Jump to content
Annons

Hur ofta strängar du om din gitarr?


Neosus

Recommended Posts

Annons

En gång i månaden när vi inte spelar så intensivt. En gång var fjortonde dag när vi repar. Före varje ny spelning utom när det är två kvällar efter varandra. Är det tre eller flera kvällar i rad så byter jag inför var tredje. När jag spelar in så byter jag inför varje ny låt. Dyrt? Handelsbolaget betalar! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är supernajsigt att spela på nya strängar. Att dom påstår att ljudet blir som bäst när man har spelat lite på strängarna köper jag inte... Det är vad man gör PÅ strängarna...som jag köper.

😆😆

Eller?

Nu blev jag fan osäker. 😛

Wonderboy: Du upplever inte att du får stå och stämma upp gitarren hela tiden? Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte bytt strängar sen jag köpte gitarren beg för typ ett år sedan... Hoppas inte strängarna var för gamla när jag fick den 😎

Vad skiljer i ljud mellan gamla o nya?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror bestämt att herrarna skojar så här på lördagen! Om man undrar vad skillnaden är på gamla och nya strängar, föreslår jag ett strängbyte. Hör man inte skillnad då, föreslår jag att man börja spela trummor eller nåt.

Grahn undrar om jag inte får stämma en massa. Svaret är nej. Dock misstänker jag att Grahn inte fått det tips jag fick för länge sen så här kommer det: När man bytt till nya strångar och spänt upp dem någorlunda, dra i dem. Ju ljusare, tunnare sträng desto fler "dragningar". Jag använder tre - fyra fingrar på högerhanden och så rycker jag ganska rejält och snabbt och många gånger i varje sträng. Ljusa E-strängen får sig en duvning på säkert bortåt minuten, mörka E bara ca tio sekunder. Sen har man så att säga tänjt ut strängen så att den håller stämningen bra. Med två av mina gitarrer så finns ju den "försvårande omständigheten" att de har svaj men det funkar fin-fint ändå.

Jag har Dáddario som börjar på 0.11 och jag stämmer A-strängen i Giss.

Att koka strängarna provade jag ett par gånger under min fattiga studenttid och det är inget jag rekommenderar. Lite ton får man tillbaka under en extremt kort tid men strängarna blir sköra och svåra att stämma. Funkar dock utmärkt för basister att göra om de vill snåla en smula.

Dock är det erbarmligt tråkigt att byta strängar. Jag har skaffat mig saker för att påskynda processen. Strängvev och en schysst tång samt att jag ha stämapparat i både POD XT:n och i G-majorn. Klipp för guds skull inte av strängarna förrän Ni har skruvat så att strängarna är "slappa". Jag pryade på Gitarren i Gbg. Det gjorde en kille från en annan skola också. Första dagen sa chefen till oss att byta stängar på 4 strator och 2 telecasters eftersom "strängarna som sitter på från fabrik är så kassa". Min nyvunne vän och pryokompis tyckte att detta var så jobbigt så att det gällde att komma på något och det gjorde han. Han fick tag i en tång och klippte av alla strängar på en Strata UTAN att "spänna av" strängarna först. Oj, vad kul halsen såg ut på den gitarren! Oj, vad kul chefen såg ut när han kom inspringande! Oj, vad kul det lät när han skällde! Oj, vad kul det såg ut när grabben fick gå! Han kom aldrig tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag byter inför viktiga gig eller om dom börjar kännas gamla helt enkelt. Kan vara mellan 2 veckor till några månader beroende på hur mycket jag spelar. Sen har jag några olika gitarrer så man kan byta gitarr om man inte orkar byta strängar. 🥰

Ekonomiskt är det inga problem om man köper fetladdningar från t.ex. USA och nöjer sig med standardset. Jag kör D'Addario 0.10-set - vanligaste av vanliga.

Däremot förstår jag inte hur du orkar Wonderboy! Låter riktigt meckigt det där. Tycker du verkligen att det är värt det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot förstår jag inte hur du orkar Wonderboy! Låter riktigt meckigt det där. Tycker du verkligen att det är värt det?

Vad är det som är meckigt? Tråkigt, javisst! Men för en som i många år knappt hade råd att skaffa en ny sträng när en gammal gick sönder känns det underbart att spela på nya strängar för jämnan. De tips jag hafsade ur mig nyss gör att själva omsträngningen går på ett kick. Jag brukar byta medan jag ser på TV eller lyssnar på min I-pod. Då glömmer man att man byter strängar.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

En gång i halvåret, men jag spelar inte så mycket. Oftare när jag spelade aktivt.

Att stränga om inför varje ny låt låter ambitiöst.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Klipp för guds skull inte av strängarna förrän Ni har skruvat så att strängarna är "slappa". Jag pryade på Gitarren i Gbg. ...

Kände faktiskt inte till att det var SÅ förkastligt. Så tack för tipset Bondhunden!

