Holmqvist Postat 28 juli 2005 Postat 28 juli 2005 Hejsan, HĂ€r kommer jag med en jĂ€ttefrĂ„ga.. vad ska jag skaffa för elgitarr? Jag spelat gitarr 3 Ă„r mest akustiskt. Brorsans gamla elgitarr (Sigma, om nĂ„n skulle kĂ€nna till d) har ja spelat en del pĂ„, hemsk sak som tappar stĂ€mmningen snabbt och e lagom trevlig o spela pĂ„.. Jag spelar gĂ€rna rock, blues, ballader.... eeh, de mesta. De enda ja kan utesluta e typ hĂ„rt metal-ljud d kommer jag nog inte behöva. Jag vill kunna fĂ„ ut ljud som: Hendrix smĂ„tt distade varma ljud som Ă„ker upp o ner i volym (Wah wah pedal?), dire straits sköna solo ljud, lite mer distat nĂ€r man vill köra hĂ„rt och rena ljud som tex Cardigans, cranberries, kent osv.. Sen ska det vara skönt o spela pĂ„, strĂ€ngarna sitta ganska lĂ„gt lĂ„ngt in pĂ„ halsen och jag gillar inte lackade halsar.. testade Variax 300 den har skön hals tycker jag. (Jag var förut inne pĂ„ att köpa variax, skönt att slippa vĂ€lja gitarr mer eller mindre, men jag insĂ„g att jag e livrĂ€dd för att helt plötsligt upptĂ€cka att gitarren lĂ„ter plastigt) Jag tĂ€nkte lĂ€gga ut upp till 5000.. Finns de nĂ„t som matchar mina kriterier? alt. fender strat/tele, epiphone les paul... eller vad? Jag vet att det magiska svaret Ă€r: provspela och lyssna sjĂ€lv. Men de finns sĂ„ mycke sĂ„ de vore bra om ni kunde nĂ€mna vilka som Ă€r vĂ€rda att titta nĂ€rmare pĂ„. Kan Ă€ven nĂ€mna att jag e sugen pĂ„ att köpa Marshall MG30DFX.. LĂ„ter de bra med tanke pĂ„ vad ja vill ha eller? Tack pĂ„ förhand đ / Jacob
The Edge Postat 28 juli 2005 Postat 28 juli 2005 jag skulle valt en fender stratocaster. Tycker att det Àr en av de mest flexibla "plankorna". Man kan fÄ bÄde rent Knpfler-ljud som du var ute efter och jag tycker disten kan bli rÀtt fett ocksÄ.
Emil Postat 28 juli 2005 Postat 28 juli 2005 Efter att ha lÀst vad du vill spela sÄ kÀnns det rÀtt solklart att du ska köpa en mexikansk eller begagnad japansk Fender Stratocaster för dina fem papp. Ingen tvekan.
red_house_painter Postat 28 juli 2005 Postat 28 juli 2005 Köp helt enkelt en fender tele deluxe! Eller '72 custom som den nya reissuen kallas för. Du kan hitta den beggad pĂ„ antingen vendolin eller blocket. Skitbra gitarr som fixar fram det mesta ljudet! Jag har ingen sjĂ€lv eftersom jag bara Ă€r en gibsonfjant och vĂ„gar spela med en rickenbacker đ Dessa gitarrer hittar du för runt 5000kr. Förhoppningsvis mindre. Men detta Ă€r u kvalitet sĂ„ det borde vara lĂ€tt att bli av med den ifall du inte tycker den passade dig alls. Men det Ă€r helt klart en allroundgitarr! Hendrix spelade ju mest pĂ„ strator och det förknippas vĂ€l knopfler ocksĂ„. Kent osv har ju humbuckers och les pauls. Ăr 5000kr det du hade tĂ€nkt lĂ€gga ut pĂ„ bĂ„de en gitarr samt stĂ€rkare? Glöm Marshall MG đ
Holmqvist Postat 28 juli 2005 TrĂ„dstartare Postat 28 juli 2005 Köp helt enkelt en fender tele deluxe! Eller '72 custom som den nya reissuen kallas för. Du kan hitta den beggad pĂ„ antingen vendolin eller blocket. Skitbra gitarr som fixar fram det mesta ljudet! Jag har ingen sjĂ€lv eftersom jag bara Ă€r en gibsonfjant och vĂ„gar spela med en rickenbacker đ Dessa gitarrer hittar du för runt 5000kr. Förhoppningsvis mindre. Men detta Ă€r u kvalitet sĂ„ det borde vara lĂ€tt att bli av med den ifall du inte tycker den passade dig alls. Men det Ă€r helt klart en allroundgitarr! Hendrix spelade ju mest pĂ„ strator och det förknippas vĂ€l knopfler ocksĂ„. Kent osv har ju humbuckers och les pauls. Ăr 5000kr det du hade tĂ€nkt lĂ€gga ut pĂ„ bĂ„de en gitarr samt stĂ€rkare? Glöm Marshall MG đ Vad Ă€r den stora skillnaden pĂ„ stratocaster och telecaster egentligen..? 5000 inkluderar inte kostnaden för förstĂ€rkare nej... tĂ€nkte lĂ€gga ett par papp pĂ„ den. Varför glömma Marshall MG?
Emil Postat 28 juli 2005 Postat 28 juli 2005 En strata Àr mer allround. Jag Àlskar min Tele men skulle jag vara tvungen att vÀlja sÄ skulle jag behÄlla en av mina strator pÄ grund av att dom funkar jÀvligt bra och "gör jobbet" till all musik utom möjligtvis metal men dÀr Àr ju en tele precis lika fel ocksÄ.
red_house_painter Postat 28 juli 2005 Postat 28 juli 2005 Köp helt enkelt en fender tele deluxe! Eller '72 custom som den nya reissuen kallas för. Du kan hitta den beggad pĂ„ antingen vendolin eller blocket. Skitbra gitarr som fixar fram det mesta ljudet! Jag har ingen sjĂ€lv eftersom jag bara Ă€r en gibsonfjant och vĂ„gar spela med en rickenbacker đ Dessa gitarrer hittar du för runt 5000kr. Förhoppningsvis mindre. Men detta Ă€r u kvalitet sĂ„ det borde vara lĂ€tt att bli av med den ifall du inte tycker den passade dig alls. Men det Ă€r helt klart en allroundgitarr! Hendrix spelade ju mest pĂ„ strator och det förknippas vĂ€l knopfler ocksĂ„. Kent osv har ju humbuckers och les pauls. Ăr 5000kr det du hade tĂ€nkt lĂ€gga ut pĂ„ bĂ„de en gitarr samt stĂ€rkare? Glöm Marshall MG đ Vad Ă€r den stora skillnaden pĂ„ stratocaster och telecaster egentligen..? 5000 inkluderar inte kostnaden för förstĂ€rkare nej... tĂ€nkte lĂ€gga ett par papp pĂ„ den. Varför glömma Marshall MG? Men dĂ„ tror jag att denna guran Ă€r nĂ„got för dig. Om du nu gillar fenderhalsar. Jag har lite svĂ„rt för dem. Men det Ă€r ju bara jag đ Rent ljudmĂ€ssigt brukar man sĂ€ga att strator Ă€r lite krispigare i soundet Ă€n teles. teles Ă€r lite mer varma och spröda đ Dessutom Ă€r teles mycket snyggare Ă€n strator. KĂ€nns lite roligare med en tele custom. DĂ„ fĂ„r man ju en humbucker ocksĂ„ i halslĂ€ge. Dessa mickar lĂ„ter kanonbra. Hittar du en deluxe med tvĂ„ humbuckers sĂ„ skulle jag ta den. men eftersom du vill ha lite mer "allmĂ€nt" sound sĂ„ passar denna utmĂ€rkt skulle jag tro. MG serien Ă€r en fortsatt variant av valvestate. Till grunden ialalfall. Sen har vĂ€l denna "alla" effekter ocksĂ„ đ fast de lĂ„ter ju apa allesammans Ă€ndĂ„ sÄÄ... Hur mycket hade du tĂ€nkt lĂ€gga pĂ„ en stĂ€rkare? Var spelar du? (LĂ€genhet/villa) Ska du ha den pĂ„ gig eller dra med den till replokalen eller sĂ„?
Emil Postat 28 juli 2005 Postat 28 juli 2005 Köp helt enkelt en fender tele deluxe! Eller '72 custom som den nya reissuen kallas för. Du kan hitta den beggad pĂ„ antingen vendolin eller blocket. Skitbra gitarr som fixar fram det mesta ljudet! Jag har ingen sjĂ€lv eftersom jag bara Ă€r en gibsonfjant och vĂ„gar spela med en rickenbacker đ Dessa gitarrer hittar du för runt 5000kr. Förhoppningsvis mindre. Men detta Ă€r u kvalitet sĂ„ det borde vara lĂ€tt att bli av med den ifall du inte tycker den passade dig alls. Men det Ă€r helt klart en allroundgitarr! Hendrix spelade ju mest pĂ„ strator och det förknippas vĂ€l knopfler ocksĂ„. Kent osv har ju humbuckers och les pauls. Ăr 5000kr det du hade tĂ€nkt lĂ€gga ut pĂ„ bĂ„de en gitarr samt stĂ€rkare? Glöm Marshall MG đ Har bl a en röd Rickenbacker 360 som lĂ„ter sjukt bra och Ă€r ruggigt snygg, tyvĂ€rr sĂ„ klĂ€r jag inte alls i den vilket har gjort att jag aldrig anvĂ€nt den live utan bara nĂ€r jag spelat in. En av mina favoriter. đ
red_house_painter Postat 28 juli 2005 Postat 28 juli 2005 Haha! Jag mĂ„ste sĂ€ga att Rickenbackern gör underverk i studion! Det Ă€r min topp 1:a vad gĂ€lelr inspelning av gitarr. LĂ„ter jĂ€mt kanon! Ananrs anvĂ€nder jag ju min Gibson ES-335a och Les Paul live. Men de fixar inte det ljudet jag vill ha i studion. FĂ„r jag kanske köpa din 360 nĂ€r jag fĂ„r mer pengar över? đ jag vill ha en till! Jag har ingen röd rick.. DĂ€remot Ă€r ju resten av alla gitarrerna jag har röda! đ mĂ€rkte det av en slump nĂ€r jag hĂ€ngde alla pĂ„ vĂ€ggen förra veckan NOG OM DET! Holmqvist! Tele custom Ă€r det som gĂ€ller! Hittade en för 4900kr frĂ„n örebro pĂ„ bĂ„de blocket och vendolin. Spana in den! Sunburst Ă€r ju snyggt đ
Holmqvist Postat 28 juli 2005 TrĂ„dstartare Postat 28 juli 2005 Köp helt enkelt en fender tele deluxe! Eller '72 custom som den nya reissuen kallas för. Du kan hitta den beggad pĂ„ antingen vendolin eller blocket. Skitbra gitarr som fixar fram det mesta ljudet! Jag har ingen sjĂ€lv eftersom jag bara Ă€r en gibsonfjant och vĂ„gar spela med en rickenbacker đ Dessa gitarrer hittar du för runt 5000kr. Förhoppningsvis mindre. Men detta Ă€r u kvalitet sĂ„ det borde vara lĂ€tt att bli av med den ifall du inte tycker den passade dig alls. Men det Ă€r helt klart en allroundgitarr! Hendrix spelade ju mest pĂ„ strator och det förknippas vĂ€l knopfler ocksĂ„. Kent osv har ju humbuckers och les pauls. Ăr 5000kr det du hade tĂ€nkt lĂ€gga ut pĂ„ bĂ„de en gitarr samt stĂ€rkare? Glöm Marshall MG đ Vad Ă€r den stora skillnaden pĂ„ stratocaster och telecaster egentligen..? 