Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan,

HÀr kommer jag med en jÀttefrÄga.. vad ska jag skaffa för elgitarr?

Jag spelat gitarr 3 Är mest akustiskt. Brorsans gamla elgitarr (Sigma, om nÄn skulle kÀnna till d) har ja spelat en del pÄ, hemsk sak som tappar stÀmmningen snabbt och e lagom trevlig o spela pÄ..

Jag spelar gÀrna rock, blues, ballader.... eeh, de mesta. De enda ja kan utesluta e typ hÄrt metal-ljud d kommer jag nog inte behöva.

Jag vill kunna fÄ ut ljud som: Hendrix smÄtt distade varma ljud som Äker upp o ner i volym (Wah wah pedal?), dire straits sköna solo ljud, lite mer distat nÀr man vill köra hÄrt och rena ljud som tex Cardigans, cranberries, kent osv..

Sen ska det vara skönt o spela pÄ, strÀngarna sitta ganska lÄgt lÄngt in pÄ halsen och jag gillar inte lackade halsar.. testade Variax 300 den har skön hals tycker jag. (Jag var förut inne pÄ att köpa variax, skönt att slippa vÀlja gitarr mer eller mindre, men jag insÄg att jag e livrÀdd för att helt plötsligt upptÀcka att gitarren lÄter plastigt)

Jag tÀnkte lÀgga ut upp till 5000..

Finns de nÄt som matchar mina kriterier?

alt. fender strat/tele, epiphone les paul... eller vad?

Jag vet att det magiska svaret Àr: provspela och lyssna sjÀlv. Men de finns sÄ mycke sÄ de vore bra om ni kunde nÀmna vilka som Àr vÀrda att titta nÀrmare pÄ.

Kan Àven nÀmna att jag e sugen pÄ att köpa Marshall MG30DFX.. LÄter de bra med tanke pÄ vad ja vill ha eller?

Tack pĂ„ förhand 😛

/ Jacob

Annons
Postat

jag skulle valt en fender stratocaster. Tycker att det Àr en av de mest flexibla "plankorna". Man kan fÄ bÄde rent Knpfler-ljud som du var ute efter och jag tycker disten kan bli rÀtt fett ocksÄ.

Postat

Efter att ha lÀst vad du vill spela sÄ kÀnns det rÀtt solklart att du ska köpa en mexikansk eller begagnad japansk Fender Stratocaster för dina fem papp. Ingen tvekan.

Postat

Köp helt enkelt en fender tele deluxe! Eller '72 custom som den nya reissuen kallas för.

img1029684153.jpeg

Du kan hitta den beggad pĂ„ antingen vendolin eller blocket. Skitbra gitarr som fixar fram det mesta ljudet! Jag har ingen sjĂ€lv eftersom jag bara Ă€r en gibsonfjant och vĂ„gar spela med en rickenbacker 😄

Dessa gitarrer hittar du för runt 5000kr. Förhoppningsvis mindre. Men detta Àr u kvalitet sÄ det borde vara lÀtt att bli av med den ifall du inte tycker den passade dig alls.

Men det Àr helt klart en allroundgitarr!

Hendrix spelade ju mest pÄ strator och det förknippas vÀl knopfler ocksÄ. Kent osv har ju humbuckers och les pauls.

Är 5000kr det du hade tĂ€nkt lĂ€gga ut pĂ„ bĂ„de en gitarr samt stĂ€rkare?

Glöm Marshall MG 😄

Postat
Köp helt enkelt en fender tele deluxe! Eller '72 custom som den nya reissuen kallas för.

Du kan hitta den beggad pĂ„ antingen vendolin eller blocket. Skitbra gitarr som fixar fram det mesta ljudet! Jag har ingen sjĂ€lv eftersom jag bara Ă€r en gibsonfjant och vĂ„gar spela med en rickenbacker  😄

Dessa gitarrer hittar du för runt 5000kr. Förhoppningsvis mindre. Men detta Àr u kvalitet sÄ det borde vara lÀtt att bli av med den ifall du inte tycker den passade dig alls.

Hendrix spelade ju mest pÄ strator och det förknippas vÀl knopfler ocksÄ. Kent osv har ju humbuckers och les pauls.

Glöm Marshall MG 😄

Vad Àr den stora skillnaden pÄ stratocaster och telecaster egentligen..?

5000 inkluderar inte kostnaden för förstÀrkare nej... tÀnkte lÀgga ett par papp pÄ den. Varför glömma Marshall MG?

Postat

En strata Àr mer allround. Jag Àlskar min Tele men skulle jag vara tvungen att vÀlja sÄ skulle jag behÄlla en av mina strator pÄ grund av att dom funkar jÀvligt bra och "gör jobbet" till all musik utom möjligtvis metal men dÀr Àr ju en tele precis lika fel ocksÄ.

Postat

Du kan hitta den beggad pĂ„ antingen vendolin eller blocket. Skitbra gitarr som fixar fram det mesta ljudet! Jag har ingen sjĂ€lv eftersom jag bara Ă€r en gibsonfjant och vĂ„gar spela med en rickenbacker  😄

Glöm Marshall MG 😄

5000 inkluderar inte kostnaden för förstÀrkare nej... tÀnkte lÀgga ett par papp pÄ den. Varför glömma Marshall MG?

Men dĂ„ tror jag att denna guran Ă€r nĂ„got för dig. Om du nu gillar fenderhalsar. Jag har lite svĂ„rt för dem. Men det Ă€r ju bara jag 😄

Rent ljudmĂ€ssigt brukar man sĂ€ga att strator Ă€r lite krispigare i soundet Ă€n teles. teles Ă€r lite mer varma och spröda 🙂

Dessutom Àr teles mycket snyggare Àn strator. KÀnns lite roligare med en tele custom. DÄ fÄr man ju en humbucker ocksÄ i halslÀge. Dessa mickar lÄter kanonbra. Hittar du en deluxe med tvÄ humbuckers sÄ skulle jag ta den. men eftersom du vill ha lite mer "allmÀnt" sound sÄ passar denna utmÀrkt skulle jag tro.

MG serien Ă€r en fortsatt variant av valvestate. Till grunden ialalfall. Sen har vĂ€l denna "alla" effekter ocksĂ„ 😆 fast de lĂ„ter ju apa allesammans Ă€ndĂ„ sÄÄ...

Hur mycket hade du tÀnkt lÀgga pÄ en stÀrkare?

Var spelar du? (LĂ€genhet/villa)

Ska du ha den pÄ gig eller dra med den till replokalen eller sÄ?

Postat

img1029684153.jpeg

Du kan hitta den beggad pĂ„ antingen vendolin eller blocket. Skitbra gitarr som fixar fram det mesta ljudet! Jag har ingen sjĂ€lv eftersom jag bara Ă€r en gibsonfjant och vĂ„gar spela med en rickenbacker 😄

Glöm Marshall MG 🙂

Har bl a en röd Rickenbacker 360 som lĂ„ter sjukt bra och Ă€r ruggigt snygg, tyvĂ€rr sĂ„ klĂ€r jag inte alls i den vilket har gjort att jag aldrig anvĂ€nt den live utan bara nĂ€r jag spelat in. En av mina favoriter. 😄

Postat

Haha! Jag mĂ„ste sĂ€ga att Rickenbackern gör underverk i studion! Det Ă€r min topp 1:a vad gĂ€lelr inspelning av gitarr. LĂ„ter jĂ€mt kanon! Ananrs anvĂ€nder jag ju min Gibson ES-335a och Les Paul live. Men de fixar inte det ljudet jag vill ha i studion. FĂ„r jag kanske köpa din 360 nĂ€r jag fĂ„r mer pengar över? 😄

jag vill ha en till!

Jag har ingen röd rick.. DĂ€remot Ă€r ju resten av alla gitarrerna jag har röda! 🙂 mĂ€rkte det av en slump nĂ€r jag hĂ€ngde alla pĂ„ vĂ€ggen förra veckan

NOG OM DET!

