Jump to content
Annons

Orättvist hög volym!


El Paco

Recommended Posts

Tja!

Jag har lagt ner ganska mycket pengar på min studio, men har alltid haft problem med lågt och ibland dovt ljud när jag bränner ner till en CD. Så köpte min kompis Cubase SX, ett ljudkort och en mixer och första låten han spelade in blev jättehög jämfört med mina låtar. Det konstiga är att han bara spelade in en ak. gitarr och sång utan effekter eller mastring och det låter fan lika högt som vilken CD som helst! Hade jag spelat in så utan effekter hade volymen varit betydligt mycket lägre. Vad kan detta bero på? Jag har ju allt som han har! Är det bara att fortsätta pressa volymen i inspelningssignal, mixen och i Waves L3? Men varför får han upp volymen utan det?

Den som kan svara på detta är en hjälte!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det enda sättet man kan skruva upp volymen digitalt är att se till att den högsta volymen precis är på gränsen att distordera och det gör du genom att normalisera.

Är det fortfarande skillnad så får du använda kompressor eller nått annat som trycker till volymen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Normalisera är när man bearbetar en lljudfil så att den högsta peaken på filen når ett bestämt värde oftast då strax under 0 db. Dvs man höjer volymen på HELA filen så högt det går utan att det blir överstyrt. Till skillnad från maximizing där man kappar toppar (limiting) eller komprimerar så att man (i jämförelse med normalisering) kan höja ännu mer. Ungefär så (det finns säkert någon som kan beskriva det mer exakt).

Normalisering finns nog i de flesta inspelningsprogram. Kolla under "process", "förbättringar", "plugins" eller liknande menyer.

Tror att det ibland finns som funktion i brännarprogram. Möjligen skulle du då kunna ha ett där nivån är ställd för lågt. Ställ den på -0,3 db så finns det lite marginal.

Hoppas du blev något klokare 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack pwayne!

Det kanske kan vara något sånt värde som jag ställt fel. En ny sak jag upptäkt är att bara jag lägger in en vanlig mp3 låt så styr det över. Så ska det väl inte vara? Känns som allt styr över alldeles för snabbt. Vad kan det vara för inställning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...