5000 inkluderar inte kostnaden för förstĂ€rkare nej... tĂ€nkte lĂ€gga ett par papp pĂ„ den. Varför glömma Marshall MG? Men dĂ„ tror jag att denna guran Ă€r nĂ„got för dig. Om du nu gillar fenderhalsar. Jag har lite svĂ„rt för dem. Men det Ă€r ju bara jag đ Rent ljudmĂ€ssigt brukar man sĂ€ga att strator Ă€r lite krispigare i soundet Ă€n teles. teles Ă€r lite mer varma och spröda đ Dessutom Ă€r teles mycket snyggare Ă€n strator. KĂ€nns lite roligare med en tele custom. DĂ„ fĂ„r man ju en humbucker ocksĂ„ i halslĂ€ge. Dessa mickar lĂ„ter kanonbra. Hittar du en deluxe med tvĂ„ humbuckers sĂ„ skulle jag ta den. men eftersom du vill ha lite mer "allmĂ€nt" sound sĂ„ passar denna utmĂ€rkt skulle jag tro. MG serien Ă€r en fortsatt variant av valvestate. Till grunden ialalfall. Sen har vĂ€l denna "alla" effekter ocksĂ„ đ fast de lĂ„ter ju apa allesammans Ă€ndĂ„ sÄÄ... Hur mycket hade du tĂ€nkt lĂ€gga pĂ„ en stĂ€rkare? Var spelar du? (LĂ€genhet/villa) Ska du ha den pĂ„ gig eller dra med den till replokalen eller sĂ„? Som jag sa ca 2000 pĂ„ förstĂ€rkare, o ja vill gĂ€rna ha med lite dist, reverb o delay.. Just nu Ă€r det villa, men jag bor hemma sĂ„ att sen blir d vĂ€l lĂ€genhet.. Gigs har jag inga inom överskĂ„dlig tid, men man kan ju hoppas, o de e nog bra om den hĂ„ller för att lira pĂ„ nĂ„n fest..
red_house_painter Postat 28 juli 2005 Postat 28 juli 2005 En peavey bandit kanske. GÄr runt 2000kr. 2000kr för en stÀrkare Àr rÀtt svÄrt val.. Hm Jag gillar personligen Voxarna. Om du fÄr tag i nÄgon Cambridge eller sÄ. De gÄr runt 2000ocksÄ. Ta gÀrna 30W sÄ spara en extra emhundring. Det Àr nog den bÀsta stÀrkaren under 3000kr. SÄ fÄr du ett bra tremolo i den ocksÄ! Rör i försteget ocksÄ. SÄhÀr sÀger jag: Fender Tele 72 Custom Vox Cambridge 30 Hittade nyss en cambridge 30 för 2300kr i lund. Jag vet inte riktigt vart du bor men bussfrakt finns ju. Sedan den dÀr telen frÄn örebro pÄ 4900kr. Du kan sÀkert fÄ ner sakerna nÄgon hundralapp. DÄ hamnar du ifs lite mer Àn 7000kr men du fÄr nog saker du verkligen kommer att gilla!
freddie Postat 29 juli 2005 Postat 29 juli 2005 Tycker du ska skaffa dej en Ibanez RG i lÀgre mellan klassen. Typ 3000-4000. DÄ fÄr du en extremt lÀttspelad, vÀl-ljudande (inom dom flesta genrar. kanske inte britt-pop iÄförsej) och lÀttsÄld kvalitets gitarr. Perfekt gitarr ut i spetsen sÄ lÀnge man inte Àr ute efter nÄn retro-look eller har nÄgra Fender/Gibson-wannabe tankar.