Holmqvist! Tele custom Ă€r det som gĂ€ller! Hittade en för 4900kr frĂ„n örebro pĂ„ bĂ„de blocket och vendolin. Spana in den! Sunburst Ă€r ju snyggt 😄

Postat

Glöm Marshall MG 😄

Men dĂ„ tror jag att denna guran Ă€r nĂ„got för dig. Om du nu gillar fenderhalsar. Jag har lite svĂ„rt för dem. Men det Ă€r ju bara jag 😄

Rent ljudmĂ€ssigt brukar man sĂ€ga att strator Ă€r lite krispigare i soundet Ă€n teles. teles Ă€r lite mer varma och spröda 🙂

Dessutom Àr teles mycket snyggare Àn strator. KÀnns lite roligare med en tele custom. DÄ fÄr man ju en humbucker ocksÄ i halslÀge. Dessa mickar lÄter kanonbra. Hittar du en deluxe med tvÄ humbuckers sÄ skulle jag ta den. men eftersom du vill ha lite mer "allmÀnt" sound sÄ passar denna utmÀrkt skulle jag tro.

MG serien Ă€r en fortsatt variant av valvestate. Till grunden ialalfall. Sen har vĂ€l denna "alla" effekter ocksĂ„ 😆 fast de lĂ„ter ju apa allesammans Ă€ndĂ„ sÄÄ...

Hur mycket hade du tÀnkt lÀgga pÄ en stÀrkare?

Var spelar du? (LĂ€genhet/villa)

Ska du ha den pÄ gig eller dra med den till replokalen eller sÄ?

Som jag sa ca 2000 pÄ förstÀrkare, o ja vill gÀrna ha med lite dist, reverb o delay..

Just nu Àr det villa, men jag bor hemma sÄ att sen blir d vÀl lÀgenhet..

Gigs har jag inga inom överskÄdlig tid, men man kan ju hoppas, o de e nog bra om den hÄller för att lira pÄ nÄn fest..

Postat

En peavey bandit kanske. GÄr runt 2000kr.

2000kr för en stÀrkare Àr rÀtt svÄrt val.. Hm

Jag gillar personligen Voxarna. Om du fÄr tag i nÄgon Cambridge eller sÄ. De gÄr runt 2000ocksÄ. Ta gÀrna 30W sÄ spara en extra emhundring. Det Àr nog den bÀsta stÀrkaren under 3000kr.

SÄ fÄr du ett bra tremolo i den ocksÄ! Rör i försteget ocksÄ.

SÄhÀr sÀger jag:

Fender Tele 72 Custom

Vox Cambridge 30

Hittade nyss en cambridge 30 för 2300kr i lund.

Jag vet inte riktigt vart du bor men bussfrakt finns ju.

Sedan den dÀr telen frÄn örebro pÄ 4900kr. Du kan sÀkert fÄ ner sakerna nÄgon hundralapp. DÄ hamnar du ifs lite mer Àn 7000kr men du fÄr nog saker du verkligen kommer att gilla!

Postat

Tycker du ska skaffa dej en Ibanez RG i lÀgre mellan klassen.

Typ 3000-4000. DÄ fÄr du en extremt lÀttspelad, vÀl-ljudande (inom dom flesta genrar. kanske inte britt-pop iÄförsej) och lÀttsÄld kvalitets gitarr.

Perfekt gitarr ut i spetsen sÄ lÀnge man inte Àr ute efter nÄn retro-look eller har nÄgra Fender/Gibson-wannabe tankar.

Postat (redigerat)
Tycker du ska skaffa dej en Ibanez RG i lÀgre mellan klassen.

Typ 3000-4000. DÄ fÄr du en extremt lÀttspelad, vÀl-ljudande (inom dom flesta genrar. kanske inte britt-pop iÄförsej) och lÀttsÄld kvalitets gitarr.

Perfekt gitarr ut i spetsen sÄ lÀnge man inte Àr ute efter nÄn retro-look eller har nÄgra Fender/Gibson-wannabe tankar.

