Jump to content
Annons

E:mortal - Birth of a Phase - Uppdaterad


Drik

  

14 röster

  1. 1. E:mortal - Birth of a Phase - Uppdaterad

    • 5
      3
    • 4
      4
    • 3
      4
    • 2
      0
    • 1
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: Birth of a Phase

ARTIST/GRUPP: E:mortal

GENRE: Episk melodisk trance

LÅTLÄNGD: 7:08

KOMPOSITÖR: Fredrik Johansson

PRODUCENT: Fredrik Johansson

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: 160 kbit MP3

STORLEK: runt 8 MB

STATUS: Färdig, tror jag 😄

LÅTLÄNK: http://www.emortal.se/music/emortal-birth_of_a_phase.mp3

Blev precis klar med denna 😛

Det är en instrumental låt och kommer inte ha någon sång till.

Det är en lite sorgsen, mörk och episk låt med en hel del orkester stuk i sig.

Vad tycks? 😛

Redigerat av Drik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
[...]Vad tycks? :rolleyes:[...]

Skön harmonisk struktur. Skulle funka i vilken stil som helst tror jag... pop, hårdrock, tango m.m

Då det inte är så tydlig melodi så fungerar nästan ackordens uppbyggnad som långa fraser. Intressant! Dock tror jag att sång eller tydligare melodilinje skulle göra låten intressantare.

Link to comment
Dela på andra sajter

...med en hel del orkester stuk i sig.

Haha, betyder orden ingenting längre eller vad är det frågan om? Det finns ju inte ens ett uns "orkester stuk" i detta stycke. 😉

Inte min genre (eller, mer exakt; jag tål inte trance) så jag kan inte säga så värst mycket om låten i sig men produktionen känns ganska pro, även om vissa ljud är lite kantiga (klappen, exempelvis), och uppbyggnaden verkar fungera. Med sång på lyfter det sig nog några snäpp, gissar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, första minuten har ju en hel del orkester inslag då jag använder körer, stråkar, cellon, fioler mm, plus i slutet också, så visst finns det orkesterinslag, men kanske va lite i överkant att säga "en hel del" 🙂

Men jag ska fixa till mitten så att låten bryter ut sig mer och får mer energi, plus att korta ner slutet något, nästan en hel minut avslutning 😄

Sen ska jag kika med Vicky om hon e sugen att fixa något till det..

Men jag tror låten funkar dock som avslutning på albumet..

Redigerat av Drik
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, första minuten har ju en hel del orkester inslag då jag använder körer, stråkar, cellon, fioler mm

Ah, jag hör "kören" men något som liknar cello eller fiol finns inte i filen.

Hursom, jag förstår egentligen vad du menar men det känns som språkförbistring att kalla det för "orkester stuk" när orkestern låter som en padsynt och dessutom spelar tranceslingor. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jo jag gillar låten.

Början är ju klar bäst. Bra uppbyggnad, tycker om hur du lurar oss med basen, låter häftigt.

Skön harmoni över låten, verkligen skönt!

Nä denna har du lyckas med :rolleyes:

edit: verkligen känslig låt.

Gillar detta! Skarpt!

Redigerat av Roha
Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt j-ä-v-l-a bra!

Introt var maffigt och fint, men nej... vänta nu, resten var också lika bra som introt! Tur jag har ljudisolerad lägenhet och kan spela högt efter 22 på kvällen 😲 Denhär låten åker in i min playlist bums.

Betyg: 4/5

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar på nya versionen:

Jaaa.... jag vet inte vad jag ska säga, vad ska jag säga? Jag har ju redan sagt att jag gillar den! Så ini helvete också, melodin är underbar, arrangemanget är perfekt. Plus att jag avgudar sånhär musik.

Sådär, nu får någon kanske ge lite konstruktiv kritik för jag kan då inte ge någon kritik alls. Idag blir betyget 5/5 då låten har fått spela rätt mycket under gårdagen, gillar den mer och mer.

Vad använder du för utrustning egentligen? Blev lite nyfiken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt j-ä-v-l-a bra!

Introt var maffigt och fint, men nej... vänta nu, resten var också lika bra som introt! Tur jag har ljudisolerad lägenhet och kan spela högt efter 22 på kvällen 😲 Denhär låten åker in i min playlist bums.

Betyg: 4/5

Nice att du har ljudisolerad lägenhet!

Hur har du fixat till det föresten?

Sorry för OT!

Kommenterar igen och säger att låten var underbar 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

OFFTOPIC:

Flyttade in i ett lägenhetskomplex som blev byggt 2004 så det är nog rätt standard med ljudisolering. Jag har inte gjort något själv altså. Bor i Norge, Trondheim. Har bott här med min sambo i 10 månader nu och den enda person som har klagat på att jag spelat hög musik är hon när hon tittar på StarTrek eller nåt sånt 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Cool, vår lägenhet är rätt lyhörd så man får använda hörlurar på kvällarna 😲

Kul som fan att ni tycker om låten! 😛

Ang. utrusning så kör jag en Virus C synth och en Nordlead 3 synth. Sedan har jag stylus rmx för percussion/trummor, diverse samplingar samt ett powercore dsp kort för effekter och mastring.

Link to comment
Dela på andra sajter

*Skriver medans jag lyssnar*

mmmm, mums med det där pianot och syntljudena i starten. Här var det filmkänsla!

Det var bra, detta. Sköna melodier. Bra upplägg.

Jättetufft med den fina orkester-andan på låten, lite mystiskt är det också.

Intressanta ljud du har använt, mycket variation. Men kanske lite lång. Skulle korta ner den lite om jag var du. 😄

Jag gillar dina låtar Fredrik! Detta är bra, men jag tror att du har mer att ge! För mig så får du gärna göra mer musik och ladda upp med detsamma, så blir jag gla' 🙂

Får en 4:a av mig!

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

neh korta inte ner låten, tycker den är bra som den är!

Skulle till och med gärna haft den längre!! 😕

Men låten är skön, jävligt skön.

Tycker om hur du använder arpeggiatorn. Skönt ljud.

Häftiga ackord, toner osv osv.

Väldans bra faktiskt =)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Inte min genre men ju längre in i låten desto mer griper den 😉 ...så att den skulle vara för lång ? nä tycker jag inte. Men vid något tillfälle jag fick Ålandsbåt vibbar och det var vid 2.30 till 2:50 med de "ryska" tonerna 🙂 . Annars - perfect 🙂

Rockypop

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan va mysigt! 😉

Det här är det verkligen klass på.

Det enda som jag, som lekman inom genrérn, känner fattas, är en hook eller liknande som fastnar....men jag antar att det inte måste vara med i varje låt.

Det låter helt klart väldigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Det enda som jag, som lekman inom genrérn, känner fattas, är en hook eller liknande som fastnar....men jag antar att det inte måste vara med i varje låt.

Ok....efter att ha haft låten på datorn väldigt länge måste jag säga att jag har ändrat mig.

Den här låten behöver ingen hook. Den är greajt som den är.

Är faktiskt det bästa jag har hört inom den här genrén. Excelent!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevlig låt. Introt fann jag helt klart mest intressant, väldigt fina harmonier.

Produktionen påminner om lite mer old school-trance, det passar dock med resten av låten så det är bara positivt.

Efter att jag lyssnat har ingen lead-melodi riktigt fastnat i huvudet, fast det kompenseras av att hela låten fungerar som en resa genom olika melodier och harmonier. Inte så vanligt i dagens trance och därför extra kul att höra!

Bra jobbat!

//kaveh

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...