The Edge Postat 29 juli 2005 Postat 29 juli 2005 (redigerat) Tycker du ska skaffa dej en Ibanez RG i lĂ€gre mellan klassen. Typ 3000-4000. DĂ„ fĂ„r du en extremt lĂ€ttspelad, vĂ€l-ljudande (inom dom flesta genrar. kanske inte britt-pop iĂ„försej) och lĂ€ttsĂ„ld kvalitets gitarr. Perfekt gitarr ut i spetsen sĂ„ lĂ€nge man inte Ă€r ute efter nĂ„n retro-look eller har nĂ„gra Fender/Gibson-wannabe tankar. HĂ„ller med. Jag har sjĂ€lv en med tvĂ„ humbuckers för feta distljud och en single coil som jag tycker funkar för snygga, rena ljud. En jĂ€ttefördel med denna Ă€r att den har lĂ„sningsbart stall eller vad det heter. Tack vare detta stĂ€mmer den aldrig om sig. Det Ă€r alltid lika skönt att sĂ€tta sig med en gitarr som stĂ€mmer som en harpa đ jag tycker du ska köpa en sĂ„n hĂ€r eller en strata Redigerat 29 juli 2005 av The Edge
MorDeth (oregistrerad) Postat 29 juli 2005 Postat 29 juli 2005 HÄller ocksÄ med föregÄende talare. Ibanez RG 270 skulle nog bli perfekt. SjÀlv kör jag med en RG 1527 Prestige, 7-strÀngad rackare och den helt klart skönaste jag spelat pÄ, men Ä andra sidan kostar den runt 11.000:- Fast om du hittar en Ibanes i S-klassen sÄ tror jag du skulle gilla den med, lite lÀttare smidigare, tunnare kropp, skitskön hals, har lite kass koll pÄ vad de kostar dock. BÄda dessa modeller har Floyd Rose stall som inte stÀmmer om sig (nÄgonsin).
Tophe Postat 29 juli 2005 Postat 29 juli 2005 En hÀrlig Les Paul Standard eller liknande tycker jag verkar vara ett bra val. De Àr vÀldigt mÄngsidiga. Men eftersom det Àr ditt första köp sÄ kanske nÄt strata-aktigt skulle passa bÀttre. I synnerhet i förhÄllande till det sound du verkar vara ute efter.
musik (oregistrerad) Postat 29 juli 2005 Postat 29 juli 2005 (redigerat) Hej! Hoppas du inte har gitarren hemma redan utan tar dig tid att fundera en vÀnda till. Med tanke pÄ det sound du Àr ute efter sÄ behöver du egentligen ha tvÄ-tre olika gitarrer. John Fogerty sa en gÄng att har man en Gibson Les Paul Std, en Fender Telecaster och en Fender Stratocaster sÄ har man de tre inriktningar pÄ gitarrljud som finns. Alla andra gitarrer Àr bara varianter inom dessa grupper, menade han. Men, Àven om jag sjÀlv inte har nÄgon Fender Stratocaster sÄ tycker jag nog att du ska försöka komma över en sÄdan, mest med tanke pÄ att du vill kunna köra lite Knopfler-liknande grejer. En 101-modell Fender (tror jag den heter) vore nog ett bra val. Annars kan du ju testa en Gretsch Solid Pro med Bigsby-svaj. Mkt bra ljud: TvÄ mini-humbuckers och solid kropp. Extremt snygg: Silver, Guld eller Svart. Kostar 5000;- inom 4Sound-kedjan. Ibland nÄgot mindre: Musikcentralen? Musikbörsen? Skaffa en Jim Dunlop Cry Baby wah-wah-pedal för 1000 kr, ibland fyndpris 7-8 hundra, med tanke pÄ Hendrix du nÀmnde. Sedan ska man inte skÀmmas över en Telecaster heller: förutom Country och PunksvÀngen, sÄ nyttjas den ju av en massa annat folk ocksÄ: Keith Richards, Bruce Springsteen, Hugh Cornwell m.fl. som huvudinstrument. pÄ vÀg snart//:musik Redigerat 29 juli 2005 av musik
