Jump to content
Annons

Testa hur smart du är


Nelerion

Recommended Posts

Annons

Du fick en score på 7 av 11 möjliga

Din karaktär: Normal intelligens

Ytterligare beskrivning av ditt resultat finner du under:

"Var nöjd, men bli inte stursk.

Det kan ju vara tänkbart att du har fuskat eller använt

en kalkylator. Du har kanske försökt att lura dig själv."

Jag skäms nästan..

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta visar på en god natts sömn.

Jag gjorde detta själv 5 minuter efter

det att jag hade vaknat och tänkte

mig verkligen inte för.

6 av 11 😉

Tänk vad mycket man svarar innan

man tänker efter här i livet.

Link to comment
Dela på andra sajter

10/11. 😉 Missade bara volleyboll-frågan. Är defintivt ingen sportfåne, så det blev ett helt slumpmässigt svar eftersom jag inte hade den blekaste...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Intressant detta, men tyvärr är både de flesta av frågorna felställda och dåligt formulerade. Även svaren haltar betänkligt. Nu testar inte detta något seriöst tyvärr.

Hade 10 av 11, men missade på datumfrågan. Normalt menar man ju med frågan Hur många månader har 28 dagar, alltså hur många månader har 28 dagar.

Svaret är egentligen fel. Svaret kan inte vara att alla månader har 28 dagar. Det är klart att ALLA månader har en 28:e dag, även de som har 30 eller 31 dagar totalt, men det är inte samma sak som att säga att alla dagar HAR 28 dagar. Fel fel fel!

"Några månader har 31 dagar, hur många har 28?" Underförstått så betyder det "hur många månader har 28 dagar?" och INTE "hur många av årets månader har en 28:e dag?"

Urlöjligt test. Felformulerade frågor gör mig bara irriterad. En fråga ska vara ställd på ett sånt sätt att den inte kan misstolkas.

SATANS HELVETE!

😉

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart att ALLA månader har en 28:e dag, även de som har 30 eller 31 dagar totalt, men det är inte samma sak som att säga att alla dagar HAR 28 dagar. Fel fel fel!

Den där störde jag mig oxå lite på, men tänkte att det kan inte vara det lättaste och mest logiska svaret, det måste vara nåt lurt. Sådär tänkte jag på alla frågorna och därför fick jag alla rätt utom på den som det var dubbel-lurt på. :rolleyes:

Men nu lär ju ingen annan svara fel på datum-frågan iaf... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Eller förhoppningsvis så gör de testet direkt genom att klicka på länken i inledningsposten utan att läsa hela tråden först. Eller ännu hellre, sänder in en riktig test istället.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

8/11. Men jag tror inte det var det som var själva testet. Testet gick ut på att se om man överhuvudtaget tog sig tid. Jag menar, det är en strålande sensommardag och här sitter man och svarar på nåt fjantigt test på internet. Hur smart är det?!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en sak att säga till mitt försvar: Jag började jobba i dag efter 4 veckors semester - så jag behöver ta det lite lugnt med ett löjligt test... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Urlöjligt test. Felformulerade frågor gör mig bara irriterad. En fråga ska vara ställd på ett sånt sätt att den inte kan misstolkas.

SATANS HELVETE!

Någon som inte fick alla rätt misstänker jag.

😄

Eller ännu hellre, sänder in en riktig test istället.

Nu var detta inte ett inlägg om huruvida smart

du är i förhållande till 100-tusentals andra värld-

en över utan ett litet roligt morgontest. Om du

nu prickade in 10 rätt av 11 där '28-dagen' var

den som falerade det hela får du väl helt enkelt

'tolka' det som om du klarade det iom att det

'tolkades' i läsningan av frågan.

Facit har inte alltid rätt.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Jag håller helt med musik! Detta är absolut inte ett intelligenstest!

Jag fick 8/11. Missade den med 17:de Maj, frimärkena och volleybollmatchen. Den med volleyboll var nog mest felformulerad enligt mig. Det står "främsta raden", skall båda lagen räknas med blir det 2 rader, alltså skulle det stått "främsta raderna".

Link to comment
Dela på andra sajter

5/11, fast jag har fortfarande "Normal intelligens"...tackar!

Jag vart mest sur på pillrena som skulle räcka i en halvtimma, efterssom jag först tänkte såsom svaret ville ha det. Ändrade dock snart till 90 minuter, eftersom halvtimmes-effekten på det sista pillret kommer ligga kvar fram till den 90e minuten...

Aja, nån som vet vart den sista kronan tog vägen? Eller åtminstone kommer ihåg gåtan (den där de checkar in på hotell och får rabatt) den är knepig..

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Nelerion: Det är lugnt. Förlåt att jag överreagerade. Jag är bara van att ha fler rätt än 10 av 11... :rolleyes: Jag reagerade mest på att frågorna inte var fullständigt formulerade, vilket är samma sak som att de är felformulerade. Men visst var det bara meningen som ett opretentiöst litet morgontest i all välmening. Det vore faktiskt bättre om jag lyckades skicka in en länk till ett annat test själv, istället för att bara klaga på andras försök.

