Jump to content
Annons

mic preamp distad gura


hetfield_roam

Recommended Posts

tjaba..bara undrar..måste man köpa en preamp för att kunna få till ett bra distljud? eller kan man koppla gitarren rätt in i line in och lägga på effekter i cubase och ändå få ett grymt ljud...kan ju micka upp här men det är så dåligt ljud när man väl börjar mixa med ett ljuyd som redan är distat en gång..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det som låter bäst, är att micka upp en gitarstärkare.

Line in direkt från gitarren brukar inte fungera så bra, utan du bör ha en instrumentingång om det inte ska påverka ljudet negativt.

Om du spelar in utan att micka upp, så finns det olika alternativ för att simulera förstärkare, högtalare etc i plugins. Native Instruments har sitt Guitar Rig - och IK Multimedia har AmpliTube. Det finns fler, men detta är väl de som används mest, tror jag...

EDIT:

Tänkte inte på det (får skylla på att jag inte är gitarrist själv... 🙂 ), men som norcomp nämner, så finns det externa burkar som simulerar stärkare etc också. POD från Line6 är en, V-AMP från Behringer är en annan...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

fan det låter kanon ju killar,,jag har en jävligt bra treäkare men orkar inte sitta å krångla med att micka upp den mer för det tunga ljudet är satans svårt att få till...vart får man tag i dessa native plugins?? är dom gratis eller hur fungerar det?..om inte finns det några bra som är gratis?

Link to comment
Dela på andra sajter

fan det låter kanon ju killar,,jag har en jävligt bra treäkare men orkar inte sitta å krångla med att micka upp den mer för det tunga ljudet är satans svårt att få till...vart får man tag i dessa native plugins?? är dom gratis eller hur fungerar det?..om inte finns det några bra som är gratis?

Native Instruments-pluggarna är inte gratis, finns dock nedbantade "combo"-versioner av NI guitarrig som inte kostar skjortan. Det finns dock gratis alternativ som funkar skitbra, surfa in på kvraudio.com och sök! Ett par tips är Voxengo Boogex och Guitarsuite...

Men, se för allt i världen till att mata gitarrsignalen in i en di-box innan du kör in ljudet i datorn. Det gör en ENORM skillnad i ljud! Och billigt är det också, finns ART och Behringer-prylar för några hundralappar.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa en MARSHALL JMP1 istället!

De hörs ofta på Gammaray skivorna dirkt linade till mixerbordet!

Säker? Har en intervju med Kai från juni -99 (vid tiden för "Powerplant") där han berättar att han med Iron Saviour spelar in direkt i bordet via någon förförstärkare, dock oklart vilken. Däremot så spelade han in gitarrerna med Gamma Ray "via en uppmickad högtalarlåda". Han är inte så generös med detaljerna, men läser man mellan raderna så verkar det som om han använt ett T.C.Electronics 2120 som försteg, genom ett Engl-slutsteg och högtalarlåda. Dock är vissa pålägg gjorda med 2120 rätt in i bordet.

Enligt denna intervju använder han bara JMP-1:an live (därför att den är lätthanterlig och pålitlig).

Hursomhelst, jag är erfarenhetsmässigt också med på att man får bäst ljud när man mickar upp en förstärkare. Men då gäller det ju oftast att man har en bra förstärkare, ett bra rum, bra mickar o s v. Och därmed inte sagt att man inte kan få mycket bra ljud med olika direktinspelningsmetoder. Det som funkat bäst för mig är gratispluggen GuitarSuite. Låter kanonbra när man väl får till det. Skulle egentligen spelat in nästa skiva med den, med den funkade tyvärr inte i 48 khz, och ljudkillen ville inte konvertera, så då blev det uppmickat ändå... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, vi hade nog inte fått någon ändrad världsordning (New world order!!! 😉) om det råkat bli fel. Fast egentligen spelar det ju ingen roll vem som använt vad, bara man får bra ljud.

Däremot har jag för mig att Phil Collen i Def Leppard använt just JMP-1:an lanjad vid deras inspelningar. Eller så är det bara att han sitter med just den "riggen" i "Classic album"-dokumentären om "Hysteria", när han visar lite riff och solon.

Gillar man att micka upp hemma så är nog artikeln med Kenny (Addic59 här på planket) värd att beställa. Messa Olsberg så löser det sig säkert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...