HĂ„ller med. Jag har sjĂ€lv en med tvĂ„ humbuckers för feta distljud och en single coil som jag tycker funkar för snygga, rena ljud. En jĂ€ttefördel med denna Ă€r att den har lĂ„sningsbart stall eller vad det heter. Tack vare detta stĂ€mmer den aldrig om sig. Det Ă€r alltid lika skönt att sĂ€tta sig med en gitarr som stĂ€mmer som en harpa 😎

jag tycker du ska köpa en sÄn hÀr eller en strata

Redigerat av The Edge
MorDeth (oregistrerad)
Postat

HÄller ocksÄ med föregÄende talare. Ibanez RG 270 skulle nog bli perfekt. SjÀlv kör jag med en RG 1527 Prestige, 7-strÀngad rackare och den helt klart skönaste jag spelat pÄ, men Ä andra sidan kostar den runt 11.000:-

Fast om du hittar en Ibanes i S-klassen sÄ tror jag du skulle gilla den med, lite lÀttare smidigare, tunnare kropp, skitskön hals, har lite kass koll pÄ vad de kostar dock.

BÄda dessa modeller har Floyd Rose stall som inte stÀmmer om sig (nÄgonsin).

Postat

En hÀrlig Les Paul Standard eller liknande tycker jag verkar vara ett bra val.

De Àr vÀldigt mÄngsidiga. Men eftersom det Àr ditt första köp sÄ kanske nÄt strata-aktigt skulle passa bÀttre.

I synnerhet i förhÄllande till det sound du verkar vara ute efter.

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Hoppas du inte har gitarren hemma redan utan tar dig tid att fundera en vÀnda till. Med tanke pÄ det sound du Àr ute efter sÄ behöver du egentligen ha tvÄ-tre olika gitarrer. John Fogerty sa en gÄng att har man en Gibson Les Paul Std, en Fender Telecaster och en Fender Stratocaster sÄ har man de tre inriktningar pÄ gitarrljud som finns. Alla andra gitarrer Àr bara varianter inom dessa grupper, menade han.

Men, Àven om jag sjÀlv inte har nÄgon Fender Stratocaster sÄ tycker jag nog att du ska försöka komma över en sÄdan, mest med tanke pÄ att du vill kunna köra lite Knopfler-liknande grejer. En 101-modell Fender (tror jag den heter) vore nog ett bra val.

Annars kan du ju testa en Gretsch Solid Pro med Bigsby-svaj. Mkt bra ljud: TvÄ mini-humbuckers och solid kropp. Extremt snygg: Silver, Guld eller Svart. Kostar 5000;- inom 4Sound-kedjan. Ibland nÄgot mindre: Musikcentralen? Musikbörsen?

Skaffa en Jim Dunlop Cry Baby wah-wah-pedal för 1000 kr, ibland fyndpris 7-8 hundra, med tanke pÄ Hendrix du nÀmnde.

Sedan ska man inte skÀmmas över en Telecaster heller: förutom Country och PunksvÀngen, sÄ nyttjas den ju av en massa annat folk ocksÄ: Keith Richards, Bruce Springsteen, Hugh Cornwell m.fl. som huvudinstrument.

pÄ vÀg snart//:musik

Redigerat av musik
Postat (redigerat)
HÄller ocksÄ med föregÄende talare. Ibanez RG 270 skulle nog bli perfekt. SjÀlv kör jag med en RG 1527 Prestige, 7-strÀngad rackare och den helt klart skönaste jag spelat pÄ, men Ä andra sidan kostar den runt 11.000:-

Fast om du hittar en Ibanes i S-klassen sÄ tror jag du skulle gilla den med, lite lÀttare smidigare, tunnare kropp, skitskön hals, har lite kass koll pÄ vad de kostar dock.

BÄda dessa modeller har Floyd Rose stall som inte stÀmmer om sig (nÄgonsin).