Polardark: Du kan visst skicka in till Mensa om du känner för det. Detta lilla kluriga test har inga paralleller med intelligensmätning! Jag gjorde f.ö. ett försök

och testade och fick IQ 270, men det är ju bara för att Mensa lägger (alltför) stor vikt vid logik-faktorn. Det finns ju faktiskt fler intelligensfaktorer. Min sämsta är detta med rymdseende, att se i tre dimensioner alltså. Frågor inom detta område är av typen: "Den ihopvikta figuren till vänster, motsvaras den av A, B, C, D eller E? "(Där A, B, C, D och E är platta bilder med streckade linjer som man kan vika till olika figurer). Var det förståeligt? Jag kan inte ens förklara det begripligt haha... :rolleyes: Där har jag iaf bara normalintelligens knappt... Sedan lär det ju vara så att just rymdseendet är den mest manliga av intelligensfaktorerna, sägs det. Otäckt!

😕

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Polardark: Du kan visst skicka in till Mensa om du känner för det. Detta lilla kluriga test har inga paralleller med intelligensmätning! Jag gjorde f.ö. ett försök

och testade och fick IQ 270, men det är ju bara för att Mensa lägger (alltför) stor vikt vid logik-faktorn. Det finns ju faktiskt fler intelligensfaktorer. Min sämsta är detta med rymdseende, att se i tre dimensioner alltså. Frågor inom detta område är av typen: "Den ihopvikta figuren till vänster, motsvaras den av A, B, C, D eller E? "(Där A, B, C, D och E är platta bilder med streckade linjer som man kan vika till olika figurer). Var det förståeligt? Jag kan inte ens förklara det begripligt haha...😄Där har jag iaf bara normalintelligens knappt... Sedan lär det ju vara så att just rymdseendet är den mest manliga av intelligensfaktorerna, sägs det. Otäckt!

Du kan ju knappast gå omkring och tro att ett IQ-test där du får 270 är ett riktigt test. IQ-skalan har ett medel på 100 och en standardavvikelse på 15 (det finns nån annan skala där standardavvikelsen är 24). Kort o gott betyder det att du skulle vara bland de absolut smartaste personerna i Norden.

Mensa mäter om man har IQ över 131, dvs är bland de smartaste 2% av befolkningen. Att mäta IQ-kvoter mycket högre än så är otroligt svårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

17/11 - Du är överintelligent, passa dig så du inte exploderar 🙁

Nja, 8 hade jag, håller med om at det borde stått främsta raderna, men eftersom jag är troende ateist så missade jag Moses. Äpplena tycker jag är felformulerat, tar jag bort något så har jag väl inte kvar det? 🙁

edit: fast det är tisdag kväll och jag har druckit två öl 😏

Redigerat av Per_a_55
Link to comment
Dela på andra sajter

Prova den här:

Intelligenstest från Andersen Consulting.

Är du smartare än en fyraåring? Följande test består av fyra enkla frågor och resultatet avslöjar på vilken nivå du befinner dig.

Försök att lista ut frågan innan du kikar på det rätta svaret.

Frågorna är inte speciellt svåra!!

Fråga 1.

Hur sätter du en giraff i kylskåpet?

Rätt svar : Du öppnar kylskåpsdörren, sätter in giraffen och stänger dörren.

Meningen var att testa huruvida du tänker enkla saker på ett onödigt komplicerat sätt.

Fråga 2.

Sedan, hur sätter du en elefant i kylskåpet?

Fel svar : Du öppnar kylskåpsdörren, sätter in elefanten och stänger dörren.

Rätt svar : Du öppnar kylskåpsdörren, tar ut giraffen, sätter in elefanten och stänger dörren.

Detta testade din förmåga att förstå konsekvenserna av det du gjort innan.

Fråga 3.

Lejonkungen är värd för den globala djurkonferensen. Alla djur deltar, förutom en. Vem är inte där?

Rätt svar : Elefanten. Elefanten sitter ju i kylskåpet.

Den här frågan testade ditt minne. Även om du skulle ha svarat fel i de 3 föregående frågorna har du en chans kvar.

Fråga 4.

Sedan måste du simma över floden, men i floden bor ju massa krokodiler. Hur klarar du detta?

Rätt svar : Du simmar över floden. Alla krokodiler är ju på konferensen.

Denna fråga testade din förmåga att lära dig av dina misstag. Enligt Andersen Consulting svarar ca 90% av de testade "yrkeskunniga" fel i alla frågor. Många dagisbarn har kunnat svara rätt i många ut av frågorna. Enligt Andersen Consulting är detta ett motbevis på att de flesta "yrkeskunniga" skulle vara på fyraåringars nivå. ÄR du smartare än en fyraåring?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...