Jump to content
Annons

Kan inte spela in något ljud.


sw9

Recommended Posts

Allt jag vill är att spela in 4st midi spår till ett audio track. Och det går inte, det blir bara ett streck där det ska vara en vågform...

Audio mixdown funkar fint är så omständigt helatiden, vill ju att programet ska funka som det ska. Samt att jag skulle vilja spela in nått live till HD'n.

Vad kan det vara för fel? sitter å grubblar som bara den på det här och jag blir inte smartare... kan det vara nån inställning nånstans som är fel? hade inte problem med det här för en månad sen, hmm

Hoppas på snar hjälp.

Ronny

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

alltså jag kan inte spela in ljud i programet till ett audio track..!

Det är VSTi och MIDI jag använder...

<jag har fem midi spår med olika trummloopar..., sen skapar jag ett audio spår; markerar rec; å trycker på rec i transport panelen... å inge ljud spelas in.

jag har gått igenom alla möjliga inställningar på ljudkortet för att felsöka, men utan framgång. HJÄLP! snälla?

Samt att jag har upptäckt att funktionen "ASIO DirectX Full Dupelex Setup" inte funkar längre! que?`När jag vill starta det så får jag det här medelandet...

"ASIODXFD.dll could not be loaded." hmm nån som har en ide vad som har hänt?

Tack på förhand,

Ronny

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör en audiomixdown och importera mixdownen till ett eget spår. Finns en ruta du kryssar under mixdown.

Om du har ett Audio spår och spelar in så spelas den kanalen du har valt som källa in, och mig veterligen (?) kan du inte välja midispår där.

Så som sagt, audiomixdown är det du ska kika på.

Om du kör midi live, så skapa ett midispår och spela in på, och gör sedan en audiomixdown om du måste ha det som ett audiospår.

Link to comment
Dela på andra sajter

men jag vill inte göra en audio mixdown... jag vill spela in direkt till ett spår.

Det är så att vissa synthar moduleras(?, osäker på försvenskad stavning) efter ett visst antal takter, och då är det bättre att lyssna samtidigt när man spelar in det så man vet när effekten slutar eller börjar... när man arbetar på "ditt" sätt så måste man gissa sig till eller sitta å räkna ut hur många takter man ska spela in(vilket jag tycker sabbar flödet), hoppas du förstog.

P.S Vist e det kul när ett program funkar som det ska, utan att man behöver gå runt problemet å lösa det på något annat sätt??? D.S

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan inte spela in en VSTi och få ut det som audio om du inte tar ut signalen på masterbussen ( eller någon annan buss ) ut ur ljudkortet och routar den tillbaka in i en annan ingång på ljudkortet. ( Eller åtminstone se till att ingången inte routas ut till masterbussen / stereoutgången = fet rundgång.)

Ljudet genereras i Cubase och måste antingen frysas, eller exporteras.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

joo, det har gått tidigare... (att spela in till ett audio track).

Och jag har inte ändrat några sådanna inställningar på ljudkortet eller liknande.

Det är som om vissa delar av programet har lagt av att fungera korrekt.

Jag skulle vilja göra en slags felsökning men hittar ingen sådan funktion?

Samt att jag inte kan gå in i programet "ASIO DirectX Full Duplex Setup" längre...

Jag vet inte vad jag ska göra, har försökt reparera Cubase men samma problem kvarstår... Hjälp...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm..

Jag förstår inte helt... Om du har ett midispår kopplat till VSTi, så borde du väl höra ljudet samtidigt som du spelar in på det midispåret? Sitter på jobbet, och blir lite osäker nu om du måste slå på monitorering eller inte för att höra ljudet när du kör VSTi. Den knappen sitter ju i så fall jämte record knappen på spåret.

Eller moduleras ljudet olika från gång till gång du spelar upp det?

Använder sällan synthar, men har kört The grand och DFH genom midi, fungerar fint för mig.

Mig veterligen är det annars som Lundin säger, att du måste routa ljudet till en ingång på ljudkortet. Alternativt spela in "What you here" eller "Wave mix" och vad dom nu heter, men då måste du ju muta alla andra spår under inspelningen, annars kommer dom med på samma spår.

Är det mono ljud så kan du panorera allt utom synthen längst till vänster, och synthen längst till höger och spela in den högra kanalen från "What you here"/"Wave mix", borde fungera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag har VSTi kopplat till MIDI. Fast jag spelar inte in midi, jag har redan programerat det spåret, och jag kan lyssna på det utna att slå på monitorn. Jag kan även köra audio mixdown, fast det vill jag inte.