Floyd Rose stall skulle jag absolut inte rekomendera till en nybörjare. För att gitarren ska kunna intoneras, lÄta bli att rassla, ha för hög strÀnghöjd sÄ mÄste man balansera stallet. Det Àr egentligen inte sÄ svÄrt men kan bli jobbigt för en nybörjare, (har sett det sjÀlv mÄnga gÄnger.)

Och att rekomendera hĂ„rdrocks/metal-gitarrer till en kille som inte ville spela metal utan ville ha ett sextiotalssound Ă€r lite knasigt oavsett hur bra och fina era Ibanezer Ă€r. 😎

En mexikansk/begagnad japanskFender Strata, Tele, Tele Custom eller dylikt skulle nog passa bÄde dig och din plÄnbok bÀst. Epiphone har ju en del Gibson-kopior runt 5000-lappen ocksÄ.

Edit: Hitta nĂ„gra fel i mitt inlĂ€gg 😉

Redigerat av Phobos
Postat

Med en mexikansk Fender Fat Strat sÄ kommer du utan problem kunna spela allt det du nÀmnde. Skulle tro att det vore det absolut bÀsta köpet för dig. Inga problem att hitta bra begagnade ex runt 4000-5000kr i affÀr.Fender Fat Strat

Postat

MÄnga som rekommenderar Strat eller Tele alltsÄ...

Sen kom gÀnget som gillar Ibanez, men som sagt sÄ har ja ocksÄ hört att de skulle va bÀst för metal osv..

@Phobos: Vad Ă€r en Fat Strat? följde din lĂ€nk o kom till classic strat, kunde inte hitta den bland de andra som var listade pĂ„ fenders sajt heller.. 🙂

/ Jacob

Postat

Phobos lĂ€nk leder mig rakt pĂ„ en fat strat... 🙂

Men det som skiljer Àr pickuperna. En vanlig stratta har tre single-coil, men en fat har tvÄ single coil och en humbucker i stallÀget. Den borde alltsÄ vara mer flexibel i soundet och inte bara ge ifrÄn sig det "klassiska" strattaljudet.

/Gote

Postat (redigerat)
MÄnga som rekommenderar Strat eller Tele alltsÄ...

Sen kom gÀnget som gillar Ibanez, men som sagt sÄ har ja ocksÄ hört att de skulle va bÀst för metal osv..

@Phobos: Vad Ă€r en Fat Strat? följde din lĂ€nk o kom till classic strat, kunde inte hitta den bland de andra som var listade pĂ„ fenders sajt heller.. 🙂

/ Jacob

Den kanske inte heter sÄ lÀngre men det Àr en standard strata med singlecoilmicen nÀrmast stallet utbytt mot en humbucker. Stallmicken anvÀnder man sÀllan sjÀlv pÄ en strata och att dÄ ha en humbucker dÀr gör den Ànnu mer allround. Det som Àr bra Àr att man trots det behÄller lÀge tvÄ (hals+stallmick) för i det lÀget splittas humbuckern vilket gör att man iaf nÀstan har kvar det nedre "ÀgglÀget".

Min lÀnk gick iaf till den mexikanska standard stratan med denna mickuppsÀttning.

Redigerat av Phobos
Postat

Ok, nĂ€r du beskrev den sĂ„ stĂ€mmer de att jag hamna pĂ„ den ocksĂ„.. Men de stĂ„r inte Fat nĂ„gonstans pĂ„ den sidan 🙂

Men de verkar ju bra, dÄ kan man vÀlja mickar som ska va aktiva och pÄ sÄ sÀtt kunna anvÀnda fetare humbucker-ljud nÀr man vill ocksÄ??

/ Jacob

Postat
...Det som Àr bra Àr att man trots det behÄller lÀge tvÄ (hals+stallmick) för i det lÀget splittas humbuckern vilket gör att man iaf nÀstan har kvar det nedre "ÀgglÀget".

Kul finess!

Postat (redigerat)
Ok, nĂ€r du beskrev den sĂ„ stĂ€mmer de att jag hamna pĂ„ den ocksĂ„.. Men de stĂ„r inte Fat nĂ„gonstans pĂ„ den sidan  🙂

Men de verkar ju bra, dÄ kan man vÀlja mickar som ska va aktiva och pÄ sÄ sÀtt kunna anvÀnda fetare humbucker-ljud nÀr man vill ocksÄ??

