Caparison Posted September 27, 2005 Share Posted September 27, 2005 hej jag undrar hur jag ska bete mig för att reampa om jag använder mig av en v-amp för att spela in.. målet är att göra en fet distad gitarr uppsättning.. MVH Stellan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piccazzo Posted September 27, 2005 Share Posted September 27, 2005 (edited) Sök på forumet då Feting Dist gitarr behandlats ett antal gånger. Tillvägagångs sättet är det samma oavsett hjälpmedel. Grunden är i alla fall 3 tagningar Tight, panorerade V,H,C Inte för mycket dist på själva grundljudet då disten förstärks med tripplade eller fler gitarrer. Efter 10 sek sökande har jag funnit Forum 1 Forum 2 Forum 3 Edited September 27, 2005 by Piccazzo Link to comment Share on other sites More sharing options...
onid Posted September 27, 2005 Share Posted September 27, 2005 (edited) spela in en ren linesignal. Utan V-amp alltså. När den väl är inspelad så ska du köra ut signalen från inspelningsenheten in i den stärkare du vill använda. Den mickar du med din favoritmick och kör genom din favoritpreamp och så spelar du in signalen på nytt. EDIT: Det jag beskrev är reamping. Sen så ska du självklart dubba allt extremt tajt som piccazzo beskrev Edited September 27, 2005 by onid Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caparison Posted September 27, 2005 Author Share Posted September 27, 2005 om man lyssnar på skivor med bra ljud på så har dom oftast fått till ljud som det känns som att man aldrig skulle kunna få själv.. hur mycket av ljudet är ordnat efteråt med typ eqar och kompressorer osv?. och o man lägger kompressor på en distad gitarr vad är det man vill pressa ihop är det botten eller är det helt enkelt hela ljudet?! Link to comment Share on other sites More sharing options...
onid Posted September 27, 2005 Share Posted September 27, 2005 om man lyssnar på skivor med bra ljud på så har dom oftast fått till ljud som det känns som att man aldrig skulle kunna få själv.. hur mycket av ljudet är ordnat efteråt med typ eqar och kompressorer osv?. och o man lägger kompressor på en distad gitarr vad är det man vill pressa ihop är det botten eller är det helt enkelt hela ljudet?! Mycket av de senaste metalproduktionerna är gitarrljuden inte särskilt mycket påverkade efteråt. Man skär lite i mellanregistret typ. Kompressor används inte så ofta till just hårtdistade gitarrer. Vissa gillar det vissa gör inte det. Du måste ha en ordentlig topp och en bra låda för att komma nånvart. Topparna som används idag för att få fet dist är: Peavey 5150 mk1 (OBS att ettan låter bättre än tvåan i studio, fräsigare diskant) ENGL Savage Mesa Boogie Dual rectifier (de äldre 2kanaliga) Marshall JCM800 (med en boostpedal typ Tubescreamer) Sedan handlar det mycket om hur du mickar lådan och vad du använder för mickar och preamps. Kom ihåg, låter inte grundljudet bra på en gång så går det inte att få bra ljud sen. Det fixar sig inte i mixen!! 😮 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mornel Posted September 27, 2005 Share Posted September 27, 2005 hur mycket av ljudet är ordnat efteråt med typ eqar och kompressorer osv?.och o man lägger kompressor på en distad gitarr vad är det man vill pressa ihop är det botten eller är det helt enkelt hela ljudet?! Distorsion komprimerar ju ljudet i sig, så om du smackar på med rejält med dist så ska du nog inte behöva komprimera ytterligare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caparison Posted September 28, 2005 Author Share Posted September 28, 2005 det har jag också tänkt på.. på skivor hör man nästan aldrig "fräset" så starkt som jag tycker det blir när man ställer in ljud och liknande o drar man ned diskanten får man ju ingen närhet kvar hur gör man då? måste man få upp förstärkaren på högre volymer så den får jobba mer eller är det helt enkelt jag som gör fel inställningar!? har inte någon nån liten fil med bara en gitarr som typ visar, inspelningen direkt från stärkaren så jag kan höra lite hur mycket jag är ute o svänger om vad vi talar om! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts