Jump to content
Annons

Glass i söderhavet


Itzhak

Recommended Posts

Annons
  • Svar 84
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Man vet inte om man ska skratta eller gråta... :rolleyes:

Allt detta har gått till gigantiska överdrifter.

Jag kan inte se någon som helst negativ laddning i ordet "Neger". Det är ju bara benämningen på en folkgrupp med vissa huvudsakliga karakteristiska drag - precis som "Asiater", "Indianer", "Européer", "Sydamerikaner", "Eskimåer" etc...

Det är vissa politikers förmåga att ständigt övertolka saker och pressens förmåga att slå upp jätterubriker om allt som kan låta rasistiskt om man vill tolka det så, som har lett till de idiotiska diskussioner som har uppstått runt glass, kakor etc.

Om man ska förbjuda ordet "Neger", så ska man samtidigt förbjuda alla andra ord som beskriver folkgrupper. Undrar om det egentligen förekommer en liknande debatt i något annat land än Sverige... Jag tvivlar... 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska förbjuda ordet "Neger", så ska man samtidigt förbjuda alla andra ord som beskriver folkgrupper. Undrar om det egentligen förekommer en liknande debatt i något annat land än Sverige... Jag tvivlar... :rolleyes:

det som stör mig mest är att det hela bara är en följd av amerikaniseringen i samhället. jänkarna hade sina slavar och lagstadgad segregation, nu börjar en massa svenska (infödda/inflyttade) "nigger-wanabies" gnälla och vill vara en del av det förtryckta amerikanska samhället.

helt plötsligt blir det fult att ge sina barn sagor av astrid lindgren, för att några har bestämt att ordet "neger" plötsligt är en svenskt nedsättande ord för svarta.

en annan praktidiot hörde jag i morse, som tyckte att svenskarna skulle be (honom) om ursäkt och inte använda ordet mer.

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Att använda ord som folkstorm om nått som sänds i P1 är väl ändå att sakna alla proportioner. Även om samtliga P1 lyssnare skulle ta illa upp är vi knappast ens procent av befolkningen, snarare promille.

Link to comment
Dela på andra sajter

En gammal klasskompis mamma hittade en väggbanner från 50-talet på en vind på ett dagis. Det var en banner som hade suttit längs med en vägg och som innehöll hela alfabetet, med tillhörande bild och ramsa.

På N gick att läsa ramsan "Negern är en ful krabat, äter människor till mat"! 😆

DÄR kan vi diskutera rasism, eftersom ordet används på ett negativt sätt.

En äldre generation reagerar därför på ordet som rasistiskt.

Men det är ju inte ordet som är fult! Det är den gamla negativa klangen som äldre människor vuxit upp med och reagerar på, men hos yngre människor har det ingen negativ klang eller rasistisk betydelse. 🙂

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

En gammal klasskompis mamma hittade en väggbanner från 50-talet på en vind på ett dagis. Det var en banner som hade suttit längs med en vägg och som innehöll hela alfabetet, med tillhörande bild och ramsa.

På N gick att läsa ramsan "Negern är en ful krabat, äter människor till mat"! 🙂

😆

Kan inte rå för att jag tycker sånt är hur roligt som helst.

Det bästa jag varit med om var ändå när ett israeliskt band (bestående av judar) satt och berättade jude/naziskämt för tyska trashmetallarna Destruction. 😄

Gissa om tyskarna tyckte det var pinsamt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

En gammal klasskompis mamma hittade en väggbanner från 50-talet på en vind på ett dagis. Det var en banner som hade suttit längs med en vägg och som innehöll hela alfabetet, med tillhörande bild och ramsa.

På N gick att läsa ramsan "Negern är en ful krabat, äter människor till mat"!  😳

😆

Kan inte rå för att jag tycker sånt är hur roligt som helst.

svårt att inte tycka att det är askul. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

En gammal klasskompis mamma hittade en väggbanner från 50-talet på en vind på ett dagis. Det var en banner som hade suttit längs med en vägg och som innehöll hela alfabetet, med tillhörande bild och ramsa.