Och vad jag menade med att synthen moduleras efter ett tag är att ljudet svänger lite och pitchas lite här och var... och nej det låter inte olika varje gång jag spelar upp det, det låter likadant från gång till gång, ("men räkna ut hur många bars det blir då, å sen kör audio mixdown" kommer väll någon att säga nu)

Och eftersom jag inte har behövt routa något tidigar till mitt ljudkort för att spela in ett enkelt audio spår, så kan väl någon vänlig själ förklara hur man gör???

-Mitt problem är iaf att det bara blir streck i mitt audio event när jag har spelat in vsti'n,???

(och ingen verkar ha haft det här problemt tidigare...Hmmm)

Link to comment
Dela på andra sajter

"men räkna ut hur många bars det blir då, å sen kör audio mixdown" kommer väll någon att säga nu

Tja, varför inte :rolleyes:

Nämen vaddå räkna ut. Lyssna på spåret och när det är "färdigmodulerat" så stoppar du. Håll ner ALT och klicka i linjalen så får du dit högermarkören, håll ner CTRL och klicka ett taktslag före midits början. Sola spåret och....en audio mixdown. Eftersom du tydligen inte tänker sitta och ratta med kontroller under inspelningen förstår jag inte motviljan. Ljudet kan ju bara bli sämre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet hur man tar sig fram i programet å hur midi kanalerna funkar men Audio kanalerna tar inte imot något ljud.

Och varför jag inte vill göra en audio mixdown beror på att jag vill att programet ska funka utan att man får gå runt problemet... ska det vara så svårt å fatta eller vill bara alla komma till tals?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Slå upp hjälp delen (F1) och sök upp "Basic recording methods"...

å det är precis det jag inte kan göra längre...

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, jag tittade där nu. står ju absolut inget om att spela in något som spelas upp av en VSTi, eller är jag blind? står ju bara hur du går till väga för att antingen spela in en extern ljudkälla eller vad som händer på ditt midiklaviatur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller dina syntar vars effekter moduleras med tiden borde det gå att synka dess LFO, så att syntarna moduleras exakt likadant varje gång du spelar upp låten. Då försvinner ditt behov av att spela in syntarna "live" och du kan använda exportfunktionen såsom Steinberg tänkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

så vad ska man med Audio Track till då??? eftersom den "inte" har nån funktion.

å det verkar som om det e en funktion som försvann med 2.2 för med första var det inge problem att spela in VSTi via midi till audio utan att exportera ljudet nånstan... Hhmmm?

Link to comment
Dela på andra sajter

ett audiotrack använder du för att spela in valfritt ljud som du lämpligtvis slungar in i din dator via ljudkortet. du bestämmer varifrån audiotracket skall få sitt ljud och om du råkar ha slagit igång "whatuhear" på ditt ljudkort och väljer att ljudkortet skall spela in från main in eller dylikt, så kommer du få till exakt det du vill få till...

men genom cubase har det som sagt ALDRIG fungerat att internt i programmet spela in en vsti på ett audiospår då det som sagt var inte finns någon som helst anledning att göra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

så man kan inte spela in en midi fil till audio i programet säger du?

Och vad menar du med att det inte finns någon anledning till det? kanske för att spara på cpu??? enklare och redigera (reverse, delay, osv...) samt att "titta" på ljudet kan hjälpa en ibland med vad man vill göra med det.!

Och som jag bad om tidigare i tråden... tala om hur man routar ut signalen för att sen ta in den igen. Istället för att bara konstatera att "det är vad du vill göra"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan inte spela in en VSTi och få ut det som audio om du inte tar ut signalen på masterbussen ( eller någon annan buss ) ut ur ljudkortet och routar den tillbaka in i en annan ingång på ljudkortet. ( Eller åtminstone se till att ingången inte routas ut till masterbussen / stereoutgången = fet rundgång.)

Ljudet genereras i Cubase och måste antingen frysas, eller exporteras.

Lundin har redan svarat på din fråga.. Jag citerar hans svar 😉

EDIT: tillägg... Det kan hända att du i kontrollpanelen till ditt ljudkort har en funktion som heter "record what you hear" också.. Den kan hjälpa också så slipper du routa ljudkortets utgång till en ingång.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad menar du med att det inte finns någon anledning till det? kanske för att spara på cpu??? enklare och redigera (reverse, delay, osv...) samt att "titta" på ljudet kan hjälpa en ibland med vad man vill göra med det.!

det är ju vid sådana tillfällen man får göra såsom tusentals i den här tråden sagt innan mig, man kör en audio mixdown på det hela. är ju det alla försökt poängtera hela tiden, att det är sättet man löser det på.

det där med att routa ut genom ljudkortet osv är ju bara helt onödigt, då det enda det gör är att ge en sämre kvalitet jämfört med mixdownen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...