Jump to content
Annons

Midi-inspelning blir osynkat


hammagrella

Recommended Posts

1191.gif En irriterande grej händer mig ibland i Cubase (SL).

När jag lirar in MIDI från keyboardet med påslagen metronom/click, så lagras midi-noterna lite före tempot som jag spelade in till. Detta även när jag (jo det händer) spelar grymt tajt exakt på klicket.

Problemet uppstår bara ibland, oftast när jag under en session har lirat mycket midi. Problemet löses genom att starta om Cubase.

Knäppt va?

Nå, jag kan leva med detta. Tänker inte installera om Cubase, Windows, flytta till nytt hus eller byta efternamn för att fixa det här...MEN om det nu är så enkelt så att det bara är ett klick i någon inställningsbox någonstans, så är det ju värt att fråga!

Facts:

Roland midi-keyboard

M-audio Delta 2496 ljudkort

Windows 2000

Cubase SL

Redigerat av hammagrella
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
novation (oregistrerad)
1191.gif En irriterande grej händer mig ibland i Cubase (SL).

När jag lirar in MIDI från keyboardet med påslagen metronom/click, så lagras midi-noterna lite före tempot som jag spelade in till. Detta även när jag (jo det händer) spelar grymt tajt exakt på klicket.

Problemet uppstår bara ibland, oftast när jag under en session har lirat mycket midi. Problemet löses genom att starta om Cubase.

Knäppt va?

Nå, jag kan leva med detta. Tänker inte installera om Cubase, Windows, flytta till nytt hus eller byta efternamn för att fixa det här...MEN om det nu är så enkelt så att det bara är ett klick i någon inställningsbox någonstans, så är det ju värt att fråga!

Facts:

Roland midi-keyboard

M-Audio Audiophile ljudkort

Windows 2000

Cubase SL

Hej!

Detta kanske kan hjälpa:

1. Ställ in så du kör "Audioklick" i Cubase

-Transport i menyraden och kryssa i audioklick istället för midi.

2. Kontrollpanelen > System > Avancerat > Prestandainställningar > Avancerat > Scheemaläggning av processer: VÄLJ Bakgrundstjänster.

ASIO ljudkort ska fungera bättre då.

Hoppas det hjälper, eller det kanske du redan provat? 🙁

Redigerat av novation
Link to comment
Dela på andra sajter

1191.gif En irriterande grej händer mig ibland i Cubase (SL).

När jag lirar in MIDI från keyboardet med påslagen metronom/click, så lagras midi-noterna lite före tempot som jag spelade in till. Detta även när jag (jo det händer) spelar grymt tajt exakt på klicket.

Problemet uppstår bara ibland, oftast när jag under en session har lirat mycket midi. Problemet löses genom att starta om Cubase.

Knäppt va?

Nå, jag kan leva med detta. Tänker inte installera om Cubase, Windows, flytta till nytt hus eller byta efternamn för att fixa det här...MEN om det nu är så enkelt så att det bara är ett klick i någon inställningsbox någonstans, så är det ju värt att fråga!

Facts:

Roland midi-keyboard

M-audio Delta 2496 ljudkort

Windows 2000

Cubase SL

Du skulle kunna gå in under DEVICE MANAGER och titta på vad latencyn ligger på även om du har ett bra audio interface som har låg latence i sig. Jag hade ett liknande problem med LAYLA 24-kortet 19-tums rack när jag spelade in det. Saken är den att man får ju flytta alla eventsen manuellt till närmaste taktslag vilket kan vara lite segt emellanåt.

Vad jobbar du med för mjukvarsyntar? Har du några mjukvarusamplers som jobbar med DFD-streaming d.v.s. Direct From Disc-streaming, varför jag frågar är att ladder den direkt ifrån RAM-minnet och det är mycket midi på en gång så har ju det med latencyn att göra och det avgör att du hör musiken i efterhand kontra nedtrycket på tangenterna och därmed förskjuts eventsen lite innan själva taktslaget. Förstår du vad jag menar??

Det kan också vara en lite n bidragande orsak till att det kan vara lite strul.

Egna erfarenheter ifrån Fred. Hoppas att du får ordning på det för att Cubase SX är annars ett enastående program att jobba i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är möjligen inte det ökända problemet med emulerade portar som spökar?

Här finns lite hänvisningar till sådant: https://www.studio.se/index.php?showtopic=1407

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...