Emil Postat 29 juli 2005 Postat 29 juli 2005 (redigerat) HĂ„ller ocksĂ„ med föregĂ„ende talare. Ibanez RG 270 skulle nog bli perfekt. SjĂ€lv kör jag med en RG 1527 Prestige, 7-strĂ€ngad rackare och den helt klart skönaste jag spelat pĂ„, men Ă„ andra sidan kostar den runt 11.000:-Fast om du hittar en Ibanes i S-klassen sĂ„ tror jag du skulle gilla den med, lite lĂ€ttare smidigare, tunnare kropp, skitskön hals, har lite kass koll pĂ„ vad de kostar dock. BĂ„da dessa modeller har Floyd Rose stall som inte stĂ€mmer om sig (nĂ„gonsin). Floyd Rose stall skulle jag absolut inte rekomendera till en nybörjare. För att gitarren ska kunna intoneras, lĂ„ta bli att rassla, ha för hög strĂ€nghöjd sĂ„ mĂ„ste man balansera stallet. Det Ă€r egentligen inte sĂ„ svĂ„rt men kan bli jobbigt för en nybörjare, (har sett det sjĂ€lv mĂ„nga gĂ„nger.) Och att rekomendera hĂ„rdrocks/metal-gitarrer till en kille som inte ville spela metal utan ville ha ett sextiotalssound Ă€r lite knasigt oavsett hur bra och fina era Ibanezer Ă€r. đ En mexikansk/begagnad japanskFender Strata, Tele, Tele Custom eller dylikt skulle nog passa bĂ„de dig och din plĂ„nbok bĂ€st. Epiphone har ju en del Gibson-kopior runt 5000-lappen ocksĂ„. Edit: Hitta nĂ„gra fel i mitt inlĂ€gg đ Redigerat 29 juli 2005 av Phobos
Emil Postat 29 juli 2005 Postat 29 juli 2005 Med en mexikansk Fender Fat Strat sÄ kommer du utan problem kunna spela allt det du nÀmnde. Skulle tro att det vore det absolut bÀsta köpet för dig. Inga problem att hitta bra begagnade ex runt 4000-5000kr i affÀr.Fender Fat Strat
Holmqvist Postat 29 juli 2005 TrĂ„dstartare Postat 29 juli 2005 MĂ„nga som rekommenderar Strat eller Tele alltsĂ„... Sen kom gĂ€nget som gillar Ibanez, men som sagt sĂ„ har ja ocksĂ„ hört att de skulle va bĂ€st för metal osv.. @Phobos: Vad Ă€r en Fat Strat? följde din lĂ€nk o kom till classic strat, kunde inte hitta den bland de andra som var listade pĂ„ fenders sajt heller.. đ / Jacob
Gote Postat 29 juli 2005 Postat 29 juli 2005 Phobos lĂ€nk leder mig rakt pĂ„ en fat strat... đ Men det som skiljer Ă€r pickuperna. En vanlig stratta har tre single-coil, men en fat har tvĂ„ single coil och en humbucker i stallĂ€get. Den borde alltsĂ„ vara mer flexibel i soundet och inte bara ge ifrĂ„n sig det "klassiska" strattaljudet. /Gote
