Jump to content
Annons

Total ljudisolering av mickbås


ChrioN

Recommended Posts

Jag har en fin garderob som man kan gå in i. Inte så stor men den räcker alldeles utmärkt. Men grejen är att jag vill få den så isolerad som möjligt, dels för att inte grannar ska bli förbannade (bor i lägenhet) och dels för att det skulle vara fint att kunna medhöra i monitorer utanför garderoben. "kontrollrummet" är nämligen precis utanför. Men om det inte går att få det helt svinisolerat så lipar jag inte över det. Det finns ju hörlurar. Men hur ska man isolera? Vi snackar inte absorbationspaneler på väggarna utan ett snickrar-jobb. Man kanske kan "tjocka till" väggarna med 10cm och ha massa lager med göjs imellan om ni förstår.

Vad är det för material som dämpar bäst? Det är bara rap som ska spelas in, inga instrument.

Jag bifogar en vanlig 2d-bild så länge:

rum.gif

edit: där det inte är någon vägg, där befinner sig dörren 😎

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag föreslår följande:

Innerväggar på reglar som går mellan befintligt golv och tak, men som inte rör de befintliga väggarna. Sätt hönsnät eller liknande mellan reglarna, sedan 95 mm Gullfiber som kläms fast mellan hönsnätet och de gipsskivor du sedan fäster i reglarna. Ju fler gipsskivor, desto större ljudisolering.

Golv: Halvmjuk markskiva (stenull) 50 mm tjock. På den 22 golvspån, på det trädgårdsplattor (betongskivor, ungefär som man har på trottoarer), på dem korksmulepapp, och sedan ytterligare ett lager 22 golvspån. Sedan kanske någon snygg parkett eller så.

Dörr - så tjock och massiv som möjligt. Det finns färdiga dörrar att köpa för cirka 2500-3000 kr. 35 dB dämpning räcker nog mer än väl.

Generellt är det viktigt att hela konstruktionen blir så lufttät som möjligt. Ljud är luft som rör sig, kan luften inte röra sig ut från ett utrymme har man mycket vunnet ur ljuddämpningssynpunkt. Kör därför generösa mängder silikon vid alla fogar.

Även sångare behöver ju andas då och då. Du behöver alltså ett litet ventilationssystem, och ljudfällor till detta. Ljudfällor kan köpas färdiga, eller byggas såhär: Gör en trumma av trä eller gips. Se till att trumman på minst ett ställe kröker sig, helst 180 grader. Vänd om möjligt trummans öppning i sångbåset bort från där micken kommer att arbeta. Klä hela insidan av trumman med dämpmaterial, till exempel Sund-skivan (se nedan).

Du behöver också få in lite kablar för belysning och mickar. Se till att täta kabelgenomförningen noga med silikon.

Sedan behöver du dämpa rummet. Nu vet jag inte hur högt du har i tak, men ta så mycket av takhöjden du kan för det. Bästa dämpskivan heter Sund och tillverkas av Akustikmiljö i Falkenberg. Alternativ är Ecophon Wallpanel, eller liknande produkter från Rockwool. Fäst denna i hela taket, och pendla ned så lågt du kan (två meter över golvet bör räcka om du inte ofta har basketspelare på besök). Får du plats över/bakom Sundskivan kan du lägga 95 mm Glasull där.

Du bör också täcka åtminstone en del av väggarna med Sundskiva, speciellt i "mickhöjd".

Hoppas att detta ger något - lycka till!

Hälsningar

/Henrik

Redigerat av Vogel
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara att köra så många gipslager du anser dig ha råd och plats med. Ju mer massa, desto större dämpning. Gipsplattorna fästs som sagt på reglar med en luftspalt till den befintliga väggen. Eftersom vi bara talar om sång/rap tror jag att mer än tre lager gips får betraktas som overkill. Gullfibern bakom gör nästan inget för ljudisoleringen, men ser till att inte väggarna svänger och ger ifrån sig ljud (hönsnätets uppgift är att trycka Gullfibern på plats mot gipset). Och återigen - täta alla fogar noggrant.

Trevligt att mitt inlägg uppskattades! Lycka till med bygget...

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, ser förresten att jag glömt innertak i min beskrivning ovan. Gör ungefär som med väggarna: Takreglar mellan väggreglarna, låt 95 mm Gullfiber vila på gipsplattor (2-3 lager). Under det fortsätter du sedan med akustikbearbetningen som jag beskrev.

Ska du vara riktigt seriös gör du ett helt flytande rum. Då bygger du inte innerväggarna på det befintliga golvet, utan på det flytande golvet (markskiva, trädgårdsplattor etc). Och sedan gör du ett innertak som vilar på innerväggarna. Då får du en låda som endast har kontakt med den befintliga huskroppen genom markskivan. (Och ännu mer seriöst är att köra speciella reglar för flytande golv, eller att köpa neoprenskivor som du lägger under golvreglarna).

Tja

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Spånskivor lär vara en av de mest praktiska/prisvärda material för att bygga ljudisolerade rum, har jag hört. Klä innerväggarna med bra ljudämpar material så kan det bli roligt också, tror jag.

Min bror byggde en egen datorlåda av spånskivor och ljuddämpmaterial, han använde dock en hemmabyggd vattenkylning. Hans dator uppnår 11 dB (typ icke hörbart).

Link to comment
Dela på andra sajter

allright. har faktiskt en fråga till; nu när man ska bygga ut väggarna så kommer inte garderoben bli så stor. Kommer detta att göra så att ljudet blir trist och kanske lite burkigt eller kan det låta proffsigt än då?

Link to comment
Dela på andra sajter

asså, jag såg nåt jälla program på MTV eller nåt där dom spelade in massa sång shit i nån feting studio i new york och där stod sångerskorna i en hall stor som en gympa sal och allt dom hade var tre tunna väggar runt- Jag brukar spela in i ett rum jämte mitt och då brukar sångaren stå i ett hörn me dämpning på väggarna runt bara. funkar skit bra.

___

/ o \

.

. = mic (fast den ska ju vara framför sångaren)

o = sångare

resten är väggar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Snackade lite med farsan. Gips är ju helt värdelöst som isolering enligt honom. Har han fel?

Inget ont om din farsa men - ja.

För att ljudisolera behöver du dels bygga lufttätt, dels undvika vibrationsöverföring, och dels ha mycket massa. Flera lager gips är ett enkelt och billigt sätt att få mycket massa. Alternativet uppåt är att mura eller gjuta betongväggar, och det tror jag är tämligen fet overkill i det här läget... 🙂

Jag har under ett års tid jobbat med en av landets bästa akustikkonsulter för att planera min egen studio, så det jag säger kommer från en tämligen stadig auktoritet. Bygger du två helt flytande rum där det ena har tre lager gips i väggarna och det andra fyra, så kan man räkna med en dämpning på omkring 75-80 dB mellan rummen. Har du ett rockband i ena rummet kommer de att dränkas av bruset från datorfläkten i det andra...Men det är naturligtvis många (dyra) detaljer som ska vara med för att komma ditupp, speciella golvreglar, ljudklassade dörrar, feta glasrutor, och inte minst kompetens för att bygga. Gips råkar vara den billigaste ingrediensen i ett studiobygge.

Bästa hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
kilke (oregistrerad)
Snackade lite med farsan. Gips är ju helt värdelöst som isolering enligt honom. Har han fel?

Inget ont om din farsa men - ja.

För att ljudisolera behöver du dels bygga lufttätt, dels undvika vibrationsöverföring, och dels ha mycket massa. Flera lager gips är ett enkelt och billigt sätt att få mycket massa. Alternativet uppåt är att mura eller gjuta betongväggar, och det tror jag är tämligen fet overkill i det här läget... :rolleyes:

Jag har under ett års tid jobbat med en av landets bästa akustikkonsulter för att planera min egen studio, så det jag säger kommer från en tämligen stadig auktoritet. Bygger du två helt flytande rum där det ena har tre lager gips i väggarna och det andra fyra, så kan man räkna med en dämpning på omkring 75-80 dB mellan rummen. Har du ett rockband i ena rummet kommer de att dränkas av bruset från datorfläkten i det andra...Men det är naturligtvis många (dyra) detaljer som ska vara med för att komma ditupp, speciella golvreglar, ljudklassade dörrar, feta glasrutor, och inte minst kompetens för att bygga. Gips råkar vara den billigaste ingrediensen i ett studiobygge.

Bästa hälsningar

/Henrik

Vad ska man ljudisolera en befintlig innerdörr med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gips är nog rätt lugnt så länge man inte sätter stora ytor med för få reglar. Risken, om än minimal, är ju att skivorna börjar svänga, vilket iofs bara är någon faktisk fara för vid låga toner med mycket energi, speciellt om man sätter flera lager, men ändå. Vad gäller dämpmaterial är ju äggkartonger ett ganska populärt budgetalternativ. Man får dock äta ganska mycket ägg :rolleyes:

Redigerat av royen
Link to comment
Dela på andra sajter

barkus (oregistrerad)

Vogels beskrivning på studiobygge är verkligen jättebra...men man ska orka bygga och släpa material också utan att gå under och bli klar i rimlig tid. Frågan är hur många dB man behöver dämpa. 10 dB är ungeför upplevd sänkning av volym till hälften. Jag har tyvärr inte mätt upp isoleringen i mitt rum än men skulle uppskatta dämpning till mer än 30 dB i mellanregister och diskant.

Min lite enklare lösning på ett "flytande" ljudisolerat rum i lägenheten är gjord på följande sätt och fungerar jättebra för diskantintrument -typ sång, blås gitarr.

50 mm markskiva av stenull i botten. Ett regelverk på markskivan och ca 20 mm golvspån på reglarna. Väggarna är byggda på golvspånen för att undvika kontakt med golvet. I väggarna har jag En! gispskiva av en tyngre sort som heter golvgips i bredd 60 cm för att orka släpa den sjäv. (Det var tillräckligt jobbigt att släpa 20 sådana 2 trappor :rolleyes: ) Den är fastskruvad på 70 mm regel från utsidan med mycket silikon i varje fog. På insidan har jag satt 70 mm stenulls väggisolering som jag spänt fast med en en luftgenomsläpplig väv. Denna vägg fungerar då även som ljuddämpare inuti rummet och akustiken upplevs som mycket torr. Hyfsat snyggt också. Detta innebär att jag inte behöver köpa några akusitkplattor alls till insidan. Taket gjordes likadant.

Spelade in en operatenor i förra veckan och fast han sjöng med minst sagt stark röst så räckte det att jag hade monitorerna på låg volym utanför för att de skulle överrösta honom helt.

Hela bygget med dörr, kontrollfönster och fläktsystem tog 6 veckor med säkert 60 timmars jobb per vecka. Ritning och planering av inköp höll jag på med flera månader innan jag satte igång.

Det var jobbigt men absolut värt all slit!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska man ljudisolera en befintlig innerdörr med?

Inte säker på att jag förstår hur du menar. Du har en dörr som du skulle vilja dämpade mer än den gör? Vet inte hur mycket det här hjälper, men samma principer gäller som jag skisserade ovan. Du behöver dels se till att dörren sluter tätt, så sätt sådana här isoleringslister av gummi där dörren tar i karmen, hela vägen runt. Har dörren nyckelhål bör du försöka täta det också, helst genom att fylla det med någon kompakt massa. (Du kommer förmodligen inte att kunna återställa låset senare).

Hälsningar

/Henrik

Redigerat av Vogel
Link to comment
Dela på andra sajter

sorry ChrioN att jag spånar lite utanför din fråga ,

men jag har en liten ide,för er med lgh o trängre utrymme får man komprimissa,

köp en ikea garderob 60x60 cm, ta ur botten, isolera m madrass material på insidan, så man kan stå inne i garderoben

använd garderobs inredninen (hyllor/korgar) till o göra ett ställ m hyllor, sätt hjul på stället, kör in det i garderoben o stäng dörren när den inte används

fördel: du kan använda garderoben till förvaring när du inte sjunger i den !!

robc

Redigerat av robc
Link to comment
Dela på andra sajter

Futuro (oregistrerad)

Eftersom jag också ska ljudisolera men inte behöver några tips om hur, undrar jag om någon vet ett ställe att beställa skumplast ifrån, helst adress till hemsida. Dock inte sådan som speciellt gjorts för ljud utan vanlig skumplast i olika (billiga) former. Någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Gips är det bästa, och blir mycket snyggt oxå (tillskillnad från madrasser:)) Dubbla lager borde räcka. Dock är det dyrt och ganska mycket jobb med att sätta upp det. Du behöver bra verktyg och gärna en ställning för att kunna skruva i taket.

Redigerat av zeblar
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...