någon källa som jag inte minns, och jag har ingen aning om om det faktiskt stämmer eller inte, men ville flika in det bara. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

y4r0ze (oregistrerad)

Hm...vet inte om det stämmer eller inte. Men anledningen till att det INTE skulle stämma är nog att man då härmar den personen som sjunger och den rösten istället för o häva fram sin egen speciella röst.

T-Bruce...hm..där va endel ja! =) Tackar!

Ska ta o slå dom en signal då!

Redigerat av y4r0ze
Link to comment
Dela på andra sajter

Blev lite fel.. Tycker att du ska öva själv på att sjunga så mycket det bara går och sedan kanske gå till en pedagog för att få hjälp med stöd eller nåt i den stilen. men de tar saftigt betalt. Gick själv vid två tillfällen men mig gav det inget.. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Gick själv vid två tillfällen men mig gav det inget.. :rolleyes:

Två besök hos en sångpedagog lär inte ge så mycket, då är det bättre att spara dom slantarna. Jag gick till en sångpedagog under en längre tid och det var verkligen nyttigt. Jag tog mitt sjungande till en helt annan nivå. Visst det kostar pengar men vill du verkligen utvecklas som sångare så är det välinvesterade pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är utmärkt att sjunga i kör. Jag har tränat upp min sångteknik på det sättet, jag har gått i gosskör också, det är en bra skolning att gå i kör. Jag har också tagit sånglektioner och det gjorde att jag blev mer pitchsäker!

Link to comment
Dela på andra sajter

y4r0ze (oregistrerad)

Kör låter, enligt mig...extremt tråkigt.

När någon säger "sjunga i kör" så tänker jag mig ett par vit klädda överklass ungar stå o sjunga "Heliga Maria" eller någon annan seg kristen låt...(fråga mig in om det finns en sån låt som heter "Heliga Maria"...men wtf 😎)

Dessutom har jag lite svårt för att sjunga i grupp så tror inte gosskör är något för mig...😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot så kan jag rekomendera nån gospelkör. Mer ös får man leta efter. Har dock inte sjungit så mycket själv men däremot har jag spelat en del....

Du får bara mer träning ju mer du håller på att sjunga, själv och i kör. Sjunger du i kör får du dessutom hjälp med att värma upp rösten på ett helt annat sätt.

Jag är dock ingen sångare så jag borde nog kanske hålla käft... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja i kör - gärna gospelkör...ger regelbunden professionell träning om sångteknik, andningsteknik, gehör, m.m. och är oftast gratis...

Sjung hemma eller varför inte i bilen...sjung tillsammans med Klaus Meine, Christer Sjögren, Totta Näslund, Cornelis eller vem som helst, härma, testa gränserna, sök dig fram tills det börjar kännas bra...

Beställ CD från http://www.mindvoice.com/

Köp programmet Melodyne Uno http://www.celemony.com/cms/index.php?id=uno , spela in din sång, studera den grafiskt, lär dig var du gör dina "fel", öva på det, sjung in igen och jämför...

...eller gå till en sångpedagog på närmaste musikgymnasium eller högskola...

...men som vanligt är grunden sjung, sjung och sjung...dagligen

/Jan Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

y4r0ze (oregistrerad)

Rewind: Bor hon i Göteborg? Om hon gör det, skulle du kunna PM'a hennes mail om hon har någon?

MusikMakareN: Kikade lite på det där programet men gillar inte o köpa program bara sådär...finns ingen trial?

Edit: Hittat trailer! =)

Va bara o söka på "demo" där uppe till vänster...

Redigerat av y4r0ze
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi är alla olika, jag tror att alla (nästan) kan sjunga men på sitt sätt jag menar i mina öron är Håkan Hellström en riktig suring till sångare, men i någon annans öron låter han godis.

Jag tror att man kan behöva lite hjälp av en sångpedagog, åtminstånde med det tekniska (stöd, andning mm) men håkan blir aldrig någon bruce dickenson hur mycket pengar han lägger på sånglektioner, men det går ju bra för honom ändå.

Kör din egen stil, sjung mycket ta hjälp med det tekniska genom en pedagog.