Emil Postat 29 juli 2005 Postat 29 juli 2005 (redigerat) MĂ„nga som rekommenderar Strat eller Tele alltsĂ„...Sen kom gĂ€nget som gillar Ibanez, men som sagt sĂ„ har ja ocksĂ„ hört att de skulle va bĂ€st för metal osv.. @Phobos: Vad Ă€r en Fat Strat? följde din lĂ€nk o kom till classic strat, kunde inte hitta den bland de andra som var listade pĂ„ fenders sajt heller.. đ / Jacob Den kanske inte heter sĂ„ lĂ€ngre men det Ă€r en standard strata med singlecoilmicen nĂ€rmast stallet utbytt mot en humbucker. Stallmicken anvĂ€nder man sĂ€llan sjĂ€lv pĂ„ en strata och att dĂ„ ha en humbucker dĂ€r gör den Ă€nnu mer allround. Det som Ă€r bra Ă€r att man trots det behĂ„ller lĂ€ge tvĂ„ (hals+stallmick) för i det lĂ€get splittas humbuckern vilket gör att man iaf nĂ€stan har kvar det nedre "Ă€gglĂ€get". Min lĂ€nk gick iaf till den mexikanska standard stratan med denna mickuppsĂ€ttning. Redigerat 29 juli 2005 av Phobos
Holmqvist Postat 29 juli 2005 TrĂ„dstartare Postat 29 juli 2005 Ok, nĂ€r du beskrev den sĂ„ stĂ€mmer de att jag hamna pĂ„ den ocksĂ„.. Men de stĂ„r inte Fat nĂ„gonstans pĂ„ den sidan đ Men de verkar ju bra, dĂ„ kan man vĂ€lja mickar som ska va aktiva och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt kunna anvĂ€nda fetare humbucker-ljud nĂ€r man vill ocksĂ„?? / Jacob
Gote Postat 29 juli 2005 Postat 29 juli 2005 ...Det som Àr bra Àr att man trots det behÄller lÀge tvÄ (hals+stallmick) för i det lÀget splittas humbuckern vilket gör att man iaf nÀstan har kvar det nedre "ÀgglÀget". Kul finess!
Emil Postat 29 juli 2005 Postat 29 juli 2005 (redigerat) Ok, nĂ€r du beskrev den sĂ„ stĂ€mmer de att jag hamna pĂ„ den ocksĂ„.. Men de stĂ„r inte Fat nĂ„gonstans pĂ„ den sidan đ Men de verkar ju bra, dĂ„ kan man vĂ€lja mickar som ska va aktiva och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt kunna anvĂ€nda fetare humbucker-ljud nĂ€r man vill ocksĂ„?? / Jacob Den hette Fat Strat förut men nu verkar den ha bytt namn till Stratocaster HSS (humbucker/singlecoil/singlecoil) Har sjĂ€lv en sĂ„n. Svart med svart plektrumskydd frĂ„n mexiko, hittade den för ett par Ă„r sen pĂ„ Slussenmusik i mycket gott skick för vrakpriset 3200kr!!! Trots att jag redan har ett flak med USA tillverkade Gibson och Fendergitarrer sĂ„ var jag bara tvungen att slĂ„ till pĂ„ studs. Hendrix och Mark Knopfler ljud kommer funka direkt med denna och iom humbuckermicken sĂ„ Ă€r distade rocklead och komp ocksĂ„ en baggis. Dessutom har dom tidlös design, hĂ€nger bra och vĂ€lbalanserat pĂ„ axeln och Ă€r jĂ€vligt sköna att spela pĂ„. Spring och prova nu! đ Mickarna Ă€r passiva som pĂ„ de flesta elgitarrer som Ă€r anpassade för mer normal rock. Redigerat 29 juli 2005 av Phobos
Holmqvist Postat 29 juli 2005 TrĂ„dstartare Postat 29 juli 2005 Tack för alla svar! De lutar nog Ă„t en strat med HSS.. men ska testa tele o sĂ„ ossĂ„. Nu undrar ja bara, ingen annan Ă€n Red_house_painter har nĂ€mnt nĂ„t om marshall-förstĂ€rkaren (som jag inte har köpt sĂ„ sĂ€g va ni tycker).. Tycker alla att Marshall MG serien e skit..? đł NĂ€r jag letade runt efter alternativ sĂ„ hittade jag "Fender Frontman 25R Combo", va sĂ€gs om den? / Jacob