Betyder det att fåntratten Joey deMaijyo fördärvar sin bas varje gång han leker macho och sliter av alla bassträngar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Grahn undrar om jag inte får stämma en massa. Svaret är nej. Dock misstänker jag att Grahn inte fått det tips jag fick för länge sen så här kommer det: När man bytt till nya strångar och spänt upp dem någorlunda, dra i dem. Ju ljusare, tunnare sträng desto fler "dragningar". Jag använder tre - fyra fingrar på högerhanden och så rycker jag ganska rejält och snabbt och många gånger i varje sträng. Ljusa E-strängen får sig en duvning på säkert bortåt minuten, mörka E bara ca tio sekunder. Sen har man så att säga tänjt ut strängen så att den håller stämningen bra. Med två av mina gitarrer så finns ju den "försvårande omständigheten" att de har svaj men det funkar fin-fint ändå.

Jag har Dáddario som börjar på 0.11 och jag stämmer A-strängen i Giss.

Jorrå. Jag brukar dra och slita i strängen efter jag har satt på dom. Det funkar bra för mig men jag brukar slita och dra i strängarna sedan stämmer jag upp gitarren och sedan sliter och drar jag ännu mer och stämma upp gitarren igen. Så håller jag på några gånger. Det funkar faktiskt bra för mig.

Strängvev är banne mej det bästa jag har köpt. Stämapparat är ett måste.

Nu slängde jag på Dáddario 0.10 på min Schecter Tempest Custom men jag tycker dom strängarna verkar bli fort "rostiga". Ska nog prova GHS Boomers 0.10 sedan. Jag körde bara med GHS på min Samik Art valleys förr.

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Stålakke och nylon byter jag var, varrannan månad om ekonomin tillåter. Tolvor ca en gång om året, spelar inte så mycke sånt. Mandoliner samma. Elgitarrer byter jag bara om en smäller, men då byter jag hela settet. Vev borde medfölja alla nybörjar kit.

Slita och dra är ett måste, givetvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

En av mitt livs höjpunkter var på en mini-turné mitt band gjorde som förband till Therion.

Vi hade lyxen att ha egna roddare och gitarrtekniker. Jag hade en kille som bytte strängarna på mina gitarrer och stämmde dom varje dag. Han intonerade dom och justerade stränghöjden oxå.

För några dagar kände man sig som en kung. Killen ställde in stärkaren och mina pedaler precis som jag ville ha dem. Innan man gick upp på scenen kom han och hängde på en gitarren.

Jäklar! En sån gubbe skulle man haft i replokalen!

Några dagar senare var man tillbaks och slavade på sitt tråkiga jobb.

Attans... jag vill bli rockstjärna så jag slipper byta strängar själv!

MVH/ Kristoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

När en sträng går av på gitarren å byter jag samtliga. De brukar inte gå av å andra sidan. Sedan tvättar jag strängarna emellan åt också.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan tvättar jag strängarna emellan åt också.

Intressant, Musik! Med vadå? Hur gör Du? Berätta!

Någon tyckte att det var överambitiöst av mig att byta strängar inför varje ny låt jag spelar in gitarr till. Så här är det: Jag dubbar gärna alla rena gitarrer och halvdistade dito. När det skall vräkas triplar eller t o m femplar jag gitarrerna. Sen är det en massa joxande med solona, många alternativa tagningar som ibland pusslas ihop till ett enda.

Den sista och absolut viktigaste orsaken till att jag byter strängar inför varje ny låt är att jag är så kass så jag får ta om det mesta femtioelva gånger innan det ens blir otajt. Då förstår Ni snart att det inte finns mycket liv kvar i strängarna efter avslutad inspelning. Jag vet inte om Ni skulle höra någon skillnad men jag gör det och det är ju för mig jag spelar in, hur illa det än är.

Ni som har läst andra trådar jag skrivit i vet att jag hållit på ganska länge med en inspelning av några av mina låtar. Av olika anledningar har vi nu hållit på i två år! Nu börjar det närma sig slutet. Syntharen lade, i söndags, alla synthar utom solosynth i en av låtarna. Nu är det bara fem låtar kvar att lägga synth på, bas på en låt skall läggas om, lite gitarrer här och var skall läggas om och ett par körinsatser skall göras om. Sen är det mix och sen skall Ni väl få höra! Slipa knivarna, snart har Ni en underbar chans att såga min musik och inspelningsteknik jäms med fotknölarna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inför varje rep, men det beror mest på att vi repar så sällan, 1 gång i månaden om vi har tur. 😄 Sen har jag tyvärr begåvats med riktiga chipsfingrar, så efter en helgs repande så är strängarna helt slutkörda.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag tvättar dem sällan, men då i ljummen lätt oparfymerad tvållösning. Det är frågan om en så liten mängd vätska, en fuktad trasa bara, att strängarna kan sitta kvar på gitarren under tiden om man så vill.

Sedan vill jag tillägga att jag brukar se till att ha nya strängar vid inspelning av nya låtar, inte inför varenda låt kanske, men vid ett nytt album.

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...