På N gick att läsa ramsan "Negern är en ful krabat, äter människor till mat"!  😆

DÄR kan vi diskutera rasism, eftersom ordet används på ett negativt sätt.

En äldre generation reagerar därför på ordet som rasistiskt.

Men det är ju inte ordet som är fult! Det är den gamla negativa klangen som äldre människor vuxit upp med och reagerar på, men hos yngre människor har det ingen negativ klang eller rasistisk betydelse. 😳

och samtidigt så är det många "äldre" som inte tycker att det är fult och nedsättande. jag tror inte att det var på det viset astrid lindgren menade när hon skrev pippi i söderhavet.

för mig så var det naturligt att kalla negerbollar för just "negerbollar". det är något som har blivit fult på senare år och det verkar vara unga som mer automatiskt assosierar det med något negativt.

edit. det var faktiskt en jävligt klämmig ramsa du hade där.

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

En gammal klasskompis mamma hittade en väggbanner från 50-talet på en vind på ett dagis. Det var en banner som hade suttit längs med en vägg och som innehöll hela alfabetet, med tillhörande bild och ramsa.

På N gick att läsa ramsan "Negern är en ful krabat, äter människor till mat"!  🙂

🙁

Kan inte rå för att jag tycker sånt är hur roligt som helst.

svårt att inte tycka att det är askul. 🙂

Jo, jag har svårt att tycka att sånt är kul. Ärligt talat så vände det sig i magen på mig när jag såg en sådan grov förolämpning mot en hel kontinent.

Att mina föräldrar har växt upp i en sån skola är ofattbart.

... förövrigt så har väl ordet "neger" fått en negativ klang för att det missbrukats i rasistiska sammanhang.

Precis som den svenska flaggan har fått en negativ klang p.g.a. de små korttänkande mentalsjuka idioter som går omkring och använder vår fana till rasistiska ändamål.

Link to comment
Dela på andra sajter

... förövrigt så har väl ordet "neger" fått en negativ klang för att det missbrukats i rasistiska sammanhang.

Precis som den svenska flaggan har fått en negativ klang p.g.a. de små korttänkande mentalsjuka idioter som går omkring och använder vår fana till rasistiska ändamål.

Och effekten av det där är det sjukaste..

Skolorna kan inte hissa svenska flaggan och sjunga "Du gamla Du fria" på skolavslutningen utan att det anses vara rasdiskriminering och Astrid Lindgrens sagor måste censureras.

Det känns som vi bara ger de där "mentalsjuka idioterna" vatten på kvarnen när vi förvärrar det så här... jag tror media gör långt mer skada än någon annan. De bara vinklar det annorlunda.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag var liten så kallade vi muslimer för musselmaner eller muhammedaner. Undrar om det är lika kränkande?

Sedan är det klart att neger kan ses som ett skällsord eftersom det har används som ett sådant.

Kul att du använder amerikanisering i dett resonemang Itzak, var och varannan Hiphop wigga säger ju "was´up nigga" till varandra, oavsett hur bleka de än är. Ofattbart. Eller ytterligare ett bevis på att egghuvudet = kapten Stofil. 😉

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

var och varannan Hiphop wigga säger ju "was´up nigga" till varandra, oavsett hur bleka de än är.

Tänker genast på filmen "Rush Hour" där Chris Tucker går in i en bar och säger "Waz'up my nigga" som hälsningsfras. Jackie Chan går in senare och upprepar samma fras - då blir det bråk. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag var liten så kallade vi muslimer för musselmaner eller muhammedaner. Undrar om det är lika kränkande?

Sedan är det klart att neger kan ses  som ett skällsord eftersom det har används som ett sådant.

