Jump to content
Annons

Hur ofta strängar du om din gitarr?


Neosus

Recommended Posts

Alldeles för sällan. När jag var ung och nybakad gitarrist så bytte jag ganska ofta, typ en gång i månaden. Nu blir det när ljudet är fullständigt slut i de gamla (en gång/år kanske) Sedan förundras jag varje gång över hur otroligt fett det blir när man byter strängar. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

gitarrsträngar 2-3 ggr om året (önskar det vore 2-3 ggr månan).

Bassträngar? 3-6 ggr om året. 🙂

Även bassträngar blir askassa tappar tonen och livet, väldigt snabbt dessutom. Men nu är det så att jag spelar mycket mera bas än gitarr, så bassträngarna nöts mer, men att byta gitarrsträngar, det kan man nästan inte göra för ofta. Hade jag ekonomi till det hade jag bytt ett set .09 i månaden åtminstonde, men nu så är jag så luspank att jag får spara mina hubdralappar till bassträngar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar samma som Grahn: Är det någon som använder sån strängrengörargoja? Jag provade en gång men måste gjort något galet. Det blev bara slipprigt och geggigt. Meningen var ju att det skulle hålla strängarna fräscha längre.

Jag har också en liten duk som jag brukar torka av hals och strängar med då och då. Vete f-n om det gör någon nytta men Glenn Hughes gjorde det på sin Rickenbacker på en gammal Purple-bild och det såg så häftigt ut!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när vi ändå är inne på lite sidospår kan jag ju meddela att jag gör rent greppbrädan och oljar in den varje (eller nästan varje) gång jag byter strängar. Då använder jag pyttelite av nån olja jag hittar i min omgivning, t.ex. olivolja. Stryker ut ett tunt lager, låter dra in nån minut och torkar sen av noggrant. Känns som jag är snäll mot ena stratan med rosewood-greppbräda iaf. 😆

Den som använder speciellt gitarrsträngrengöringsmedel kanske också har speciell gitarrgreppbrädesolja som denne kan tipsa om?

Nä, jag skulle vilja ha ett portabelt handfat med varmt, rinnande vatten med mig när man har spelning så man kan tvätta händerna när man fryser eller känner sig klibbig om händerna. Gärna också portabel tvål och portabel handduk. Sa jag portabelt vatten? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när vi ändå är inne på lite sidospår kan jag ju meddela att jag gör rent greppbrädan och oljar in den varje (eller nästan varje) gång jag byter strängar. Då använder jag pyttelite av nån olja jag hittar i min omgivning, t.ex. olivolja. Stryker ut ett tunt lager, låter dra in nån minut och torkar sen av noggrant. Känns som jag är snäll mot ena stratan med rosewood-greppbräda iaf. 😆

Den som använder speciellt gitarrsträngrengöringsmedel kanske också har speciell gitarrgreppbrädesolja som denne kan tipsa om?

Nä, jag skulle vilja ha ett portabelt handfat med varmt, rinnande vatten med mig när man har spelning så man kan tvätta händerna när man fryser eller känner sig klibbig om händerna. Gärna också portabel tvål och portabel handduk. Sa jag portabelt vatten? 😆

Tror inte du sa portabelt vatten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när vi ändå är inne på lite sidospår kan jag ju meddela att jag gör rent greppbrädan och oljar in den varje (eller nästan varje) gång jag byter strängar. Då använder jag pyttelite av nån olja jag hittar i min omgivning, t.ex. olivolja. Stryker ut ett tunt lager, låter dra in nån minut och torkar sen av noggrant. Känns som jag är snäll mot ena stratan med rosewood-greppbräda iaf.  😄

Den som använder speciellt gitarrsträngrengöringsmedel kanske också har speciell gitarrgreppbrädesolja som denne kan tipsa om?

Nä, jag skulle vilja ha ett portabelt handfat med varmt, rinnande vatten med mig när man har spelning så man kan tvätta händerna när man fryser eller känner sig klibbig om händerna. Gärna också portabel tvål och portabel handduk. Sa jag portabelt vatten?  🙂

Tror inte du sa portabelt vatten...

Ok.

Portabelt vatten också.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]Då använder jag pyttelite av nån olja jag hittar i min omgivning, t.ex. olivolja. Stryker ut ett tunt lager, låter dra in nån minut och torkar sen av noggrant. [...]

Det där är strålande för gitarren. Dock kanske jag inte skulle använda olivolja utan ngn slags vaselinbaserad olja. Sesamolja är också nästan luktfri. Köpte en som man skall ha till näsan på apoteket. Fett löser ju fett, så man slipper all äcklig avlagring. Jag jobbade extra i en gitarrbnutik tidigare under studietiden... Fy äckel vilka vidriga gitarrer som kommer in i bland.

Detta och att ha rena händer är bra både för strängars livslängd.

Jag byter strängar varannan vecka på mina nylonsträngade gitarrer (ibland oftare). För hur rena de än är så försvinner brilliansen efter några dagar.

För att kunna stränga om så ofta så köper jag stora partier strängar från http://www.saitenkatalog.de ... det finns också ett ställe som heter http://www.lordofthestrings.com Det roliga på Saitenkatalog är att jag kan köpa olika märken och strängar för varje sträng jag vill ha på gitarren. Så jag kör kombinationsset från 4 olika tillverkare och betalar rätt mycket mindre än om jag går till svenska återförsäljare. Kul på hjul.

/Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, jag skulle vilja ha ett portabelt handfat med varmt, rinnande vatten med mig när man har spelning så man kan tvätta händerna när man fryser eller känner sig klibbig om händerna. Gärna också portabel tvål och portabel handduk. Sa jag portabelt vatten? 😲

Hör Du, Jocke, man blir lite fundersam över på vad för slags ställen Du brukar spela?! Jag har nog spelat på de mest befängda ställen men lite vatten brukar ju kunna gå att frambringa. Handduk har jag alltid med mig och tycker, för övrigt, att både tvål, handduk och t o m vatten kan göras ganska portabla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, jag skulle vilja ha ett portabelt handfat med varmt, rinnande vatten med mig när man har spelning så man kan tvätta händerna när man fryser eller känner sig klibbig om händerna. Gärna också portabel tvål och portabel handduk. Sa jag portabelt vatten?  😄

Hör Du, Jocke, man blir lite fundersam över på vad för slags ställen Du brukar spela?! Jag har nog spelat på de mest befängda ställen men lite vatten brukar ju kunna gå att frambringa. Handduk har jag alltid med mig och tycker, för övrigt, att både tvål, handduk och t o m vatten kan göras ganska portabla.

Har du det?!! 😆

Det kunde man tänka sig med din extravaganta strängbytarstil.

Alltså, ett handfat precis bredvid en på scen där man kan tvätta händerna mellan låtarna eller i nåt break då det behagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...