Ps. skulle själv behöva en sångpedagog så man kunde få reda på hur allt hänger ihop Ds. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm...mjo..gå o nynna kan man ju göra.

Ingen som har några sånpedagoger o rekomendera i Göteborg?

kolla med Svenska kyrkan (går nog bra med viket samfund som helst)...

nästan alla församlingar har en kör.... det betyder att dom har minst en körledare.

har man tur så är dom sångpedagoger

har man mindre tur så brukar dom känna till någon...

Göteborg har väl en musik högskola... undrvisar säkert sångpedagoger och då brukar dom vara i behov av övningselever....

Link to comment
Dela på andra sajter

y4r0ze (oregistrerad)

Okey, sångpedagog ska jag kolla upp. Ska snacka me en som jag tror har lite kontakter idag.

Också är det det där med tonart...har ingen direkt koll på vilken ton jag sjunger i när jag inte går upp eller ner, men när jag snackar visar gitarr stämmarn på D och när jag försöker sjunga går den upp till G.

Vet inte om gitarr stämmare är världens bästa sak för o kolla det på, men bättre än inget iaf...😉

Så, nu är det det där med att jag aldrig har suttit o pluggat hur man ändrar tonart på låtar på gitarr, minsn dock att jag hadde något papper någonstanns där det stod vilka ackord som var för vilka tonarter o vilka ackord det var ifall man körde i en annan tonart.

såg ut typ såhär:

D : *ackord* *ackord* *ackord* *ackord*

G: *ackord* *ackord* *ackord* *ackord*

Alla ackorden var rakt under varandra och i samma följd på hela listan så det inte var allt för svårt att spela i en annan tonart. Någon som kanske skulle kunna skriva eller länka något sådant här?

Link to comment
Dela på andra sajter

naaa inte sångpedagog.. sjung mycket och mer och gör det till tex när du spelar gitarr eller piano då tvingas du till slut följa dom tonerna och förr eller senare kommer du hitta. Sjunga med skivor går också bra

"Hur gör man om man har en röst som även när man snackar låtar störd? ^^"

så känner jag också. Tycker jag låter helt störd på inspelningar när jag talar men när jag sjunger låter det helt okej.

Försök inte låta som nån annan då MÅSTE man kunna sjunga utan låt som dig själv och försök hitta ditt "ljud".

Det är samma med sång som att spela en låt, det är lättare att spela nåt man själv kommit på än nån annans.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tjenare, ja sång är ju inte det lättaste att ge tips inom..

Men jag tycker att du ska ta kontakt med en sångpedagog, det är nåt jag borde gjort själv känner jag =)

Det bästa tips jag kan ge dig är att lira in medans du övar. Det låter alltid bättre i ens huvud än i andras öron.. så det gäller att träna fram klangen så att det låter så som du tänkt dig även när du lyssar på inspelningen.

Att öva tonsäkerhet är ovärderligt.. waila, pressa toner och härma snygga tekniska nummer så kommer det av sig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

jag gick hos Bo Sydow i stlm, en mycket rutinerad pedagog/sångare med flertalet mer eller mindre kända sångare som kunder. Han lärde mig en teknik som jag haft stor nytta av. Använd stämbanden!!! ... men gör det rätt. Det är aldeles för många som "öppnar"strupen och tar i enbart från magen. Maqen skapar inga trevliga ljud, det gör stämbanden.

Prova att skapa "ehhhh ljud" där du känner att det är stämbanden som arbetar. (brukar låta för dj...igt dom första 400 gångerna). Börjar sedan att kombinera det med "stötar" från magen. Ganska snart börjar det faktiskt att låta bra, men träning och åter träning.

Etta annat bra tips är att lägga sig på ett bord med benen kvar på golvet. Ta en ton samtidigt som du gör situps. Om du samtidigt spelar in din ton så skall du se att det inteär så lätt som det låter.

Lycka till

/mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Nadya (oregistrerad)

Hej hopp! Lite förvånad att inte några riktiga PRO:s har varit här inne och svarat på din tråd! Jag är inget pro men har tagit sånglektioner ganska länge. Sånglektioner är grymt bra att ta. Men det är inte säkert att man hittar en bra prisvärd sånglärare. Sätt upp lappar på musikhögskola/dylikt så kanske du får en trevlig blivande sångpedagog som är lika glad att hitta dig att öva sig på.