Kul att du använder amerikanisering i dett resonemang Itzak, var och varannan Hiphop wigga säger ju "was´up nigga" till varandra, oavsett hur bleka de än är.  Ofattbart. Eller ytterligare ett bevis på att egghuvudet = kapten Stofil.  😉

meningen är ju inte att man ska gå omkring och vara nedlåtande och kränkande, men just ordet "neger" är intressant att diskutera ur nån form av sociolingvistiskt perspektiv.

för visst har ordet använts nedlåtande!

men det har också ordet "jude" gjorts, men det är fortfarande helt okej att använda? orden finns för att det används, och det används för att människor anser sig behöva dem.

om folk istället börjar skrika "svartjävel" efter vissa grupper, så blir det bara en förskjutning och svarta anser det ordet vara kränkande istället.

Tänker genast på filmen "Rush Hour" där Chris Tucker går in i en bar och säger "Waz'up my nigga" som hälsningsfras. Jackie Chan går in senare och upprepar samma fras - då blir det bråk.  😕

sånt är jäkligt kul, och dessutom intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
men det har också ordet "jude" gjorts, men det är fortfarande helt okej att använda? orden finns för att det används, och det används för att människor anser sig behöva dem.

om folk istället börjar skrika "svartjävel" efter vissa grupper, så blir det bara en förskjutning och svarta anser det ordet vara kränkande istället.

Alla ord kan ju bli nedsättande om man förstärker dem. Både "neger" och "jude" ju inte nedsättande i sig. Lägger man däremot till "-jävel" i slutet förändras hela meningen med orden radikalt. Jude går ju för övrigt inte att ta bort då det är likställt med kristen, hindu, muslim eller buddhist. 😕

För min del har jag inga problem med ordet "neger" då det helt enkelt betyder "svart". Men visst ska man respektera om en person tar illa vid sig av det.

"Nigger" däremot förknippar jag med slaveriet i USA och det bör inte användas alls. Därför fattar jag inte poängen med att svarta går runt och kallar varandra det själva. Ännu mindre fattar jag varför små patetiska vita snorvalpar går och kallar varandra "nigga".

Redigerat av equinoxe
Link to comment
Dela på andra sajter

men det har också ordet "jude" gjorts, men det är fortfarande helt okej att använda? orden finns för att det används, och det används för att människor anser sig behöva dem.

om folk istället börjar skrika "svartjävel" efter vissa grupper, så blir det bara en förskjutning och svarta anser det ordet vara kränkande istället.

Alla ord kan ju bli nedsättande om man förstärker dem. Både "neger" och "jude" ju inte nedsättande i sig. Lägger man däremot till "-jävel" i slutet förändras hela meningen med orden radikalt. Jude går ju för övrigt inte att ta bort då det är likställt med kristen, hindu, muslim eller buddhist. 😕

För min del har jag inga problem med ordet "neger" då det helt enkelt betyder "svart". Men visst ska man respektera om en person tar illa vid sig av det.

"Nigger" däremot förknippar jag med slaveriet i USA och det bör inte användas alls. Därför fattar jag inte poängen med att svarta går runt och kallar varandra det själva. Ännu mindre fattar jag varför små patetiska vita snorvalpar går och kallar varandra "nigga".

.. sant.

Antar att en stor del av den negativa klang vi fått av svenska ordet "neger" kommer från just slaveriet.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller absolut med om vad som redan sagts i den här tråden...

Men jag kan ändå förstå att vissa kanske tar illa upp när det gäller ordet "neger".

Jag kan inte se någon som helst negativ laddning i ordet "Neger". Det är ju bara benämningen på en folkgrupp med vissa huvudsakliga karakteristiska drag - precis som "Asiater", "Indianer", "Européer", "Sydamerikaner", "Eskimåer" etc...

Det är ju faktiskt en viss skillnad på "neger" och de andra exemplen du tar upp. -"Asiat", "europé", "sydamerikan" är ju alla helt enkelt geografiska beskrivningar, så då vore väl "afrikan" snarast motsvarigheten.

