Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag är lite nybörjare på det här, men jag undrar om det finns något jag kan göra nu när jag har spelat in för starkt. Är det bara att göra om från början eller kan jag på något sätt redigera ljudet?

Använder Cubase. Det finns en "wave editor" där men det verkar inte finnas mycket att göra i den.

Annons
Posted (edited)
...jag undrar om det finns något jag kan göra nu när jag har spelat in för starkt.

Ja, det mest effektiva sättet att åtgärda digital dist är att göra om inspelningen och sätta nivåerna rätt.

Men det finns sätt att mjuka upp digital dist. Ofta handlar det om att man ger signalen mer dist. Kan låta drastiskt, men om man t ex lägger på lite mjukrördist (eller motsvarande) så kan den hårda digitala disten döljas något.

Det mest effektiva botemedlet jag har använt (om man nu inte vill eller kan ta om inspelningen) är att spela över signalen på analog tejp (!). Men det är ju inte så vanligt att man ha en analog bandare hemma nuförtiden...

Edit: Hehe, jag hann först. Och jag nämnde det förbjudna ordet, analog bandare, också! 😑

😄

Edited by joachime
Posted

Har du spelat in för högt och fått distorsion i ljudfilen, så är det inget att göra. Är det någon väldigt kort peak på något enstaka ställe, så kan det fungera att rita in en ny kurva med Wavelab eller liknande - men är det generellt så att det distar på många ställen, är det bara att göra om, tyvärr...

Posted

Tack för tipsen!

Jag provade med lite rördist, och det blir rätt så bra. Det ska jag komma ihåg!

Men ska det bli riktigt bra är det väl bara att lägga om.

Posted

Edit: Hehe, jag hann först. Och jag nämnde det förbjudna ordet, analog bandare, också! 😑

😄

Fyyyyyyyyyy!

hehe...jag brukar dundra ner mina alster på en gammal sony kvartummare. blir ren kärlek 😉