De bästa knepen jag fått från mina lärare;

stödet till sången ska ju komma från magen och inte halsen/axlarna/övre delen av bröstkorgen. När man ligger ner andas man med magen, likaså när man är arg och tar i och skriker. Man kan försöka att komma ihåg hur det känns att andas med magen och sedan stå upp och säga "S,S,S" eller "F,F,F", eller "TSSSST", liksom puffa med magen för att få igång känslan. När man släpper in ny luft innan varje ansats ska man inte anstränga sig och ta ett stort andetag utan liksom kort släppa spänningen i magen och låta ny luft automatiskt ta plats i kroppen. När man sjunger sånger och så kan man ta hjälp av konsonanterna för att få kraft. Och det gäller att hålla kraften ända ut i alla fraser, inte släppa för tidigt.

Det är viktigt att ha bra hållning med huvudet så att man inte är spänd i halsen. Det ska kännas lite som när man gäspar när man är helt avslappnad. Halsen ska vara som ett varmt rör där luften flödar. 😮

För att bli avslappnad men ändå ha stödet med sig är det viktigt att hela kroppen är med när man sjunger. Jag har fått göra fåniga rörelseövningar hos alla mina sånglärare. Man börjar ofta skratta och känner sig ful och löjlig, 😆 men det är bra. Gå omkring i rummet, gestikulera, böja på knäna, skaka loss, m.m, m.m...

Tungan ska ligga avslappnad i mitten av munnen, inte glida bakåt så att man sväljer tonerna. Den ska vila mot främre lägre tandraden. Man kan få tungan i rätt läge genom att pressa den upp mot gommen i ca 30 sek och sedan slappna av. Dess naturliga läge är ganska högt och långt fram.

För att få en klar klang ska ljudet vara aningens nasalt (inte för nasalt såklart! vissa har säkert problem tvärtom). Jag har lite svårt att få till det. Man kan öva genom att göra "humle-ljud", bzzzzz och surra upp och ner i glisandon (glida snabbt över alla toner fram och tillbaka i en skala utan att riktigt sjunga, man låter lite som en siren). Bokstäver som M, N, e, i och y är bra att sjunga på. Man kan hålla ett finger på pannan mellan ögonen för att liksom fösöka känna en lätt vibration i huvudet när man får till det. Det är också bra att grimasera på olika sätt för att försöka hitta ljudet.

Mitt största problem är övergången mellan bröst-och huvudklang, det är viktigt att ha kraft i båda lägen. Man kan nämligen sjunga med "talrösten" som har bröstklang, och övergår i huvudklang när man sjunger på höga toner. Kraften släpper ofta på de övre tonerna, eller det låter iallafall helt annorlunda. Det gäller att ha med sig stödet från magen och kraften även där uppe. Jag övar ihjäl mig på det och det känns som att jag aldrig kommer att komma över den värsta skarven, men jag antar att det bara gäller att ÖVA, ÖVA och åter ÖVA... det gör inget om man har skarv, bara man kan hantera båda "rösterna" (min sånglärare säger alltid, "det är bara EN röst! Inte två!" för att jag ska sluta tänka på det, men det känns så).

Det gäller väl att sjunga mjukt men med kraft och känsla, och försöka att vara lyhörd och använda örat för att höra när det låter illa. Det är som de andra sagt grymt bra att härma andra artister för att komma på hur man kan använda rösten på olika sätt, och att spela in sig själv så man kan justera saker man själv hör är knasiga.

Keep going!!! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

sen är det ju det där med vilken oktav man sjunger i. En bas kommer ju aldrig kunna ta en sopranstämma med full kraft, hur mycket han än pressar liksom. Som jag förstått det så har man sin naturliga "sångoktav" där man kan sjunga obehindrat, utan att spänna käken och halsen.. man kan räkna ut den ganska enkelt med hjälp av ett piano.

Hade sånglektioner i mp3 förut, med skitbra exempel och övningar.. tyvärr försvann dom när jag formaterade och jag kunde aldrig hitta dom igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...