Benämningen "Indian" har ju sin speciella historiska bakgrund (om man ska tro det man lärde sig i skolan) och "eskimå" har jag ingen riktig koll på vart det kommer ifrån....

Medans "neger" ju bara är en beskrivning av hudfärgen. -Lite på samma sätt som "rödskinn" som ju användes om indianerna förr, eller "gulingar" som ju asiater kallades i gamla cowboy-filmer...

Så jag har faktiskt slutat säga "negerbollar" inför andra människor (även om jag fortfarande automatiskt tänker det).

Link to comment
Dela på andra sajter

.. sen har jag förövrigt också fått för mig att det t.o.m. i gamla svenska uppslagsverk stått nervärderande saker om "negrer". Har ingen källa på detta, men vad jag minns så stod det t.ex. att det var "Djur som lever i hyddor i Afrika", och att "deras pannor är större och hårdare, och tår således hårda slag mot dem", m.m. ...

Helt vidrigt.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Jag funderar.. Vad ska man kunna använda för godkänt svenkt ord för neger så att man fattar att det är en neger man pratar om utan att det ska upplevas kränkade. Samma med muslim, jude etc..??? 😉

Själv tycker jag att det är ett fult ord om man t.ex säger nigger... men va tusan.. Lyssna på MTV när som helst.. Vad sjunger dom egentligen om dessa rapande 50-centare, MC:s etc.. ???

Näe usch... det har gått allt för långt.. Jag forsätter att äta goda hemgjorda negerbollar och ofta brukar jag bjuda mina negerpolare på dom också.. Vi brukar skämta om dom t.o.m 😄 Försök översätta negerboll till amerikanska t.ex 😕 Betydligt värre än nogger-glass 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Jag funderar.. Vad ska man kunna använda för godkänt svenkt ord för neger så att man fattar att det är en neger man pratar om utan att det ska upplevas kränkade. Samma med muslim, jude etc..??? 😕

Afrikan, Afro-Amerikan, Latin-Amerikan .. eller helt enkelt "mörkhyad" 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

.. haha, ja, och dessutom är det snarare vi som är färgade, iochmed att vår hy kan te sig i många fler färger än vad mörkhyade personer kan göra 😕..

Hursomhelst; jag tycker det är rätt onödigt att gå och stoppa folk i fack ännywäjj. En människa är människa, oavsett hudfärg. Det är möjligtvis om man behöver beskriva en person för någon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Afrikan, Afro-Amerikan, Latin-Amerikan .. eller helt enkelt "mörkhyad" 😄

Nja.. mörkhyad går bort direkt efter som jag tydligt fått det förklarat av mina mörka vänner att dom absolut inte vill bli förväxlade med t.ex en arab som också kan kallas mörkhyad 😕 .

Afro.. Hmm tja det kan ju funka..

Latin-Amerikan faller bort direkt det blir en annan folkgrupp det...

Amerikan?? Vad ska det vara med för överhuvudtaget ? det här har inget med Amerika att göra inte.

Sen beror det ju på hur man använder det hela.. Mina polare har inget emot att jag kallar dom negrer, blatting, svarting etc.. I skämtsam anda så kallar dom mig en massa saker också.. 😉 Men skulle detta stå i pressen eller användas av en nyhetsuppläsare då blir det nåt annat.. Hmm.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag föds är jag svart

När jag fryser är jag svart

När jag är varm är jag svart

När jag är sjuk är jag svart

När jag dör är jag svart

När du föds är du rosa

När du fryser är du blå

När du är varm är du röd

När du är sjuk är du grön

När du dör är du lila

Och du kallar mig färgad!

(http://www.xpress.se/~daap0060/dikter.html) ...

En dikt som jag vet funnits ett bra tag, för min morsa hade den uppsatt på väggen i mitt barnhem 😛 ..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...