Katla (oregistrerad) Postat 29 juli 2005 Postat 29 juli 2005 Hittade nyss en cambridge 30 för 2300kr i lund.Jag vet inte riktigt vart du bor men bussfrakt finns ju. Sedan den dĂ€r telen frĂ„n örebro pĂ„ 4900kr. Du kan sĂ€kert fĂ„ ner sakerna nĂ„gon hundralapp. DĂ„ hamnar du ifs lite mer Ă€n 7000kr men du fĂ„r nog saker du verkligen kommer att gilla! Voxen Ă€r tyvĂ€rr sĂ„ld đł. Men det Ă€r en stĂ€rkare som jag kan rekommendera varmt! Som gitarr hade jag fixat antingen en strata eller sĂ„ hade jag försökt fĂ„ tag i en japansk Squire Jagmaster och fixat en knapp för att splitta mickarna pĂ„ den (men jag gillar ocksĂ„ att modda...) đ
red_house_painter Postat 30 juli 2005 Postat 30 juli 2005 Voxen Ă€r tyvĂ€rr sĂ„ld đł. Men det Ă€r en stĂ€rkare som jag kan rekommendera varmt! Var det din? đ
markanini Postat 31 juli 2005 Postat 31 juli 2005 Det hÀr Àr den utlimata gitarren. Ska passa din budget, synd bara att luthman vÀgrar ta in den till sverige. http://www.michaelkellyguitars.com/archtops/valorq/
Emil Postat 31 juli 2005 Postat 31 juli 2005 Det hÀr Àr den utlimata gitarren. Ska passa din budget, synd bara att luthman vÀgrar ta in den till sverige. http://www.michaelkellyguitars.com/archtops/valorq/ Ska man lira hendrix och Knopfler sÄ tror jag faktiskt att en strata funkar bÀttre.
tryff Postat 31 juli 2005 Postat 31 juli 2005 Köp helt enkelt en fender tele deluxe! Eller '72 custom som den nya reissuen kallas för. Du kan hitta den beggad pĂ„ antingen vendolin eller blocket. Skitbra gitarr som fixar fram det mesta ljudet! Jag har ingen sjĂ€lv eftersom jag bara Ă€r en gibsonfjant och vĂ„gar spela med en rickenbacker đ Dessa gitarrer hittar du för runt 5000kr. Förhoppningsvis mindre. Men detta Ă€r u kvalitet sĂ„ det borde vara lĂ€tt att bli av med den ifall du inte tycker den passade dig alls. Men det Ă€r helt klart en allroundgitarr! Hendrix spelade ju mest pĂ„ strator och det förknippas vĂ€l knopfler ocksĂ„. Kent osv har ju humbuckers och les pauls. Ăr 5000kr det du hade tĂ€nkt lĂ€gga ut pĂ„ bĂ„de en gitarr samt stĂ€rkare? Glöm Marshall MG đ Jag har nu haft min 72 tele 1 vecka, mĂ„ste sĂ€ga att den Ă€r helt fantastisk...men köp inte den man vill ju vara lite exotisk....Ă€r fanimig den ultimata guran och jag har för avsikt att göra mig av med de andra.... Den förstĂ€rkare som för högst betyg av alla (i tidningar och pĂ„ harmony central) Ă€r vox ad 30 vt och kostar ca 2500 jag tyckte den var bra men min roland cube 30 lĂ„ter sĂ„ mycket bĂ€ttre nu (Ă€n innan med singel coil) med min "widerange" humbucker...skall prova nĂ„n mer gĂ„ng vox ad 30 vt Ă€r en kombination av ett rör i preampen och digitala förstĂ€rkarsimuleringar. Det Ă€r inget nytt men vox har tydligen lyckats... sjĂ€lv e jag inte sĂ„ förtjust i dessa simuleringar. jag fĂ„r problem att vĂ€lja ljud. hade en vamp 2 och det slog slint i huvudet. cuben har 8 jag anvĂ€nder 2 plus delay eller reverb... hade ocksĂ„ stora problem att vĂ€lja min tele bland fenders 38 modeller đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.