/ Jacob

Den hette Fat Strat förut men nu verkar den ha bytt namn till Stratocaster HSS (humbucker/singlecoil/singlecoil)

Har sjÀlv en sÄn. Svart med svart plektrumskydd frÄn mexiko, hittade den för ett par Är sen pÄ Slussenmusik i mycket gott skick för vrakpriset 3200kr!!! Trots att jag redan har ett flak med USA tillverkade Gibson och Fendergitarrer sÄ var jag bara tvungen att slÄ till pÄ studs.

Hendrix och Mark Knopfler ljud kommer funka direkt med denna och iom humbuckermicken sÄ Àr distade rocklead och komp ocksÄ en baggis. Dessutom har dom tidlös design, hÀnger bra och vÀlbalanserat pÄ axeln och Àr jÀvligt sköna att spela pÄ. Spring och prova nu!

🙂

Mickarna Àr passiva som pÄ de flesta elgitarrer som Àr anpassade för mer normal rock.

Redigerat av Phobos
Postat

Tack för alla svar!

De lutar nog Ät en strat med HSS.. men ska testa tele o sÄ ossÄ.

Nu undrar ja bara, ingen annan Àn Red_house_painter har nÀmnt nÄt om marshall-förstÀrkaren (som jag inte har köpt sÄ sÀg va ni tycker)..

Tycker alla att Marshall MG serien e skit..? 😳

NÀr jag letade runt efter alternativ sÄ hittade jag "Fender Frontman 25R Combo", va sÀgs om den?

/ Jacob

Katla (oregistrerad)
Postat
Hittade nyss en cambridge 30 för 2300kr i lund.

Jag vet inte riktigt vart du bor men bussfrakt finns ju.

Sedan den dÀr telen frÄn örebro pÄ 4900kr. Du kan sÀkert fÄ ner sakerna nÄgon hundralapp. DÄ hamnar du ifs lite mer Àn 7000kr men du fÄr nog saker du verkligen kommer att gilla!

Voxen Ă€r tyvĂ€rr sĂ„ld 😳. Men det Ă€r en stĂ€rkare som jag kan rekommendera varmt!

Som gitarr hade jag fixat antingen en strata eller sĂ„ hade jag försökt fĂ„ tag i en japansk Squire Jagmaster och fixat en knapp för att splitta mickarna pĂ„ den (men jag gillar ocksĂ„ att modda...) 😄

Postat

img1029684153.jpeg

Du kan hitta den beggad pĂ„ antingen vendolin eller blocket. Skitbra gitarr som fixar fram det mesta ljudet! Jag har ingen sjĂ€lv eftersom jag bara Ă€r en gibsonfjant och vĂ„gar spela med en rickenbacker 😆

Glöm Marshall MG 😄

Jag har nu haft min 72 tele 1 vecka, mÄste sÀga att den Àr helt fantastisk...men köp inte den man vill ju vara lite exotisk....Àr fanimig den ultimata guran och jag har för avsikt att göra mig av med de andra....

Den förstÀrkare som för högst betyg av alla (i tidningar och pÄ harmony central) Àr vox ad 30 vt och kostar ca 2500 jag tyckte den var bra men min roland cube 30 lÄter sÄ mycket bÀttre nu (Àn innan med singel coil) med min "widerange" humbucker...skall prova nÄn mer gÄng

vox ad 30 vt Àr en kombination av ett rör i preampen och digitala förstÀrkarsimuleringar. Det Àr inget nytt men vox har tydligen lyckats...

sjÀlv e jag inte sÄ förtjust i dessa simuleringar. jag fÄr problem att vÀlja ljud. hade en vamp 2 och det slog slint i huvudet. cuben har 8 jag anvÀnder 2 plus delay eller reverb...

hade ocksĂ„ stora problem att vĂ€lja min tele bland fenders 38 modeller 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.